leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

contentje

leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 23:27

hallo,
mijn verzorgpaardje is momenteel 5 jaar, en ik zou haar graag leren springen in vrijheid
want ze is nog bang voor de hindernissen. zouden jullie mij daar een paar
tips voor willen geven hoe je daar aan begint?
groetjes emma Haha!

Anoniem

Re: leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:28

Rustig beginnen met balkjes draven en galopperen, en dat uitbouwen tot een sprongetje.

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 23:29

Sonja schreef:
Rustig beginnen met balkjes draven en galopperen, en dat uitbouwen tot een sprongetje.

hoe kan ik haar angst voor hindernissen laten verminderen/verdwijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:33

Door bij het begin te beginnen. Balkjes lopen.

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 23:34

Sonja schreef:
Door bij het begin te beginnen. Balkjes lopen.

en hoe ver moeten die balkjes van elkaar liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:37

Zoekfunctie.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:49

Als ze daadwerkelijk bang is, zou ik gewoon met één balkje beginnen als ik jou was en haar daar aan de hand overheen laten lopen. Gaat dat goed, twee balkjes, etc. Met rijden ook met één balkje beginnen.

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 07:35

Sientje schreef:
Als ze daadwerkelijk bang is, zou ik gewoon met één balkje beginnen als ik jou was en haar daar aan de hand overheen laten lopen. Gaat dat goed, twee balkjes, etc. Met rijden ook met één balkje beginnen.

oke, bedankt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:14

Begin met één balkje op de grond, een klikker en wat brokjes, snoepjes of iets anders lekkers. Neem het paard aan een lang touw en stap samen over de balk heen. Gelijk daarna klik je en geef je het paard iets lekkers. Herhaal dit een aantal keer, totdat je het idee hebt dat je paard het snapt.
Klik daarna het touw los en leidt het paard weer (zonder touw) naar de balk en erover. Klik weer meteen nadat ze erover ging en beloon haar met wat lekkers.
Dit kun je uitbouwen naar draf en galop, een kleine hindernis, een grote hindernis, een oxer, een dubbel, wat je maar wilt.
Ik heb mijn paard ook op die manier leren springen en hij heeft er veel plezier in. Na een tijdje hoef je niet meer zo vaak te belonen (omdat het gevraagde bevestigd is).
Ik heb een erg fijn springent paard aan deze methode overgehouden: Hij weigert bijna nooit (of ik moet een fout hebben gemaakt), trekt zelf op een prettige manier naar de hindernis, is nergens bang voor (we hebben op deze manier ook over plasc, tonnen, bloembakken etc. gesprongen) en heeft er ontzettend veel plezier in. Ook met vrijspringen hoef ik hem niet op te jagen en op te sluiten; wijzen is al voldoende.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:54

Gewoon rustig aan beginnen, zoals hier boven al gezegd wordt.

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:09

Alicia2u schreef:
Begin met één balkje op de grond, een klikker en wat brokjes, snoepjes of iets anders lekkers. Neem het paard aan een lang touw en stap samen over de balk heen. Gelijk daarna klik je en geef je het paard iets lekkers. Herhaal dit een aantal keer, totdat je het idee hebt dat je paard het snapt.
Klik daarna het touw los en leidt het paard weer (zonder touw) naar de balk en erover. Klik weer meteen nadat ze erover ging en beloon haar met wat lekkers.
Dit kun je uitbouwen naar draf en galop, een kleine hindernis, een grote hindernis, een oxer, een dubbel, wat je maar wilt.
Ik heb mijn paard ook op die manier leren springen en hij heeft er veel plezier in. Na een tijdje hoef je niet meer zo vaak te belonen (omdat het gevraagde bevestigd is).
Ik heb een erg fijn springent paard aan deze methode overgehouden: Hij weigert bijna nooit (of ik moet een fout hebben gemaakt), trekt zelf op een prettige manier naar de hindernis, is nergens bang voor (we hebben op deze manier ook over plasc, tonnen, bloembakken etc. gesprongen) en heeft er ontzettend veel plezier in. Ook met vrijspringen hoef ik hem niet op te jagen en op te sluiten; wijzen is al voldoende.

oke!! heel erg bedankt voor deze tip, ga het proberen Haha!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:18

niet rottig bedoeld ofzo maar mss best ook begeleiding vragen aan iemand die hier meer ervaring met heeft. Als je iets fout zou doen en ze krijgt echt schrik van balken dan zal het nog niet zo simpel zijn dat er weer uit te krijgen en dat moet je dus absoluut vermijden.
succes ermee!

