Pony beter bij me houden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Pony beter bij me houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:49

Hallo,

Ik ben in het bezit van een 4 jarige nrps pony. Ik heb haar zelf beleerd en kan haar opzich prima rijden.
Ze kan onder het rijden heel erg heet zijn en is erg gevoelig in haar mond en voor m'n been.
Tijdens het rijden is mijn pony in het begin erg onstuimig. Zodra ik begin te draven springt ze de hele tijd aan in galop wat vreselijk iritant is.
Ik heb echt van alles geprobeerd:
- Consequent terug nemen (dit werkt tot nu toe het beste want dan houd ze na 10 minuten uiteindelijk op met dat gehups, maar er zit niet echt verbetering in want ze doet het iedere keer weer in de eerste 15 minuten dat ik aan het rijden ben)
- Even uit laten galoperen (werkt niet goed hierdoor word ze alleen maar heter en wil ze juist alleen nog maar galopperen)
- De hele tijd bezig houden (ook tijdens oefeningen springt ze aan in galop)
- Veel overgangen rijden (word ze ook alleen maar heter van)

Het rare aan het verhaal vind ik dat ze het steeds opnieuw probeert en dus duidelijk aangeeft dat ze het liefst galopeert maar dat ik haar wel heel gemakkelijk steeds kan terug nemen, het is dus niet zo dat als ze aangalopeerd ook doorzet..

Ik stap met mijn pony altijd net zolang in als nodig (tot dat ze ontspant en nageeft), dan pas draaf ik aan.

Na 10 minuutjes hupsen geeft ze het op en ontspant ze, als ze dan 3 rondjes netjes ontspannen heeft gedraaft mag ze galoperen..

Medisch is alles in orde, het zadel licht goed en ze heeft geen last van haar rug ook heeft ze geen last van haar mond/tanden..

Ik zelf zit zo rustig mogelijk op haar, handen mooi ontspannen en op 1 plek en benen zo stil mogelijk maar wel aangesloten.

Heben jullie misschien een tip voor mij om dit op te laten houden.

Groetjes Hilde

feliciaa

Re: Pony beter bij me houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 19:57

Sorry voor de spel fouten, zie het nu pas, helaas kan ik het nu niet meer veranderen..

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:02

Ik ken dit, mijn paardje doet dit ook de eerste minuten. Ik heb hiervoor ook de reden gevonden. Ik rij te veel op mijn binnenteugel.
Als ik nu aandraaf, doe ik dit bijna helemaal op mijn buitenteugel, het liefst zo weinig mogelijk teugel zelfs.
Misschien kan dit bij jou ook wel helpen. Hou echt goed de buitenteugel eraan en probeer je binnenteugel zo veel mogelijk te ontspannen..

Succes ermee!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:03

Ik zit eigenlijk aan geen van beide teugels. Ik probeer haar in het begin altijd zo lang en laag mogelijk te rijden waardoor mijn teugels af en toe nog wel eens in boogjes hangen..
Edit: Als ik m'n teugels wat meer oppak als ze weer begint te galoperen gaat ze alleen maar harder..

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:19

Zou het kunnen dat ze dan niet goed luisterd naar je been?
Klinkt wel een beetje raar, maar dit kan ook als een paard juist erg voorwaarts is. Hij moet luisteren naar jou been, dus ook rustig lopen als jij rustig zegt. Probeer hem dus niet zijn tempo te laten lopen, als hij snel wil, wil jij langzaam en als hij langzaam wil, wil jij sneller.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:22

Ze luistert goed naar m'n been als ik m'n been er aan doe reageert ze metteen. Ik probeer haar heel erg rustig te houden door tegen haar te praten en zelf ontspannen te blijven en iedere keer als ze harder gaat neem ik haar metteen terug en dan gaat ze ook gewoon terug, dat is dus juist zo stom, ze luistert wel maar probeert het toch steeds weer..

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:31

Ja maar juist bij een paard dat erg heet is moet je er aan rijden, daar worden ze rustiger van. Als je je been er aan houd en er aan gaat rijden, is het na een paar rondjes helemaal niet meer zo leuk om hard gaan te lopen. Probeer haar van voren zo laag en diep mogelijk te laten lopen en ga er echt aan rijden. Hierdoor zal ze je been gaan accepteren en er niet voor weg lopen.

