Na een paar maanden les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

Na een paar maanden les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:31

Het gaat met vallen en opstaan, maar dat heb je altijd als je op een berg wil komen. Even een kort inleidend verhaaltje.

Ik verzorg sieme nu al bijna 4 jaar. Vorig jaar mei wou ik meer. Ik kon hem ondertussen goed bij hem thuis in de bak rijden en er was weinig uitdaging meer. Ik trok de stoute schoenen aan en werd lid van de vereniging. Helaas ging het niet zo als verwacht. Hij vond het nodig om er heel hard uit te rennen. Met als gevolg een super zere elleboog en een cap waar flink wat deuk in zat en dus afgeschreven was.

Na een paar keer ging dat beter en toen heeft marielle foto's gemaakt. Ze moest toch mee omdat ik niet meer alleen durfde te gaan.

Dat waren deze foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zit daar zwaar gestrested en sieme loopt ook helemaal niet fijn.

Daarom ben ik begonnen met lessen. Ging helemaal niet zo goed als gehoopt. Hij liep super. Maar de les daarna waren er andere paarden bij. Halverwege ben ik in paniek afgestapt omdat die andere paarden bleef 'aanvallen'. En ik hem niet kon houden. Daarna heb ik een poosje prive les gehad. En na 2 lessen kwam er een ander paard bij. Het ging al een stuk beter. Er is ook een filmpje van.
http://www.youtube.com/watch?v=H1AhUdoMeg8
Zoals je kan zien gaat die redelijk zijn eigen weg.

Afgelopen dinsdag had ik een camera vrouw bij me. Ik had gehoopt te kunnen laten zien hoe ver ik echt was. Maar er was een nieuw paard in de les waar sieme nogal heftig op reageerde. Daarom zie je dat ik hem af en toe tegen de muur aan stuur. En lukte het draven tegelijk met de rest nog niet. Op het eind gaf ik hem helaas iets te veel ruimte. Hij wou ervandoor gaan, Maar toen ik hem tegen de hek aan stuurde merkte ik dat die teveel ruimte had. Toen ik me teugel er een beetje bij wou pakken ging die er helaas toch vandoor. Dat staat niet op film.
Het filmpje van dinsdag:
http://www.youtube.com/watch?v=YFaEqV3Y75c

Ik trek heel erg scheef doordat me beugels ongelijk zaten. Heb het woensdag meteen gelijk gemaakt. Wel spierpijn van gekregen. En heb geoefent op rechtop zitten. Ik zat erg veel naar voren. Dus heb eergistere zit oefeningen gedaan. En gedaan zoals ze zeiden zo ver naar achter gaan zitten alsof ik op een hangstoel zit.

Verdere tips zijn erg welkom. Hou er wel rekening mee dat ik niet alles kan. Je kan de tips wel geven maar bijv. stelling naar binnen lukt nog niet met een nieuw paard in de buurt. Heel erg bedankt.

Cinderella

Re: Na een paar maanden les

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:38

Het is jammer dat de filmpjes zo wazig zijn, verder heb je nou wel weer een nieuwe uitdaging toch? Lachen
Een hoop werk in de winkel, maar dat gaat vanzelf wel beter komen.

Leuk paard verder Lachen

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:47

Ja is inderdaad jammer dat die zo wazig is. Had nog een filmpje maar die is nog verder ingezoomd dus helemaal onzichtbaar op een groote gele vlek na.

De uitdaging is heel groot. Met heel veel werk aan de winkel. We hopen om in mei voltes te gaan draven. En dan misschien een galopje.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:05

Leuk dat je er zo fanatiek mee bezig bent!

Ik zie alleen niet duidelijk of je nou aan het draven of aan het stappen bent, volgens mij draf, maar het gaat niet actief genoeg.
Probeer wat actiever door te draven.

