4-jarige Drum 1x @ work op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Robby_

4-jarige Drum 1x @ work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:45

dag bokkers,

vandaag (05/04/08) mocht ik rijden met Drum. Drum is een vierjarige ruin (bijna 5) die vorige lente de nationale cyclus van de 4 jarige paarden heeft mee gesprongen. Na dat seizoen mocht hij lekker op weide met een vriend van hem. Nu is hij ongeveer weer 2 à 3 maanden aan het werk ( in training bij mijn vorige lesgever ) en is het de bedoeling dat hij deze zomer in de B eventing zal uitgebracht worden Lachen . Ik moest hem proberen lang en laag te laten lopen zodat hij alles mooi ontspant en op zijn eigen benen leert lopen. Ik kreeg hem nie zo goed voorwaarts-neerwaarts want hij was best wel gespannen in de buitenpiste Lachen Op bepaalde foto's zie je ook heel goed dat hij op zijn voorhand loopt, maar na het rijden heb ik hem eens bekeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat zijn kont toch een aarig stuk hoger is dan zijn schoft Knipoog
Oja en mijn houding is echt baggerslecht, ik had er geen idee van dat het zo erg is Nagelbijten / Gniffelen Ik hoop dat er veel tips worden gegeven omtrend mijn houding Lachen
1)
Afbeelding
2)
Afbeelding
3)
Afbeelding
4)
Afbeelding
5)
Afbeelding
6)
Afbeelding
7)
Afbeelding
8)
Afbeelding
9)
Afbeelding
10)
Afbeelding
11)
Afbeelding
12)
Afbeelding
13)
Afbeelding
14)
Afbeelding
15)
Afbeelding

foto's staan niet op volgorde

tips voor mezelf:
-meer voor me uit kijken
-handen hoger en meer dragen
-rug recht
-schouders naar achter Lachen
Nou, brand maar los Clown
Ik verwacht natuurlijk wel kritiek maar zorg dat ze onderbouwend is Knipoog en met 100x te zeggen dat mijn houding baggerslecht is help je me niet erg veel vooruit dus liefst veel tips Lachen Knipoog

stef_sweety

Re: 4-jarige Drum 1x @ work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:49

Leuk paardje
ben het eens met de commentaar wat je zelf hebt gegeven
toch wil ik er even bij vertellen dat ik denk dat zijn zadel niet goed ligt, bij elke draf foto komt hij van achter omhoog ik weet niet of het zo hoort, maar ik heb altijd gehoord dat het moet stevig liggen op het rug van de paard anders kan het gaan schokken
Verder mogen je beugels ook wel een gaatje langer, doordat ze zo kort zijn ga je voorover zitten
veel suc6 verder

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:50

Ja inderdaad je houding. Daar heb je heel wat werk aan.
Maar je weet je eigen punten, dus dan komt dat vast wel goed Knipoog

Leuk paardje vind ik het wel.

Maar wat ik me af vraag, ligt dit zadel wel oké?
Heb het idee van totaal niet namelijk. Er zijn foto´s dat je het aan de achterkant helemaal omhoog ziet komen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:52

Okee,, komtie:

Probeer je lekker te onspannen Knipoog Je rijd voor je plezier paard, niet omdat het je gedwongen word Knipoog

Ga lekker achterover zitten, en probeer zo dicht mogelijk in het zadel te blijven zitten, zodra je meer achterover zit zal je je handen al wat hoger houden waardoor je ze meer draagt Knipoog dan moet je ze enkel nog wel netjes naast elkaar houden Knipoog!

Laat je zien! zoveel mannen zijn er te paard niet Knipoog dus beetje trotser zitten!

Ik denk zelf dat als je je beugels net iets langer maakt je al iets meer in het zadel zal blijven -> waardoor je dus rechter gaat zitten Knipoog maar dat kan ik vanaf hier moeilijk beoordelen Ja

Succes! leuk dier Ja!

Sigrid

Ik zal even wat tips geven over je houding. Je bolt je rug erg op tijdens het rijden. Misschien moet je ook even nagaan hoe je houding is als je niet rijdt. Als je dat dan ook doet, lijkt het me aan te bevelen om een keer naar mensendieck/cesar therapie te gaan om je algehele houding te verbeteren. Daar heb je veel profijt van want het scheelt je later rugklachten.

