Gedrag van boos paard onder het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Gedrag van boos paard onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:00

Vage titel, maar het is moeilijk te bewoorden.
Ik open dit topic naar aanleiding hiervan: [RT-P] Boos worden onder het rijden .
Het kan soms gebeuren dat een ruiter boos word onder het rijden, of gewoon even gefrusteerd is omdat het allemaal niet lekker gaat.
Maar paarden hebben dat natuurlijk ook wel eens. Hoe reageert jou paard dan?
Ik heb geen eigen paard, maar bij manegepaarden zie ik dat het meestal gewoon even "brommen" of een bok geven is.
Paardje waar ik op het moment op rijd, heeft soms dat hij er een paar bokken uit moet gooien onder het rijden, en dan is hij zijn ei kwijt en gaat hij heel relaxt weer verder. Clown
Het lompste wat ik ooit zag, was een paard dat bijna uitgleed (zijn nogal kleine ruiter uit balans bracht,) en zo van zichzelf baalde dat hij een gigantische rotbok gaf. Alleen lanceerde hij zo dus wel die ruiter. Clown

En hoe reageert jullie paard zijn frustraties/boosheid af als iets niet lukt of niet lekker gaat? Op wat voor manier lossen jullie het trouwens op?

Yorghos

Re: Gedrag van boos paard onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:24

Banjer maakte zich dan altijd heel groot en sterk. Hij was dan net een locomotief Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:47

Mijn paard begint heel druk en hectisch te lopen (doet hij ook wel als hij niet boos is, maar in dit geval nog een standje erger) of hij slaat met twee achterbenen heel hard tegen het schot aan. De laatste tijd begint hij ook wel eens te huppelen of zelfs steigeren.
Ik kom dit trouwens alleen tegen als we iets nieuws oefenen wat hij moeilijk vindt. Het wisselt een beetje hoe ik ermee omga. Travers aanleren vindt hij heel moeilijk en levert steevast protest op, maar daar zij we al heel lang mee bezig, ik weet dat hij het wel kan maar nog moeilijk vindt, en inmiddels heb ik zoiets van: geen flauwekul nu, gewoon lopen! Als het echt de eerste keren is en ik weet niet of hij het kan, zet ik een stapje terug, maak een omweg of doe ik eerst iets anders en kom dan weer terug bij die oefening.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:49

Miss_Malfoy schreef:
Het lompste wat ik ooit zag, was een paard dat bijna uitgleed (zijn nogal kleine ruiter uit balans bracht,) en zo van zichzelf baalde dat hij een gigantische rotbok gaf. Alleen lanceerde hij zo dus wel die ruiter. Clown

Nagelbijten / Gniffelen Dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling van dat paard *LOL*

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:49

De mijne wordt nooit boos. Zover laat ik het niet komen. Als hij iets niet snapt gaat hij of in een keurige levade of hij geeft een brul. Dan weet ik dat ik een stapje terug moet doen en het opnieuw moet "uitleggen". Zo houdt hij het plezier in zijn werk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:48

Apple schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Nagelbijten / Gniffelen Dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling van dat paard *LOL*

Haha nee inderdaad. Huilen van het lachen
Het is echt zo'n lief sullig beginnerspaard, alleen hij merkt in eerste instantie ook niet dat hij haar "verloren" had. Hij liep nog even vrolijk door en toen was het van: "Volgens mij mis ik iets...."
Hij stopte en draaide zich om, en zag haar liggen. Haha ik heb echt nog nooit een paard zo beteuterd zien kijken. Huilen van het lachen

car_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:54

het paard waar ik op reed begon heel hard te snuiven en te stampen. of inderdaad een bok uit protest.

ik vond het altijd erg grappig, t was ook een tof beest

Angie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:24

Dat is bij beide verschillend.
Mijn oudste paard(Moon) die is bijna nooit boos. Ze vindt alles wel goed.
Heel enkel is ze wel eens geirriteerd en dat is dan gewoon de hele dag. Dan heeft ze gewoon niet een goed zin, meestal pak ik haar dan ook niet om te rijden, dan kies ik die dag voor rustdag. Maar soms valt het op een dag dat ik les heb, en dan is het een pittig uurtje, maar echt vals wordt ze niet.
Het blijft bij bokjes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:28

die van mij, bokt na de hindernis wanneer hij hem aanraakte, en springt daarna een stuk hoger. Als ik nieuwe dingen van hem vraag en hij snapt het niet wordt echt link gaat ij grommen dan moet ik echt even gaan stappen anders komt het niet meer goed. .

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:30

Geen zin in weer een discussie
Laatst bijgewerkt door geluksvogel op 04-04-08 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:30

Als onze Fries aan het kortste eind trekt met haar gedram (wat ze soms heeft, steeds een tandje harder lopen dan aangegeven wordt), dan zwiept ze keihard met haar hoofd en draait ze er rondjes mee. Zo gaat ze soms ook de vogels die in de weide zitten te lijf en als die dan snel wegvliegen staat ze ook zo met haar hoofd te draaien.
Mijn Jazz gaat op de rem en steigeren als ze pissig wordt. Dit was alleen in het begin toen ik haar had, toen zat het paard vol met frustraties. Dat is nu over...dus gebeurt ook nooit meer. Is een heel volgzaam paard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:32

Citaat:
Net zolang tot ik haard 10x een klopje heb gegeven, een brokje en haar aanmoedig

Dat vind ik dus echt apart dat je het zover hebt laten komen?