Verder rijdt je de hele tijd hetzelfde rondje, probeer wat meer af te wisselen, dmv voltes en overgangen/schakelen.
Dan gaat je pony op jou letten ipv wat er allemaal in de bak loopt/rijdt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:11

Ik ben het volledig met sharonalover eens *LOL*

Je paardje loopt nu zo ontzettend langzaam, dat het steeds lijkt of je terug gaat naar stap. Als jij er meer aan gaat rijden, dus meer voorwaarts, meer figuren rijden e.d. dan heeft je paard idd minder tijd om op zijn omgeving te letten.

Verder wel leuk paardje Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:18

Als eerste leuke pony. Op de foto zit je erg in stoelzit. Kan ook door t zadel komen.In t fimpje zie ik je pony erg traag lopen en een ruiter die"meelift"met zijn paard. Ga actiever rijden, zet m aan t werk. Dan heeft ie ook miner tijd om trucjes te verzinnen om er onder uit te komen. Dus niet afwachtend rijden voor wat er komen gaat maar fanatieker en afwisselender rijden. Succes!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:18

sharonalover schreef:
Leuk dat je er zo fanatiek mee bezig bent!

Ik zie alleen niet duidelijk of je nou aan het draven of aan het stappen bent, volgens mij draf, maar het gaat niet actief genoeg.
Probeer wat actiever door te draven.

Verder rijdt je de hele tijd hetzelfde rondje, probeer wat meer af te wisselen, dmv voltes en overgangen/schakelen.
Dan gaat je pony op jou letten ipv wat er allemaal in de bak loopt/rijdt

Als je alles had gelezen was het volgens mij duidelijk dat we echt nog niet aan toe zijn om voltes de gaan draven.

In stap stap ik alle figuren. En in draf doe ik ook veel halt houden wegdraven. Hij sjokte inderdaad heel erg. Op veel stukke ging die ook echt even 1 of 2 passen stappen. Hij is niet super aan het been, maar was me zweep op de heenweg al verloren. En om daarvoor nou zwemles te nemen. Het is ook zo zodra die lekker ontspannen draaft dan gaat die sjokken. Dus tips om dat op te lossen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:22

Sorry, maar mijn mening is dat eigenlijk bijna iedereen een volte kan draven.
En als ik jou zie rijden in dit filmpje, denk ik zeker dat je een volte kan draven.

Als hij sjokt, is hij trouwens niet ontspannen, maar eerder lui Knipoog .
Als je hem actiever gaat rijden, gaat het echt beter, hij moet dan op jou letten.
Maak veel overgangen, hij moet elke seconde denken, wat wil ze, waar moet ik heen, wat moet ik doen?
En dat kan absoluut met ontspanning, je hoeft hem namelijk niet te slaan, maar je kan hem wel consequent rijden, dus been=weg, ophouding=terug.

(en zie trouwens iemand in de bak lopen, die had je zweepje toch even kunnen pakken??)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:27

Citaat:
(en zie trouwens iemand in de bak lopen, die had je zweepje toch even kunnen pakken??)

Ik begrijp uit haar verhaal dat ze te voet naar de les toe is gegaan en de zweep verloren is in een sloot omdat ze zou moeten zwemmen om de zweep te halen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 13:29

Neejh zweepje lag kwartiertje verderop in de sloot. Wat tyke zegt ja. Ik kan wel een volte draven hoor maar dan komen de andere paarden er niet goed vanaf. En ik vrees ik ook niet. We willen hem eigenlijk eerst op de hoefslag goed onder controlle kunnnen houden en dan een volte maken. Anders gaat die weer met me aan de haal en dan gaat er in zijn koppie een knop om.

Ik zal hem maandag actiever gaan rijden. in iedergeval proberen. Kan niet garanderen dat het meteen goed gaat.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:51

Dat hoef je natuurlijk ook niet te garanderen Huilen van het lachen .
Als je het probeert en er mee aan de slag gaat is het al heel wat!

Als er geen andere paarden in de bak zijn, rijdt je dan wel voltes etc?

