Paard beter controleren in het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Umber

Paard beter controleren in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:30

Hallo allemaal,

Ik heb een braaf, maar groot en sterk paard. In de bak is hij goed te rijden, als ik hem aan het werk zet heeft hij wel streken om er onderuit te komen, op een enkele bok na, is hij braaf. Nu is het zo dat ik sinds kort bij een boerderij aan de rand van het bos sta en sinds enkele maanden meer met hem in het bos rij. Voorheen reed ik voornamelijk in de bak. Op zich gaat het alleen rijden (boven verwachting) goed, alleen is hij namelijk redelijk zenuwachtig. Met anderen erbij is hij meestal braaf. Het probleem is dat hij zich de laatste tijd als ik alleen rijd ontzettend sterk maakt (in de mond en hij zet zijn hoofd erop) als ik aandraaf. Hij wil alleen harder en heeft dan geen ontzag meer voor mij. Ophoudingen geven en zelfs hem op de volte zetten werkt niet echt. Als ik wil galopperen ontploft hij praktisch. Ik wil niet dat hij een loopje met mij gaat nemen en dat het dus van kwaad tot erger gaat. Het is van hem gewoon stoer gedrag en hij schrikt niet ofzo. Ik weet dat je veel problemen voorwaarts moet oplossen, in de bak werkt dat ook wel, maar in het bos durf ik dat niet aan. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dan gaat hij nog harder.

Ik rijd met een vriendelijke dubbelgebroken bustrens en ben aan het nadenken of ik daaraan misschien iets kan veranderen. Met een slof wil ik niet rijden. Ik rijd wel met martingaal. Ik vroeg me af of iemand misschien tips heeft hoe ik hem het beste kan aanpakken. Is een scherper bit en zo ja wat voor bit of iets anders (tiedemann) een oplossing? Ik wil hem het liefst gewoon normaal/vriendelijk (alsof hij niets bijzonders om heeft hangen) kunnen rijden als hij braaf is, maar een soort correctie hebben als hij weer een loopje met mij neemt of er weer vandoor gaat.

Ik heb gehoord van een pessoabit, zou dat wat kunnen zijn? Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft.

Alvast bedankt!

Flew

Re: Paard beter controleren in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:31

Ik zou dit niet met een bit of hulpteugel oplossen, maar puur rijtechnisch. Heb je les?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:35

is er niemand die met je mee kan te paard?
Met een paard dat zich niet laat opnaaien door die van jou?

Paarden zijn kudde dieren en blijven daarom (vrijwel) altijd bij elkaar.
dus als je een paard mee neemt wat wel rustig blijft kan het meevallen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:17

Terug nemen als het paard zijn eigen wil, wil doordrammen.
Aandraven, doet hij niet normaal, ga je weer stappen, en dan keer op keer. Met galoperen ook, gewoon terug naar de draf, eventueel stap.
Als je dit consquent doet, moet het wel beter gaan.

Weet niet of het helpt, maar zo heb ik het bij die van mij ook gedaan.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:21

_Tanja_ schreef:
Terug nemen als het paard zijn eigen wil, wil doordrammen.
Aandraven, doet hij niet normaal, ga je weer stappen, en dan keer op keer. Met galoperen ook, gewoon terug naar de draf, eventueel stap.
Als je dit consquent doet, moet het wel beter gaan.

Weet niet of het helpt, maar zo heb ik het bij die van mij ook gedaan.

ja zo zou het wel moeten. maar ik ken je probleem. zodra ik met mijn paard op een buitenrit ga kan ze niet meer normaal doen en wil ze alleen maar hard. laats had echt gewoon de blaren tussen mijn vingers! dus weet hoe lastig het is.

moet zeggen dat een martingaal wel iets help, maar die had jij er ook al om. zou toch proberen te doen wat tanja zei en als het niet gaat misschien toch een ander bit.
ben zelf ook nog een beetje zoekende voor een oplossing dus volg dit even.

Umber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:26

Sinds mijn paard verhuisd is (inmiddels 3 maanden) geen les meer gehad. Voorheen wel altijd. Ben wel weer opzoek.

Samenrijden doe ik ook wel eens, en dat gaat goed. Maar omdat er niet altijd iemand aanwezig is om mee samen te rijden wil ik juist oefenen alleen te gaan. Dit gaat ook best goed, maar hij is dan af en toe te sterk voor mij.

