Stuurprobleem HELP !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Stuurprobleem HELP !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:46

Halloo allemaal,
Mijn pony heeft een probleem met sturen ,
hij kan het niet goed ofzoo..??
Ik weet niet het is heel iritant , Met kleine hulpen bijvoorbeeld met lichte contact zoeken, stuurt ze goed. ze zit alleen zó te kloten met dat bit. Hooft om hoog en alles. is dat wel goed voor haar rug?
Moet ik elastieken halen om haar hooft rustig naar beneden te halen?
ik wil toch verder met haar, Mijn enige oplossing is Trainen trainen en nog eens trainen, elke dag rij ik nu., eerder niet vaak . ik probeer dit vol te houden , moet ik dit nog even aankijken of wat? ik word er soms helemaal gek van ik wil ook dat mijn pony goed loopt !! ze loopt ook heel onrustig en totaal niet ontspannen , soms als ze ontspannen loopt , loopt ze wel goed, alleen is het zo weer voorbij, wat doe ik omdit te houden , Maar mijn grote vraag is. : elastieken , WERKT het , nu jullie dit verhaal gehoort hebben ???

Groetjes [Giolli]

ellepel

Re: Stuurprobleem HELP !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:47

laat eerst es een paardentandarts of veearts kijken of ze geen problemen met haar gebit heeft.
dan zoek je een goede instructie die je verder kan helpen.
elastieken zou ik niet zomaar gaan doen,misschien heeft ze lichamelijk wel pijn en loopt ze daarom zo?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:50

Nee dat zeker niet.. want als ik dr zomaar los gooi even met hoofdstel in de "longeerbak"dan is het oppeens niet erg meer. en is ze harstikke braaf.. het licht ook niet aan het trekken , want zoals ik al zij: ik gebruik lichte hulpenmet me hand , en het contact is ook heeeeel licht , het werkt wel beter , maar wat moet ik nog meer doen ?

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:54

Ik zou het met je instructeur/instructrice overleggen. En als je die niet hebt een goede opzoeken.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:32

goede instructeur/instructrice,
tandarts en smid, als daar al problemen zitten kun je die uitsluiten
niet teveel met hulpteugels gaan rommelen, of je paard heeft ergens last of het ligt aan jou rijden,
succes

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:34

Niet te gauw naar hulpteugels grijpen, bij verkeerd gebruik kan het schadelijker zijn dan je denkt! Zoek een goede intructrice die je stapje voor stapje alles goed akn uitleggen..

X

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:37

Misschien tandprobleem of last van blokkades in de zenuwen. Laat je paard maar eens onderzoeken. Mocht daar niks uit komen, zou ik een instructrice nemen om te kijken wat er mis is. Hulpteugels kan je dan eventueel met je instructrice overleggen te gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:30

Chikkie96 schreef:
Nee dat zeker niet.. want als ik dr zomaar los gooi even met hoofdstel in de "longeerbak"dan is het oppeens niet erg meer. en is ze harstikke braaf.. het licht ook niet aan het trekken , want zoals ik al zij: ik gebruik lichte hulpenmet me hand , en het contact is ook heeeeel licht , het werkt wel beter , maar wat moet ik nog meer doen ?

maar er is wel een heel verschil met losgooien in de longeerbak of er op gaan zitten he Knipoog
eerst je paardje goed laten nakijken

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:39

Citaat:
niet te gauw naar hulpteugels grijpen, bij verkeerd gebruik kan het schadelijker zijn dan je denkt! Zoek een goede intructrice die je stapje voor stapje alles goed akn uitleggen..

Jes !! Geregeld!! Volgende week maandag naar manege ! Ja

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:05

Misschien zadel/rug etc. En sturen is iets anders als aan binnenteugel een ophouding, dat doe je voornamelijk met je zit en hele lijf, je rijdt je pony van je binnenbeen naar je rechterhand.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:38

Goede les, inderdaad.
Voorts niet met elastiekjes gaan werken, in het begin werkt het misschien even, maar je moet er ooit terug vanaf en dat kan een boel problemen brengen! Bovendien is het niet de juiste manier.

