Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ellepel schreef:neem een braaf paard mee,is er iemand bij je in de buurt die mee wil met een braaf paard?
dan maak je de eerste keer een kort ritje en kijk je hoe het gaat,later kun je dan ook es alleen proberen.
dat is toch wel mijn beste ervaring, eerst een goed braaf paard meenemen.
je kunt ook es proberen om na het rijden een stukje langs de straat te stappen..wel er op dan he?
gewoon een kilometertje ofzo en dan weer terug.
aan de hand wandelen is op zich ook een hele goede,zo kun je eerst es kijken hoe je paard reageerd
Alicia2u schreef:Het paard eerst een tijdje langs een drukke weg zetten. Eens met de auto/traktor door de wei rijden totdat je paard er niet meer bang voor is. Dan langs een stilstaande auto leiden aan een touw. hetzelfde met de traktor. Daarna de moter aanzetten en erlangs lopen, daarna langzaam rijden en van voren langsrijden, daarna langs achter (steeds pas het volgende doen als het paard rustig is op de vorige stap). Ook fietsers even oefenen (vooral langs achter). Een keer schriktraining; plastic, nauwe doorgangen, containers, grote stenen, boomstammen etc.
Daarna met een braaf (of meerdere) paard een rustig ritje maken langs niet al te drukke wegen. Dat langzaam uitbouwen.
Op die manier heb ik meerdere paarden verkeersmak gemaakt. Heb zelfs een keer politietraining gedaan (toeterende auto's, rookmachines, vuurwerk) met een jong paard (4, 3 maanden onder het zadel). Als je ze in een gecontroleerde omgeving eerst aan de dingen laat wennen, gaat het op de weg beter (daar kun je het verkeer niet controleren).
NOUKERD schreef:Rustig beginnen lijkt me het veiligste, gewoon opbouwen en kijken hoe ze reageert.
Ik weet niet of je een erf hebt, of een pension met een erf,
maar ga daar gewoon eens met haar aan de hand lopen en laat iemand met een auto langsrijden, kijken of ze dat eng vind.
Dan inderdaad met haar stappen op de straat,
de volgende keer erop rijden als je over de straat gaat, desnoods met een verkeersmak paard erbij.

Enger zijn witte strepen en enge dingen in de berm.
. Mijn paard heb iuk als 2 jarige gekocht en we zijn veel met m gaan wandelen. Zo raakte hij gewent aan verkeer, vreemde omgeving, alleen van t terrein af gaan enz. enz. Toen hij eenmaal ingereden was ben ik met 2 brave paarden mee gegaan richting strand( daar zitten wij 1 km vanaf) de eerste paar keer liep er nog iemand naast met een lijntje extra vast. Op t strand eerst even aan de longe en daarna los stukje rijden. Zo steeds beetje uitbreiden. Bij mijn paard werkte t op deze manier prima.