Moeite met nageven in galop!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janneke1109

Moeite met nageven in galop!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:00

Hay Allemaal! Mijn Verzorgpony heeft (voordat ik hem 3 maanden terug ging verzorgen)een jaar lang stil gestaan en daarvoor is hij nooit echt dressuur matig gereden. Ik ben met hem aan de slag gegaan en het gaat nu egt Super goed hij loopt mooi rond en loopt super! Tot dat we in galop gaan. Het liefst houd hij zijn hoofd in de lucht en als ik hem naar beneden vraag gaat hij hele korte passen maken, stijf galloperen en af en toe zelfs over springen van de ene in de andere galop! Kan het met zijn rugspieren te maken hebben? Of stelt hij zich gewoon aan omdat hij gewent is geweest om altijd met zijn koppie in de lucht te lopen?

Mayaki

Re: Moeite met nageven in galop!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:01

Zelfde probleem, ik volg dit ook even.

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:09

Oke! Aan de ene kant denk ik altijd kom op jonge eve er door heen niet zeuren als je eenmaal beneden bent met je koppie zal je voelen dat dat veel prettiger is, Maarja ik heb ook gehoord dat het kan komen door dat zijn rugspieren nog wat verder moeten ontwikkelen, dus ik ben benieuwd!! Lachen

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:14

Ja, ik weet het ook niet.. Af en toe krijg ik hem er wel door, of stukjes,.. Maar dan gooit hij z'n hoofd weer omhoog..

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:19

Als je hem longeert wat doet hij dan in de galop?
Mijn arabier doet het ook, maar hij komt nu wel vaak naar beneden, maar dan valt hij er meteen uit, omdat hij dan over zijn rug moet lopen en dan moet hij spieren gebruiken die hij nooit gebruikt.
Ligt je zadel goed? Zit je zelf niet stram?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:27

Ik heb een tijdje geleden een nieuw zadel gekregen, omdat de andere niet goed meer zat.. Dus daar kan het bij mij niet aan liggen.. Ik kan mijn eigen zit niet beoordelen, maar ik weet wel dat het niet perfect is Tong uitsteken

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:30

Het zadel ligt goed! En ik heb laatst nog iemand laten kijken vanaf een afstandje hoe m'n pony liep, dus ik denk dat als ik niet goed had gezete ze het wel had gezegt! Lachen Maar ik heb gister net touwtjes gekocht om mee te longeren zodat ik hem lekker laag kan instellen! Misschien als hij daar af en toe mee loopt dat hij er aan gaat wennen?

kiekeschoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:52

Waar het wel of niet aan ligt is natuurlijk niet in te schatten vanaf hier, maar ik zou in eerste instantie denken aan je tempo in de galop. galoppeer lekker door, goed voorwaarts, zorg dat ie tactmatig met ruime passen gaat galopperen en let dan maar even niet op t hoofd. Zit zelf ontspannen en rechtop en heb je binnenbeen goed lang naar beneden en buitenbeen licht naar achter (vrij logisch, weet t). Ga van daaruit langzaam weer opvangen op je buiten teugel en vraag lichte stelling op je binnenteugel. Zou hierbij zelf geregeld voltes op t midden aanhouden. Ik heb zelf hiermee mijn probleem opgelost en niet alleen op mijn merrie.. Natuurlijk lukt t niet in een keer en t wordt ook niet beter binnen drie rondjes. Misschien had je dit allang geprobeerd en dan tja, zou ik t ook zo gauw niet weten!
Succes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:52

Ik zou kijken of hij dit met longeren ook doet, of dan wel kan zakken. Als hij dan wel zakt zal het wel de spieropbouw in zijn rug zijn, die nog moet ontwikkelen voor de galop ook nageeflijk te kunnen lopen (hier het zelfde probleem alleen dan al met draf)
Veel trainen en laag instellen, ook in de draf lekker laag instellen en die rug trainen Lachen Kleine stukjes galoperen kan misschien ook helpen, steeds een volte galoperen en als het iets beter gaat belonen en terug nemen, als het juist helemaal niet goed gaat terug nemen en opnieuw aanspringen..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:53

Anna14 schreef:
Zelfde probleem, ik volg dit ook even.