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:48

als mijn paard boos wordt gaat ze bokken en ook weleens grommen maar dat is meestal als ik haar aan het werk zet,maar ik zet dan juist even door anders doet ze het steeds weer en daar heb ik geen zin

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:54

Op de manege waar ik rijd zijn sommige paarden het ook niet altijd eens met hun ruiter. Dat laten ze op verschillende manieren merken.

De één gaat met zijn staart zwiepen. De ander maakt een huppeltje en weer een ander stampt eens met een achterbeen.

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:55

De pony van een vriend van me (3/4 arabier) had heel lang last van zijn schouder en werd dus niet gereden. Toen hij 'm 'eindelijk' weer eens meenam, was hij eh...héél vlot voorwaarts. Toen hij merkte dat hij niet harder mocht zag je 'm zichzelf opkroppen en steeds meer tegen het bit gaan hangen zo van: laat me nou rennen! Hij bokt nooit, maar nu zat hij er dicht tegenaan.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:11

Soms een bok, meer een slinger van een achterbeen, is prima uit te zitten.
Een heel enkele keer gaat hij grommen, dan moet ik wel uitkijken...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:49

Mijnes worden niet zo snel boos...meestal als ze boos worden is het een frustratie omdat ze het niet begrijpen,dus als ik spanning op voel komen als ze iets niet begrijpen dan ga ik een stapje terug.Soms als een 1tje een beetje traag is of niet goed genoeg voor het been en ik geef een tik dan komt de kont iets omhoog,maar duidelijk is het wel dan.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:52

die van mij gromt dan, en dan voel ik hem groeien onder me als het ware
als ik echt te ver ga ik zijn idee komt ie rechtomhoog maar dit probeer ik voor te blijven

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:11

Die van mij laat soms toch ook even merken "neen, dat vind ik niet leuk, te vermoeiend zo, ik wou het liever makkelijker*", meestal door te willen weglopen. Geef ik gewoon een ophouding, soms wat "serieuzer" dan anders, dan houdt ze er mee op en rijden we door alsof er niets gebeurd was. Lukt goed op die manier. Lachen

*meestal dus omdat het voor haar wat moeilijker wordt, maar niet in de zin van dat ze het niet kan, maar dat ze er wat meer moeite voor moet doen. Als het iets is wat ze echt niet kan, dan blijf ik niet doordoen, maar doen we een stapje terug. Maar als ik weet dat ze het wel kàn, maar gewoon even niet wilt (en niet omdat ze spierpijn of iets in die aard heeft), dan zet ik gewoon door, het kan niet altijd eten zijn en op de wei staan...

Misty23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:37

Als mijn verzorgpaardje boos is op zichzelf, gaat ze (voor mij dan Clown ) heel lekker lopen, erg goed aan mijn been, en zoeken naar mijn hand! Als ze boos is op de ruiter, laat ze even zien welk ras het ook alweer is... (een fjord Knipoog ) Tot nu toe heb ik dat nog niet meegemaakt...
Maar dan doet ze het of maar een klein beetje (bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts), of ze doet alsof ze het 'opeens' niet meer snapt! Vork
Ik kan er wel om lachen... Haha!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:43

Die van mij gaat zakken door zijn achterbenen en heel hard achteruit lopen. Liefst ook nog sterrenkijkend. Ook mept hij wel is naar mijn been als ik wat streng in kom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:47

jeutje Haha! ik heb ze inderdaad gehad die gingen grommen, gehad die gingen staken, gehad die gingen rennen, gehad die gingen steigeren, gehad die gingen bokken, gehad die zich liet vallen Haha!, gehad die gingen gassageren, gehad die gingen overreageren op hulpen, gehad die hulpen compleet gingen negeren Haha!

Maar de enige correcte reactie van de ruiter is GEEN reactie, gewoon in alle rust even een tandje terug en even iets anders doen.

Nou ligt het er wel aan waarom een paard boos wordt, wordt hij boos omdat er een miscommunicatie is, is het dier boos op zichzelf? wordt het boos omdat de ruiter het niet goed doet, en hij dit niet pikt? of wordt het boos omdat het de oefening wel wil maar lichamelijk niet kan? OF wordt het boos omdat het gewoon een dominant paard is wat niet wil........

Ik heb er ook wel eens wat "er doorheen geholpen Haha! " maargoed dat waren niet de doorsnee paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:50

Pfoe, heb veel paarden gekend en die reageerden allemaal weer anders.

Bij mijn eigen paard is het heel duidelijk als ze geirriteerd is, ik kan een flinke bok verwachten Vork

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:55

Ik heb eigelijk een paard nog niet horen grommen Clown
Mijn merrie als ze ECHT geen zin heeft in rijden, dus bij de andere paarden wil zijn, dan stopt ze , en gaat omhoog, niet hoog hoor, en dan krijg ik ze niet meer vooruit, of dan draaft ze veeeeel te snel en gaat dan in galop. Ze 'rent' niet weg maar gewoon te snel dan ik zou willen en moeilijk terug te krijgen in tempo. Hierdoor kan ik dus nooit alleen rijden. Met een ander paard in de piste , dat bijvoorbeeld halthoud in het midden of gewoon rondrijd, kan ik alles doen, maar helemaal alleen niets meer. Ze heeft last van 'verlatingsangst' waardoor ik niet alleen kan rijden en dan protesteert ze. Best lastig.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:18

De mijne laat het in ieder geval weten !
Onder het rijden hangt het ervan af ,
Soms een bok , soms een hele boksessie , hulpen negeren , soms haar bit vastnemen en lopen ,
Eilijk moet ik het een beetje afwachten !
Maar meestal is het mijn eigen schuld , Clown x