Lucky weer eens @ springwork!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesPower

Lucky weer eens @ springwork!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:10

Mijn vriendin ging pas mee naar Lucky en had dus foto's gemaakt.
De camera hield het maar even uit. Dus het zijn gewoon foto's van dezelfde hindernis. Bij die hindernis was het licht ook fijn. We hebben tussendoor natuurlijk ook andere hindernissen gesprongen. Het rijden opzich was echt K*T Bloos .
Het was eigenlijk alleen maar renne&stoppen en tussendoor afentoe toch springen. Ik concentreerden me dus volledig op de weigering, om er niet af te vallen.. en niet echt op de sprong meer. Ik kon doen wat ik wou maar stoppen deed die toch. Hij heeft vaker geweigert dan gesprongen.
Maarja 't kan niet altijd goed gaan!
Dus volgende x beter!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
*Zo ging het dus keer..
Afbeelding
*Op keer..
Afbeelding
*Ff tussen door op naar de andere hindernis
Afbeelding
*Kleine noodsprong

A.u.b niet te hard zijn in het commentaar.
Ik zou wel graag tips willen, het ziet er zéker niet echt geweldig uit maarja heb me best gedaan!

Berichtje zou wel leuk zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door HorsesPower op 03-04-08 21:20, in het totaal 5 keer bewerkt

racheltjj

Re: Lucy weer eens @ springwork!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:10

even je beginpost aanpassen, foto's zijn niet zichtbaar omdat je een spatie er tussen heb gelaten Lachen

egnie

Re: Lucky weer eens @ springwork!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:28

Een tip die ik kan geven is wanneer het niet gaat zoals het hoort, je een stapje terug moet doen. Misschien de hindernissen lager en meer gaan werken aan het tempo en controle dan op de sprong. Daarbij als jij alleen maar bezig bent met de vraag of je blijft zitten omdat hij stopt is het contact niet goed. Jij geeft dan onbewust aan dat er gestopt gaat worden. Het paard zal daar dus op reageren en onzeker worden. Het vrouwtje zegt namelijk dat het niet kan....

Probeer les te krijgen en werk rustig en begin laag. Zodra dat met zelfvertrouwen en in een fijn tempo gaat kun je de hindernissen optrekken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:46

tijdens het springen je handen lager op de hals van het paard zetten;)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:24

De foto's waarbij hij springt zijn goed, hij springt proper en jij zit er goed op.

Maar dat hij zoveel weigert wil inderdaad zeggen dat je even een stapje terug moet doen zoals hierboven aangehaald. Misschien eerst terug wat meer naar de basis gaan, wat dressuur gaan rijden en oefenen op de overgangen en het schakelen zodat je veel meer controle krijgt over je paard.
Daarna rustig balkjes lopen, die op groot genoege afstand leggen zodat je de galopsprongen tussen de balkjes zelf kan regelen, bv dan in 3 galopsprongen, dan eens in 4 of misschien zelfs 5. Zo leer jij dat je paard moet luisteren en wachten op jou. Dat maakt het ook veel veiliger.
Na de balkjes kan je lage hindernisjes zetten waarbij ook het belangrijkste is dat jij de controle bewaart. Is die er niet meer? Stop dan even met springen en ga weer wat aan de dressuurbasis verder werken. Les nemen kan ook altijd heel interessant zijn!

Nog veel succes verder.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:28

L_Ilse_L schreef:
tijdens het springen je handen lager op de hals van het paard zetten;)

Ilse, je behoort een pony vrijheid in de hals te geven boven een sprong;
haar handen zijn echt wel goed zo hoor, ze zouden zelfs nog hoger mogen. Knipoog

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 21:41

Dankjewel voor de leuke reacties en tips.
Ik heb trouwens ook al vaker geprobeert met lagere sprongen en balkjes. En eerder sprong die ook altijd alles. maar innneens begon die te weigeren..?
Ook al is het een balkje.. maarja harstikke bedankt en ik ga het nog een proberen!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:47

Misschien vind hij het springen niet zo leuk meer? Lachen
Wat hij sprong ziet er netjes uit! Mooie houding heb je ook Sam!

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:49

belangrijkste commentaar (stapje terug doen) is volgens mij al gegeven, maar wou je toch nog even een hart onder de riem steken: áls hij springt, springt hij ook goed! En je zit er netjes op hoor. Paard basculeert mooi, voorbeentjes mooi opgevouwen...helemaal niet verkeerd! Nu nog wat meer vertrouwen en dan komt 't helemaal goed Knipoog

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:19

Ik ben het met bovenstaande eens. Als hij springt ziet het er echt keurig uit, kunnen velen nog een voorbeeld aan nemen. Je kijkt mooi vooruit, geeft netjes mee zonder dat je verbinding verliest, hij lijkt er simpel overheen te kunnen. Misschien kun je een keer een filmpje plaatsen zodat duidelijker wordt wat er precies verkeerd gaat. Doet hij het lagere werk wel, misschien wordt hij onzeker bij hoger of ga jij juist twijfelen? Misschien probeert hij je wel uit, maar dat kan ik zo van de foto's niet zien omdat het er eigenlijk netjes uit ziet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:48

Psycholigisch aspectje: Als jij je concentreert op de weigering en denkt "Mijn paard weigert toch" breng je dit op hem over. Onbewust wordt je namelijk zelf onzeker en dit speel je over op je paard. Je paard raakt verward en weigert. Niet om te treiteren, maar waarschijnlijk omdat jij niet aangeeft wat je wil. Let dus goed op je hulpen (tussen handen en benen sluiten, naar de sprong toe rijden (dus met been je paard daarheen begeleiden) etc. etc.) Geef duidelijk aan wat je wilt.

