bewogen dag: 2 x eerste !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amitje

bewogen dag: 2 x eerste !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:56

Vorige zondag had ik wedstrijd. Ik rijdt LRV (Landelijke Rij Vereniging) in België en deze zondag was het oefenjumping en dressuurdag voor het eerst buiten. Het was best spannend, want mijn provinciaal kampioenschap hing hiervan af! Met 1 paard was ik al zeker dat ik mocht gaan omdat ik al 2 x eerste was geweest binnen en het andere paard moest ik bij de eerste 3 zijn om mee te mogen.

Voormiddag was springen
Namiddag dressuur

Springen doe ik alleen met Olga: Irish Draft Horse (IDH) van ongeveer 11 jaar
Rijdt klasse B (90-100cm) maar het was echt gemeen het parcour want stond vrij hoog, was slecht weer dus enorm glad en rottige wendingen, dus was enorm zenuwachtig

Afbeelding
net in de wedstrijdring

Afbeelding

Afbeelding
over de laatste hindernis

Afbeelding
klaar, brave Olga!
uiteindelijk hadden we 4 strafpunten, jammer dus mocht geen barage rijden

In de namiddag dan de dresuur.
Ook met Olga (waarmee ik dus bij de eerste 3 moest eindigen) en met Ilencia: KWPN merrie van 17 j van Nimmerdor.
Olga rijdt B1 en Ilencia B2 (in Nederland L1), en hoop deze zomer met beide paarden een klasse te mogen verhogen! Helaas werken ze bij ons niet met winstpunten maar moet je eerst een eerste rijden op een groot buitentornooi voor je mag verhogen...

Ilencia moest eerst
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moest 2 proeven rijden en stond 2 keer eerste!!! Zelf vond ik het redelijk, maar weet dat het beter kan Haha!

En dan Olga
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was echt blij, want de jury is achteraf speciaal komen zeggen dat ik heel netjes had gereden en dat het echt een mooi paard was. Ook voor het eerste dat ik een 8 voor verzorging kreeg. Het is moeilijk om Olga wit te krijgen als je thuis geen warm water in de stallen hebt en lampen om haar onder te zetten Bloos

In ieder geval: ben heel trots op mijn 2 paardjes en we gaan ons best doen op het provinciaal !

magda_90

Re: bewogen dag: 2 x eerste !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:03

Vind Olga een erg mooi paard, zo mag ik ze graag zien ipv die op en top sportmodellen Ja
Probeer te letten op je pianohanden, voor derest ziet het er super uit! Gefeli!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:06

Dat heb je weer super gedaan Sas! Het ziet er dan ook super netjes uit.
Die laatste foto van Olga bij het springen is lief. Haha!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:08

Ziet er goed uit zeg! Gefeliciteerd!
Springterrein ziet er inderdaad glibberig uit. Scheve mond

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:34

Hele leuke foto's.. Knipoog
Wat heb je ze netjes en ontspannen aan het lopen ondanks dat je zo zenuwachtig was.. Lachen
het is niet te zien dat je zenuwachtig was, goed gedaan hoor..!! Ja

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:04

Leuke foto's. Dressuurmatig zou je je beugels wel een gaatje langer mogen doen. Je knieen steken bijna voorbij je zweetblad en je benen komen te ver naar voren te liggen. Ze vormen nu geen lijn met de rest van je lichaam. Verder mag je je handen wel ietsje hoger houden en zorg dat ze rechtop blijven. Op Ilencia zit en rijdt je veel netter dan op Olga als ik de foto's zo met elkaar vergelijk. Verder ziet het er goed uit.

amitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 20:14

Ja ik ken Ilencia ook ietsjes beter dan Olga en Ilencia staat ook al wat verder.
Over mijn beugels ben ik het volledig eens, helaas heb ik best wel moeite als mijn beugels langer zijn Bloos en heb ook geen dressuurzadel...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:21

amitje schreef:
Ja ik ken Ilencia ook ietsjes beter dan Olga en Ilencia staat ook al wat verder.
Over mijn beugels ben ik het volledig eens, helaas heb ik best wel moeite als mijn beugels langer zijn Bloos en heb ook geen dressuurzadel...