Succes!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:34

Als ik aan haar mond ga zitten dan zet ze haar kop dr op en gaat ze juist alleen maar rennen, ik moet haar echt van achter naar voren rijden want aan de voorkant kan ik niet komen als ze zich zelf niet aanbied.. Maar ik zal eens proberen haar van voren iets meer op te sluiten en iets te vragen..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:36

Ik krijg het idee dat ze juist vlucht voor je been, en dus niet werkelijk 'aan de hulpen' staat. Eigenlijk wat Raggel ook zegt: ze moet leren je been te accepteren en dat bereik je juist door er aan te rijden. Dat zal in het begin waarschijnlijk leiden tot verergering van dit gedrag, maar uiteindelijk zal ze snappen dat haar gedrag niks oplevert. En dan kan je er veel beter aan werken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:40

Oh dat probleem heb ik dus ook met mn vzpony, alleen die is totaal niet lichtjes aan je hulpen. drrrrrrraf kent ze heel goed, en probeer dan niet aan de teugels te komen want dan gaat ze hárd! Bij mij werkt het de teugels helemaal los te laten (maar dan ook écht los, dus aan het uiteinde vasthouden), dan gaat ze eerst harder, en dan weer rustig. De teugels dan weer oppakken heeft bij mij geen zin want dan gaat ze weer hard. Ik praat heel veel tege dr om dr rustig te krijgen, maar niks helpt. Echt een heethoofd is het. Iemand een idee? Want ik krijg haar écht niet terug. Nagelbijten / Gniffelen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:46

Ik heb mijn been dr eigenlijk altijd wel gewoon aan, maar het zou wel kunnen kloppen, ze reageert in het begin heel vel op m'n been als ik die aanspan. Het probleem is dan dus dat ik haar heel slecht van voren kan opsluiten totdat ze zich overgeeft en echt goed ontspant, dan is het ook helemaal over.. Als ik er voor die tijd van voren aan ga zitten gaat ze op haar onderhals lopen en ontspant ze nog moeilijker.. Ze heeft het bijna niet of in ieder geval een stuk minder als we op vreemd terrein rijden, dan gaat ze soms ook wel eens even wat harder maar springt ze niet de hele tijd aan in galop.
Ze doet het ook tijdens het longeren bedenk ik me net..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:48

Die van mij kan aan de longe alleen in galop, of heel hard draven. Stappen zit er niet in, en een normaal tempo ook niet. Vervelend is dat hea. Scheve mond

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:49

Ja, stappen lukt me bij mijn pony uiteindelijk wel en een rustig drafje zit er na 10 minuten de hele tijd galoperen en draven ook nog wel in gelukkig geeft ze het steeds na ongeveer 10 minuutjes op..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:50

Dat is een kwestie van opvoeding. Misschien met wat stalmoed dat er veel paarden zijn die niet willen stappen aan de longe, maar zeker als ze even gewerkt hebben, dan moeten ze het toch echt kunnen. Ik merk wel dat veel mensen hun paarden niet laten stappen aan de longe, en dat de paarden maar wat blijven dribbelen. Bij die van mij heeft iemand het er ook uitgeslagen Boos! Met veel geduld kan je ze het echt wel leren, maar het is wel een rotklus als ze het nooit gewend zijn geweest. Die van mij kon het wel, maar is het 'verleert' op een trainingsstal Boos!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:54

Oh daar ben je dan ook lekker mee. Scheve mond
Die van mij gaat uiteindelijk stappen, maar loopt dan gelijk naar je toe, dus niet nog 1 stap verder, maar gelijk naar je toe. En die krijg je dan echt niet weg. Misschien met een zweep proberen, weet iemand of dat zou helpen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:56

Dat doet die van mij dus nu ook, zodra hij mag stappen ( wat op zich al een klus was ) komt hij naar je toe. Ik wijs dan met mijn zweep naar zijn schouder, om hem weer terug te duwen. Dan gaat hij weer terug op de cirkel. In het begin draafde hij dan meteen aan, nu pas na een pas of 4. Er zit dus vooruitgang in. Zo zal je ze het toch moeten leren. Meteen naar binnen komen is een erg vervelende gewoonte.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:57

Mijn moeder longeert mijn pony weleens en die laat het er meestal bij als ze na een paar rondjes ho roepen nog niet stapt, ik zeg altijd wel tegen haar dat ze door moet zetten, ik ben er helaas niet altijd bij en kan het dus niet controleren.. Ik zet wel altijd door, als ze niet zo wil stappen loop ik eerst een rondje naast dr en ga ik steeds verder van dr vandaan lopen. Maar zodra ze ontspannen is wil ze zowieso meestal wel stappen aan de longe..

