hakken uitdrukken!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

hakken uitdrukken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 02:27

Hallo, ondanks dat we elke week zitles krijgen, loop ik nog tegen een aantal dingen aan!

Ik trek mijn hakken op... ik weet dat mijn paardje niet zo groot is, maar ik moet ze gewoon uitsrukken, dit lukt echter alleen geforceerd, en niemand kan geforceer ontspannen onafhankelijk zitten :/
probleempje nr 1 dus.

en ten tweede heb ik altijd mijn teugels te lang. als ik ze korter doe heb ik het idee dat mijn paard daar claustrofobisch van word, ondanks dat ik dan wel erg probeer te letten op het behoud van een stille aanleuning en een licht contact. Ik kan hem dan niet meer fijn rijden, hij word narrig en drukt constant zijn rug weg. ik doe dus toch iets fout omdat hij aan een iets langer teugeltje wel prima kan nageven.

we zijn M1.

Afbeelding

Borg

Re: hakken uitdrukken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:45

Tja, voor het zitten kan ik alleen maar zeggen oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Bij mij scheelde het toen ik van zadel veranderde (minder wrong) en zo lang mogelijk ben gaan zitten. ik merk het meteen: beugels een gaatje korter en daar gaan die hakken weer.
Op de foto zien je teugels er niet kort uit. En wat is te kort? Staat dat op je protocol of zo? Wanneer je paard fijn bij elkaar loopt en netjes te sturen is gaat het toch prima? Zou elk paard niet zijn eigen teugelmaat hebben?? Blond

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:51

Wat misschien als tip kan helpen voor je hakken is een bepaald punt uitkiezen in de bak (letter bijvoorbeeld) en daar elke keer tegen jezelf zeggen..hakken (uitdrukken).
Zo heb ik het ook geleerd. Je word gek van jezelf in het begin (of je laat het iemand zeggen, bijvoorbeeld instructrice) maar het werkte bij mij wel.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:51

WickedSanty schreef:
Hallo, ondanks dat we elke week zitles krijgen, loop ik nog tegen een aantal dingen aan!

Ik trek mijn hakken op... ik weet dat mijn paardje niet zo groot is, maar ik moet ze gewoon uitsrukken, dit lukt echter alleen geforceerd, en niemand kan geforceer ontspannen onafhankelijk zitten :/
probleempje nr 1 dus.

en ten tweede heb ik altijd mijn teugels te lang. als ik ze korter doe heb ik het idee dat mijn paard daar claustrofobisch van word, ondanks dat ik dan wel erg probeer te letten op het behoud van een stille aanleuning en een licht contact. Ik kan hem dan niet meer fijn rijden, hij word narrig en drukt constant zijn rug weg. ik doe dus toch iets fout omdat hij aan een iets langer teugeltje wel prima kan nageven.

we zijn M1.

Afbeelding

Vraagje: als je je benen niet onder controle hebt, wat doe je dan in hemelsnaam met sporen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:31

hi, dat is inderdaad een handige tip. om bij een bepaald punt eraan te denken.
en beugels langer maakt het dus makkelijker om je hakken uit te drukken? (tenzei ze natuurlijk té lang zijn)

en op henkb wil ik niet reageren tot hij mij ziet rijden...ik ben niet invalide, ik heb moeite met eraan te blijven denken dat ik mijn hakken uit moet drukken. )

de teugels vallen hier inderdaad mee. maar ze zijn eigenlijk standaard net ietsje te lang voor het oog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:41

Een tijdje met springteugels gaan rijden? Dan heb je van die stopjes, als je nou met je instructeur uitzoekt bij welk stopje je de teugels moet vasthouden kun je jezelf controleren. Tegen de tijd dat je gewend bent aan de lengte ga je weer terug over op gladde teugels.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 02:02

Nou ik zou mijn beugels nooit langer maken, in tegendeel ik heb het probleem ook lange tijd gehad. Steeds maar weer een gaatje erbij, maar daardoor kon ik mijn balans niet vinden (dus ook never nooit niet een onafhankelijke zit). In een jaar tijd zijn mijn beugel (ja ja) met 3 gaatjes terug gegaan. Ik zeg niet dat mijn hakken nu optimaal zijn, maar optrekken doe ik niet meer. Ook constant in je achterhoofd houden, hakken hakken hakken. Ik heb ontelbaar veel rond gereden door steeds hardop te zeggen, hoofd omhoog, hakken naar beneden, hoofd omhoog, hakken naar beneden. Dat maakte het voor mij een stuk gemakkelijker.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 03:53

hihi inderdaad, mijn hoofd gaat ook automatisch naar beneden Tong uitsteken
ik heb hier een voorbeeldje:

Afbeelding hier denk k eraan.