Als je puur alleen tijdens het rijden een bolle rug maakt, zou ik in het vervolg je beugels een flink stuk langer maken (eigenlijk sowieso want ze zitten nu gewoon te kort...tenzij je gaat springen natuurlijk) Maar als ik het goed zie, is dit ook een springzadel.

Verder helpt het een heel stuk als je recht voor je uit kijkt. Tussen de oren van het paard door. Je moet meer op je kont gaan zitten en je handen proberen meer te dragen. Je draait je handen namelijk ook helemaal met je vingers naar beneden terwijl ze rechtop moeten staan.

Eventueel kan je ook overwegen om een paar zitlessen te nemen. Veel succes met alles.

Paard vind ik erg leuk en loopt ook lekker!
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 05-04-08 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesPower

Mooi paard!
Over je houding.. ik vind dat je een spring houding hebt.
Vele springruiters zitten ook zo naar voren in de draf en galop.
Probeer je schouders naar achteren te doen en je hakken goed uit te drukken, dna komt het zéker goed. Je handen zitten ook niet echt op de juiste plaats, maar ik snap best als je hem lang laag wilt laten lopen dat dat niet altijd lukt. Probeer het wel!
suc6

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 22:55

Ja nu je het zegt zie ik het ook! Maar Drum wordt nu al de hele tijd getraind met dit zadel en normaal gezien ligt er een bontje onder als ik het me goed herinner.. en hij het nergens drukplaatsen of geen pijn aan zijn rug dus ik denk niet dat het zadel dan helemaal niet just ligt? Of ben ik nu zo verkeerd?

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:59

als een zadel omhoog komt van achteren blijkt het niet goed te liggen, met een bontje rijden helpt niet als een zadel niet past de kamer word daar alleen maar smaller van, waardoor hij op ten duur wel plekken krijgt

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:00

Leuk paard!!

Ik zou gewoon wat extra hulp zoeken van iemand die je van onderaf en dichtbij de goede aanwijzingen kan geven, dan komt het wel goed Haha!

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 23:01

@smurffie:Dankje zal ik zeker proberne toe te passen als er een volgende keer komt Knipoog
@sigrid:Ik heb meestal die bolle rug als ik een paard voorwaarts neerwaarts wil laten lopen en als ik lichtrijd. Als ik doorzit zit ik al veel meer rechtop, ook als het paard opricht waar ik dan opzit Lachen Maar het is mischien een optie omdat ik nu al rugklachten heb eigenlijk Knipoog
@horsespower: Dankje Lachen

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 23:03

stef_sweety schreef:
als een zadel omhoog komt van achteren blijkt het niet goed te liggen, met een bontje rijden helpt niet als een zadel niet past de kamer word daar alleen maar smaller van, waardoor hij op ten duur wel plekken krijgt

ja is inderdaad waar Lachen Maar ik denk niet dat degene die hem rijdt, hem zal rijden met een slecht zadel. Want het is een ruiter doe meedraait op hogere niveaus en ik zou het wel zeer laag vinden moest hij het wel doen

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 23:06

Immetje schreef:
Leuk paard!!

Ik zou gewoon wat extra hulp zoeken van iemand die je van onderaf en dichtbij de goede aanwijzingen kan geven, dan komt het wel goed Haha!

De volgende keer zal ik zorgen dat er iemand bij zit dat me drilt over de houding Knipoog

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:08

[/quote]
ja is inderdaad waar Lachen Maar ik denk niet dat degene die hem rijdt, hem zal rijden met een slecht zadel. Want het is een ruiter doe meedraait op hogere niveaus en ik zou het wel zeer laag vinden moest hij het wel doen[/quote]

dus als jij een broek aanhebt waarvan elke keer de knoop open springt ligt het aan de broek en niet aan je bouw? dan past het toch ook niet
dit is precies hetzelfde, als een zadel niet past komt het standaard meestal omhoog
of je nou op hogere niveaus meerijd of een beginner bent dat maakt geloof ik niks uit
een zadel wat omhoog komt past gewoon niet

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:13

Ik herken je probleem ook wel hoor. Als ik die van mij voorwaarts-neerwaarts probeer te rijden en het niet makkelijk gaat, ga ik ook zo zitten.