Ik ben inderdaad bezig met consequent terugnemen, opnieuw proberen en anders stappen, zal dit ook zeker volhouden, maar wil voorkomen dat ik straks alleen maar aan het stappen ben. Heb dus het gevoel dat ik af en toe net die extra controle mis. Daarom zoek ik naar mogelijkheden.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:07

Je hoeft ook niet alleen maar de stappen natuurlijk.
Je kunt het draven proberen, maar als het echt te gek wordt terug naar de stap gaan,
Kijk in draf kun je ook nog tempowisselingen maken natuurlijk.

Probeer buiten ook gewoon wat stellingen te rijden e.d. dingen die je in de bak ook doet om eventueel zijn aandacht bij jou te houden.
En je mag af en toe echt wel een keer een wat strengere ophouding maken natuurlijk zodat hij wel weet dat jij altijd nog bepaald hoe wat en waar.
Maar niet constant doen, dan wordt je paard dood in de mond als je niet oplet.

Wat je ook kunt proberen is eventueel, eerst 20 minuten in de bak rijden, zodat het meest frisse eraf is en dan pas naar buiten te gaan.

Wat bij mijn paard ook wel eens helpt
(zo'n 1 keer in de 3/4 weken) . Een keer laten gaan in de galop. Dan moet je natuurlijk wel de ruimte hebben, en weten dat hij dan ook echt in te houden is.
Hier geen gewoonte van maken natuurlijk. En ook zeker niet doen, wanneer je twijfelt of je je paard kunt terugnemen

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:17

Hey hey,
ik zou ook kiezen voor de oplossing die _Tanja_ gaf!!!

en anders stap je maar een hele ronde, waar ik rijd hebben we ook zo'n paard staan en daar stap ik soms alleen maar mee en dan kun je het zo gewoon op gaan bouwen.

Umber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:50

Bedankt voor jullie reacties. Met de oplossing van _Tanja_ ben ik het ook zeker eens. Dat ben ik aan het oefenen.

Maar heeft iemand ervaring met een pessoabit? Ben benieuwd naar ervaringen hiermee.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:58

Onze merensruin is altijd met een kneveltrens gereden bij zijn vorige eigenaar, omdat hij énorm sterk is in de mond en buiten op de loop ging. Zelfs al nam je 2 teugels in 1 hand om hem in een levensgevaarlijke rengalop te doen keren, liep hij NOG rechtdoor. Ik ken geen enkel paard wat zo sterk is.

Enfin, hij wordt nu ook met een pessoa bit gereden, maar de teugels zijn op de 2de ring, dus zwaarder als een normaal bit, maar we zitten nog niet op het zwaarste.

Ik ga hier verder geen uitleg aan geven waarom we toch voor dit bit kiezen, daar zit een te lang verhaal aan vast. Nu kunnen we hem rijden op buitenritten, zonder dat het gevaarlijk wordt. Er wordt absoluut niet onnodig in zijn mond getrokken, we trachten wat te blijven spelen met de teugels om rennen te voorkomen. En met dit bit werkt dat eigenlijk heel goed. Het is zeker niet de bedoeling het paard pijn te doen, maar voor hem is dit de beste oplossing.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:34

Misschien een schot voor open doel: hoe staat het met overgangen rijden in de bak? Reageert hij dan wel goed en direct? Mocht dat niet zo zijn, oefen dat dan eerst in de bak voor je naar buiten gaat. Wees daarbij inderdaad consequent; nee is nee en niet een klein beetje. Zorg er ook voor dat je ontspant als hij buiten wel een keer loslaat en rustig loopt. Zo te horen is het voornamelijk een dominantieprobleem en heeft hij weinig boodschap aan het feit dat jij op zijn rug zit als jullie buiten zijn. Hij zal en wil rennen en probeer 'm dan maar eens tegen te houden. Zorg er dus eerst voor dat je hem in de bak goed onder controle hebt voordat je naar buiten gaat. Ga ook eens met hem wandelen: vertoont hij dan hetzelfde gedrag? Kan je ook beginnen met een kleiner rondje? Dat is ook wat minder vermoeiend voor jezelf.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:38

Ik zou op zoek gaan naar een route waarop je je paard kan laten gaan. Wil je rennen, dan zul je rennen Whoosh!

