Argo zadelmak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise82

Argo zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 00:23

Nadat we Argo op 12 januari van de wei gehaald hebben:
Afbeelding
Is hij nu zadelmak!!

We hebben hem wat vlugger van de wei gehaald dan gepland, maar omdat ik een paard moest laten inslapen wilde ik toch weer aan de gang met de volgende en dat is Argo! Dus ik doe het ook heel rustig aan. Het enige wat we doen is meters maken en dat kan volgens mij niet veel kwaad!

Eerst even longeren en dan weer alles goed doen om erop te stappen: (Argo denkt: toch niet weer he!)
Afbeelding

Opstappen doen we meteen zelf, jong geleerd is oud gedaan! (Nog steeds diezelfde blik!)
Afbeelding

En gaan met die banaan!
Afbeelding
Afbeelding

Beetje uitzwaaien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En galop kunnen we ook al:
Afbeelding
Al is rechtsom moeilijker..
Afbeelding

En ook nog een foto van Ramses, wel niet helemaal scherp, maar vond hem wel wat hebben:
Afbeelding

anneliesdj

Re: Argo zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:26

Hoe oud is het paard? En waarom zit er een hulpteugel aan, ik begrijp dat hij net zadelmak is?

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 00:36

Die hulpteugel is een gogh (ofzoiets) waarmee ik hem gelongeerd had. Als je die gebruikt zit hij door de bitringen heen en kun je hem wat lager instellen. Hij zit ook aan de singel vast dus ik heb deze aan laten zitten, maar tijdens het rijden niet door het bit heen gehaald zodat deze helemaal los zit en dus geen enkele functie heeft. Zijn hoofd kan nu dus gewoon alle kanten op hoor! (Op foto 8 kun je heel duidelijk zien hoe los het ding hangt) Maar anders moest ik heel het zadel weer loshalen etc dus op deze manier was het wat makkelijker! Knipoog
En Argo is 3.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:41

nog maar 3 geworden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:46

Dat ding werkt wel degelijk in, je zegt dat een een gogue is, foto;

Afbeelding

Op de manier waarop jij hem hebt vastgemaakt werkt hij is als een chambon;
Afbeelding

Als het paard het hoofd omhoog brengt krijgt hij druk achter de oren en in zijn mondhoeken, op de foto's zie ik dat hij wel strak staat. Zelfs als hij niet strak zou staan lijkt het me beter om zonder te rijden.
Leer hem eerst maar eens rustig wennen aan jouw gewicht, wennen aan de been en teugelhulpen en op eigen benen lopen. Als hij dat allemaal kan ga je bezig met het 'echte' rijden en daar heb je echt geen hulpteugels bij nodig.
Een jong paard moet eerst nog alles leren en op eigen benen gaan lopen, daarna kun je pas meer dressuurmatig aan het werk en zo ver ben je echt niet in een maand tijd. Ga daar eerst maar eens rustig mee aan het werk voor je er hulpteugels aan hangt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:58

hoi, leuk paardje heb je!
voor het ontwikkelen van zijn balans raad ik je aan hem vooral laag te rijden met een langere teugel. Als hij zijn hals kan uitstrekken kan hij zijn balans beter vinden en laag lopen zal zijn rugspieren ontspannen.
Ik vind het geheel er namelijk wat gespannen uitzien, dat is wel logisch de eerste paar keer (voor jou ook). Maar het hoeft niet, je kunt erop oefenen om te ontspannen.
Daarom raad ik je ook aan vooral veel te stappen en af en toe te draven (niet op de volte) Maar als hij zijn hoofd zo hoog houdt in stap zou ik voorlopig de draf niet oefenen terwijl je erop zit.
En na het longeren kun je die hulpteugel er toch afhalen?

