Heel lastig; wegdoen of houden na gevaarlijk grapje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Heel lastig; wegdoen of houden na gevaarlijk grapje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:32

Hallo.

Ik deel n haflinger met mn moeder.
In t begin deed ik m in mn eentje, maar ik zit op t VWO dus langzaamaan moest ik meer tijd aan school besteden.
Daardoor kwam mijn moeder me helpen, maar die rijdt dus pas drie jaar.
Vandaag is ze eraf gevallen. Er serieus afgevallen.
Ze ligt in het ziekenhuis en heeft een gescheurd ruggenwervel, dus kan zes weken niet rijden.
Nou zit ik nét in mn examenperiode waar ik superveel aan school behoor te werken.
Maar dat is het probleem niet.
Mijn haflinger heeft heel vaak truucjes die gewoon gevaarlijk zijn. Ik ben er zelf al 4x ernstig afgevallen, hersenschudding, gescheurde spier, gekneusde rugspier enz, maar ik snap dat dit consequenties kunnen zijn van paardrijden, al helemaal tijdens springen en buitenrijden.
Nou zit mijn vader te overwegen om óf mijn paard te verkopen óf een ander paard te kopen, dat niet van deze truucjes heeft. Ik heb al uitgelegd dat er met elk paard wel een trukendoos tevoorschijnt komt, dus dat dat eigenlijk niet uitmaakt.
Maar nou zit ik dus met n probleem. Hij legt de keuze volledig bij mij, voor een deel bij mn moeder, maar ik weet echt niet wat het verstandigst is.
Ik hou zielsveel van hem en zie ons echt al samen oud worden, maar hij maakt het zó gevaarlijk voor mij en mn moeder doordat ie van die eigenaardigheden heeft dat hij er af en toe vandoor vliegt. Altijd al gehad, bij tijd en wijle is het minder, maar op dit moment zit het er gewoon helemaal doorheen.
Eerste x was op de weg, maar ik had m twee weken, dus t was uitproberen. Aangepakt, grotendeels verdwenen. Daarna deed hij het echt héél zelden, maar nu is t zo ver dat het ook in de bak voorkomt, terwijl dit voorheen nooit het geval was.
Ik snap dat het misschien n kwestie van aanpakken, doorrijden, whatever is. Maar ook hiermee blijft het een gevaar.
Nu hoop ik dat jullie mij misschien inzicht kunnen geven over wat de beste keuze is, want n leven zonder dat ik rekening moet houden met hem kan ik me amper voorstellen, maar op een x kan het écht ernstig fout gaan, het is namelijk een gevaarlijk grapje. What to do?

Groetjes Jenny.

priscilla

Re: Heel lastig; wegdoen of houden na gevaarlijk grapje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:34

pfff wat een moelijke beslissing en ik zou ook zeker niet over een nacht ijs gaan!! Zou het er zowiezo met mijn moeder over willen hebben maar ook niet nu omdat het allemaal nu erg vers is..
Wil je wel veel succes wensen met je beslissing!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:35

Wat doet hij dan precies? heb je al eens professionele hulp erbij gehad en die je dus helpt met het rijden?

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:38

Ja mijn moeder vind het ook zeker een lastige beslissing.

Hij gaat zeg maar rennen zodra hij iets 'eng' vindt. Ook op de weg, ook in de bak. Draait zich om, is niet te houden, gaat overal stoïcijns doorheen, waardoor áls je valt je hard en raar terecht komt.
Ik heb les, maar het is zo'n probleem wat soms voorkomt, en soms niet, dus er valt niet altijd aan te werken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:42

Tja, dit is gewoon heel moeilijk, maar je moet natuurlijk geen rare ongelukken krijgen. Is dit hetzelfde paard als in je profiel? Want heb de indruk bij die foto's dat je er wel vertrouwd opzit.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:43

Je verhaal is heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n haflinger (v. Abel) met een enorme trukendoos. Wanneer ik niet van hem vraag, dagelijks heerlijk met hem buiten rijdt en hij elke dag het land op kan is er niets aan de hand, MAAR sinds dat we van stal veranderd zijn rijden we serieuzer en oefenen we druk op dressuur gebied.

