En het gevoel terugkrijgen! Ik heb ook een paar jaar terug de rijlessen weer opgepakt en had echt het gevoel dat ik weer een beginner was.
Wat het lichtrijden betreft; als je gaat staan wanneer het buitenvoorbeen naar voren gaat zit je op het goede been. Of je het merkt heeft met gevoel te maken dat moet je langzaam op gaan bouwen.
Hoeken goed inrijden is niet makkelijk zeker niet op een manegepaard waar niet iedere ruiter daar even streng op let. Je moet goed de hoek inrijden en dan je binnenbeen eraan houden, en natuurlijk stelling de goede kant op. Maar als het in de les niet lukt kun je altijd nog het best je instructreur of instructrice vragen of hij/zij het uitlegt.
Het zogenaamde "plakken" (paard wil perse achter de anderen aan) is idd erg lastig en vermoeiend. Is alleen op te lossen door vanaf het begin dat je erop zit veel af te wenden en goed voorwaarts te rijden. Als het echt niet lukt en een ander heeft er geen last van kan het in het begin vast geen kwaad als je het even zo laat en dat je dus achter een ander aanhobbelt zodat jij je op je zit, hoeken doorrijden en dergelijke kunt concentreren. Dit kun je ook het beste met degene die je lesgeeft overleggen.
Ik hoop voor je dat je snel weer het gevoel en ook het plezier te pakken hebt, succes ermee!