Paard kanteld hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Paard kanteld hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:16

Mijn paard heeft sinds een paar weken weer een nieuw trucje, en aangezien ik nog opzoek ben naar een instructeur vraag ik jullie even om advies.

Hoofd naar rechts kantelen, maar dan ook alleen naar rechts.

Ik hou mijn rechter teugel er nu al meer bij dan mijn linker teugel.
Links heb ik mijn teugel in mijn hand, maar dat is alles, heb er geen druk op niks, zodra ik iets of wat druk erop heb, kanteld ze haar hoofd nog erger.

aerdenhout1

Re: Paard kanteld hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:21

En daar ga je dus al meteen de fout in. Op het moment dat je paard verkanteld...eerst weer recht en los maken op beide teugels en opnieuw je stelling vragen. Dus niet op rechts door blijven trekken, want dan wordt het alleen maar erger.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:26

Mijn pony deed dat ook een beetje, maar heel af en toe. Nu niet meer eigenlijk, ik zou ook niet weten waarom. Tong uitsteken Verward

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:03

aerdenhout1 schreef:
En daar ga je dus al meteen de fout in. Op het moment dat je paard verkanteld...eerst weer recht en los maken op beide teugels en opnieuw je stelling vragen. Dus niet op rechts door blijven trekken, want dan wordt het alleen maar erger.

Hoe maak ik haar recht dan?
Zodra ik links op de zelfde druk als rechts heb kanteld ze juist helemaal, en zodra ik links iets losser laat en rechts wat meer ga spelen met de teugel komt ze al iets rechter.
maar dan moet ik links er niet weer bij proberen te pakken

O ja ze is naar de tandarts geweest, afgelopen maand.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:01

Rechtrichten is het belangrijkste met paardrijden zo ongeveer, aanleuning kan alleen plaatsvinden op een rechtgericht paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:15

Dat is dus niet waar. Aanleuning is nodig om een paard recht te richten. Aanleuning wil zeggen dat je contact hebt met de mond van het paard. In je aanleuning kan je dan door middel van ophoudingen, je paard weer laten nageven, stelling vragen, overgangen rijden. Natuurlijk is dit heel simpel uitgelegd, en komt je zit en beenhulp er ten alle tijden bij ( en die is vele malen belangrijker dan je teugelhulp.)

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:19

Mijn paard heeft dit ook een tijd gehad. Dit kwam bij mij omdat mijn paard niet aan beide kanten 'gelijk' was. aan de ene kant is hij losser dan de ander. En ook geeft hij op een kant beter na dan de andere. Ik zou veel op de binnenhoefslag rijden en er juist voor zorgen dat je op beide teugels evenveel druk hebt. Je moet altijd op 2 teugels blijven rijden. alleen als je stelling vraagt en buiging moet je het op je buitenteugel overnemen. Tenminste zo is het mij altijd geleerd. Ik zou veel wijken, sb en travers meenemen zodat hij op beide kanten evengoed los wordt. Ook tussen door veel rechtrichten. en juist de kant waar hij druk geeft die juist losser laten. en op je andere teugel overnemen. Dit is erg lastig en rijd meestal absoluut niet prettig, maar het is even doorzetten!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

groetjes sabine

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:25

foutje Tanja, zn hoofd kantelt naar rechts, niet nog meer druk op rechts gaan pakken. zorgen dat je op beide teugels weer gelijke druk krijgt. van je been naar je hand toerijden, overgangen, buiging -> door hele lijf.
maar zeker niet teveel op rechts gaan pakken.
oorzaken kunnen zijn, jou hand bv, houdt hem rechts meer vast dan links.
paard is aan 1 kant losser dan andere kant.
OF last van zijn gebit.

en de tips die in de post hierboven staan goed doorlezen
succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:36

Even een kleine toevoeging...rechtrichten doe je niet door je paard op de tweede hoefslag op 2 teugels naar voren te rijden.
Daar komt echt veel meer bij kijken en daarvoor heb je iemand nodig die in de bak staat en precies weet hoe het moet.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:38

Het kan ook aan de tanden liggen, dat ze daar last van heeft.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:35

Tanden kan haast niet want ze is 2 maanden geleden naar de tandarts geweest.

@ juudje, ik heb meer de neiging gehad links meer vast te pakken, dit is d.m.v lessen opgelost.

Ik heb een instructeur gevonden, morgen mijn eerste les, en als het bevalt kunnen we met het probleem aan de slag

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:17

Amadeo schreef:
Rechtrichten is het belangrijkste met paardrijden zo ongeveer, aanleuning kan alleen plaatsvinden op een rechtgericht paard.

Slordig van me, ik meld het verkeerdom........ (nota bene, zie mijn eigen onderschrift...). Sorry!