Ik herken je probleem, bij mij speelt het echter als we met meerderen rijden en juist niet als we alleen rijden. Andere dieren (ook de hond!) worden uitgedaagd voor een wedstrijdje en als ze niet meedoen is het juist alleen maar leuker Clown Ik ben voornemens dat op te lossen zoals ik hierboven aangaf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:43

Uitgaande van een hele oude uitspraak van mijn vroegere instructeur: "Een paard dat arbeid rotzooit niet".
Ook op buitenrit kan je een paard aan het werk zetten. Doe de oefeningen die je anders in de bak doet gewoon ook buiten. (Afhankelijk van de beschikbare ruimte)

Umber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 11:52

In de bak reageert hij in principe goed. Af en toe kan hij wel eens drammerig zijn, maar over het algemeen is er een wereld van verschil als ik met hem in bak rij ten opzichte van in het bos.
In eerste instantie heb ik ook altijd gedacht ik moet consequent oefenen (en dat is natuurlijk nog steeds zo), maar omdat er in het bos niet echt schot in zit, ben ik onderhand aan het kijken naar mogelijke andere oplossingen. Het maakt weinig verschil of ik een klein rondje maak of een wat groter (alleen durf ik sowieso met hem nog niet ver te gaan).

Mijn doel is ook absoluut niet om hem pijn te gaan doen, maar omdat ik als ik draaf (laat staan galoppeer) in het bos, moet ik continu (behoorlijke) ophoudingen maken, als ik hem ook maar iets meer ruimte geef versnelt hij gelijk, hoe zwaar ik ook ga zitten. En ik geef toe het is af en toe moeilijk om er niet een getouwtrek van te maken. Daarom zoek ik naar iets om hem beter te kunnen corrigeren op die momenten en hopelijk na een tijd op een 'normale' manier te kunnen rijden in het bos.
Het niet zo dat ik alleen maar problemen met hem heb in het bos hoor, ik kan vaak gerust met een los teugeltje stappen, het is dus niet zo dat hij het altijd op een lopen zet als ik hem meer ruimte geef.

Aan de hand verschilt het nogal. Hij is een tijdje kreupel geweest en toen nam ik hem wel aan de hand mee, soms ging dat goed en soms (als hij bijvoorbeeld een ander paard voorbij zag komen) werd hij zo gek dat hij stijl op zijn achterbenen stond. En dat is aan de hand natuurlijk niet fijn. Maar dat had natuurlijk ook te maken met het feit dat hij niet gereden werd op dat moment.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:56

Ik herken enorm wat je zegt, echt waar, en weet ook dat je het qua kracht nooit van een paard zult winnen. Dus ophoudingen, trekken, waarschijnlijk loopt hij er zowat doorheen..

Ik ben zelf overgestapt van een enkelgebroken onderlegtrens naar een Myler 2. Daarmee heb ik wel iets meer te zeggen, maar als ze gaan dan hou je ze nergens mee tegen.

Het rijden in het bos of elders buiten is ook absoluut niet te vergelijken met rijden in een bak. Het zijn 2 zo verschillende situaties.

Umber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 13:09

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik eens ga kijken hoe hij reageert op een ander bit. Wat voor soort moet ik nog maar even zien. Ik las over de mogelijkheden een bit 'op proef' te nemen, dat is een goede mogelijkheid ns wat anders uit te proberen.

Een hulpteugel zie ik in ieder geval niet echt als oplossing en daarmee ga ik ook liever niet rijden.

En verder zal ik consequent blijven oefenen met overgangen in het bos (en in de bak). Hopelijk verbetert het dan en laat hij zijn dominante gedrag wat meer achterwege.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:10

Weet je zeker dat het dominant gedrag is?

Umber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 13:15

Ik denk het wel, hij sowieso nogal uitsloverig en sterk en je moet hem (ook in de bak) erg de baas blijven anders doet hij het tegenovergestelde van wat je wil. Maar daarbij denk ik ook dat hij onzeker is alleen. In het begin bleef hij heel netjes bij me in het bos, het leek wel of hij niet goed durfde, nu hij er wat meer aan gewend raakt, begint hij dus dit gedrag te vertonen.