Dit houdt voor hem in dat voor alles wat hij 'moeilijk' vindt een geschikte uitweg zoekt. Geen stelling aan willen nemen, ineens omdraaien en weg stieren, de bak uit rennen............recht op Bakkegels (betonnen pionnen waar de letters op staan)/muren af. Soms is de rem compleet weg en zijn mond van steen. Op dit moment kan ik dus ook niet met hem de weg op. Dit is gewoon TE gevaarlijk.

Maar zodra hij zometeen weer het land op kan, gaat de liverpoolstang er weer in en kunnen we weer lekker buiten rijden. Ik vestig mijn hoop dus een beetje op het mooie weer.......

Ik weet niet hoe het met jou haf zit en hoeveel hij dagelijks buiten komt en wat hij gevoerd krijgt, misschien kan daar eens naar gekeken worden?

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:46

Hm da's wel n goede, ik denk ook dat het voor een deel in het weer zit.
In de zomer is het vaak rustiger, doe ik ook meer afwisseling, staat ie op het land, heb ik meer tijd.
Maar jouw verhaal klinkt précies hetzelfde. Alleen val jij er op die manier nooit hard af? Ik denk ook dat het voor een deel haflinger's eigen is.

Oo en het is inderdaad het paard uit mijn profiel. Ik ben ook heel vertrouwd met hem, alleen het vertouwen wordt zo vaak beschaamd dat ik ga twijfelen, aan mezelf en aan hém.

DonnaBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:38

Ik heb met mijn jonge paardje precies het zelfde gehad. Ik kon niet normaal op haar rijden, want voor elk ding wat ze eng vond rende ze heel hard weg. Meestal ging dit dan ook gepaard met hoog bokken en slidings.. Ik ben er ook twee keer goed hard vanaf gevallen en wist ook echt niet meer wat ik ermee aan moest. Ik heb toen uit pure wanhoop een tijdje niet meer gereden. Later besloot ik haar toch weer op te pakken en ben toen heel veel met haar over de weg gegaan. Mams ernaast (kun je een kanon bij afschieten, die schrikt nergens van) en een persoon naast mij die mij door middel van een touw aan het bit vasthield. Zo zijn we heel veel gaan lopen. Door drukke winkelstraten, langs het spoor, overal. Dit heeft voor haar enorm goed geholpen. Zij deed het gewoon uit pure angst. Door veel buiten te rijden kon ze aan alles wennen en zo kreeg ze steeds meer vertrouwen in mij. Nu kan ik, terwijl ze pas vier is, gewoon alleen met haar over de weg.

Ik weet niet of het bij jouw paard een kwestie van vertrouwen is, of dat ze het puur uit protest doet, maar als je ook maar het idee hebt dat ze echt bang is, dan zou ik dit echt eens proberen. Misschien helpt het bij jou ook! En tot slot, veel succes met deze moeilijke keuze!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:44

Misschien een ervare ruiter zoeken die hem wil rijden en die grapjes afleert als je zelf de tijd niet hebt. Jou moeder zou dit niet zo makkelijk kunnen met maar 3jaar rijervaring. Wegdoen is natuurlijk een makkelijke optie maar geen leuke want weet jij veel waar die dan terecht komt en wat die mensen met je paardje doen..... Ik zou gewoon een hele consecuente ruiter zoeken en dan maar betalen zodat jij en je moeder er leuk mee verder kunnen. Denk dat het een kwestie is van spelletje spelen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:54

