Kruis aanspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Kruis aanspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 13:55

Deze term snap ik nog steeds niet Tong uitsteken Wat wordt hier precies bedoelt en hoe kun je het trainen??

Morrow_Less

Re: Kruis aanspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:15

wel ik heb de zelfde vraag Haha!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:36

dasj_02 schreef:
wel ik heb de zelfde vraag Haha!

Mooi, wachten we samen op slimme bokkers Duivel Clown

Blue_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:39

kruis aanspannen? je bedoeld om betere overgangen te maken en beter door te kunnen zitten?

dan zal ik wel weer met een heel dom antwoord komen maar het is gewoon je kruis aanspannen eigelijk Haha! zou niet weten hoe ik het uit moet leggen, doe het automatisch maar misschien meer op kont gaan zitten en je kruis aanspannen? (gebruik ik het weer, maar weet echt neit hoe dit uit te leggen is)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:41

Blue_girl schreef:
kruis aanspannen? je bedoeld om betere overgangen te maken en beter door te kunnen zitten?

dan zal ik wel weer met een heel dom antwoord komen maar het is gewoon je kruis aanspannen eigelijk Haha! zou niet weten hoe ik het uit moet leggen, doe het automatisch maar misschien meer op kont gaan zitten en je kruis aanspannen? (gebruik ik het weer, maar weet echt neit hoe dit uit te leggen is)

Nagelbijten / Gniffelen Vork

heb zelf nog niet eerder van deze term gehoord, dus ben benieuwd

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:42

Blue_girl schreef:

Nja maar ik weet niet precies hoe je die moet aanspannen (ben ook maar blond) en zijn er oefeningen om beter te zitten zonder paard?

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:43

ik denk dat ze met kruis aanspannen, het kruis van het paard bedoelen en niet je eigen kruis (al moet je je kont ook aanspannen):p.
het kruis van het paard is in principe (volgens mij) het hoogste punt van de kont van het paard.
Als je dit wilt trainen (al noem ik het niet kruis aanspannen), kun je veel overgangen rijden en goed de achterhand eronder rijden.

Ik ken de term verder niet, maar ik gok hierop

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:45

ikowtje schreef:
ik denk dat ze met kruis aanspannen, het kruis van het paard bedoelen en niet je eigen kruis (al moet je je kont ook aanspannen):p.
het kruis van het paard is in principe (volgens mij) het hoogste punt van de kont van het paard.
Als je dit wilt trainen (al noem ik het niet kruis aanspannen), kun je veel overgangen rijden en goed de achterhand eronder rijden.

Volgens mij is het wel het eigen kruis maar toch bedankt. Trainen op een manegepony gaat beetje moeilijk als ik met geluk 1x per week erop zit

Blue_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:46

ikowtje schreef:

volgens mij is dat het niet, of ik ben in de war gemaakt..
mijn instructeur had het er laatst over dat wanneer je je kruis aanspant je overgangen beter en mooier zullen zijn omdat je meer inspeeld met je zit op het paard.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:46

begrijp ik goed dat ze bij jou op de manege zeggen dat je je eigen kruis aan moet spannen? geven ze ook aan waarom je dat moet doen?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:47

met kruis aanspannen bedoelen ze je bekken kantelen, dat doe je door je onderbuik net even iets aan te spannen.
Ik neem in ieder geval aan dat jehet hebt over kruis aanspannen om je paard sneller te laten gaan om het maar even zo te zeggen?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:49

je eigen bekkenbodemspieren aanspannen volgens mij, of zeg ik nu iets heel doms????

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:50

Meiden,het is heeeeeeeeeeeeel simpel,met kruis aanspannen word WEL je eigen kruis bedoeld en niet dat van het paard.Je spant als het ware je bekkenbodemspieren aan,hoe doe je dat:hetzelfde als je bijv. heel erg moet plassen en het op moet houden:dan span je je bekkenbodemspieren aan oftewel:je spant je kruis aan,SUCCES.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:51

texelse schreef:
je eigen bekkenbodemspieren aanspannen volgens mij, of zeg ik nu iets heel doms????

He,je was me net voor Haha!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 14:51

Ach, er stond in het FNRS Leerboek zoiets van; Om je paard ten alle tijde onder controle te kunnen houden met een goede zit moet je in staat zijn de kruis aan te spannen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:52

'Kruis aantrekken' is een rijkunstige term die bedoelt dat je je spieren in onderbuik/bovenbenen moet aanspannen: het is dus een zithulp die gegeven wordt bij bijvoorbeeld een overgang van stap naar draf.
Het rijkunstige kruis is dus iets anders dan het algemeen bekende kruis Clown

Edit: voor zover ik weet heeft het niet echt met controle te maken, maar meer met 'de onafhankelijke zit'.
Edit 2 (naar de post onder deze): 'je kont aantrekken' lijkt me niet een goed idee, je zit dan alleen maar meer gespannen in het zadel. Het gaat echt puur om de spieren in je onderbuik/bekken iets kantelen voor zover ik weet.
Ik geloof dat ik dit uit het FNRS-leerboek heb geleerd, kijk daar eens in misschien staat het daar duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 06-04-08 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:52

oow, ze zeggen het in de manege les en op die manier, klinkt ook logischer dan... maar ja ik ken het verhaal er omheen niet.

