Perfectie, hoe belangrijk voor jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Perfectie, hoe belangrijk voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:08

Hey Bokkers,
Hoe belangrijk vinden jullie het dat jullie paarden perfect aan de teugel lopen?
Is het een noodzaak of is het gewoon mooi?
Ik heb het gevoel dat mijn paard veel stabieler loopt aan de teugel met slof, maar ben toch niet zo'n voorstander van de slof (is toch enige beperking voor het paard..).
Meningen pleas!

Vadalma

Re: Perfectie, hoe belangrijk voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:15

Ik vind het belangrijk dat mijn paard aan de teugel loopt. Mijn paard loopt veel meer in balans als ze lekker naar beneden komt, doet ze dit niet dan drukt ze verschrikkelijk haar rug weg. Dit is niet fijn voor haar, maar ook zeker niet fijn voor mij. Toch vind ik het aan de teugel rijden weer niet zó belangrijk dat ik per sé iedere keer als ik rij wil dat ze netjes naar beneden loopt. Ik neem er rustig de tijd voor om haar naar beneden te rijden, iets wat niet iedere ruiter bij ons op stal doet.
Op stal kan ik vaak van iemand aan de kant horen: "kom op rij dr eens wat meer aan de teugel" en dat van iemand die haar paard verschrikkelijk in de krul trekt en die absoluut geen benul heeft van waar ze mee bezig is. Aan de ene kant kan ik haar dat ook niet kwalijk nemen, kind is 14 geloof ik, maar toch.
Ik vind het dus vooral voor mn paard waardevol om haar naar beneden te rijden, maar als het een dagje niet lukt nou dan niet..

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:55

Ik sluit me graag aan bij Vadalma.
En ik heb het helemaal op eigen kracht moeten leren, daar mocht geen slof aan te pas komen van de instructeur. Gewoon steeds vriendelijk vragen en blij zijn met kleine stukjes die lukken. Zo kom je vanzelf verder.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:03

ik vind het wel fijner als mijn apard nageeft en doe ook iedere zo hard mogelijk mijn best om haar op een correcte mantier te laten nageven maar heb er ook echt wel eens dagen tussen zitten dat dat gewoon niet gaat of als ze hengstig is word ze heel heet en chagerijnig en als ik dat haar wil laaten nageven pikt ze dat gewoon niet dus heb i kzo iets van ik ga haar en mijzelf niet boos maken en dan ga ik meestal ff een rondje het bos in maar probeer het altijd iedere keer weer maarja het blijven paarden en die kun je niet instellen met een knopje dat ze moeten gaan nageven
en als ze haar dagje niet heeft vind ze in de bak rijden ook echt niet leuk dus ga ik of met der wandelen ofzo of gewoon heel even licht trainen maar verder niet intensief ofzo
dus het ligt dus per keer aan mij maar ook aan haar en dan is het al zo een pismerrie en kan ze heel drammerig zijn en zeurderig als het niet lukt lukt het gewoon niet en ga ik zelf ook niet drammen en groffe hulpen geven dat ze moet nageven want moeten nageven kan niet

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:07

Borg schreef:
En ik heb het helemaal op eigen kracht moeten leren, daar mocht geen slof aan te pas komen van de instructeur. Gewoon steeds vriendelijk vragen en blij zijn met kleine stukjes die lukken. Zo kom je vanzelf verder.

Wat jij zegt ben ik het helemaal mee eens! Die kleine stukjes worden vanzelf groter en ga je ook beter aanvoelen en je kunt het sneller 'voor elkaar krijgen'. En als het dan uiteindelijk lukt, ben je echt helemaal trots en heb je het gewoon op eigen kracht gedaan. En is het veel stabieler en fijner en zit er niet nog verzet of wat dan ook achter.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:07

Ik ben een ongelooflijke perfectionist, maar sommige dingen kun je nou eenmaal niet afdwingen. Als ik mijn paard ga dwingen aan de teugel te lopen drukt ze haar rug weg en kropt ze zich op, terwijl als ik rustig afwacht of ze wil ontspannen ze veel beter gaat lopen. Daarmee wordt ze ook nog eens lekker soepel in haar rug en hals Lachen.

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:09

Vadalma schreef:
Ik vind het dus vooral voor mn paard waardevol om haar naar beneden te rijden, maar als het een dagje niet lukt nou dan niet..

En wat als dat dagje net op een tornooi is? Clown
Ik wil mijn paard ook niet trekken totdat ze goed loopt maar als het een keer niet lukt, stap ik net zolang ze in stap goed loopt en nageeft. Als ik daarna draaf gaat het allemaal goed.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:12

Mijn paarden zoeken vanzelf die nageeflijkheid op, dit is ook niet iets wat een ruiter kan dwingen, maar krijgt vanuit het paard. Mijn paarden rij ik allebei echt vanuit het been naar de hand toe. Dit wel zeggen dat ze tijdens het losrijden slechts licht contact hebben met mijn hand en vanzelf gaan aanleunen Haha!.
Ik vind het wel belangrijk omdat het paard dan lekker in balans gaat lopen, de ruiter meer kan gaan zitten en het paard gewoon ontspannen zijn ding kan uitvoeren.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:13

tja als dat op toernooi is
heel bot maar dat is gewoon vette pech
je hebt dat 2 opties:
je paard niet laten nageven of hem naar beneden trekken maar dan ontspant hij nooit dus staat er op je protocol paard is niet ontspannen terwijl hij als hij misschien niet nageeft hij een stuk beter loopt en gewoon netejes je proefje rijd zonder dat hij nageeft het niet helemaal perfect zal gaan maar je paard afdwingen voor 1 wedstrijd ?? nooit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:14