Ik heb ook hele gevaarlijke problemen met mijn haflinger gehad en we hebben er geregeld over gedacht hem weg te doen. Nu zou ik dat niet meer kunnen. Hij mag echt niet meer weg!
Dat wij hem kochten was hij 4 jaar en net in gereden. Ik reed 2 jaar paard en mijn moeder 1 jaar. Hij was braaf tot we hem een week hadden en hij gewend was. Toen walsde hij over je heen met lopen, beet als je hem niet genoeg aandacht gaf, gooide je er af met rijden en viel je aan met longeren. We hebben er 2 jaar over gedaan om fatsoenlijk een rondje met hem door de bak te rijden in stap. Dit hebben we gedaan door middel van grondwerk. In eerste instantie heb ik alle adviesen opgevolgt en zou ik hem wel even laten weten dat ik de baas was. Ik heb zwepen stuk geslagen op hem, scherper bitje in gedaan, manier van rijden aangepast enz. Niet mocht baten. Toen zijn we ons gaan verdiepen in Natural Horsemanship. we zijn verschillende methoden door elkaar gaan gebruiken. We probeerden gewoon iets uit en als het hielp bleven we het toe passen, werkte het niet dan zochten we naar een andere oplossing. Uiteindelijk konden we er dus op en zijn we rustig aan alle problemen op gaan lossen. Dit heeft jaren geduurt en alleen langs de weg kunnen we nog steeds niet (wel wandelen of met een ander paard). Maar ik vertrouw hem nu volkomen en heb echt enorm veel van hem geleerd. Achteraf heb ik door dat alles dat hij deed eigenlijk alleen maar kwam door de mensen om hem heen. Hij is uiteindelijk geworden zoals hij werkelijk is; een vreselijk vriendelijk en eerlijk paard dat nooit iemand opzettelijk pijn zal doen. En dat terwijl hij er eerst alles aan deed om je er af te krijgen en de baas over je te zijn. Nu doet hij juist alles om me een plezier te doen en vind hij het geweldig als ik hem mee neem naar de bak om te werken. Hij is zelfs jalours op mijn andere paarden als zij wel mee mogen en hij niet.

Ik wil hier dus mee zeggen dat het waarschijnlijk niet het 'normale' gedrag van jouw paardje is maar dat dit hem op een of andere manier onbewust is aangelerd. het is dus zaak om jouw eigen houding en je werkmethode aan te passen aan je paard en met heel veel geduld samen te werken aan een goede basis. Ik weet bijna zeker dat het dan goed komt net als bij ons. Ik heb Milka nu 10 jaar en zou hem echt voor geen goud willen missen!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:55

Heb je al nagedacht over mogelijke fysieke problemen waardoor je paardje van het gewicht af wil omdat het niet prettig is voor het dier.
Ik ben persoonlijk iemand die graag het onderste uit de kan haalt voordat ik de definitieve beslissing neem. En misschien komen er dan wel extra kosten bij, maar ik snap de moeilijkheid van het probleem ook. Een kleine test is bijvoorbeeld met je duim en wijsvinger aan beide zijde van de ruggewervels langs gaan en niet zachtjes maar met wel wat druk. Trekt je paard zijn rug heel heftig weg dan kun je eens overwegen een osteopaat ernaar te laten kijken. Voel ook meteen op verdikkingen en warmteverschillen. Zo zijn er tal van fysieke dingen die tot dit gedrag kunnen leiden. Zo kan het zijn dat als bijv. de eerste halswervel scheef staat je paard schrikachtiger zijn. Het zijn maar wat voorbeelden.
Een andere ruiter lijkt mij niet de juiste oplossing. Vanwege het feit dat het misschien bij hem/haar wel lukt en bij jezelf niet dat lijd alleen maar tot frustratie van beide kanten. En mocht het dan een tijdje goed gaan en hij haalt weer iets uit dan weet ie dat het hem wel lukt.

Ten slotte kun je ook nog vallessen nemen Clown

Heel veel succes en ik ben benieuwd wat je gaat beslissen, maar zoals je al zelf zegt ga niet over 1 nacht ijs

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:01

linda_arnold schreef:
Je verhaal is heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n haflinger (v. Abel) met een enorme trukendoos. Wanneer ik niet van hem vraag, dagelijks heerlijk met hem buiten rijdt en hij elke dag het land op kan is er niets aan de hand, MAAR sinds dat we van stal veranderd zijn rijden we serieuzer en oefenen we druk op dressuur gebied.

Dit houdt voor hem in dat voor alles wat hij 'moeilijk' vindt een geschikte uitweg zoekt. Geen stelling aan willen nemen, ineens omdraaien en weg stieren, de bak uit rennen............recht op Bakkegels (betonnen pionnen waar de letters op staan)/muren af. Soms is de rem compleet weg en zijn mond van steen. Op dit moment kan ik dus ook niet met hem de weg op. Dit is gewoon TE gevaarlijk.

Maar zodra hij zometeen weer het land op kan, gaat de liverpoolstang er weer in en kunnen we weer lekker buiten rijden. Ik vestig mijn hoop dus een beetje op het mooie weer.......

Ik weet niet hoe het met jou haf zit en hoeveel hij dagelijks buiten komt en wat hij gevoerd krijgt, misschien kan daar eens naar gekeken worden?

