verband lengte stijgbeugels en zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

verband lengte stijgbeugels en zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:10

Hoi,

Omdat ik niet weet of ik dom zit te denken, stel ik mijn vraag maar even hier.

Sinds een tijdje ben ik aan het experimenteren met de lengte van mijn stijgbeugels. Met 1 gaatje korter zit ik goed achterover, met de normale lengte is mijn zit weer iets verder naar voren. En toch wordt er gezegd dat ik dan te kort zit.

Dus bestaat er een verband tussen de lengte van je stijgbeugels en je zit?

Door een val ben ik bang geworden en is mijn houding te ver naar voren, hier ben ik hard meebezig. Vandaar ook mijn vraag... dus als iemand een tip heeft, geef hem gerust.

Borg

Re: verband lengte stijgbeugels en zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:54

Misschien steek je je knieen meer naar voren als je korter zit en zit je zo met je billen wat meer naar achteren.

Ik heb het al heel vaak geantwoord bij een vraag, en neem maar van deze 'oude' vrouw aan die halverwege de 30 pas ging rijden: Zitles aan de longe!!!! Leer je zooooooveel van. OK dan!
Als het kan ook eens zonder zadel met een voltigeersingel.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:44

ik heb mijn beugels normaal altijd op dezelfde lengte, nu rij ik een paardje dat nogal erg begint te crossen in galop en waarvan de galop (als die ontspannen is) al erg moeilijk uit te zitten is. Bij de "crossgalop" (wat trouwens niet de bedoeling is, maar daar wordt aan gewerkt) kon ik echt niet blijven zitten. Mijn lesgever stelde voor om mijn beugels eens een gaatje korter te doen. En idd, meteen geprobeerd en ik zat meteen veel beter in het zadel. volgens mij is er dus wel degelijk een verband tussen beide

Veel succes

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:53

Als ik weer eens een keer heb gesprongen en dus met korte beugels heb gereden, moet ik altijd weer even wennen als ik met mijn beugels lang zit. Even mijn balans weer vinden. Denk dat er dus wel degelijk verschil in je zit is met lange en korte beugels.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:26

er zit zeker wel verband tussen doordat je benen anders liggen werkt dat door op je ruggegraad etc etc
en moet je dus gaan compenseren en een nieuw evenwicht vinden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:19

Ik vind, als je je comfortabeler voelt met kortere beugels, waarom houdt je het dan niet gewoon zo? Ik zie er niet meteen een probleem in, eerlijk gezegd. Het kan inderdaad wel degelijk invloed hebben op je zit, aan jou om uit te maken waar je je het gemakkelijkste bij voelt. Nogmaals: voor mij is het geen probleem, maar als je een proefje gaat rijden met van die superkorte beugels zal het natuurlijk wel een beetje euh. Vreemd overkomen. Clown

En als je niet zeker van je zit bent: zitles is idd een erg goede uitkomst. Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:36

Beugels zijn er niet om je evenwicht te houden, maar om je benen steeds op de juiste plek te houden. Wij moesten onze voeten in de beugels doen, zonder onze knieën op te trekken (alleen je tenen optillen). Dan zit je wel meteen helemaal lang. Je moet het uiteraard oefenen, en soms zit het wel fijner met korte beugels, maar ik zelf krijg echt kramp als mijn beugels korter zijn dan lang Knipoog

Veel verband dus! Veel oefenen met lange beugels of zonder!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:52

zitles wordt bij ons niet gegeven, ben wel flink bezig met mijn zit (in zover ik het kan). Mijn paard ondervind geen hinder van me, maar zelf weet ik dat als ik meer naar rechter/naar achteren ga zitten, ik minder snel kan vallen en sneller kan reageren. Inmiddels zit ik weer op normale lengte en gaat het zitten er weer een beetje beter bij. (Ik onthoud gewoon dat ik op mijn staart moet zitten in de spiegel en dan zit ik wel 'recht'/ naar achteren.

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:33

het is ook echt oefenen hoor. Je eerst bewust worden van je eigen lijf en dat zelf kunnen dragen. Hiervoor heb je een bepaalde aanspanning nodig, in je buik ( onder je navel, uitdrukken) en je rugspieren. Je kunt droogoefenen op een fiets, frame van jou aangespannen zonder te krampen, blijven ademhalen onderin je buik.. NIet helemaal echt natuurlijk, je fiets leeft en beweegt niet maar met name voor je eigen idee haha

Ken je Monya van t Balingehof? Daar kun je naast lessen ook op de equisimulator! Dit is echt een prachtig apparaat om je zit en balans te oefenen.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:50

Monya is afgelopen weekend ook bij ons op stal geweest voor een houding en zit workshop.
Het is iedereen zo goed bevallen dat ze zeker nog een keer terug komt voor een workshop en een extra zitles.

Groetjes Wendy