En voor je eigen vertrouwen en het zelfvertrouwen van het paard zou ik dit op lage sprongetjes gaan oefenen, tot het zo goed gaat en je je weer zo zeker voelt dat je een stapje verder kunt gaan.

Als je paard meer springt dan weigert heb je er niks aan, je werkt je eigen vertrouwen en dat van hem naar de verdoemenis....!

Maar goed, ik heb heel erg makkelijk praten vanaf hier, ik weet dat wanneer een paard een paar keer geweigert heeft en je er misschien zelfs bij af bent gevallen het dan moielijk is je NIET op de weigering te concentreren, maar probeer het...!

Verder veel succes met dit mooie diertje Lachen

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:56

Adil18 schreef:
Psycholigisch aspectje: Als jij je concentreert op de weigering en denkt "Mijn paard weigert toch" breng je dit op hem over. Onbewust wordt je namelijk zelf onzeker en dit speel je over op je paard. Je paard raakt verward en weigert. Niet om te treiteren, maar waarschijnlijk omdat jij niet aangeeft wat je wil. Let dus goed op je hulpen (tussen handen en benen sluiten, naar de sprong toe rijden (dus met been je paard daarheen begeleiden) etc. etc.) Geef duidelijk aan wat je wilt.

En voor je eigen vertrouwen en het zelfvertrouwen van het paard zou ik dit op lage sprongetjes gaan oefenen, tot het zo goed gaat en je je weer zo zeker voelt dat je een stapje verder kunt gaan.

Als je paard meer springt dan weigert heb je er niks aan, je werkt je eigen vertrouwen en dat van hem naar de verdoemenis....!

Maar goed, ik heb heel erg makkelijk praten vanaf hier, ik weet dat wanneer een paard een paar keer geweigert heeft en je er misschien zelfs bij af bent gevallen het dan moielijk is je NIET op de weigering te concentreren, maar probeer het...!

Verder veel succes met dit mooie diertje Lachen

Ja ik zal het ook gaan oefenen dankjewel.
Maar het is zo dat wat ik ook doe.. hoog of laag, als die niet springt is hij ook echt van plan niet te springen wat je ook doet.
En dan ga ik er wel op af van je springt nu! maar het helpt niet. Ik geef ook altijd extra been (of tik) enzovoort.. maar op de een of andere mannier luistert hij er niet naar. Misschien licht het aan het weer, maar ik hioop dat die er snel mee ophoud haha. Ik ga het veel oefenen!
Laatst bijgewerkt door HorsesPower op 05-04-08 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:57

broertje schreef:
Ik ben het met bovenstaande eens. Als hij springt ziet het er echt keurig uit, kunnen velen nog een voorbeeld aan nemen. Je kijkt mooi vooruit, geeft netjes mee zonder dat je verbinding verliest, hij lijkt er simpel overheen te kunnen. Misschien kun je een keer een filmpje plaatsen zodat duidelijker wordt wat er precies verkeerd gaat. Doet hij het lagere werk wel, misschien wordt hij onzeker bij hoger of ga jij juist twijfelen? Misschien probeert hij je wel uit, maar dat kan ik zo van de foto's niet zien omdat het er eigenlijk netjes uit ziet.

Ik zal binnekort wel eens een filmpje erop zetten
Dankje voor je leuke reactie

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:03

Hey,
Ziet er leuk uit (als ze springt) en idd de hindernis ff wat lager zetten als ze iedere keer weigert en dan langzaam weer opbouwen (werkt echt heel goed Haha! )
en een klein beetje meer meegeven, ik weet dat dat moeilijk is als je je op een weigering wacht Tong uitsteken

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:05

sorry zag de foto´s niet helemaal goed maar ik zie dat je idd juist wel heel goed mee geeft srr
zou ff beter op leten Bloos

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 23:08

kristianneb schreef:
sorry zag de foto´s niet helemaal goed maar ik zie dat je idd juist wel heel goed mee geeft srr
zou ff beter op leten Bloos

Haha oke,
Dankjewel

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:13

Ik ga mee met de rest Lachen Mischien moet je eventjes een stapje terug doen en lekker verder dresseren. Als je 2 weken ofzo niet springt en dan terug begint te springen maar nie hoger dan 70 en gewoon wat "experimenteren" met de technieken enzo zal hij er meer plezier in krijgen en minder stoppen waardoor jij je ook zekerder zal voelen Lachen

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:35

Ik ken het dat je paard in een keer begint te weigeren. De pony waar ik op rijd doet dat op een gegeven moment als het een wat hoger stijltje wordt. Hierdoor ben ik zelf heel onzeker geworden, en is het ook een tijd echt niet goed gegaan. Ik viel er vaak af en heel m´n vertrouwen in hem was weg. Ik heb het even rustig aan gedaan en vanaf het begin weer opgepakt. Nu gaat het weer goed. Ik denk ook dat je dan even een stapje terug moet doen, en gewoon de hindernis eventjes wat lager moet zetten. Je wilt natuurlijk niet heel je vertrouwen in je pony verliezen. Ik vind dat hij wel prachtig springt!
Het komt vast wel goed met jullie Knipoog Veel blijven oefenen Knipoog

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:33

Dankjewel voor de leuke reacties en tips!