Paard doet eigenwijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mutageen

Paard doet eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:20

Hallo,

mijn probleem is dat zo nu en dan het paard denkt dat hij alles kan maken. Zoals laatst, ik had het paard in de bak gezet en toen ik hem na 3 kwartier in de stal wilde zetten (regen), liep hij langzaam weg.

Moet ik hem zijn zin geven of hem keihard aanpakken? Ik denk zelf het laatste, ik ben namelijk de baas toch?

Alvast bedankt.

JoCo

Re: Paard doet eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:25

Neem in het vervolg iets lekkers mee, dan loopt hij waarschijnlijk niet weg!
Ik vind dit niet echt stout gedrag hoor ... zou hem er ook niet voor straffen als ik jou was ...

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:27

Nee straffen doe ik niet aan maar ik mag hem toch wel uit de bak halen wanneer ik dat wil?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:28

vind ie het niet gezellig in de bak ?? dat ie wou blijven.. dan kan je hem niet straffen omdat ie het leuk vind

als die wegloopt om een andere reden denk ik dat je dat moet negeren en hem gewoon pakken..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:28

zijn er ook paarden die niet eigenwijs doen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:29

mutageen schreef:
Nee straffen doe ik niet aan maar ik mag hem toch wel uit de bak halen wanneer ik dat wil?

O ja tuurlijk, 't zou maar erg zijn zou hij dat mogen bepalen! Sorry dan had ik je verkeerd begrepen, dacht
dat je hem wou straffen!

De mijne doet dat trouwens ook ... nu neem ik altijd grote wortel mee: probleem opgelost ... al heb ik haar dan wel omgekocht Bloos

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:30

Runn_love_ schreef:
vind ie het niet gezellig in de bak ?? dat ie wou blijven.. dan kan je hem niet straffen omdat ie het leuk vind

als die wegloopt om een andere reden denk ik dat je dat moet negeren en hem gewoon pakken..

Gezellig lijkt me niet want hij stond er alleen in.

Volgens mij probeert ie gewoon uit hoe ver ie kan gaan. Ik heb hem ook gepakt, maar iemand anders zei dat ik hem gewoon moest laten staan maar ik wil ook een keer naar huis! :p

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:33

dan zal die het idd niet gezellig vinden Knipoog

als je hem laat staan krijgtr ie wel zijn zin, en zal die het de volgende keer weer doen dus ik zou hem niet laten staan.
wat je kan doen als die het vaker doet is een snoepje geven als die lief blijft staan en als die wegloopt nix geven.
beide keren wel gewoon meenemen...
dan wordt ie beloond als die het goed doet

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:35

Aha, dat is inderdaad wel handig, bedankt!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:39

Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:00

JIJ bent de baas over je paard en je paard mag niet de baas zijn over JOU! (maar niet straffen!)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:01

Inderdaad. Dat zal effe lekker worden, dat hij de dingen gaan bepalen.
Gewoon negeren, gewoon pakken en meenemen.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:49

Keihard aanpakken lijkt me geen optie, dan komt hij de volgende keer zeker niet uit zichzelf naar je toe. Een paard moet leren dat het leuk is bij de leider (niet de baas dus) en een leider wordt gevolgd. Als je even wacht, misschien wel 10 minuten, so what, komt hij misschien vanzelf. Als je daar het geduld voor hebt, komt hij steeds sneller uit zichzelf. Het is geen fiets die je in het fietsenhok zet.
Ja, en misschien komt hij nog sneller als je een wortel achter je rug verstopt Haha! .

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:34

blijft ie toch lekker in de regen staan... maak me daar niet druk om, als ze niet willen komen kunnen ze blijven.. loop gewoon weg en ga voeren of weet ik veel wat ik moet doen, komen vanzelf wel weer.
En ik heb altijd een emmertje met brokken aan de wei dus rammel even en ze komen wel, maar ooit een pony gehad die verrekte het gewoon, nou die heeft vaker in donker nog buiten gestaan en ineens had ie toch door dat komen heel handig was

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 23:13

Leuk en aardig die optie van wachten maar soms heb ik nou eenmaal geen tijd om 10 minuten te wachten. Naast t paard heb ik ook nog een sociaal leven Tong uitsteken