"RECHTOP" schreeuwt mijn instructrice dan. En dan corrigeer ik mezelf snel weer. Ik heb de oplossing gevonden in rijden met iets langere teugels (maar ik ben ook niet zo heel erg groot, dus heb dat sowieso wel nodig) Maar jij rijdt ook al met vrij lange teugels, dus daar zit het probleem niet.

Wat je kunt proberen is, handen meer dragen...dan paard rond vragen en dan langzaam naar beneden vragen (alsof je teugels stokjes zijn naar beneden duwen) Dus niet eerst omlaag, maar eerst rond en dan zakken. Ik denk dat je dan beter uitkomt met de plaatsing van je handen.

Ohja, heb je overigens weleens zonder beugels gereden? Als je dat af en toe 10 minuutjes doet verbetert je houding ook enorm.

Over je houding in het algemeen:
Je kan het controleren door een hand op je middenrif te leggen en een hand op je onderbuik. Als dat op één verticale lijn ligt, heb je een goede houding. Deze proef geldt overigens niet voor mensen met een dikke buik, maar daar heb jij geen last van. Knipoog

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:15

Het paard gaat niet alleen maar schuurplekken krijgen als je zadel niet past, maar spierpijn. Daarom is het belangrijk dat het goed ligt.

Ik denk dat de meeste tips wel gegeven zijn.
Als je zelf meer rechtop gaat zitten (doe al gewoon schouders achteruit, dat scheelt al heel veel), dan zal je paard ook minder op de voorhand vallen. Een paard is van nature uit 2/3 op de voorhand gebouwd. Als jij naar voor hangt, geef je daar nog meer gewicht op, waardoor hij niet genoeg op de achterhand zal gaan komen.
Vooral op de galopfoto zie ik dat je paard niet bepaald vriendelijk kijkt, omdat hij omhoog wil in zijn galopsprong en jij duwt hem met je zit weer naar beneden toe.
Dus gewoon schouders achteruit en rechtop gaan zitten, gaat voor je paard al heel wat schelen Ja

Ben benieuwd hoe hij het gaat doen in de cross!!
Ik wil dat ook ooit, maar het komt er gewoon nooit van.
Veel succes verder OK dan!

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 23:19

@stef_sweety: Ik ben op het gebied van zadels en die dingen niet echt thuis maar ik denk dat een ruiter op hogere niveaus dat wel zal weten niet? En ik heb ook al regelmatig gehoord dat als een zadel omhoog komt het kan zijn dat het te groot is en zoals jij zegt "verklein" je het dan met een bontje.Ik had nu ook al gezegd dat er normaal met een bontje mee gereden is, dus zal de ruiter er zich wel van bewust zijn dat het niet 100% past? Maar het heeft nu geen zin om er verder over door te drammen omdat het maar eenmalig is Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:20

een zadelprobleem los je niet op met een bontje, maar met een passend zadel Lachen

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 23:23

Foryourneeds schreef:
Het paard gaat niet alleen maar schuurplekken krijgen als je zadel niet past, maar spierpijn. Daarom is het belangrijk dat het goed ligt.

Ik denk dat de meeste tips wel gegeven zijn.
Als je zelf meer rechtop gaat zitten (doe al gewoon schouders achteruit, dat scheelt al heel veel), dan zal je paard ook minder op de voorhand vallen. Een paard is van nature uit 2/3 op de voorhand gebouwd. Als jij naar voor hangt, geef je daar nog meer gewicht op, waardoor hij niet genoeg op de achterhand zal gaan komen.
Vooral op de galopfoto zie ik dat je paard niet bepaald vriendelijk kijkt, omdat hij omhoog wil in zijn galopsprong en jij duwt hem met je zit weer naar beneden toe.
Dus gewoon schouders achteruit en rechtop gaan zitten, gaat voor je paard al heel wat schelen Ja

Ben benieuwd hoe hij het gaat doen in de cross!!
Ik wil dat ook ooit, maar het komt er gewoon nooit van.
Veel succes verder OK dan!

Dankjewel hier zal ik zeer veel aan hebben!! Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:30

Je houding is idd niet veel soeps Knipoog Vrij typerend voor een springruiter eigelijk, door de korte beugels ga je meer voorover en in elkaar gedoken zitten.