Je zegt dat je contact "heeeeel licht" is. Misschien wel te licht? Misschien heb je helemaal geen contact. En dat is ook niet de bedoeling.
En als jij er helemaal gek van wordt dat je pony niet wilt ontspannen, of met z'n hoofd naar beneden lopen, wordt je pony alleen nog maar veel gekker...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:43

Kan het niet komen doordat je nu elke dag rijdt en hiervoor niet zo vaak? Misschien moet je pony hier ook aan wennen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:51

Ik zou indd wat anderen ale zeggen even de DA laten komen om zijn tanden na te laten kijken op haken, En even laten kijken of hij geen last van zijn rug heeft en misschien ligt je zadel wel niet goed. Het is nooit verkeerd om je paard afentoe na te laten kijken.

En longeren los of aan de lijn is heel anders als je erop zit. Het maakt geen bal uit of je fijne hulpen geeft of hardere hulpen.
Ik zou zeker voor zorgen dat je goed les krijgt van een profesioneel. Want misschien ligt het probleem wel bij jou en niet bij je pony je kan wel gek van hem worden maar misschien wordt hij wel gek van jou omdat je het niet goed doet. Nooit je pony eerst de schuld geven. Want je zegt nu wel dat je volgende week naar de manege gaat maar is dat wel een profesioneel en heb je dan groeps of prive les. Prive les is veel beter krijg je alle aandacht.

en voor niet met elasstieken gaan werken of andere hulp dingen eerst maar eens kijken waar het aan kan liggen.
Lichamelijk bij je pony of een probleem bij jou.

En misschien moet je wel meer afwisselen.
bv
= ma rijden in de bak
= di longeren
= woe buitenrit
= do vrij
= vrij rijden in de bak
= za rijden in de bak
= zo vrij

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:57

Kingsley2 schreef:
Ik zou indd wat anderen ale zeggen even de DA laten komen om zijn tanden na te laten kijken op haken, En even laten kijken of hij geen last van zijn rug heeft en misschien ligt je zadel wel niet goed. Het is nooit verkeerd om je paard afentoe na te laten kijken.

En longeren los of aan de lijn is heel anders als je erop zit. Het maakt geen bal uit of je fijne hulpen geeft of hardere hulpen.
Ik zou zeker voor zorgen dat je goed les krijgt van een profesioneel. Want misschien ligt het probleem wel bij jou en niet bij je pony je kan wel gek van hem worden maar misschien wordt hij wel gek van jou omdat je het niet goed doet. Nooit je pony eerst de schuld geven. Want je zegt nu wel dat je volgende week naar de manege gaat maar is dat wel een profesioneel en heb je dan groeps of prive les. Prive les is veel beter krijg je alle aandacht.

en voor niet met elasstieken gaan werken of andere hulp dingen eerst maar eens kijken waar het aan kan liggen.
Lichamelijk bij je pony of een probleem bij jou.

En misschien moet je wel meer afwisselen.
bv
= ma rijden in de bak
= di longeren
= woe buitenrit
= do vrij
= vrij rijden in de bak
= za rijden in de bak
= zo vrij

Kijk, hier kan je wat mee. Eerst maar eens uitsluiten of het niet iets medisch is en vooral ook kijken naar wat je zelf "fout" doet. Je hebt ook al les gezocht, dat is ook een stap in de goede richting.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:02

Citaat:
Kijk, hier kan je wat mee. Eerst maar eens uitsluiten of het niet iets medisch is en vooral ook kijken naar wat je zelf "fout" doet. Je hebt ook al les gezocht, dat is ook een stap in de goede richting.

