vaak rijden met slof/roltrens slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickss19

vaak rijden met slof/roltrens slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:44

heb een vraagje is rijden met slofteugel/troltrens slecht voor je paard als je bijna elkedag doet???
ik ben bezig met me haflinger om der spieren een beetje goed te kregen en de achterhand te onder ik rij kreeg ook gewoon les.
Ik rij nu regelmatig met slofteugel/troltrensje van de western ik vraag me af of het slecht is voor je paard??
ik als buiten rij dan gebruik ik hem niet:).
wil alleen even weten of het slecht als je hem regelmatig gebruikt bij je paard.

whisperramse

Re: is bijna elke dag met slof teugel/troltrens hoe je ook schri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:47

Waarom heb je hem nodig?
Voor betere spieren?
Doe dan een andere training.
Longeertraining met pessoa, veel overgangen, bergjes op en af rijden enz...
Je hebt geen slof nodig om spieren te trainen!

Ook valt het te zien hoe je hem gebruikt.
Staat hij altijd strak? Hangt hij veel los?
Ikzelf vind het allessinds niet goed om iedere dag met slof te trainen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:48

Ik sluit me helemaal bij whisperramse aan!!!

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:01

Als op me paard rij met slof hangt de slof gewoon los kan zelf bepalen of ik hem strakker maak ja of nee ik hem gewoon losjes hangen dat ze zelf gaat met der hoofd naar benden gaat ik rij ook veel overgangen en rij regelmatig in het bos met der op heuveltjes op en af. Als ik de les mee rij stap ook veel ,omdat ze moeite mee heeft der rug goed te gebruiken dan raakt achterhand
moe, omdat ze met de achterbenen tegen elkaar slaat is extra moeilijk voor der om het goed te snapen want ze heeft soort blokkering in der achterhand dat tijd nodig heeft om in de draf te komen en in de galop dat duurt 5 secedon.
Voor dat ze eigelijk in de draf zit en in de galop dat is gewoon moeilijk voor haar.
Daarom is mij aan geraden om slofteugel te rijden om zover goed te kregen dat ze niet meer zoveel moeite mee heeft om goed te doen en minder snel moe wordt in der achterhand.
Ik ga even stappen 5 minuten met losse slof teugel laat haar even met lange slofteugel lopen als ik weer ga draven pak hem rustig op niet snel, snel maar lekker rustig op pakken rustig verder rijden.
En als ik les kreeg met der dan rij ook slof teugel omdat der dan extra beleiding bij kreeg om mee te helpen.
En longeren vindt me paard niet gewelldig ze ook niet gewend om te longeert te worden ze vindt ook niet leuk
ik als niet rij gooi, ik haar gewoon even los om uit razen. Ik rij niet elke dag mee met slof teugel ik rij ook vaak zonder zadel
om me zit te oefen.

is dit duidelijkere uitleg?? en beter zinnen?
Laatst bijgewerkt door nickss19 op 03-04-08 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:14

Rockstar19 schreef:
hij hangt gewoon los en niej strak ze kan gewoon hoofd om hoog doen hij zit niet super strak dat ze hoofd in krul dat niet ze heeft gewoon verkeerde bespiering. Daarom rij ik der mee de slof in de les. daar stap ik ook veel in omdat ze moe wordt in de achterhand omdat ze met der achterbenen slaat tegen elkaar.dan gewoon even 5 min stapen met hele losse slof dat ze ook even hals kan laten streken. Ik rij ook in het bos met der op heuveltjes op en af ik rij over gangen van draf naar stap en draf naar galop gewoon lkkr rustig aan niet haastig ofzo en longeren kan niet aan beginen .Vindt ze niet leuk totaal niet ze ook niet gewend om te longeren..Ik rij niet elke dag mee of ik gooi der gewoon even los ik rij ook vaak zonder zadel.

Echt, kun je dit tekstje eens in AN schrijven?
Echt niet prettig om te lezen en ik ga het niet ontcijferen...

Schrijf het deftig op, dan krijg je ook serieuze reacties, hier ga ik me niet mee bezig houden...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:47

Als ze ergens een blokkade heeft, moet je er geen slof om hangen, maar een ostheotherapeut of fysiotherapeut oid bij halen!

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:42

ik zou idd met andere training op lossen ben geen voorstander v/d slof maar gebruik het ook wel is als paard echt vervelend is en opstandig.. ik raad je het niet aan elke dag, longeer f 10 min voor rijden met bijzet succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:13

wat is in vredesnaam een troltrens Verward Geen idee wat het kan zijn.