Veel succes!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:10

Uhm ik wil niet veel zeggen, maar ik mag toch aannemen dat iemand die lichte tour rijdt heus wel weet wat ze doet met een hulpteugel, dus ik vind het commentaar een beetje overdreven. Overigens staat er ook bij dat ze hem niet door de bitringen heeft gehaald. Maja dat is dan mijn mening Knipoog

Ik moet wel zeggen dat hij aardig opgeknapt is, modderbadje op foto 1 is wel ten goede gekomen van zijn vacht Nagelbijten / Gniffelen. Gewoon lekker meters maken meid de rest komt dan wel!

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 08:56

anneliesdj schreef:
Dat ding werkt wel degelijk in, je zegt dat een een gogue is, foto;

Afbeelding

Op de manier waarop jij hem hebt vastgemaakt werkt hij is als een chambon;
Afbeelding

Als het paard het hoofd omhoog brengt krijgt hij druk achter de oren en in zijn mondhoeken?????, op de foto's zie ik dat hij wel strak staat. Zelfs als hij niet strak zou staan lijkt het me beter om zonder te rijden.
Leer hem eerst maar eens rustig wennen aan jouw gewicht, wennen aan de been en teugelhulpen en op eigen benen lopen. Als hij dat allemaal kan ga je bezig met het 'echte' rijden en daar heb je echt geen hulpteugels bij nodig.
Een jong paard moet eerst nog alles leren en op eigen benen gaan lopen, daarna kun je pas meer dressuurmatig aan het werk en zo ver ben je echt niet in een maand tijd. Ga daar eerst maar eens rustig mee aan het werk voor je er hulpteugels aan hangt.

Als je goed kijkt naar die tweede foto die jij hebt geplaatst, zie je nog dat het paard aan het bit vastzit! Op mijn foto's zie je toch wel duidelijk dat die hulpteugel nergens aan het bit vastzit en dus als er al ergens druk zou kunnen komen (wat echt niet is) zou het achter de oren zijn. En zelfs vanaf daar kan het hoofd op deze manier niet naar beneden geduwd worden.

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:21

ik vind het er goed uit zien hoor.
het overige commentaar over de hulpteugels vind ik een beetje
overdreven

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:35

Als je hem niet aan het bit vast hebt zitten werkt hij idd niet maar lijkt me toch verstandig om hem eraf te halen, al was het alleen maar zodat het niet om zijn hoofd zwaait onder het rijden. Want dat krijg je als hij heel losjes zit Knipoog

De opmerking dat iemand die Lichte Tour rijd wel weet wat ze doet met een hulpteugels is de grootste onzin die er is. Net alsof zo iemand automatisch een hulpteugel kan gebruiken en iemand op B niveau niet. Ik heb al genoeg mensen gezien die zelfs internationaal rijden en hulpteugels te pas en te onpas gebruiken en 9 van de 10 keer voor symptoombestrijding omdat ze niet de tijd en de zin hebben om serieus te bekijken wat er mis is.
Met zo'n smoes hoef je bij mij dus niet aan te komen, een hulpteugel bij een paard die voor de 3e keer onder het zadel is is altijd fout, of je nu GP of B rijd.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:43

Jeetje wat een gemuts weer. Als ze met slof of thiedemann zou rijden zou het erg zij, maar met een loshangende goque? Het is waarschijnlijk vervelende vor het paard als hij op en af gezadelt moet worden in de bak, dan een touwtje om zijn hoofd heen.

En nee, een goque word geen chambon als hij aan het bit bevestigd word, een cahmbon heeft namelijk veel kortere touwen, zoals duidelijk op de foto te zien is.

Moet iedereen nu echt overal commentaar op hebben? Dit is niet het paard uit balans brengen, geen dierenmishandeling, geen onwetendheid. Dit is gewoon logica.