Weet ik ook , en het licht ook wel bij mij. DAAROM vraag ik WAT ik eraan kan doen Knipoog Ja

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:09

Ik snap je probleem heel goed hoor (en mijn reactie net was niet gemeen bedoelt, hoop dat je hem niet zo hebt opgevat). Mijn paard heeft ook een "stuurtik", alleen gaat zij nog een stapje verder: zij is soms helemáál niet te sturen Clown . Ik ben ook eerst begonnen met alle controles: zadelmaker, fysio, tandarts. Hier en daar dingetjes aangepast, maar ze doet het nog steeds. Resultaat is echter wel dat het nu (in mijn geval) uitgesloten is dat het iets medisch is en kan ik rijtechnisch aan de gang gaan. Veel lessen en gewoon door blijven zetten ook al gaat het soms minder goed. Ben benieuwd wat ze op de manege zeggen hoe je dit het beste aan kunt pakken, laat je het weten? Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:29

Citaat:
Ik snap je probleem heel goed hoor (en mijn reactie net was niet gemeen bedoelt, hoop dat je hem niet zo hebt opgevat). Mijn paard heeft ook een "stuurtik", alleen gaat zij nog een stapje verder: zij is soms helemáál niet te sturen . Ik ben ook eerst begonnen met alle controles: zadelmaker, fysio, tandarts. Hier en daar dingetjes aangepast, maar ze doet het nog steeds. Resultaat is echter wel dat het nu (in mijn geval) uitgesloten is dat het iets medisch is en kan ik rijtechnisch aan de gang gaan. Veel lessen en gewoon door blijven zetten ook al gaat het soms minder goed. Ben benieuwd wat ze op de manege zeggen hoe je dit het beste aan kunt pakken, laat je het weten?

Jaah tuurlijk !!
Maandag nog een paar dagje s!!
en nee heb het niet vekeerd opgevat, maar ik zat dr gewoon zoo mee weetje?
Maar mijn pony is soms ook niet te sturen , endan heb je gewoon zoo snel de neiging om te trekkne , wat je echt niet moet doen , maar dan reageert ze gewoon niet op die kleine hulpen , daardoor wil ze het bit ook niet meer indoen , omdat ze nu denk van : die gaat weer aan me mond zitten trekken , dat moet ik niet hebben !! Boos!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:52

Ja het kan heel erg frustrerend zijn en je kan dan echt het gevoel hebben dat je niks kan met je dier. Geloof me het is echt op te lossen hoor, hoop voor je dat je lessen zullen helpen! Succes in ieder geval. Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:20

Het kan zijn dat je zadel iets te strak tegen de schouderbladen aan zit, waardoor zijn spieren worden afgeklemd, dan gaan ze na een poosje schudden, en of meer druk vragen omhoog als jij je handen naar beneden gedrukt houd, waardoor je voor hem lichter word op je zadel, probeer eens je zadel iets verder naar achteren te leggen, of een handdoek er tussen, moet hij wel een min. of 10 aan wennen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:53

je kan naast een zadeldeken ook nog een wolletje gebruiken, dat verdeelt de druk beter.
probeer eens te rijden met een halster en laat je pony stappen met lange teugel tot ie zijn nek naar beneden strekt. dan is ie ontspannen. draaf dan rustig aan, ook met lange teugel.

je kan zelf even checken of je pony rugpijn heeft : ga bv aan de linkerkant van je pony staan, leg zachtjes je handen op de ruggengraat en duw (eerst zachtjes, daarna langzaam aan meer druk) op de rugspier die dus aan de andere kant van de ruggengraat ligt dan waar jij staat. wijkt je pony weg, dan heeft ie last van zijn rug..

ik zou niet beginnen met elastieken, dat maakt het alleen maar erger

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:26

als ze niet ontspannen loopt zou ik op een volte blijven.
op een duur gaat ze dan gaan ontspannen en gaat het misschien beter gaan.
hopelijk heb je er wat aan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:02

Citaat:
probeer eens te rijden met een halster

Doe ik vaak , maar is zoo iritant, luisterd ze gewoon niet na

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:33

Heb je nou afgelopen maandag les gehad Chikkie96? Hoe ging het? Heb je nuttige tips gekregen?Of was de pony ineens heel braaf haha dat komt ook nog weleens voor Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 14:37

Jaah , hij was oppeens heel lief. ik dacht echt van, : Hij haalt zo wel een streek uit. naja ,, !!