Hopelijk vind je paard het even lekker als jij met een liverpoolstang in zijn mond (of rij je met de koets?).

En @ TS: Als je merkt dat het te gevaarlijk voor je wordt om met dat paard te rijden dan verkoop je hem en koop je een ander paard. Met dat andere paard zorg je ervoor dat je meteen goed les hebt en goede begeleiding zodat je nieuwe aanwinst zeker niet over jou en je moeder baas kan spelen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:04

Klopt had ik zo snel niet aan gedacht met een hoefekrabber kan je dit ook heel goed doen is denk ik makkelijker dan je vingers.... Keer het zadel na laten kijken enzo.... Maar met andere ruiter bedoel ik iemand die hem rijdt en jou ook les geeft en als zij/hij rijd erbij blijfen zodat diegene jou uitleg kan geven hoe of wat, anders los je het probleem zeker niet op Tong uitsteken

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:08

Tandarts is ook nog een mogelijke oplossing. Op het moment dat je paard schrikt en hij krijgt extra druk in zijn mond kan dat ook pijn veroorzaken waardoor hij er vantussen gaat

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 07:42

Ja ik heb ook al aan het fysieke gedeelte gedacht.
Dat het misschien daarin zit.
Maar in eerste instantie zou ik daar niet het probleem zoeken, aangezien ik weet dat het een soort gedrag is wat ik van het begin aan had moeten pakken, maar er nu totaal in gesleten is.
Malenka schreef:
Ik wil hier dus mee zeggen dat het waarschijnlijk niet het 'normale' gedrag van jouw paardje is maar dat dit hem op een of andere manier onbewust is aangelerd. het is dus zaak om jouw eigen houding en je werkmethode aan te passen aan je paard en met heel veel geduld samen te werken aan een goede basis. Ik weet bijna zeker dat het dan goed komt net als bij ons. Ik heb Milka nu 10 jaar en zou hem echt voor geen goud willen missen!

Hier zie ik ook wel veel waarheid in.
Echt alvast heel erg bedankt voor jullie reacties, misschien toch hem laten checken, zadel ed, voordat ik verdere beslissingen neem.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:37

lastig lastig... ik heb even je profiel gekeken en ziet er naar uit dat je wel echt een band hebt met het paard!echt moeilijk want je wilt idd niet dat het uit de hand loopt maar toch zou ik als ik jou was er nu nog niet over nadenken, even laten bezinken en over 2 weken kijken wat je doet. mssn meer afwiseling merk je aan je paard dat ie een dag zo is mssn dan even beter longeren succes er mee maar denk er wel echt goed over na!

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:51

Ik zou m'n eigen gezondheid niet op het spel zetten, eieren voor mn geld kiezen en het paard wegdoen. Mja, lastig is het idd als je gehecht bent aan t dier.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:34

Citaat:
Hm da's wel n goede, ik denk ook dat het voor een deel in het weer zit.
In de zomer is het vaak rustiger, doe ik ook meer afwisseling, staat ie op het land, heb ik meer tijd.
Maar jouw verhaal klinkt précies hetzelfde. Alleen val jij er op die manier nooit hard af? Ik denk ook dat het voor een deel haflinger's eigen is.

Ik ben er het eerste jaar dat ik hem had ook een aantal keer goed hard afgestuiterd! Nu weet ik aardig wat hij wanneer gaat doen en gebeuren er gekke dingen kan ik het uitzitten Bloos , maargoed ik roep niets te hard, you never know wat hij vanavond in petto heeft Clown

Citaat:
Hopelijk vind je paard het even lekker als jij met een liverpoolstang in zijn mond (of rij je met de koets?).

Mijn haf is op een trens niet te houden rent overal doorheen wat de meest gevaarlijke situaties in het verkeer opleverd. Hij kent de werking van het bit (heeft het de eerste keer gelijk uitgeprobeerd) en dat resuteerd dat ik altijd met een losse lange teugel kan buiten rijden met een veilig gevoel. De teugels zitten overigens in de ring, dus de hefboomwerking blijft onbenut! Ik heb zelf 10 jaar ervaring met het rijden van 'tuigers' ken de functie en de werking van het bit en ben niet hard in de hand.