Ik heb de term nog nooit gehoord, en klinkt ook niet gebruikelijk om te zeggen dat je je kruis aan moet spannen, het is belangrijk om je bekken te kantelen en proberen te wortelschieten, klinkt raar... maar je dat is iniedergeval om stevig in je zadel te zitten. Je kan daardoor goed doorzitten en je paard netjes bij elkaar rijden. probeer je kont aan te spannen en je buik ook en je een beetje naar beneden te duwen....het is zo een beetje lastig uit te leggen, maar ik zou het zo proberen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:53

idd. je kruis kan je niet aanspannen. wel je bekkenbodemspieren.
lijkt mij dat ze die bedoelen.
je spant ze als je bevoorbeeld moet plassen en dit wil inhouden.

vroeger moest je als je aan het plassen was af en toe stoppen. dus met tussenpauzes. dit is nu niet meer zo omdat het weer kans geeft op een blaasontsteking.

dus net doen of je moet plassen en dat inhouden.
verder bedruik je deze spieren wel vaak bij het paardrijden.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:58

Met kont aanspannen bedoel ik niet gespannen gaan zitten... maar het is zo lastig uit te leggen Tong uitsteken,
maar als je hier duidelijke uitleg over wilt hebben, stap dan is naar je instructrice toe, zij kan je waarschijnlijk het beste helpen!

Blue_girl

zat ik dus toch niet fout gelukkig Clown

viv77

wat je kunt doen op je paard is je bekken kantelen, proberen je navel in te trekken als het ware,dan span je je kruis

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:07

Allereerst is het niet wenselijk om tijdens het kruis aanspannen ook je bovenbenen aan te spannen.

Een paard rijd je in principe met onafhankelijk zit waarbij de zit wel het grootste deel van de hulpgeving aan het paard geeft. Ik denk zon 80% mits je een paard hebt die dit geleerd heeft.
Het principe kent een paard wel, ieder paard dus ook het manegepaard maar aangezien de meeste ruiters niet heeft geleerd onafhankelijk te zitten zullen de meeste paarden afgestompt worden hierop.

Het kruis aanspannen is dus het meer of minder kantelen van je bekken en het aan of ontspannen van je bekkenbodumspieren.

En heel gemakkelijk ga maar op de schommel zitten dat wat je doet als de schommel naar voren gaat dat is het aanspannen van het kruis. Maar inderdaad ook als je heel nodig naar de wc moet en je trekt je kruis samen.

Makkelijker is het uit te leggen met een goed gereden paard zodat je het AHAA moment kunt beleven en voelen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:11

Kafue schreef:
Allereerst is het niet wenselijk om tijdens het kruis aanspannen ook je bovenbenen aan te spannen.

Een paard rijd je in principe met onafhankelijk zit waarbij de zit wel het grootste deel van de hulpgeving aan het paard geeft. Ik denk zon 80% mits je een paard hebt die dit geleerd heeft.
Het principe kent een paard wel, ieder paard dus ook het manegepaard maar aangezien de meeste ruiters niet heeft geleerd onafhankelijk te zitten zullen de meeste paarden afgestompt worden hierop.

Het kruis aanspannen is dus het meer of minder kantelen van je bekken en het aan of ontspannen van je bekkenbodumspieren.

En heel gemakkelijk ga maar op de schommel zitten dat wat je doet als de schommel naar voren gaat dat is het aanspannen van het kruis. Maar inderdaad ook als je heel nodig naar de wc moet en je trekt je kruis samen.

Makkelijker is het uit te leggen met een goed gereden paard zodat je het AHAA moment kunt beleven en voelen.

Nja jullie leggen het wel duidelijk ui maar geloof dat ik er te dom voor ben :p

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:35

Naar wat ik er altijd van begrepen heb:

het kruis aanspannen kan niet - wij hebben daar geen spieren voor. Wat eigenlijk bedoeld wordt kan je het beste voelen als je op een stoel gaat zitten en daarmee op de voorste twee poten gaat zitten. De spieren in je onderlijf die je daarvoor gebruikt moet je ook gebruiken wanneer ze zeggen 'kruis aanspannen'.

Duidelijker?

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:26

Ik span mijn kruis altijd aan onder het rijden, wanneer ik meer impuls van mijn paard verwacht.

Ik span mijn liezen eigelijk meer aan, zodat ik met mijn bekken iets kan kantelen voor het voorwaartse en mijn kuiten meer kan aanspannen. Waneer mijn paard weer met mee impuls loopt laat ik hem weer los en ontspan ik weer in mijn zit door gewoon mee te gaan en met mijn hand mee te gaan.

Zo heb ik het geleerd Haha!