Als de voltes nog niet gaan, kan je iig al wel beginnen met overgangen, dan zal hij echt beter gaan luisteren Ja

(sorry, had begrepen dat je zweep in de bak was gevallen)

ThUnDeRtIeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:11

van wie heb je les nadien?

Semmylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:54

vind het er wel netjes uit zien..maar probeer wat meer te ontspannen dan is het ook wat finner voor de pony.

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:58

ik zou wat meer stelling gaan nemen. je stuurt je pony met z'n hoofdje naar de hoek terwijl je eigelijk met je benen moet sturen. Ik zou ook eerst wat meer losrijden, dan word je paardje ontspannen. Verder ziet het er heel goed uit.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:02

k vind het er opzich wel redelijk uitzien alleen idd zoals al eerder gezegt beetje traag. Hij moet denken been=weg. Dit kan je oplossen door heel veel overgangen te gaan rijden! Als je volgende keer weer zweepje heb kan je ook best als je been geeft en hij gaat sjokken en tikje geven hij moet gewoon op jouw been reageren Lachen
Edit: probeer hem ook niet naar buiten te laten kijken Lachen
Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:10

Sluit me aan bij het commentaar wat al is gegeven, ik denk dat je je vooral moet gaan richten op actiever rijden. Ik vind je manier van rijden nu wat afwachtend overkomen waardoor inderdaad je pony snel met je aan de haal kan gaan. Die momenten moet je voor zijn door hem flink aan het werk te zetten, en hem goed voorwaarts te rijden.
Wat zegt degene die je lesgeeft hierover? Wat ik altijd prettig vind werken is om de punten waar je aan wil werken met de lesgever door te spreken zodat je hier nog gerichter aan kunt werken. Vind wel dat je op de goede weg bent en wens je veel succes met de verdere voortgang!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:29

@sharonlover Als ik alleen in de bak ben rij ik zeker wel voltes. Dan rij ik ook goede stelling en alles. Zodat die wel lekker soepel blijft. Ik snap wel wat je bedoelt. Volgende les ga ik het ook weer proberen dan denk ik.
Misschien kan ik eerst een gebroken lijn klein stukje van de hoefslag proberen en dat steeds verder uitbouwen?

@xFauve. Ik stuur der inderdaad expres de hoek in want naar alleen me been reageert die niet. Dit doen we dus heel bewust. We hadden al een ruime half uur losgereden in de les. En 20 minuten losgestapt op de heenweg.

@ thundertiej: Ik heb les van Francien bij de lekruiters.

@Susanh: Ik rij inderdaad afwachtend. Komt denk ik doordat ik zelf heel gespannen was door dat nieuwe paard. En dan niet te veel durf te vragen. Me instuctrise zegt ook dat ik hem meer moet rijden. Zegt ook iedere keer als die te rustig loopt dat ik been moet geven. Maar ik geef te weinig been omdat ik bang ben dat ik hem niet kan houden.
Daarom ben ik nu hard aan het sparen voor een body-protector zodat ik hopelijk minder bang ben om eraf te vallen.

Heel erg bedankt voor alle goede tips tot nu toe. Ik ga er zeker wat mee doen. Meer tips zijn zeker welkom.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:26

Beginnen met een gebroken lijntje is idd al een goed begin Ja .

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:01

Gistere heb ik hem weer gereden, wel thuis dus geen grootte bak. En ik ben heel de tijd bezig geweest hem actief voorwaarts te rijden. Dit was behoorlijk vermoeiend zowel voor mij als voor hem. Maar hij liep inderdaad als een zonnetje. Ik moest wel opletten dat die niet insufte en het lieftst sprong die dan aan in galop. Is dan ook voor het eerst in 4 maanden dat we weer hebben gegalopeerd.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:56

Wat leuk dat het zo goed ging! Haha! .
Lekker zo door blijven rijden, en vooral niet opgeven Tong uitsteken
Ben erg benieuwd naar nieuwe foto's en filmpjes Lachen