Ts, leuk paard, en die ontspanning komt vanzelf wel.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:31

ik raad altijd met jong paard aan om voor het rijden even te longeren met bijzetteugel niet in snoeren maar hand breedte voor de loodlijn inzetten en zorgen dat hij het bit opzoekt als dan gaat rijden is hij ten eerste lekker los en weeet hij ook dat het daar lekker loopt. ik zweer echt bij deze metode:) succes!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:23

jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje

belachelijk dat je al met een 3 jarige rijd! pffff

haha geintje! mijn a'tje is ook al zadelmak sinds januari. maar ziet er goed uit hoor! worden we toch nog concurenten! al zal je half bokt nog wel over je heen krijgen Knipoog

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:21

Wat een leuk paard zeg!

@ Anneliesdj
Zoals Utixo al zegt, de touwtjes van een Gogue zijn veel langer dan die van de Chambon, dus als zou de TS de touwtjes aan het bit hebben zitten, dan nog zou er geen druk op staan. Maar de TS geeft aan dat hij niet eens aan het bit zit. Ik geef haar groot gelijk dat ze die niet loshaalt, moet je weer de singel losmaken, terwijl je paard net gelongeerd is. Kost tijd en stilstaan na arbeid (longeren in dit geval) is slecht, ook voor korte periode.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:44

Ja die touwtjes zijn idd langer maar als je hem tussen de benen strakker doet bereik je dezelfde inwerking.
Dat hij niet vast zit heb ik al gelezen en heb daar ook al een reaktie op gegeven, nogmaals; bij zo'n jong paard zou ik wel even de moeite nemen om de singel los te maken zodat het paard daarna niet hoeft te lopen met touwtjes die rond zijn hoofd slingeren. Voor een jong paard wat alles nog eng vind lijkt me dat helemaal vervelend.
Maar ja, bokt heeft blijkbaar altijd commentaar behalve als de ruiter Z rijd, dan doe je ineens alles goed.

Ik vind het wel een leuk paard, hij is erg opgeknapt in vergelijking met de eerste foto!

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:11

@ anneliesdj: maar ze doet hem tussen de benen toch niet strakker.. want ze heeft het gewoon op deze manier gedaan om hem met rijden er niet aan te hebben.. dus sorry maar ik vind eerlijk gezegd dat je je een beetje aansteld..
dus Denise82 prima opgelost heel goed gedaan.. ik zou het exact hetzelfde te doen.. heel leuk paardje is inderdaad een stuk opgeknapt ga zo door.. hoop vaker wat vorderingen te zien.. heel veel succes.. groetjes

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:11

rockey schreef:
jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje

belachelijk dat je al met een 3 jarige rijd! pffff

haha geintje! mijn a'tje is ook al zadelmak sinds januari. maar ziet er goed uit hoor! worden we toch nog concurenten! al zal je half bokt nog wel over je heen krijgen Knipoog

Clown kijk uit hoor, voor je het weet bij bokt, krijg je iedereen over je heen, omdat je het tere zieltje van je paard verwoest Ja (..... Clown )

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:15

anneliesdj schreef:
Maar ja, bokt heeft blijkbaar altijd commentaar behalve als de ruiter Z rijd, dan doe je ineens alles goed.

ik zou bij een B-ruiter exact hetzelfde zeggen.. dan zou ik deze oplossing ook goed vinden.. ik geef dit commentaar echt niet omdat ze LT rijdt.. ook anky en dergelijke weten niet alles.. er zijn B-ruiters die weten meer over paarden dan GP-ruiters.. vooral qua inrijden.. aangezien anky naar mijn weten niet zelf haar paarden inrijdt..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:25

Ik vind dit als ik alles lees erg knap dat je een 3 jarige nu al zo kan rijden. Super! Ga zo door, en ik zie wel weer topics als je met hem/haar gaat starten Haha! .

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:28

De gogue kan me bommen, martingaal of als je niet anders hebt, de slof, zou ik bij een jonge altijd doen om te voorkomen dat de kop omhoog gaat en er geen controle meer is voor de ruiter.