Als je de beugels 2 of 3 gaten langer doet en meer voorin je zadel gaat zitten zit je automatisch al een stuk meer rechtop. Schouders naar achter en kin omhoog, handen rechtop en niet zo'n ongemotiveerde uitstraling. Op sommige foto's zit je er echt bij alsof het een straf is dat je moet rijden en zit je helemaal met een bolle rug en je schouders ingezakt naar voren. Doe niet alsof het een straf is dat je moet rijden!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:34

Foryourneeds schreef:

Schouders achteruit is geen goede methode om je houding te verbeteren. Dit is achterhaald en veroorzaakt juist spierspanning op plaatsen waar je dit niet wilt hebben (dit heb ik van een mensendieck therapeute)
Kijk maar eens naar jezelf als je bijvoorbeeld achter de computer zit. Je zit dan ook niet je schouders achteruit de houden toch? Meestal ben je dan in je schouders gewoon ontspannen. Het probleem zit in je ruggegraat. Als die "inzakt" gaan je schouders logischerwijs naar voren. Als je je rug recht komen je schouders ook op de goede plaats zonder dat je daar spieren voor hoeft aan te spannen.

Voor een goede houding is het belangrijk dat je zogenaamde "korsetspieren" goed ontwikkelen. Dit zijn je (schuine) buikspieren en je rugspieren. Schouders hebben hier dus vrijwel niets mee te maken.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:36

Ik bedoel ook niet dat je voorover moet blijven zitten en schouders achteruit dwingen.
Uiteraard mag je niet met spanning zitten, want dan krijg je serieuze rugklachten.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:08

Je moet het ook zelf weten of je wel of een niet passend zadel erop legt, maar het beesje is 4jaar dan verkloot je zijn rug erg snel door een niet passend zadel erop te leggen als je zo langer door gaat rijden gaat de rug mag de paard naar de kloten

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:18

Ik vind het er lekker ontspannen uitzien, zeker voor een paard waar jullie pas weer mee bezig zijn!

Alleen over je houding, misschien je beugel een gaatje of 2 langer, nu steun je heel in de beugels, en zet je je handen breed, en laag (vast, foto's zijn maar moment opnames, dus daar kan ik niet echt iets over zeggen). Probeer in de galop op je kont te blijven zitten.

Je moet inderdaard meer rechtop gaan zitten. Een goede tip daarbij is je achterhoofd omhoog te "trekken" en je kin iets meer "intrekt". Alsof er een draadje aan je (achter)hoofd trekt, dat je rug recht is. (Tjaa, beetje vage uitleg, maargoed Clown) Zodat je recht vooruit kijkt.

Probeer ook je handen meer te dragen, je mag ze best breed zetten, maar niet vast aan je zadel.

Ik weet niet hoe dit paard is onder het zadel, maar het is misschien voor jou wel een tip om eens zonder beugels te rijden, dat je meer je bovenbenen gebruikt om te blijven zitten ipv in je beugels te steunen. (Begrijp me niet verkeerd, want zo ie zo steun je in je beugels, maar jij gaat er in "staan")

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:26

Ziet er goed uit hé Robby. Lachen Toch fijn dat je er eens mee mocht rijden (en misschien nog eens!) Dat zadel had ik eigenlijk ook al opgemerkt, maar aangezien jij daar helaas weinig aan kan doen, geen opmerking over gegeven. K'vind Drum je wel goed staan! Hoe groot issie? Soms wat letten op een strenge binnenhand en anders je houding. Maar verder ziet het er echt fijn uit! zeker als je weet dat dit paard nog niet zo lang weer aan het werk is! Lachen

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:54

Leuke foto's en echt een leuk paardje!

Je houding .. tjah die moet verbeteren Haha! maar iedereen moet daar aanwerken dusja. Rug recht, schouders naar achter , ontspannen zitten Knipoog en volgens mij mag je wel een paar gaatjes langer zitten Lachen
Zoals er al een paar mensen zeggen ziet het er naar uit dat je zadel niet perfect ligt. Maar daar kan jij niet aandoen éh Knipoog

Voor de rest ziet het er wel goed uit! *LOL*