En on topic, iedere dag ermee rijden kan heel goed zijn, en ook heel slecht. Hangt van het gebruik af.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:18

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:19

die ken ik wel, maar dat is toch geen westernbit?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:23

Het Nederlands van de TS is ook niet zo begrijpelijk,maar ik denk dat ze bedoeld dat ze met slof en roltrens western rijdt. Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:26

ik denk dat het paardje gewoon geen conditie en niet sterk genoeg is om al in de krul te lopen.
Daarom zou ik het gewoon op training conditie houden zonder al te veel te vragen. Voorwaarts rijden is een eerste vereiste eer je al de rest gaat doen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:40

Troltrens: De troltrens vindt zijn oorsprong in het noorden van Noorwegen. Reeds in de 17e eeuw ontdekte men dat men de trollen die toen nog in grote getale in dit land voorkwamen onder bedwang kon houden, door ze dit instrument in de mond te doen. Deze uitvinding riep het oprukkende trollenvolkje een halt toe, daar de inwoners van Noorwegen nu weer letterlijk de teugels in handen konden nemen. Gaandeweg trok het trollenvolk zich terug in de krochten van Fantastica. Sinds het gebruik van de troltrens is daarmee de overlast van trollen in Noorwegen significant afgenomen. In 2007 waren er slecht 3 meldingen van trollen die wederom een poging hebben gedaan het Noorse volk het leven zuur te maken. De confrontatie met de troltrens is dan voldoende om de trollen op de vlucht te jagen.
Gezien de effectiviteit van de troltrens wordt op dit moment onderzocht of dit fenomeen ook voor andere doeleinden geschikt zou kunnen zijn. Zo zijn er paardenliefhebbers die onderzoeken of ze door het gebruik van de troltrens hun paard beter kunnen besturen. Na afloop van dit onderzoek zal een wetenschappelijk rapport verschijnen waarin de effecten van het gebruik van de troltrens bij paardachtigen uiteengezet wordt

Bron: Documentara Fantastica door Polly2

Edit: typfoutje verwijderd
Laatst bijgewerkt door polly2 op 04-04-08 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:41

Haha! *LOL* Nu snap ik het

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:33

Helpen troltrensen ook tegen bakkabouters, of is dat weer ander volk?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:36

manic schreef:
Helpen troltrensen ook tegen bakkabouters, of is dat weer ander volk?

Dat zou een hele goede onderzoeksvraag zijn om mee te nemen in het nu lopende onderzoek.
Gezien de overeenkomsten in het exterieur tussen trollen en kabouters zou het goed mogelijk zijn dat ook daarmee een goed effect bereikt wordt.
Echter, tussen trollen en kabouters zitten wel enorme karakterverschillen. Vraag is of de goedaardige kabouter met de troltrens geen onnodig leed aan gedaan wordt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:48

Wellicht beter om in geval van bakkabouters dan te kiezen voor een Ploppomore bitloze optoming?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:05

Haha! Haha! Haha! Genoeg gekeet en lol gehad denk ik?
Nu maar weer on topic...
Indien een paard verreden is en daardoor verkeerde bespiering heeft en volhardend is in zijn manier van hulpen oppakken, dan kan een slofteugel tijdelijk een nuttig hulpmiddel zijn, mits goed gebruikt.
Een roltrens zie ik het nut niet van in.
Ik heb vaak verkeerd gereden paarden gecorrigeerd en dan kan door de slof te gebruiken bij het paard soms net even het kwartje vallen van wat jij bedoelt met je beenhulp naar de hand toe.
Echter...de slof is dan een tijdelijk hulpmiddel en na een week moet je zo ver zijn dat je hetzelfde effect zonder kunt bereiken.
Mits je op de goede manier traint, train je ook zonder allerlei toeters en bellen de spieren van je paard op de goede manier.
Juist bij veelvuldig verkeerd slofteugelgebruik loop je de kans op ontwikkeling van verkeerde spieren, bijvoorbeeld de onderhalsspieren, doordat de ruiter het paard vast zet met de slof (bijvoorbeeld).
Om een slof goed te kunnen hanteren (tijdelijk) moet je een ervaren ruiter zijn vind ik. Met een stille hand, die onafhankelijk kan nageven (slof en gewone teugel).
Aan de hand van mijn verhaal kun je wellicht zelf conclusies trekken hoe dit voor jou van toepassing is....