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:56

mutageen schreef:
Leuk en aardig die optie van wachten maar soms heb ik nou eenmaal geen tijd om 10 minuten te wachten. Naast t paard heb ik ook nog een sociaal leven Tong uitsteken

Geduld is een schone zaak........ toch??? Tong uitsteken

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:23

gewoon pakken en meenemen naar stal, en daar hem wat lekkers geven.
als ie weet dat ie wat lekkers krijgt door mee te gaan luistert ie vanzelf wel

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:28

even , een paard kan niet denken zoals wij mensen. Dus niet , bedenken wat hij lekker wel of niet gaat doen....Hij reageert wel op prikkels, hij leert door herhaling en daar moet je gebruik van maken.
En de baas zijn is niet omdat jij voor hem betaalt, maar puur omdat hij vind dat je dat verdient. ( net als in de kudde). Daarmee wil ik niet zeggen dat het makkelijk is hoor!! Maar steek watenergie in belonen en negeren. Dat is de meest effectieve stimulans

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:32

mutageen schreef:

als je een paard behandeld alsof je maar tien minuten tijd hebt, duurt het uren.
Als je een paard behandeld alsof je uren de tijd hebt, duurt het tien minuten.
Volgens mij was het monty roberts die dat zei...Maar ben ik niet zeker van Knipoog

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:35

Knollol schreef:
Keihard aanpakken lijkt me geen optie, dan komt hij de volgende keer zeker niet uit zichzelf naar je toe. Een paard moet leren dat het leuk is bij de leider (niet de baas dus) en een leider wordt gevolgd. Als je even wacht, misschien wel 10 minuten, so what, komt hij misschien vanzelf. Als je daar het geduld voor hebt, komt hij steeds sneller uit zichzelf. Het is geen fiets die je in het fietsenhok zet.
Ja, en misschien komt hij nog sneller als je een wortel achter je rug verstopt Haha! .

helemaal mee eens!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:39

Dan mag je je afvragen wat je belangrijker vind. 15 min later bij die vriendin omdat je nog eventjes iets met je paard moest doen, of je paard rats pluk grijp sleur en pleur op stal zetten, alleen om ten kosten van alles optijd te zijn.

Een paard loopt niet weg, om jou te pesten. Wie weet kwam jij wel naar de bak toe gestampt met een kwade lichaamshouding (of iets wat hij zo intepeteerde) en had hij zoiets van 'jij wilt dat ik ga, ok ok ik ga al'.

En keihard aanpakken lijkt me een slecht plan. Loop rustig naar hem toe, geeft hem een kriebeltje omdat hij je dichtbij liet komen, en neem hem mee.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:10

inderdaad!
geen geweld ofzoiets want dan komt ie al helemaal niet want dan word hij/zij alleen maar banger!
neem gewoon wat lkkrs mee! (zoals al eerder stond geschreven) dan weet het paard ook dat het goed & leuk is om te komen!
op den duur komt hij/zij vanzelf wel!
groetjes!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:44

wat ik vaak doe als ik een paard niet kan krijgen is, ik loop naar het paard toe, als ik vlak bij ben dan loop ik schuin van hem weg, met mijn schouder naar beneden en mijn arm voor mijn lichaam, (alsof ik pijn in mijn buik heb) om hem uit te nodigen om mee te lopen. Lukt niet altijd maar vaak wel. Je zij dat het regende dan zijn ze vaak ook anders en lopen dan heel rustig weg, loop dan met een boog om hem heen om hem toch zo te pakken.

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:51

Vjestagirl schreef:
Wie weet kwam jij wel naar de bak toe gestampt met een kwade lichaamshouding (of iets wat hij zo intepeteerde) en had hij zoiets van 'jij wilt dat ik ga, ok ok ik ga al'.

In eerste instantie liep ik heel rustig naar hem toe. Toen ik een stapje dichterbij zette, liep hij weg.

Toen uit de bak gegaan en toen in één rechte lijn op hem afgestapt en toen bleef ie staan. Eigenaardig dier is het, dat wel!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:10

Hij probeert je waarschijnlijk uit.. Knipoog Veeeeel lekkers geven, dat helpt!! Haha!