[Filmpje] LB@springwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

[Filmpje] LB@springwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 07:39

Gisteren in de les voor het eerst sinds oktober weer 'gesprongen' in de les van de vereniging. Mijn vriend was ook aanwezig en heeft een filmpje gemaakt.

LB is 5 jaar oud en ik heb hem zelf leren springen. Ik rijd met een dressuurzadel omdat ik geen ander zadel heb. De bak was echt bagger en daardoor raakte het paard uit balans, vandaar dat hij dan ook overkruist landt. Zelf moet ik ook nog even wennen aan de 'hindernis' en ik weet dat ik niet optimaal meezit (er valt sowiesow wel het een en het ander aan te merken op m'n houding).

Dus als je nog tips voor ons hebt, dan horen we die graag.

Hier het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=QSQKUUc1FrM

egnie

Re: [Filmpje] LB@springwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:53

Je kunt zien dat je houding niet optimaal is. Het dressuurzadel zal hier ook aan mee werken. De steun die je nodig hebt bij het springen zit niet op een dressuurzadel. Mocht je meer willen gaan springen, raad ik je aan om toch een ander zadel te nemen, of eerst meer te oefenen zodat je houding beter wordt. Er zijn genoeg mensen die namelijk wel netjes kunnen springen met een dresssuurzadel. Ik krijg het idee dat je het paard hindert omdat je houding niet optimaal is.

De teugels mogen wel korter. Het lijkt alsof je er erg aan hangt ( je houd jezelf haast in evenwicht met behulp van de teugels, dat is het beeld dat ik zie) Probeer hem naar je hand toe te rijden en aangezien het geen vrachtwagen is mogen je handen dichter bij elkaar en je armen dichter bij je lijf.

Het overkruist galopperen zou ik eerder herstellen. Dus landen, herstellen en een volte galopperen.

Succes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 08:13

Normaal zou ik die overkruisde galop ook eerder herstellen, maar de bak was echt heel slecht dat ik die mogelijkheid niet had. Vroeger sprong ik veel, maar na een flinke valpartij ben ik het vertrouwen een beetje verloren.
Paard liep hier dressuurmatig ook niet optimaal en stond niet goed aan de hulpen, omdat de bak zo slecht was de afgelopen week, hebben we niet veel kunnen rijden. Ik denk dat dit ook mede oorzaak is van de flapper armen en een gespannen beeld.
Ik mag hem wel iets meer ruimte geven op de sprong, maar hoe kan dat met kortere teugels zonder dat ik voorover van mn zadel val?

We gaan ongeveer één keer in de drie weken springen. Ik heb echt geen geld voor een tweede zadel. Ik denk dat, als we wat meer oefenen (keer zonder handen springen voor de balans), dat het dan wel beter zal gaan.

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:03

idd :
je teegels wat korter nemen met de sprong en misschien wat meer meegaan
ja hakken vooral niet vergeten naar beneden te drukken ;D
en ook je handen niet vergeten!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:51

ik ga mee met het commentaar van egnie.
let goed op je handen. je houd ze veelst te hoog en steunt erg op de teugels. ook mag je veel meer meegeven. dus beugels ook korter. weet dat het lastig is met een dressuurzadel.
heb ook het gevoel dat je teugels je in evenwicht houdt. zou ook proberen om meer de verlichte zit te oefenen. dus veel balkjes draven. ook zonder teugels met je handen op je rug bv.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 14:02

Ik heb juist helemaal niet het idee dat ik op de teuegls steun. Zou ook makkelijk zonder handen kunnen springen, doe altijd al veel verlichte zit, in draf en galop zonder handen (in de dressuur/CR training). Ik denk dat het gewoon angst is. Maar zal er op letten.
Beugels nog korter gaat niet; dan zitten mn knieën echt over het zadel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:45

hoi,
ik zie jou wel eens rijden in de bak, en (ik wil niet zeggen dat ik geweldig rijd hoor)je bent af en toe nogal ruw ik begrijp dat het een eigenwijs paardje is?
probeer eerst wat meer met het paard mee tegaan en dan vooral met je handen, ik zie ook dat je vaak je benen heel ver naar achter legt probeer je benen goed ontspannen te laten hangen.
ja ik weet hoe lastig het is ik moet altijd onder het rijden blijven zeggen in mezelf ontspannen,ontspannen...
dit is niet aanvallend bedoelt soms is het lastig om netjes en fijn voor het paard te zitten maar daarvoor krijg je les!!
Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:02

Ik heb vooral een erg ondeugend paard wat niet altijd even goed luistert Knipoog
Het ligt een beetje aan de dag hoe ik zit meestal. Soms rijd ik met wat 'bagage' waardoor het niet lekker gaat. Andere dagen kan ik supernetjes zitten.
Ik weet dat ik mn been (mn rechter) wat ver naar achter heb liggen. Dat is deels de scheefheid van het paard en het kost me errug veel moeite dat te corrigeren (als ik het goed doe voelt het alsof ik mn hep verrek).
En tsja, mn houding was al niet zo geweldig toen ik mn paardje kocht, maar ik ben een hoop vooruit gegaan (kijk maar eens in mn profiel van toen ik nog op de manege reed Knipoog )
Les krijg ik gelukkig genoeg en van goede mensen die erg op mn houding letten (dan met name monique). Dus we komen er wel samen. Af en toe zijn we nog niet helemaal harmonieus, maar ik denk dat de meeste mensen moeite met dit paard zouden hebben, hij is niet zo makkelijk Knipoog