mijn pony schrikt steeds in één hoek!! hoe kan ik het oploss

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessy_1

mijn pony schrikt steeds in één hoek!! hoe kan ik het oploss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 16:35

als ik aan het rijden ben schrikt mijn pony telkens in één hoek!
ik heb gehoord dat je in het begin hetbeste aan de kant kan blijven waar het wel goed gaat, en dan naar die hoek. maar dan loopt ze er nog niet langs en wilt ze alleen maar rennen!! Dan pakt ze het bit vast en gaat haar hoofd omhoog en rent ze super hard weg! Boos!
kan iemand mijn misschien helpen? Haha!
groetjes...

Sunrise_

Re: mijn pony schrikt steeds in één hoek!! hoe kan ik het oploss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:27

Allereerst zorgen dat je je pony bezig houdt en 'het enge ding in de hoek' negeren, doe gewoon net of je gek bent. Wat ik altijd doe is het volgende: ik rij gewoon de hoek door en houd dan wat extra binnenstelling en duw wat extra door met mijn binnenbeen, zodat het paard niet de kans krijgt om extra te gaan loeren. Meestal rennen ze de eerste paar keer nog wel weg, maar je moet gewoon consequent blijven, en steeds door de hoek blijven gaan, dan zien ze vanzelf dat er niets engs is [dit kan wel even duren Knipoog]. Wat je ook kunt doen is gewoon eerst aan de andere kant van de bak rijden en dan steeds ietsje verder weg rijden en je paard meer 'naar buiten' duwen, zeg maar.

Veel succes! Lachen

Edit; Jij bent de baas en jíj bepaalt waar je pony naar toe gaat, en niet andersom!
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 04-04-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:28

Niets ervan, niet alleen gaan rijden in de hoeken waar het wel gaat!
Eerst eens op jezelf gaan werken. Als je daar in die hoek passeert, zal jij al wel extra gespannen (of attentief, als je je beter zou voelen moest ik het zo noemen Knipoog ) gaan zitten omdat ze "zo meteen toch weer wegschiet. En nu ga ik het eens voorkomen. Pony, je blijft hier bij mij.". Snap je het? Je gaat je er te veel op focussen, en zo krijgt die pony een bevestiging dat er daar wel degelijk wat aan de hand is, baasje gaat immers zichzelf ook opspannen. Wat je dus beter kan doen is doen alsof er helemaal niets aan de hand is. Gewoon doorrijden. Die hoek is helemaal niet eng, toch? Dan kan je er ook gewoon voorbij. Lachen
Ik snap best dat dit in het begin heel moeilijk kan zijn, maar je zal er toch heel hard op moeten gaan werken, zolang jij niet correct reageert, zal je pony dat ook niet doen. Ze reageert nl. op jou.

Waarschijnlijk zal je pony in het begin nog heel wat keren wegspringen, dat is eigenlijk onoverkomelijk. Maar dat zal vanzelf wel gaan beteren. Als ze wegspringt, neem je haar gewoon rustig terug en rijd je verder alsof er niets gebeurd is. Wilt ze niet terugkomen, mag je best even laten weten dat jij net iets meer te zeggen hebt dan je paard. Dat doe je natuurlijk niet door in de mond te gaan rukken, maar door gewoon even kort en krachtig wat harder door te trekken. Maar daarna weer lossen, anders blijf je trekken en dat win je toch nooit. Reageert ze, lossen dus. Als je pony er eens zonder weg te schieten langs loopt, moet je natuurlijk belonen, ze moet ook weten wat goed is! Heel veel succes, en eraan denken dat geduld een schone deugd is. Lachen

Doet ze dit spelletje met andere ruiters ook? Of aan de longe?

Nog even een laatste toevoeging: erop letten dat je geen stelling naar buiten aanneemt om haar in de hoek te krijgen. Hou net een beetje binnenstelling, ev. zelfs ietsje meer dan anders, en goed je binnenbeen eraan. En begrenzen met buitenteugel.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 17:40

bedankt voor de tip!! Pling
ik ga het morgen proberen, want vandaag heb ik al gereden!!
in de hoek is inderdaad niks engs! de hoek is net zo als alle anderen!
dus ik weet ook niet waarom ze er niet langs loopt! haha,
aan de longe is er niks aan de hand, en als je afstapt en er dan langs loopt is er ook niks aan de hand, dus ik weet het ook niet. Clown
groetjes, en bedankt voor de tip(nog een keer haha,)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:45

Des te meer wordt duidelijk dat de fout bij jou ligt...
Heb je les? Dan kan je er natuurlijk goed aan werken.
Ik hoop dat het binnenkort beter gaat, maar als je op jezelf gaat letten zal alles wel snel beter gaan hoor. Lachen

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:47

Mijn paard doet dat ook. Ze staat al 13 jaar op dezelfde stal en ik heb haar zelf ook alweer 6 jaar. De ene keer loopt ze keurig 10 keer langs de betreffende hoek, terwijl ze de volgende keer helemaal gaat flippen. Dit doet ze al sinds ze al sinds ze bereden wordt, dus ongeveer 13 jaar. Met lessen is hier al veel aandacht aan besteed. Helemaal over gaat het helaas niet, maar het hierboven genoemde bezig houden en stelling houden helpt wel. Verder probeer ik het ook zoveel mogelijk te negeren op de dagen dat ze heel erg is in die hoek. Succes ermee

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:54

Bij jou, Tazzz, is het volgens mij wel wat anders dan bij de TS. Die pony doet het nl. altijd als ze in die hoek passeert. Ik denk dat het bij de TS dus makkelijker op te lossen is dan bij jou. Wel vreemd, dat ze de ene keer niets doet en de andere keer wel... Ik zou gewoon blijven voortdoen zoals je nu bezig bent, bezig houden, binnenstelling en slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen. Lastig wel, loopt ze dan echt veel weg of wat doet ze dan?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:54

Volte 10 meter in die enge hoek blijven rijden, word ie vanzelf moe van zichzelf.
Als hij braaf is weer hele bak pakken en als hij weer 'schrikt' in die hoek, weer voltes 10 meter rijden totdat weer braaf is etc etc, geeft ie vanzelf wel op.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:03

ja ik krijg les, 1× p.w!
maar dan gaat het goed en volgende dag weer racen!
en die volte 10 meter ga ik morgen proberen! ben echt benieuwd of het gaat lukken!
groetjes. en bdnkt voor de tipp!