Klopt het is heel moeilijk om je beugels langer te doen dan je gewend bent. Misschien moet je het toch langzaam proberen. Eerst één gaatje langer en dan even gewoon goed oefenen totdat je eraan gewend bent. Na een tijdje weet je niet beter en kun je misschien nog een gaatje langer proberen. Op een dressuurzadel gaat dat misschien net iets makkelijker als met een VZH zadel, maar het lukt vast wel. Hier wordt je zit veel mooier en beter van en dat kan positief invloed hebben op het rijden.
Maar het is natuurlijk aan jezelf of je het gaat proberen of niet. In elk geval succes in de toekomst Knipoog

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:56

Een Belgische lrv-amazone,dan moet ik toch eens reageren Haha! Ik vind de dressuur er best netjes uitzien. Voor het plaatje mooier te krijgen, zouden je beugels inderdaad een paar gaatjes langer mogen en dit op de manier zoals eerder aangegeven. Ook je handen misschien ietsjes hoger houden. Beide paarden lopen wel netjes maar het ziet er enorm braafjes uit. Bij Ilencia zou ik persoonlijk ook mijn teugels iets korter nemen en haar meer bij elkaar rijden. Ze loopt nogal uit elkaar, al zie ik wel dat het met haar bouw wat moeilijker gaat zijn om haar meer bij elkaar te rijden. Bij Olga vind ik dit er beter uitzien.

Ik weet wat het is zo een schimmeltje proper te houden. Soms zit ik er de zaterdag 4 u aan te poetsen, wassen en krijg je op wedstrijd nog maar een 7.

Ohja, nog een laatste puntje. B2 is niet de L1 in Nederland. In de L1 in Nederland moet je al wijken en dit moet je bij ons pas in de L2. Even om eventuele verwarring te voorkomen.

Veel succes nog en goed dooroefenen, dan moet het zeker lukken om met beide paardjes een klasse te stijgen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:07

dat van die b2 = l1 wou ik ook net weerleggen, maar zie dat dat hierboven al is gezegd.
Ik vind het alleen beetje vreemd dat je voor een niet schone schimmel een 8 krijgt voor verzorging. Mijn vos is altijd netjes incl gewassen voeten, maar krijg toch echt altijd standaard een 7, net als de rest.
Als jurylid zou ik ook geen ptn geven omdat je nu eenmaal veel werk hebt met poetsen. Bloos
Jullie rijden wel al vroeg buiten hoor Bloos! Wij hebben de eerste buitenwedstrijd pas op 1 mei.

Alleszins gefeliciteerd met je overwinningen en alvast succes met komende wedstrijden en het provinciaal.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:12

Ik vind de witte wat fijner lopen dan de bruine, maar het ziet er met beide goed uit Lachen

Het ziet er trouwens een op en top LRV-terrein uit Nagelbijten / Gniffelen

amitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 22:29

Ja LRV heeft zo soms zen charmes, maar soms ook niet, boeren velden, modder, modder, ...
En dan moet je met een wit paard rijden!

Nu was het zo dat ik Olga de dag ervoor helemaal had gewassen, en in de ochtend moest ik dan nog gaan springen, was die weer vies, dus in totaal toch 2 keer gewassen geweest, gevlochten, alles doe ik eraan. Maar krijg haar gewoon niet netjes, is net alsof haar witte haren permanent bruin gekleurd zijn op haar kont!
Meestal krijg ik dan een 5 of een 6, ookal is ze gevlochten en al. En dan rijdt er een bruine in dezelfde ring, niet gevlochten en die krijgt dan een 8, zo frustrerend!!! Huilen
Dus ben blij dat ik eindelijk toch eens goede punten heb gekregen voor verzorging, en ik vond Olga persoonlijk toch vrij wit Haha!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:37

wat een mooi paard is Olga !!! Nog een vrij luxe Irish Draft, toch ? Ik meende dat IDH nog wat zwaarder waren ?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:14

amitje schreef:
Ja LRV heeft zo soms zen charmes, maar soms ook niet, boeren velden, modder, modder, ...
En dan moet je met een wit paard rijden!