Aangezien het bit onbenut blijft als hij gewoon reageert op stem en zit is er niets aan de hand Knipoog ! Ik heb dus bewust gekozen voor een stang en niet voor een pessoa bit omdat ik de werking ken ......dus voor de één a twee keer per week maak ik mij geen zorgen. Het dagelijkse werk doet hij op een dubbelgebroken trens

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:09

Ik heb het topic doorgelezen, als ik ergens overheen heb gelezen, mijn excuses.

Hoe is jouw haf in de dagelijkse omgang? Zijn er dan ook momenten dat hij de controle eist en over je heen walst? Want als dat wel het geval is, zou ik eerst de verhoudingen op de grond proberen recht te zetten; met grondwerk dus.
Imo als jouw paard jou als leider ziet en dusdanig respect voor je heeft, haalt hij het niet in zijn hoofd om spelletjes met je te gaan spelen...

Het kan inderdaad ook zijn dat hij ergens pijn heeft. Een fysio kan je daar vast wel meer uitleg over geven.

Wat betreft het buitenrijden. Ik maak alle jonge dieren verkeersmak door veel te gaan wandelen met een begeleider. In het geval van mijn eigen paard (die een behoorlijk angsthaas is) gaat mijn vader te voet mee. Hij houdt mijn paard vast d.m.v. een touw dat aan het bit bevestigd is. Ik zit er dan op en stuur en werk in zoals een ruiter hoort te doen. Maar als er dan iets engs gebeurt dan merk ik dat mijn paard toch nog vaak steun zoekt bij de begeleider op de grond.

We hebben mijn paard ook geleerd dat hij moet blijven staan als hij iets engs ziet of hoort. Mijn paard had nl ook de neiging om er vandoor te gaan. Hij ging weliswaar niet aan de kletter (hij had nog een rem) dus kon mijn vader hem nog enigzins tegenhouden. Na veel inprenten heeft dit geleid tot schrikken = stoppen en kijken waar het enge geluid vandaan komt. Is hij braaf -> belonen en geruststellen.

Natuurlijk zit het probleem bij jouw paard veel dieper. Hij heeft al geleerd dat hij er vandoor kan gaan. Ik kan me inbeelden dat jullie nog een lange weg hebben te gaan. Indien je niet meer weet hoe je het moet aanpakken, zou ik je toch professionele hulp aanraden.
Veel succes!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:48

Klinkt heel herkenbaar..
Ik ken het paardje in kwestie... als je hem zo ziet zou je echt niet zeggen dat hij dat allemaal uitvreet.

Ik vind het een lastige kwestie.
zou het er zeker even heel serieus met je moeder over hebben.
Desnoods meerdere keren.
Want verkopen of niet verkopen beslis je niet van de 1 op de andere dag als je je paard al zolang hebt.

Misschien is het een idee om eventjes een periode 2x per week les te hebben (1x springen wat jullie beide leuk vinden en 1x dressuur)
Je zou kunnen vragen of dat meisje bij ons op stal (je weet wie ik bedoel, die alle paarden rijd) tijd heeft om hem een tijdje een paar dagen per week te rijden.
zij heeft zoveel ervaring met vervelende paarden en weet ook hoe je die moet aanpakken (kijk naar mylandra Knipoog )
En dat je dan 1 of 2x per week les van haar krijgt.
Ok, daar gaat iets meer tijd (en geld) in zitten maar dan weet je wel een beetje hoe ermee om te gaan.
Voor de rest denk ik ook dat hij (zeker nu hij weet dat hij het kan) jullie enorm in de zeik neemt.
Hij weet dat hij ervandoor kan gaan... dat hij ongehoorzaam kan/mag zijn en daar maakt ie gebruik van.

Over verkopen zou ik heel serieus nadenken als je daar echt aan denkt.
Serieus nadenken of je dat echt wel zou willen....
of je dan een ander paard neemt zou ik dan ook overna denken.
ik bedoel je zegt zelf al dat je het druk hebt/krijgt met school (je gaat immers ook studeren)
dus maybe is het (mocht je hem echt verkopen) wel goed om een tijdje 'paardloos' te zijn.
Je zou hem eventueel ook kunnen verhuren voor een aantal dagen per week.

Weet wel dat je bij mij altijd terecht kan voor advies o.i.d.