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:26

Heee
een martingaal zou misschien wel kunnen helpen bij mijne helpt het namelijki ook heel goed anders hou ik der ook niet meer

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:35

lijkt mijn bok wel Bloos

in de bak en dergelijk is die kei braaf maar buiten drammerig en zo

ben toevallig net een rondje wezen stappen Bloos
in het veld naja toch een galopje gedaan dan om even het fijne gevoel te krijgen.
nu echter na die galop was er geen einde meer aan te komen en bleef hij dribbelen en drammen om te mogen galoperen
maar dan kan die op zijn kop gaan staan en laat ik hem dus ook niet meer gaan toen we thuis aankwamen stond het schuim onder zijn dekje.

normaal rijd ik hem buiten met een pessoa bit zodat hij dus niet meer door mij heen kan lopen het is een erg fijn bit wat erg goed helpt.

maar toch proberen op je strepen te blijven staan en laat je niet over je heen lopen door je paard.

stap is stap ook al gaat die op zijn kop
(let wel op dat die niet gaat steigeren op de duur als die zijn zin niet krijgt als dat gebeurt terug naar de basis en even niet meer naar buiten gaan) heb er ervaring mee en ben vaak huilend af gestapt Bloos (vroeger)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:44

Hoi,

Die van mij was in eerste instantie buiten ook alleen maar aan het dribbelen en drammen. Wat bij hem hielp was om heel veel naar buiten te gaan, zodat het normaal voor hem was in plaats van iets bijzonders. (trouwens ook nog andere maatregelen genomen zoals voerhoeveelheid minderen toen ik hem kreeg, stond oa op haver). Ik heb letterlijk zijn "ei" er uit gereden.
Dit soort problemen zie je vaak bij paarden die 1 keer per week naar buiten gaan en dan zo blij/fris zijn dat ze uit hun dak gaan.
Ik heb aan je reacties wel gezien dat het ook wat meer praatjes zijn vanuit dominatie, en misschien helpt dit advies dan wel helemaal niet, maar ik wou het in ieder geval even zeggen.
Groetjes en succes!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:48

hij wil rennen, laten rennen.
dan bedoel ik dus als hij uitgeput raakt doordrijven, hij wilde toch rennen?
op n gegeven moment zal hij merken dat als hij harder wil ook moet werken. Lachen
helpt dat niet probeer nageeflijk te rijden, niet gaan zagen en hangen dat werkt alleen maar averechts. probeer hem met je zit terug te nemen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:53

Wat ik zelf deed (en soms nog doe): eerst in de bak rijden (of land), dus gewoon dressuren. Veel overgangen rijden. Daarna ga ik dan het bos in, ik blijf dan controleren en ik zeker dan niet in galop. Dus alleen stap-draf-stap etc. en ook halthouden. Pas als dit goed gaat, doe ik een galop. Maar soms, is ze te vlug, dat ik niet eens een galopje doe.

Wat kiwi1990 schrijft, zal ik nooit doen! Eigen veiligheid staat voorop!

Succes!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:57

Morris schreef:
Wat ik zelf deed (en soms nog doe): eerst in de bak rijden (of land), dus gewoon dressuren. Veel overgangen rijden. Daarna ga ik dan het bos in, ik blijf dan controleren en ik zeker dan niet in galop. Dus alleen stap-draf-stap etc. en ook halthouden. Pas als dit goed gaat, doe ik een galop. Maar soms, is ze te vlug, dat ik niet eens een galopje doe.

Wat kiwi1990 schrijft, zal ik nooit doen! Eigen veiligheid staat voorop!

Succes!

dit bedoel ik dan alleen als je veel ruimte hebt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:00

kiwi1990 schreef:
hij wil rennen, laten rennen.
dan bedoel ik dus als hij uitgeput raakt doordrijven, hij wilde toch rennen?
op n gegeven moment zal hij merken dat als hij harder wil ook moet werken. Lachen
helpt dat niet probeer nageeflijk te rijden, niet gaan zagen en hangen dat werkt alleen maar averechts. probeer hem met je zit terug te nemen

Heel gevaarlijk, want een paard met een 'echte kop erop' (zoals die van mij) stopt niet met rennen. Ook niet als 'ie uitgeput raakt. Die zou je dus helemaal over z'n grens heen rijden.