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:07

Mijn paard doet dit ook in de achterste hoeken! Echt irritant! Maar wanneer je elke keer opnieuw door die hoek gaat d.m.v. een volte 10 meter dan word het ook anders dan alle andere hoeken heb ik geleerd. Als je begrijpt wat ik bedoel!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:08

Heb je zelf al eens nagedacht waarom het tijdens les wel goed gaat? Dan ben je meer ontspannen en weet je "nu doet ze het niet, want nu heb ik les en anders doet ze het ook nooit als ik les heb". Maar de volgende dag gaat het van "zo meteen springt ze weer weg, zo meteen springt ze weer weg want ik heb geen les". Het is dus echt heel belangrijk dat je je bewust bent dat de fout bij jezelf ligt en dat je wat aan je eigen gedrag gaat moeten veranderen, voor er wat bij je pony verandert. Dit is volgens mij echt zo makkelijk op te lossen, ten minste vanaf wanneer jij je gedrag aangepast hebt. Echt, ik weet het zeker. Anders zou ze het aan de longe ook doen, en ook wanneer je les hebt. Komaan meid, je kunt het wel! Lachen

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:14

Overgangen rijden, dan zijn jullie beide bezig met de overgang en niet met de hoek of schouderbinnenwaarts oefenen, dus vooral veel bezig zijn allebei. (Nou niet alleen in die hoek een overgang gaan rijden maar de hele bak door; wel een stuk of 10 op een rondje!) Ook slangenvoltes (lekker inbuigen) en voltesverkleinen houdt hem lekker bezig!
In onze bak is ook één enge hoek! Maar daar heb ik gelukkig geen last van, braaf paard!
Maar succes ermee en lekker blijven lessen!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:15

Je moet het zelf negeren. Gewoon rijden en je ding doen en zeker niet die hoek gaan vermijden.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 18:26

Komaan meid, je kunt het wel!
hahaa, die is lief! haha Bloos
ik zal er de volgende keer niet aan denken!! dat ga ik proberen tenminste! Clown
en ik ga morgen ook overgangen enzz rijden! (af proberen te leiden of hoe je het ook schrijft) Tong uitsteken
gewoon aan het werk zetten (en mezelf ook) kijken of dat beter gaat!!
groett en bdnkt voor de tipss!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:13

Bijv. bij E (of B dus), al binnenstelling pakken, en als je paard het al kan, dan schouderbinnenwaarts..Hoef je maar 5x te doen en waarschijnlijk is je paard er dan al doorheen Haha!

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 08:39

okeey ik zal schouderbinnenwaards proberen!
hoop echt dat het na een paar keer over is! Tong uitsteken
gr.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:01

Ik heb t ook. Maar ik blijf wel uit die hoek in dat geval Nagelbijten / Gniffelen maar goed dat verhaal ligt ietsjes anders. Maar mijn paard vind ook een hoek eng.
Bij mij moest ik eerst leren ontspannen op mn paard te zitten en bleef daarom voorin op de volte. Na een paar keer rijden ging ik die volte groter maken en kwam aan t einde van de rit achterin die hoek uit. Ik ben mezelf en mijn paard ook gaan testen door een gebroken lijn te rijden die eindigt in die hoek, of door aan te springen in galop in die hoek.
Inmiddels zit ik een stuk zekerder op mn paard, en vind hij die hoek niet meer zo eng (blijft kijkerig maar dat is hij gewoon) ik houd stelling naar buiten en een beetje extra binnenbeen, niets meer aan de hand

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:04

Fiekhe: Die van mij gaat heel erg drammen, loeren, wegspringen of plotseling stoppen een paar meter ervoor of heel hard langsrennen als ze toch gewoon langs moet lopen van mij. Ze doet het niet als ze in een goede bui is, het is bij die van mij dus meer iets van onder het werk uitkomen denk ik. Ze doet het ook vooral in het begin, als ik wat langer rij krijg ik haar wel meer met haar aandacht bij mij, dus meestal houdt ze er dan ook mee op. Het is misschien niet hetzelfde als het probleem van de ts, maar waarschijnlijk wel zo begonnen en later een gewoonte geworden.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 10:25

ja dat zou best kunnen, maar ze is door heel de bak ontzettend braaf.. en dan zit er tog iets in de hoek wat ze eng vindt...
Gr.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:34

Mm misschien helpt het ook wel als een vriendin met een snoepje (geen grote wortel, waarschijnlijk heeft hij een bit) in die hoek gaat staan. Dan drijf je hem rustig in stap ernaar toe, en dan in draf, en uiteindelijk in galop.

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:30

Misschien als je aan de hand er naast dus loopt rustig langs de hoek ga en neem een handje biks of een paar snoepjes mee en als ze al iets beter door de hoek gaat al is het een stapje geef je der eeen beloning..!! misschien dat het helpt en dat vaak oefenen totdat ze de hoek gwn door gaat..
en daarna erop zitten dan draf en dan galop..
suc6