Ik vind het aan de teugel lopen eigenlijk helemaal niet belangrijk. Het plaatje interesseert me helemaal niets. Wat ik wel belangrijk vind is dat mijn paard ontspannen loopt, en zijn rug goed gebruikt. Uiteindelijk gaan ze dan vanzelf wel nageven en aan de teugel lopen, maar dat is niet mijn doel, daar ben ik ook niet zo mee bezig.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:16

Ik vind het helemaal niet belangrijk dat een paard aan de teugel moet lopen.
Ik vind het wel mooi staan, maar ik zou niet een slof gebruiken om een pony aan de teugel te laten lopen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:21

Ik vind 'aan de teugel lopen' niet belangrijk in de zin van het plaatje is mooi. Maar wanneer je paard zijn rug goed gaat gebruiken en jou als het ware gaat dragen zal hij vanzelf met zijn hoofd naar beneden gaan en nageeflijk worden. Wanneer je paard goed in balans is dan is er ontspanning en 'aan de teugel' komt dan vanzelf wel. Voor het plaatje zou ik het niet doen maar voor correct ruggebruik wel Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:29

Ik ben ontzettend perfectionistisch, maar afdwingen
Vaak ik het zo als het niet precies zo gaat als ik het wil dat ik het dan niet goed vind gaan.
Maarja zo werkt het nou eenmaal niet bij paarden het blijven dieren.
En dan hoor ik vaak van mensen dat hij alsnog heel netjes loopt, maar omdat het niet gaat zoals ik in gedachte had
ben ik dan niet tevreden.
Maar besef wel dat dat nou eenmaal zo werkt als je met levende wezens bezig bent, het kan niet altijd precies gaan hoe jij het wilt.
Een beetje minder oprichting dan ik in gedachte had, is ook goed als dit de ontspanning en de constante aanleuning ten goede komt Ja

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:39

Vadalma schreef:
Ik vind het belangrijk dat mijn paard aan de teugel loopt. Mijn paard loopt veel meer in balans als ze lekker naar beneden komt, doet ze dit niet dan drukt ze verschrikkelijk haar rug weg. Dit is niet fijn voor haar, maar ook zeker niet fijn voor mij. Toch vind ik het aan de teugel rijden weer niet zó belangrijk dat ik per sé iedere keer als ik rij wil dat ze netjes naar beneden loopt. Ik neem er rustig de tijd voor om haar naar beneden te rijden, iets wat niet iedere ruiter bij ons op stal doet.
Op stal kan ik vaak van iemand aan de kant horen: "kom op rij dr eens wat meer aan de teugel" en dat van iemand die haar paard verschrikkelijk in de krul trekt en die absoluut geen benul heeft van waar ze mee bezig is. Aan de ene kant kan ik haar dat ook niet kwalijk nemen, kind is 14 geloof ik, maar toch.

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Mijn paard loopt pas mooi nageeflijk na de galop of na een tijdje te draven, dus pas na een minuut of 20, dan is ze los is haar lichaam en loopt veel beter dan.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:02

Over concours gesproken, let maar eens op paarden die dan alsnog in de krul gedwongen worden. Ze lopen vaak met afgemeten passen, niet lekker ruim en zo. Als dat mij als leek al opvalt, dan zal een jury dat toch ook wel zien?!
Ieder paard of pony heeft zo zijn grenzen en misschien zit M of verder er dan gewoon niet in.......Laat het dier dan in zijn waarde.
Ik streef wel naar nageeflijkheid ivm met zijn rug, maar de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.
Nou rijd ik zelf geen wedstrijden, kijk liever naar anderen haha!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:04

Ik vind het erg belangrijk..t is toch een soort streven. Buiten dat prefereer ik het ontspannen aan de teugel rijden, dat is logisch. Als je paard niet ontspannen is dan kan het net zo goed niet aan de teugel lopen...Aan de teugel is zo veel meer dan alleen een boogje in de nek, dat beseffen veel mensen niet...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:04

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:35

Lotte91 schreef:
Vadalma schreef:

En wat als dat dagje net op een tornooi is? Clown
Ik wil mijn paard ook niet trekken totdat ze goed loopt maar als het een keer niet lukt, stap ik net zolang ze in stap goed loopt en nageeft. Als ik daarna draaf gaat het allemaal goed.

Misschien een beetje afgezaagd antwoord, maar ik rij geen wedstrijden Clown en ben dat ook niet van plan met haar. En je laatste stukje, tja bij mij zit daar echt meer werk in. Als mijn paard in de stap prima loopt wil het niet zeggen dat ze het in draf ook perfect doet. Het gaat bij mij echt stukje bij beetje. Vind ik helemaal niet erg, als het dan een dag echt perfect gaat kan mijn dag niet meer stuk Haha! . Paardrijden blijft (voor mij) juist leuk op deze manier, elke dag is weer een nieuwe en is het weer kijken hoe ze het oppakt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:41

Ja ik vind het héél belangrijk dat mijn paard ontspannen, netjes nageeflijk, mooi door haar lijf, en een goed rug en beengebruik gereden wordt, zónder dwang & hulpmiddelen.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:13

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:00

Zie inderdaad het topic dat Tantjeuh aanhaalt Lachen.