Afbeelding en hier duidelijk evenjtes niet.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VC8FYWKJ.jpgen daar weer wel..

het maakt echt een wereld van verschil

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:40

Ik weet niet wie dat tegen je gezegd heeft, maar je voeten zitten (op de foto's) prima. Horizontaal. Doordat je spoor omhoog zit lijkt het wel alsof je je hakken optrekt. Of staat dat op je protocollen? Ik praat even niet over de beenligging en de rest.

Als je je hakken echt uitdrukt komt er een heleboel spanning in je kuit waardoor je kuit hard en ongevoelig wordt. Als je alleen je kuit even hard maakt (aanspant) bij het aandrijven, hou je je paard zacht en gevoelig op je hulp. Als je ergens in je lichaam spanning hebt, bv in je kuiten, dan plant die spanning zicht voort en verlies je je onafhankelijke soepele zit. Die heb je juist hard nodig om met je paard mee te gaan in de beweging.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:41

Mijn eerste reaktie was er een omdat niet kunnen uitdrukken vaak wijst op onbewust klemmen. Nu ik de andere beelden ook zie heb ik ook meer de indruk dat je zadel je in een houding zet die niet ideaal is, teveel naar achteren (gewoon de loodlijn trekken), en als jouw bovenlichaam iets achter je eigen middelpunt is, is het dus bijna onmogelijk om je hakken ook uit te drukken vanuit de ontspanning.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:50

ik heb het van mijn instructeur anders geleerd,
hij beweerd dat wanneer je je hakken uitdrukt, je met je benen gaat aanspannen,

als je bijv. met lichtrijden gaat veren in je enkels, dan gaan je hakken automatisch naar beneden en ontspan je je benen.

en over de teugeldruk, ikzelf heb hetzelfde probleem, zodra ik contact maak gaat mijn paard protesteeren, toch probeer ik gewoon contact te houden, en zodra ze protesteerd geef ik been bij, en tot nu toe gaat het steeds beter zo:)

ik hoop dat je er wat mee kan.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 10:57

hi, @hippologic ik krijg tijdens de les eigenlijk standaard te horen dat ik mijn hakken uit moet drukken. van verschillende instructies ook. en dat mijn teugels korter moeten.
en ik merk inderdaad ook dat als ik ze uitdruk dat ik dan niet meer ontspannen kan blijven zitten.

voor mijn gevoel is het alleen wel zo dat ik met lichtrijden dus steun op de beugels zoek en daardoor niet meer onafhankelijk kan zitten.

@henkb ik ben blij met deze reatie, ik heb dus al een nieuw zadel omdat mijn vorige niet meer paste omdat mijn paard van sulletje naar toch wat meer bespiering was gegaan, en zelf zat ik daar nóg erger in achterover gedrukt...

dit zadel zit nog in zijn inrij fase, dus wie weet kan ik er nog wat aan corrigeren.

@cavaliere veren door mijn enkels klinkt wel als iets wat ik bewust kan gaan proberen!
en met de teugels is contact maken niet het probleem, ik kan met lange teugels ook prima contact en aanleuning verkrijgen hij is voorwaarts naar mijn hand toe, alleen met die lange teugels probeer ik dat te compenseren door zelf achterover te leunen denk ik,

en hij heeft zo'n stuwende draf gehad altijd dat je daar ook vanzelf naartoe word gedrukt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:58

De eerste foto is van een paar maanden geleden, niet handig want daar had je idd nog je Kieffer zadel(goed gezien van HenkB) Die is eruit gegaan ivm het niet helpen bij een juiste zit.

In draf gaat het ook wel goed, het is echt je galop waarin je gaat spannen en voorover vallen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AXUGNYLC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A8Q4W4EK.jpg

In de galop werken jullie elkaar tegen zodra er een oefening gedaan moet worden. Lijkt mij idd een strak plan dat je voor iedere oefening in galop, zelf je houding eerst goed zet en dan pas de oefening inzetten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:05

je foto's doen het niet? heb je wel de eigenschappen url gebruikt?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:18