slotje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

slotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:34

slotje
Laatst bijgewerkt door miekelover op 31-03-08 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

pasdedeux

Re: martina test mij uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:37

Afstappen en slaan is het stomste wat je kunt doen Een paard leert maar binnen 6 seconden. Dus als een paard iets doet moet je binnen die seconden reageren. Zo niet heeft dat paard geen idee waarom ze nu gestraft wordt en is er in ieder geval geen link met het weggaloperen en racen. Neem goed les en veel!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:39

Nadat het paard heeft geracet afstappen en een klap geven is gewoon dierenmishandeling! Dat paard heeft geen idee meer waarvoor het gestraft wordt (een paard heeft een kortetermijngeheugen van 3 seconden. Vertel mij niet dat je binnen 3 seconden nadat ze wegsprint bent afgestapt en haar die klap hebt verkocht). Dat beschaad alleen het vertrouwen van het paard in de ruiter en zal de problemen alleen maar verergeren.
Dit klinkt als een rijtechnisch probleem. Heb je les? Zo nee, neem dan les! Jij geeft dat paard de kans om te draaien en ervandoor te gaan, dus doe je iets fout.
Ook zou je eens aan grondwerk kunnen denken om het beschadigde vertrouwen weer op te bouwen en het respect (niet de angst) van je paard te herwinnen.

Maar bovenal, wat je nodig hebt is goede begeleiding, want dit gaat helemaal de foute kant op!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:40

Ik denk dat je, met de manier waarop je haar straft, het alleen maar erger maakt.
Als je afstapt en een paard eens flink op de buik mept, wordt het beest lleen maar bang van je terwijl je juist een goede band nodig hebt.
Tuurlijk moet het paard naar je luisteren, maar daar zijn genoeg andere manieren voor. Denk inderdaad eens aan grondoefeningen om de band te verbeteren.

Zou jij respect hebben voor iemand die jij niet vertrouwd? Ik niet hoor...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:42

nou dierenmishandeling is wel een groot woord vind je niet. vertel mij niet jullie je paard niet eens flink op zijn mieter geeft.

ik zeg toch dat ik ook grondwerk wilt gaan doen met haar. rustig aan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:43

Wat moet een paard er van leren als je na een racepartij afstapt en 'm voor z'n donder slaat? IK snap het al niet, laat staan een paard... Daarmee dwing je echt geen respect af; het paard zal hooguit bang voor je worden en/of een keer terugslaan.
Een paard kan echt het verband niet leggen tussen uitbreken op een volte, en een afstappende en slaande ruiter.

Je kunt je misschien beter afvragen waarom dat paard dat doet. Begrens jij het voldoende aan de buitenkant? Of is je paard je beu en rent 'ie als 'ie een kans ziet naar de uitgang? Doet hij het maar op 1 hand en wil hij die kant op misschien niet fijn buigen, dus geeft hij op deze manier aan dat hij pijn of ongemak voelt? Doet hij het met een andere (betere) ruiter erop ook?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:45

Dit paard heeft overduidelijk geen schuld. Hier heeft maar één iemand schuld en dat ben JIJ!!
Een paard heeft niet het besef om een aantal seconden later ineens een klap te krijgen.
Hij snapt totaal niet waar hij die klap aan te danken heeft.

Logisch dat het paard je gaat testen, met slaan gooi je al het vertrouwen weg.
Ga jij maar eens optrekken met iemand die je slaat op het moment dat jij ook maar iets verkeerd doet in zijn/haar ogen.
Wedden dat je na een week ook alleen maar weg wilt.
En jij snapt dan nog enigzins waarom je geslagen wordt. Je paard totaal niet.

Dus gooi als eerste onmiddelijk je zweep weg.
Daarmee los je absoluut niks op.
Heb je les? Zonee, neem deze.
Zoja, geef aan je instructrice/teur aan dat je aan jouw probleem wilt werken.
Wil deze daar niet aan mee werken, zoek dan een andere instructrice/teur.