Nu was het zo dat ik Olga de dag ervoor helemaal had gewassen, en in de ochtend moest ik dan nog gaan springen, was die weer vies, dus in totaal toch 2 keer gewassen geweest, gevlochten, alles doe ik eraan. Maar krijg haar gewoon niet netjes, is net alsof haar witte haren permanent bruin gekleurd zijn op haar kont!
Meestal krijg ik dan een 5 of een 6, ookal is ze gevlochten en al. En dan rijdt er een bruine in dezelfde ring, niet gevlochten en die krijgt dan een 8, zo frustrerend!!! Huilen
Dus ben blij dat ik eindelijk toch eens goede punten heb gekregen voor verzorging, en ik vond Olga persoonlijk toch vrij wit Haha!

heeeeeeeeel veel talkpoeder, doe ik ook bij mijn merrie die een magneet voor vieze plekken is Clown
ziet er erg netjes uit het dressuur, en de plaatsen zo te zien zeker verdiend!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:27

Mooi gedaan hoor Saskia. Olga is echt een stoer paardje he. Leuk dat je twee eerste plaatsen had. en idd heel veel talkpoeder of van dat krijt op je witte paardje. tonen ze al iets witter. Ik heb vroeger ook met een witte wedstrijd gereden. om gefrustreerd van te worden. volgens mij stress je met een wit paard meer dan met een andere, alleen al om hem proper te krijgen Haha!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:21

Proficiat Sas en nu op naar het provinciaal !
Wie weet krijgen we Olga tegen die tijd ECHT wit met bussen talkpoeder enzo Haha!

amitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:44

Ik heb al een keer talkpoeder geprobeerd, maar vond het toch niet zo effectief (of ik doe er mss gewoon te weinig op)
Heb echt al alles geprobeert, speciale paardenshampoo voor witte paarden, met biotex, talkpoeder, speciale spuitbus "easy white" zou echt moeten helpen, maar die bruine vlekken blijven gewoon.
Olga heeft deze winter ook wegens omstandigheden niet in de dekens gestaan, dus dat scheelt ook al veel ! Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:20

wij spoten hem vaak schoon met de hogedrukspuit (tuurlijk de druk wat minderen, kwestie van hem niet omver te blazen). Kon je ook zeep op aansluiten, dus eerst inzepen en dan afspuiten. Ging wel heel goed. Verder heb je ook van die grooming blokjes (zo van dat zwart puimsteen), dat wil ook nog eens goed helpen tegen bruine vlekken.

amitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:05

hogedrukspuit!!!
Gaat mss wel in de zomer maar rond deze tijd is dat toch nogal koud, doe alleen de benen en de staart maar met koud water en dan met een emmer warm water de rest (als het echt nodig is)

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:46

Leuke paardjes,Maar ik vind die witte nog wel vies.
Persoonlijk zou ik er meer aan doen om haar wit te krijgen want het lijkt zo net alsof je er nisk aan heb gedaan maarja dat is mijn mening,nog veel succes in de dressuur en spring sport

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:20

Pfff lekkere ondergrond daar zeg (zo op de foto's te zien dan).

Met beide paarden ziet het er leuk uit! Lachen

amitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:48

LoveJessie schreef:
Leuke paardjes,Maar ik vind die witte nog wel vies.
Persoonlijk zou ik er meer aan doen om haar wit te krijgen want het lijkt zo net alsof je er nisk aan heb gedaan maarja dat is mijn mening,nog veel succes in de dressuur en spring sport

Sorry maar als je de rest zou hebben gelezen dan had je doorgehad dat ik Olga 2 x gewassen heb!!!
Die bruine vlekken vanachter gaan der nu eenmaal niet meer uit...
Ik weet dat die niet spierwit was, maar is nogal moeilijk als je paard heel de winter niet in de dekens heeft gestaan en je thuis geen warm water en lampen hebt om hem goed te kunnen wassen Knipoog

Zal mijn best doen deze zomer om hem nog witter te krijgen Bloos

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:49

Wit worden ze meestal weer met BioTex Knipoog Maar dan heb je wel goed weer nodig want dat moet er goed uitgespoelt worden! Bloos!