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:32

Spaqunel schreef:
niet rottig bedoeld ofzo maar mss best ook begeleiding vragen aan iemand die hier meer ervaring met heeft. Als je iets fout zou doen en ze krijgt echt schrik van balken dan zal het nog niet zo simpel zijn dat er weer uit te krijgen en dat moet je dus absoluut vermijden.
succes ermee!

ik ga het ook niet alleen doen, maar ik zou ook graag jullie tips krijgen, zodat ik het van 2 of 3 kanten te horen krijg. de eigenares gaat ook meehelpen, maar we moeten nu toch nog wachten met beginnen tot achter haar dracht.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:02

Zoals al gezegd is, rustig beginnen, met het begin.
Eerst een balkje, daarna 2, enz, en vervolgend opbouwen naar kleine hindernisjes. Als de schrik echt "groot" is, misschien beter eerst zonder staanders werken, en alleen een balkje. Nadien staanders erbij nemen en er gewoon door laten lopen. Vervolgens dan een balkje ertussen leggen.
& Correct belonen leidt tot de beste resultaten!

De afstand tussen balkjes is afhankelijk per paard en de grootte van de passen van je paard. Ik neem aan dat de eigenares dat wel voor dit paard zal weten, anders is zij niet de juiste persoon om jouw begeleiding te geven vind ik. Bloos (niet onbeleefd bedoeld hoor, ik vind gewoon dat je dat als eigenares van een vijfjarig paard toch wel zou mogen weten...)

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:10

goed idee mijn verzorgpony is ook bijna 5, en ik wil haar ook graag goed leren springen, ze doet het wel, maar niet echt moeite en ze weet ook nog niet precies hoe ze der benen op moet tillen enzo, Tong uitsteken die klikker is wel super leuk volgens mij om het daar mee te leren.. weet iemand toevallig waar je die kunt kopen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:43

Klikkers kun je in ieder geval bij dierenwinkels kopen; ze worden ook voor honden etc gebruikt, dus ze liggen in vrijwel elke (grotere) dierenwinkel Ja

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:44

SSuzan schreef:
Klikkers kun je in ieder geval bij dierenwinkels kopen; ze worden ook voor honden etc gebruikt, dus ze liggen in vrijwel elke (grotere) dierenwinkel Ja

oke cool Lachen ze zijn vast niet zo heel duur ofwel? ik zoek wel even op google Bloos Tong uitsteken

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:45

Neen, dat kan niet duur zijn. Zelf hebben we er een gekregen in de hondenschool voor onze hond, maar voor paarden worden ze ook gebruikt. Het zijn net dezelfde hoor. Lachen

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:58

misschien eerst laten wennen aan de hindernis/balkjes zonder dat je paard er iets mee hoeft, leren dat het niet eng is?

contentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:51

fiekhe schreef:
Zoals al gezegd is, rustig beginnen, met het begin.
Eerst een balkje, daarna 2, enz, en vervolgend opbouwen naar kleine hindernisjes. Als de schrik echt "groot" is, misschien beter eerst zonder staanders werken, en alleen een balkje. Nadien staanders erbij nemen en er gewoon door laten lopen. Vervolgens dan een balkje ertussen leggen.
& Correct belonen leidt tot de beste resultaten!

De afstand tussen balkjes is afhankelijk per paard en de grootte van de passen van je paard. Ik neem aan dat de eigenares dat wel voor dit paard zal weten, anders is zij niet de juiste persoon om jouw begeleiding te geven vind ik. Bloos (niet onbeleefd bedoeld hoor, ik vind gewoon dat je dat als eigenares van een vijfjarig paard toch wel zou mogen weten...)

normaal weet ze het wel hoor, maar ik heb dat nog niet aan haar gevraagt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:59

Een soort 'kooi' maken is ook wel handig.

Zet je in de bak een paar steekpaaltjes neer op 3 meter langs de wand en span daartussen draad evenwijdig aan de bakrand. Laat haar vanaf een kant erin lopen, evt wat drijven met je stem maar vooral rustig doen, laat haar eerst maar rustig kijken. Als ze aan de andere kant is wordt ze opgevangen door je vriendin of de eigenaresse met een brokje. Dit doe je een paar keer tot ze weet dat er een brokje is aan het eind en meteen doorloopt naar de andere kant. Daarna leg je een balk in het midden zodat ze erover moet om aan de andere kant te komen. Vind ze het erg eng dan kun je de eerste paar keer meelopen, na een balkje leg je twee balkjes neer en daarna kun je een klein kruisje maken.

Als ze het eng vind kun je altijd meelopen zonder haar echt vast te houden, waarschijnlijk draaft ze wel gewoon achter je aan als je voor haar uit loopt. Je kunt zo ook voor haar uit springen over een hindernisje, let wel op dat ze niet op je hakken land.
Als ze consequent wordt opgevangen aan het eind en meteen een brokje krijgt zal ze het na een paar keer al leuk gaan vinden.

Ga vooral niet te snel, een paar kleine sprongetjes of zelfs alleen balkjes draven zijn de eerste keer genoeg.
Op deze manier kun je ook goed oefenen met springen de eerste keren onder het zadel.