Natuurlijk krijgt mijn paard weleens op zijn mieter...maar slaan......NOOIT..

Dit werkt zo gewoon niet en je maakt het alleen maar erger.
Zorg eerst voor een goede band in de vorm van grondwerk en ga het dan pas weer opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 31-03-08 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:45

Ik heb er niets op tegen om een paard te straffen als hij wat fout doet, maar dan wel met de juiste timing. Als je, als je paard dan eindelijk stopt, afstapt en haar een mep verkoopt reageer je gewoon je eigen frustratie af! Dat is dierenmishandeling, ik heb er geen ander woord voor.
Straffen doet je op het juiste moment of helemaal niet. PUNT. Als je gefrustreerd raakt kun je beter afstappen en naar huis gaan om in een kussen te stompen, maar behandel je paard niet zo oneerlijk omdat JIJ het nou net even niet goed deed.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:47

ik denk dat je beter eerst even na kan gaan of er niet meer aan de hand is omdat ze elke keer van de linkerhand af wil
bijvoorbeeld dat haar zadel niet goed zit of heb ze misschien ergens last van

en als je weet dat ze dat doet en je erop voorbereid ben kun je dr wat korter pakken en vooral heel veel voltes rijden en zodra dat ze het goed doet stoppen

met slaan los je in ieder geval nix op daar maak je het alleen erger mee

Sheran

Re: slotje

Dierenmishandeling vind ik wel onzin, hoor. Maar ook ik denk dat je niet goed bezig bent - als je hem wilt straffen voor het wegrennen moet je het doen terwijl hij wegrent. Maar beter vind ik het om hem gewoon te belonen als hij weer stilstaat.

Anoniem

Waarom verwijder je je topic als je niet de door jou gewenste antwoorden krijgt? Je plaatst het toch (hopelijk) met de intentie wat te leren van de reacties?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:25

Vind het ook wel allemaal heel onvriendelijke reacties. Iemand post hier omdat ze echt geen oplossing zien en worden dan compleet afgezeken en voor dienenbeul uitgescholden.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat echt niet is wat je op zo'n moment nodig hebt.

En ik stel voor dat jullie eens afdalen uit die Penny-hemel vol roze wolkjes en my-little-pony's: af en toe zit een paard gewoon te klieren en moet hij op z'n plek gezet worden. En dat kan dan echt niet met een goed gesprek....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:32

Uit de reacties kan ik niet helemaal opmaken wat je nou in eerste instantie had geschreven. Maar ik ga wel even temmen, volgens mij is het niet de bedoeling je topic weg te halen op het moment dat reacties je niet aanstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:39

Klara16 schreef:
En ik stel voor dat jullie eens afdalen uit die Penny-hemel vol roze wolkjes en my-little-pony's: af en toe zit een paard gewoon te klieren en moet hij op z'n plek gezet worden. En dat kan dan echt niet met een goed gesprek....

Je paard toespreken heeft inderdaad weinig zin, maar om na het uitbreken vanaf een volte af te stappen en je paard met de zweep voor z'n buik te slaan is denk ik ook niet echt een handige methode.
Er wordt inderdaad vrij heftig gereageerd in dit topic, maar dat is een actie-reactie verhaal. Er zijn dingen, die DOE je niet met een dier. En dit is er eentje van. Afstappen en je paard voor z'n falie slaan is een teken van onmacht. Begrijpt het dier niets van, en zal het probleem echt niet oplossen.

Op het moment dat je er voor kiest om iets als dit op een openbaar forum te plaatsen, dan krijg je ook reacties waar je minder mee kunt of wilt. Kunst is dan om die naast je neer te leggen. (OF je probeert je voor te stellen waaróm zoveel mensen zo heftig reageren...)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:21

Topic wordt op slot gezet. Niet op verzoek van de TS maar omdat er zo niet meer op gereageerd kan worden.