Ik meld me hier ook Bloos Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ook in de draf Haha!

edit: In de stap loopt ze super maar in de draf is ze niet naar beneden te krijgen. Niet dat ze dan haar hoofd heel hoog houd ofzo, maar dan gaat ze zachter lopen en als ik haar been geef gaat ze ineens weer té hard...

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:56

balansprobleem lijkt mij.
veel oefenen, figuren rijden rechtrichten
en laat dat hoofd maar. je wil die van mij niet zien galloperen op het moment. jammer dan...
eerst de ballans dan de rest

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:59

Owke! dus zoiezo eerst lekker aan het tempo werken! Ik doe met het inrijden altijd eerst even een kwartiertje laag instellen lekker met zijn neusje naar beneden dit doe ik dan in stap en draf, en daarna pak ik hem egt op! Misschien zou ik hem ook in galop eerst laag moeten instellen??

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:05

Een paard kan ook zo heftig reageren als je,je hand te veel vast zet en te veel been geeft.

Wat doet ze als je gewoon lange teugel galopeert. Let goed op je zit en op je hulpen en of je rustig in je handen bent.

En het kan ook aan het zadel liggen, En anders zou ik proberen goed los te rijden heel veel overgangen kleine figuren goed loswerken in de rug. Tempo wisslingen langezijde stelling

Of longeren met dubblen lijnen of touwtjes

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 16:10

Ik ga hem vanavond of morgen voor het eerst met touwtjes longeren dus ben heel erg benieuwd hoe hij er op reageerd! En misschien zet ik zelf mijn haden wel te vast daar moet ik even op gaan letten dan!

kiekeschoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:14

Tempo inderdaad belangrijk, laag instellen kan, ik zou hierbij oppassen dat ie dan niet op zn voorhand valt. Zolang dit met mate is maakt het niet zoveel uit, je op den duur toch een keuze maken hierin. Kans is er dat het aan de longe makkelijker is voor m, omdat ie dan op zn eigen benen loopt, zonder gewicht van een ruiter. En hoe goed we ook ons best doen, we zitten toch wel eens in de weg. Misschien willen tempo wisselingetjes binnen de galop ook meehelpen? Bijv. Lange zijde meer temop, bochten ietsje terug nemen? En vooral op zit, zodat er geen onrust ontstaat rondom het hoofd.. Armen ontspannen inderdaad, controleer af en toe of je niet per ongeluk je polsen te stijf houdt? Gewoon eens gaan uitproberen wat het lekkerste werkt op die van jou!
Advies met longeren, touwtjes losjes houden, als ze te strak zitten kan ie schrikken en omhoog komen en achterover klappen (dat heb ik eens zien gebeuren bij iemand :S niet zo fraai) in alle gevallen voorwaarts houden..

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:16

Probeer je paard in het begin gewoon lekker ontspannen te laten galloperen,het hoeven maar enkele
gallopsprongen te zijn. Dus probeer hem VW-NW te laten lopen. Ook kan je in het tempo schakelen.

Je gaat bvb op de volte in draf en rijdt hem laag en rond,je springt aan in gallop,en na enkele sprongen terug draf en belonen als hij niet versrprongen is en als hij gewoon ontspannen blijft.

Mss heeft hij ook problemen met de rug of zit je hem in de weg met je zit Knipoog .

groetjes

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:22

Owke! eve een vraagje,, Voorwaarts Neerwaarts is toch naar voren rijden en weer terug nemen dus eigenlijk steeds tempo wisselingen??

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:24

voorwaart neerwaats is het paard ontspannen en over de rug laag laten draven. De stuwing mioet wel nog steeds vanuit de achterhand komen. Tempo wisselingen helpen daarmee Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:44