@ absque_dubio: ik had dat ook met de haflinger die ik er bij rijd, bij mij hielp het door zodra ze ook maar haar hoofd naar me toe draaide "ehh" te zeggen en de zweep een beetje naar haar toe te zwaaien en als ze dan doorliep metteen belonen, dit eerst niet te lang achter mekaar doen maar beperk het tot 1 rondje en de volgende keer 2 enz.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:06

Volgende keer dus toch maar een zweep erbij pakken. Ik weet nu al hoe dat eruit gaat zien. Pony die naar me toeloopt, ik een beetje het zweepje showen, pony er heel hard vandoor. Stapt ze na 10 minuten weer, komt ze weer naar me toe.
En als uiteindelijk is gelukt dat ze een rondje stapt, en ik beloon haar, komt ze weer. Pony vind je namelijk helemaal te gek als je haar beloont als ze stapt, dat is echt een goede reden voor haar om naar je toe te komen. Clown (Ik beloon wel altijd hoor als ze gaat stappen, maar dan komt ze alweer mn kant op). Pony los in de bak en dan laten rennen heeft ook geen nut, dan loopt ze ook het liefst gelijk naar me toe. Ik weet dat ik lief ben, maar het is wel zwaar irritant. Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:07

Geduld, geduld en nog eens geduld Haha! Elk rondje dat ze stapt, nee, elk pasje dat ze stapt is weer een overwinning toch?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:15

hoevaak komt jou pony op de wei? of paddock?
want misschien heeft hij wel zoiets van, Joepiee ik magg ff m'n beentjes strekken!
en dan na 10 minuutjes is die z'n drukte wel kwijt en heeft die zo iets van oke dan zal ik nu wel gaan werken.
dus hoelang staat jou pony op stal?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:17

Het lijkt mij dat het daar niet aan ligt, bij mij in iedergeval niet. Pony staat 24/7 buiten in een héle grote wei met een schuilstal. (Pony is wel al 2 jaar niet gereden, en ik heb dr pas weer opgepakt, maar ze heeft dit altijd al gedaan)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:19

Mijn pony komt nu ongeveer 2 uur buiten 's ochtends in de bak samen met haar vriendjes, opzich heeft ze dan wel de tijd om haar benen alvast te strekken maar vind het soms toch wel een beetje kort (er is alleen niks beters in de buurt), verder haal ik haar er dus ook nog elke dag uit. Ze gaat bijna weer op de wei en dan staat ze 24 uur per dag buiten..

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:23

absque_dubio schreef:
Het lijkt mij dat het daar niet aan ligt, bij mij in iedergeval niet. Pony staat 24/7 buiten in een héle grote wei met een schuilstal. (Pony is wel al 2 jaar niet gereden, en ik heb dr pas weer opgepakt, maar ze heeft dit altijd al gedaan)

dan zou ik gewoonweg gaan trainen op je stem(aan de longeerlijn) en onder het rijden veel met je zit gaan werken en geduld hebben veel figuren rijden enzo Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:25

feliciaa schreef:
Mijn pony komt nu ongeveer 2 uur buiten 's ochtends in de bak samen met haar vriendjes, opzich heeft ze dan wel de tijd om haar benen alvast te strekken maar vind het soms toch wel een beetje kort (er is alleen niks beters in de buurt), verder haal ik haar er dus ook nog elke dag uit. Ze gaat bijna weer op de wei en dan staat ze 24 uur per dag buiten..

2 uur is wel weinig Boos!
en geef je haar ook iets van krachtvoer?
brokjes, museli of iets dergelijks?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:27

Ja ze krijgt 's ochtends en 's avonds een halve kilo basis brok en 's ochtends en 's avonds 2 plakken hooi..
Ik vind 2 uur ook niet echt veel maar er is helaas weinig aan te doen, als ik vraag of ze langer buiten mag zegt de pensionstalhouder dat ik haar dan zelf buiten moet zetten en er is in de buurt niet echt iets beters, of het word metteen 100 euro duurder en dat willen m'n ouders ook niet. Ik probeer haar dus ook zo lang mogelijk uit haar stal te laten als ik bij haar ben..