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 12:53

Briennepien schreef:
ik zou idd met andere training op lossen ben geen voorstander v/d slof maar gebruik het ook wel is als paard echt vervelend is en opstandig.. ik raad je het niet aan elke dag, longeer f 10 min voor rijden met bijzet succes!

Longeren heeft geen enkele geen zin met mijn paard omdat ze niet snapt en niet gewend is om te doen. ik ben niet zo voorstander van longeren en ik rij ook niet elke dag gooi ook welleens los omdat der uitlaten razen.
en bijzet teugel kan wel gewoon gebruiken als ik gewoon rij dan je ook voor gebruiken heb wel vaker gezien dat iemand met bijzet teugel rijdt buiten..of in de bak dat iedereen zijn keuze..

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 12:59

Rockstar19 schreef:
Briennepien schreef:

Longeren heeft geen enkele geen zin met mijn paard omdat ze niet snapt en niet gewend is om te doen. ik ben niet zo voorstander van longeren en ik rij ook niet elke dag gooi ook welleens los omdat der uitlaten razen.
en bijzet teugel kan wel gewoon gebruiken als ik gewoon rij dan je ook voor gebruiken heb wel vaker gezien dat iemand met bijzet teugel rijdt buiten..of in de bak dat iedereen zijn keuze..

en dierenarst heeft gezegt ik gewoon rustig kan rijden niet wild maar lekker rustig niet teveel gevraagt denk ik wel dat dierenarst niet het zomaar zegt dat ik naar een ostheotherapeut of fysiotherapeu dat heeft niety gezegt tegen mij en me paard heeft al lang alleen ben nu achter gekomen dat ze heeft die blokade ik wist wel dat ze achterbenen slaat ik ken me paard al 3/4 jaar altijd me verzorgpaard geweest het is nu mijn paard geworden ik heb ook les en ik heb stile hand en rustige hand en nageven kan ook redelijke goed ik denk niet dat intustur zegt mag niet je mee rijden die heeft juist gezegt . Ik moet rijden in de les en aftoe zomaar eens niet teveel vragen van der .

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:59

Longeren is erg makkelijk aan te leren hoor. Je kunt ook een gedeelte in je bak afzetten en dan daarin longeren zodat het handiger wordt ipv in een hele grote bak.
Ik zou zonder al deze middelen die je gebruikt de spieren gaan trainen, met goede begeleiding zal je dat zeker wel lukken. Een slofteugel kan soms periodiek helpen, maar soms ook niet, het ligt eraan hoe je de slof gebruikt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:19

en probeer je tekst wat leesbaarder te schrijven, ik snap er de ballen van.

Maar net als wat crisje zegt, je kunt ieder paard leren longeren.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:25

Ik ga met al het andere commentaar mee *LOL*

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:17

nou he heb vandaag geprobeert te longeren dat is echt gewoon in woord hele grote ramp ze snapt der geen ene bal van terwijl ik gewoon doe op normale manier..En me paard die heeft iets ja doei ga zelf lekker rondtjes lopen ,ik niet gaat ze tegen hangen net zo lang ik los laat omdat ik me handen ophaal dat longeer touw. leesbaar het is zo goed leesbaar,. Als je gewoon even goed leest snap je mijn probleem/vraag ook wel.zelfs ik snap mijn eigen tekst wel ookal heb soms moeite mee ,om zelf te lezen .Dit is niet stom bedoeel tegenover jullie of tegen jou hoor ik voel
me ook niet aanvallen hier door. En de slof hang totaal niet strak gewoon harstikke los ,ze kan zelf bepalen van nu wil ik even lekker me hals streken. Kan ze gewoon doen het beweegt mee en als ze met western gebruiken is net het zelfde hangtie ook heeel los en niet strak je kan zelf bepalen ,.Hoe je strak je het wilt hebben,ik heb altijd los hangen, omda ik bang dat iets verkeerds doe der mee in les. Heb niet zo moeite mee ,omdat dan beleiding bij kreeg.

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:24

ik snap jullie ook wel wat jullie bedoelen het is mijn paard al zozo moeilijk om ,fansoenlijkee volte te lopen ze kan het wel als ze het maar zelf wilt en ook goed snapt daarom is longeren.
Gewoon hele grote ramp ,voor haar der achterhand werkt ook niet echt mee. En mijn paard is al zo eigenwijsding .Van iets wil doe ik het ook niet..ik heb echte haflingermerrie, die der eigen niet laten kennen door zulke dingen.Tja weet ook wel dat me, paard ook dingen moet doen die niet leuk zijn net als mensen.