overgangen lukken niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shamrock_

overgangen lukken niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 09:04

mijn paard loopt erg op z'n voorhand, dus heb ik gehoord dat je juist veel overgangen moet maken.. heeel rustig draven en dan uitgestrekte draf en weer wat rustiger etc.
nou dat heb ik ook geprobeert, maar nou wilt me paard alleen maar voorwaards, en krijg ik hem bijna niet meer rustig in draf!?? Weet iemand een oplossing?
groetjes..

Anoniem

Re: overgangen lukken niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:10

Gewoon echt véél blijven schakelen, maar dat betekend niet dat je van heel verzameld ineens naar een uitgestrekte draf moet Knipoog Probeer ook eens die stukjes die er nog tussen zitten.
Veel schakelen in alle gangen ; stap, draf, galop. Probeer ook veel figuren te rijden Ja
Je paard absoluut niet zijn zin geven. Gewoon rustig blijven, dieper in het zadel gaan zitten, je teugels erbij, en evt. 'hooooohooooo' zeggen. En blijven herhalen en consequent zijn. Hij moet gewoon naar jou luisteren, punt uit.
Als je die overgangen lekker vaakt oefent komt dat knopje er vanzelf op Ja
Blijven herhalen, consequent zijn en ook uitbundig belonen als ie het goed doet. Zo maak je hem én trost én snapt ie wat de bedoeling is.
Uiteraard lukt het niet 1,2,3 Knipoog Hierboven staat het misschien makkelijk beschreven, maar zoals ik al zei ; echt bijven oefenen.

Succes

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:11

Neem met arbeidstempo als basis en van daaruit ga je overgangen rijden en schakelen. Let op, dat je niet alleen maar meer voorwaarts rijdt, neem je paard ook eens terug, om vervolgens weer naar arbeidstempo te rijden (ik heb het dan over schakelen). Qua overgangen rijden, kun je best rust inbouwen. Rustig van stap naar draf en terug, om vervolgens enkele passen te kunnen halthouden etc. Alles met rust en let op je lichaam. Sommige ruiters willen nog wel eens gaan 'jagen' en het paard voorwaarts 'pushen'. Neem de tijd voor het schakelen/ de overgangen. Als je moeite hebt om je paard van galop terug te nemen in draf, kun je de galop ook eerst even overslaan. Houd het dan bij halthouden, stap en draf. Als je daarin de bevestiging en ontspanning hebt, kun je de galop meenemen. Vanuit arbeidsdraf galloppeer je aan in arbeidsgalop. Pak een lange zijde om in de galop te versnellen, in de hoek kun je je paard makkelijker opvangen naar arbeidsgelop. Om vervolgens weer een overgang te maken naar arbeidsdraf.

Succes!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:12

helemaal met het bovenstaande eens, diep gaan zitten, veel figuren rijden en ook een paar keer halthouden tussendoor, dus veel blijven schakelen en dan voorsichtig wegrijden, niet te vlot weer naar voren willen.

shamrock_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 09:21

iedereen bedankt voor de tips!
ik ben vanplan om nu te gaan rijden, en dan ga ik het meteen proberen!!! Haha!
ik zal als ik klaar ben laten weten hoe het is gegaan! Knipoog
groetjes..

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:35

kijk ook even zijn rug na....je weet maar nooit

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:06

Als je paard te veel op de voorhand zit,moet ie daar eerst van af.
Opvangen en bij drijven,maak,m heet maar hij moet wel bij je blijven.
Een beetje op jutten zeg maar.
En dan een paar pasjes naar voren en weer terug.
Heet maken,naar voren en weer terug.
Als de voorhand omhoog komt,kan je makkelijker veruimen,en is je paard een stuk lichter in de hand en veel wendbaarder.
Geen trek werk maar op je zit terug rijden.
Als je trekt breekt hij achter weer af,en valt hij weer op voor.

Dat je paard voorwaarts is,das alleen maar mooi.
En mag je eigenlijk niet straffen.
Nu moet hij gaan leren te doseren,en op achter te gaan komen.
En leren wachten.

Ik zou veruimen op de volte,dan is hij gemakkelijker terug te rijden als hij
te hard van stapel loopt.
Succes

antjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:13

les nemen van een deskundig iemand

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:24

Heel veel trainen..erin zodat het gemakkelijker word je moet der tijd voor nemen..!!