Welke oefeningen op welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Welke oefeningen op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:03

Ik ben benieuwd welke oefeningen jullie je paarden aanleren en op welke leeftijd.

Mijn 5 jarige paard train ik nu op schouderbinnenwaarts, lichte travers, lichte appuyementen, wijken, eenvoudige galopwissels, en spelenderwijs vliegende wissels. Mijn paard is erg leergierig en bied ontzettend veel aan, daarom durf ik op het moment ook wel iets meer van hem te vragen omdat hij zich anders snel verveeld.

MaaikeMo

Re: Welke oefeningen op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:02

je moet niet echt op leeftijd kijken. je moet het voelen, je voelt vanzelf wel of een paar klaar is om een zwaardere oefening te leren. het ene paard heeft op zijn 5 nog moeite met op zijn eigen benen lopen, terwijl de ander misschien wel in het M2 loopt..

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 06:47

Klopt, het verschilt per paard. De ene is er eerder klaar voor dan de ander. Je merkt vanzelf wel of een paard klaar is om een stapje verder te gaan. Ik zou met name voortgaan als de basis er goed in zit. Vanuit daar kun je goed verder.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:17

licht idd erg aan het paard, als je voelt dat je paard het aankan en hij/zij er ook plezier in heeft dan zal ik het wel doen, maar voral eerst goed de basis er in hebben anders ben je nog nergen (ik dnek dat je dat wel hebt Knipoog )

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:20

ik vin dhet aan het paard liggen. Mijn merrie van 5 bied ook erg veel aan. Spelenderwijs loop ik ook alle oefeningen door. Maar er echt zwaar in doortrainen doe ik niet. Oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers enz neem ik wel elke training mee. De galop heeft ze nog meer moeite mee, dus daar voornamelijk nog veel basis.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:43

als je paard het aan kan gewoon beetje oefenen, een paard laat wel merken als deze er niet klaar voor is. Zelf aanvoelen dus.
maar ieder paard krijgt een keer een terugslag dus ben dan niet bang dat je iets verkeerd gedaan hebt,
ik heb hier ook een 4 jarige nou pakte alles super aan en altijd ontspannen en nu heeft ie ook een terugslag.. dat is normaal. als je maar zorgt dat je voor veel afwisseling zorgt en niet 3 dagen achter elkaar alleen maar "moeilijke" dressuuroefeningen gaat rijden, een sprongetje maken en keer lekker de bos is is altijd goed.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:46

MaaikeMo schreef:
je moet niet echt op leeftijd kijken. je moet het voelen, je voelt vanzelf wel of een paar klaar is om een zwaardere oefening te leren. het ene paard heeft op zijn 5 nog moeite met op zijn eigen benen lopen, terwijl de ander misschien wel in het M2 loopt..

Daar ben ik het in principe wel mee eens maar een jong paard kan zich ook "overwerken", dan kunnen ze plotseling in de stop raken of overstuur worden. Ze kunnen het lichamelijk misschien wel aan maar ook een paard kan het geestelijk soms even niet meer verwerken. Let daar dus goed op als je met jonge paarden al "moeilijke" oefeningen gaat doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:48

Nou dat is vet Sjielug! Aaaaah arm paardje Boos!

Sorry ik wilde even de penny uithangen... Maar je merkt zelf wel of je paard het trekt of niet... Pikt ie het snel op en is ie niet snel vermoeid? Mijn 2jarige doet nu ook wissels aan de longe, ben heel trots op mijn dressuurtalent Koe

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:58

MarcoBorsato schreef:

Sorry ik wilde even de penny uithangen... Maar je merkt zelf wel of je paard het trekt of niet... Pikt ie het snel op en is ie niet snel vermoeid? Mijn 2jarige doet nu ook wissels aan de longe, ben heel trots op mijn dressuurtalent Koe

Ik heb even je profiel bekeken Haha!
Mooie paardje hoor!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:00

LoveNarco schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik heb even je profiel bekeken Haha!
Mooie paardje hoor!

dankjewel Haha! Is leuk om te horen Haha!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:33

Die van mij is 3, maar er nog niet aan toe om erop te gaan zitten, gewoon kijken. Het paard geeft inderdaad zelf wel aan waar het aan toe is

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:55

ik denk dat dat idd het belangrijkste is,
het voelen of het paard eraan toe is!
maar je moet denk ik niet te hard
van stapel lopen anders kom je hem
later tegen!

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:58

Dat is inderdaad verschillend. Mijn jongste is nu net een paar maandjes 4, hij is nog erg speels en heeft nog niet heel erg de behoefte om keihard te werken. Hij vindt het heerlijk als ik er op zit, en gewoon basis dressuur oefeningen doet, maar een stapje verder durf ik nog niet aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:30

Gewoon per paard bekijken. De mijne moet ook vijf worden. Die kan achterwaarts, wijken en schouderbinnen- en buitenwaarts. Travers, renvers en de appuyementen zijn we heel hard voor aan het knokken (hij maakt wel hoek maar te weinig buiging, als ik dat doorvraag komt hij omhoog). De keertwendingen om de achterhand kunnen (met name naar links) nog een stuk beter, die zijn wat te groot. De changementen blijf ik nog even af want in de contra changeert hij uit zichzelf en dat vind ik niet bepaald leuk. Ook de eenvoudige wissel nog niet, omdat hij te rennerig wordt in galop als ik hem meer door ga sluiten, dus ik ben eerst bezig om schouderbinnenwaarts in galop te doen en veel schakelen in galop etc. Eigenlijk komen alle problemen die we tegen komen voort uit een bepaald basisprobleem en daar werken we vooral hard aan.
Ik pak de oefeningen tussendoor ook eigenlijk alleen mee als ik een bepaald probleem tegenkom. Dus als hij stijf/stug is op een bepaalde kant, de zijgang waarvoor hij die kant op moet buigen. Binnenkort de eerste L2-start dus we hebben nog wel even de tijd.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:33

wiseguy15 schreef:
Ik ben benieuwd welke oefeningen jullie je paarden aanleren en op welke leeftijd.

Mijn 5 jarige paard train ik nu op schouderbinnenwaarts, lichte travers, lichte appuyementen, wijken, eenvoudige galopwissels, en spelenderwijs vliegende wissels. Mijn paard is erg leergierig en bied ontzettend veel aan, daarom durf ik op het moment ook wel iets meer van hem te vragen omdat hij zich anders snel verveeld.

Ik vind idd ook dat je naar het paard moet kijken, niet ieder paard heeft dezelfde ontwikkeling dan een ander paard (eigenlijk geen enkel paard) en de één leert sneller en zijn ze eerder mee begonnen of wat dan ook. Ik rijd met een 5 jarig paard af en toe wel wat schouderbinnenwaarts maar galopwissels en appuyementen e.d. dat gebeurt (nog lang) niet Tong uitsteken.