Wat ik ook zou doen is de galop nu in ieder geval nog in de verlichte zit te rijden, de rug niet te belasten zo dat hij makkelijker het evenwicht vind.

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:39

Zo komt er nog eens een discussie los zeg!
Maar in ieder geval bedankt voor de leuke reacties! Knipoog (die zaten er ook tussen...)
Ik zal nog even uitleggen waarom ik het op deze manier deed deze dag!
Ik heb Argo voor het rijden eerst even gelongeerd en door hem dan bij te zetten, zoekt hij het bit zelf al wat op en loopt lekker over de rug! (zoals Briennepien ook aangeeft) Dit was de 8e keer dat ik erop stapte en dan willen de meeste paarden nog gewoon naar voren en niet allemaal staan klooien met het zadel etc. Ik heb dus vlug de touwtjes uit het bit gehaald en ben er vlug op gestapt zodat hij gewoon lekker naar voren kon. Van terugwerken worden de meeste paarden volgens mij alleen maar vervelend, dus leek me dit de beste oplossing!
Dus nee, ik wil niet het tere zieltje van mijn paardje verwoesten! Knipoog

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:42

henkb schreef:
Wat ik ook zou doen is de galop nu in ieder geval nog in de verlichte zit te rijden, de rug niet te belasten zo dat hij makkelijker het evenwicht vind.

Dat is inderdaad een goede tip! Bedankt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:49

Denise82 schreef:
Zo komt er nog eens een discussie los zeg!
Maar in ieder geval bedankt voor de leuke reacties! Knipoog (die zaten er ook tussen...)
Ik zal nog even uitleggen waarom ik het op deze manier deed deze dag!
Ik heb Argo voor het rijden eerst even gelongeerd en door hem dan bij te zetten, zoekt hij het bit zelf al wat op en loopt lekker over de rug! (zoals Briennepien ook aangeeft) Dit was de 8e keer dat ik erop stapte en dan willen de meeste paarden nog gewoon naar voren en niet allemaal staan klooien met het zadel etc. Ik heb dus vlug de touwtjes uit het bit gehaald en ben er vlug op gestapt zodat hij gewoon lekker naar voren kon. Van terugwerken worden de meeste paarden volgens mij alleen maar vervelend, dus leek me dit de beste oplossing!
Dus nee, ik wil niet het tere zieltje van mijn paardje verwoesten! Knipoog

Het was ook niet de bedoeling dat je je aangevallen zou voelen, 't is meer een tip, tenslotte kan ik er niets aan doen als jij je paard wel vol wilt hangen met hulpteugels Knipoog. Maar wat bedoel je met terugwerken?

Overigens snap ik de reactie van henkb niet echt...

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:55

anneliesdj schreef:
Het was ook niet de bedoeling dat je je aangevallen zou voelen, 't is meer een tip, tenslotte kan ik er niets aan doen als jij je paard wel vol wilt hangen met hulpteugels Knipoog. Maar wat bedoel je met terugwerken?
Overigens snap ik de reactie van henkb niet echt...

Ik voel me niet aangevallen, maar jij begint over dat mijn paard druk in de mond heeft etc. dus wil ik wel even duidelijk maken dat dat niet het geval is! Verder bedoel ik met terugwerken dat zo'n dier naar voren wil en niet stil wil staan op dat moment. Als ik hem dan vasthoud en alles los moet halen sta ik hem dus tegen te houden en dat noemde ik terugwerken! Dus ik hang hem gewoon lekker vol met hulpteugels! Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:59

Je paard hoort toch gewoon stil te staan als je hem vast hebt aan zijn halster/hoofdstel.
En die druk in zijn mond bedoelde ik mee dat ik de hulpteugel niet zo'n goed idee vind maar als je die niet aan het bit vast hebt is het een ander verhaal.
Het is al goed, ik heb de foto's gewoon verkeerd geinterpreteerd maar ik zeg maar zo; beter een keer voor niets gewaarschuwd dan iemand aan laten klooien.