Verkeerde been lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lizzb

Verkeerde been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 09:57

Dit is dus mijn probleem, mijn fjordje doet alles voor me.. maar ik doe het verkeerd.. Bloos

Soms vergeet ik het, vooral met wedstrijden, en dan krijg je punten aftrek, dat is jammer.
En dan soms schiet het me ineens te binnen.
Maar vooral met van hand veranderen dan vergeet ik het telkens,

kan iemand me helpen of heeft iemand een goed trucje?

annitavier

Re: Verkeerde been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:01

Hi!

Ik heb het zelfde probleem, Verdrietig Ik zit ook vaak op het verkeerde been. Zeker op wedstrijden dan heb ik het zo druk met vanalles en nog wat dat ik het vergeet of halverwege het door hebt en dan wel wissel maar het staat zo stom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:02

zorg dat je kan voelen of je goed rijd Knipoog dan vergeet je het ook niet meer maar voel je of je verkeerd zit.
en verder op wedstrijd en gewoon aan blijven denken van hand veranderen= van been verwisselen succes Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:03

Wat je misschien kunt proberen om jezelf aan te leren...
Na elke wending even checken of je op het goede been zit.
Jezelf dit automatisme aanleren. Zo ook op het moment dat je gaat aandraven.
Gewoon even snel kijken.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:07

Dat had ik op het begin ook, ik ben toen gewoon veel van hand gaan veranderen (zoals slangevoltes, door een s van handerveranderen, linksomkeert, rechtsomeert enc.) en dan let je der veel op en nu doe ik dat dus ook veel. Haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:07

Dat is er bij mij gewoon van (bijna helemaal) in het begin ingepompt en ik zweer je, het werkt. *LOL* De keren dat ik nog op het verkeerde been rijdt zijn uitermate zeldzaam. Gewoon heel vaak aan denken, je daar in het begin een beetje op gaan focussen, een instructeur/instructrice die regelmatig roept dat je weer verkeerd zit helpt goed. Na een tijdje leer je het vanzelf wel en doe je het onbewust (of tenminste ik toch). Veel succes ermee. Lachen

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:40

Het is vaak makkelijker om op een pony op het goede been licht te rijden dan op een groot paard. Misschien eerst op een pony proberen? Zo heb ik t ook geleerd. Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:44

Ik heb er ook moeite mee, maar ik kijk naar haar rechtervoorbeen. Bij de linker zit er een bos manen voor, dus dan zie je niets.
Je moet staan als het buitenbeen naar voren gaat, en als het binnenbeen springt, ga je zitten (let op de i's Tong uitsteken ). *tenminste, zo was het toch? Tong uitsteken *

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:41

Ik heb hier eerder ook heel lang problemen mee gehad.
Toen ben ik onder begeleiding van mijn instructrice heel vaak van hand gaan veranderen (op verschillende manieren)
En iedere keer als ik vergat te wisselen gaf mijn instructrice weer een gil.
Dus heel veel van hand gaan veranderen en er de komende tijd goed op gaan letten, en vaak controleren of je op het goede been zit, dan wen je het jezelf automatisch aan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:56

Mijn zwager moest een tijd lang op mijn zus haar paard rijden en reed ook consequent op het verkeerde been. Paard vond dat dat niet goed was, en uiteindelijk ging het paard maar lopen "rommelen" totdat zwager wél op het juiste been reed. Haha!

Tja, je moet het leren voelen. Ontspannen zitten en aan de instructice vragen je te vertellen of je goed zit.
Wat ik vroeger weleens deed: in stap rijden en dan ogen dichtdoen, om de bewegingen van het paard te leren voelen. Zo leer je ook voelen wanneer het paard een achterbeen optilt. En dat kun je ook in draf leren. Dat was heel handig als ik op een Haflinger met superdikke manen reed, zodat ik de schouders niet kon zien. Kon ik toch voelen op welk been ik zat. Dromen

lizzyke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:44

gewoon in iedere hoek even snel kijken of je nog goed zit Clown , dan ben je er meestal snel genoeg bij, heb ik ook heel lang gedaan en nu hoef ik er bijna niet meer op te letten, meestal doe ik het nu bij hand veranderen automaties Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:47

ik zie het ook niet, nooit gedaan ook, instructie heeft van alles geprobeerd, met ogen dicht enzo, ik zie het gewoon niet, op wedstrijd hebben we nu een trucje zodat ik goed zit op het moment, gelukkig mag je hoe verder je komt steeds meer blijven zitten Tong uitsteken

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:30

Ik heb precies hetzelfde probleem, en ik hem er veel aan wat mensen hier vertellen! Ik hem ook paarden waar ik dan op zit en dat kijk ik en dan denk ik dat ik goed zit en dan zegt de instructriese: "Verkeerde been!" Bloos
Oeps...

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:34

Ik heb er nooit last van maar vroeger had ik het ook heel erg. Gewoon jezelf aanleren om steeds even te checken of je goed zit het word vanzelf een automatisme en dan voel je het ook gewoon.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:41

Ik denk niet dat er een handigheidje voor is. Je zal er echt zelf beter op moeten letten, dat wanneer je van hand veranderd ook van been veranderd. (klinkt misschien beetje hard, maar is zo)