Pluk @ work in het paardenzwembad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plukje

Pluk @ work in het paardenzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:38

Vandaag gingen we met Pluk en Melvin weer naar het paardenzwembad waar zij enige tijd mogen genieten van de Thermea 2000 onder de paarden.

Even heel kort en snel voor de mensen die ons verleden niet kennen:
Melvin heeft in juli 2005 een vage kreupelheid opgelopen waar de artsen geen raad mee wisten. Na lang dokteren hebben we hem anderhalf jaar lang weide rust gegeven. Sinds juli 2007 is hij weer onder het zadel en vorige week heeft hij zelfs weer zijn eerste SGW wedstrijd gelopen. Helaas heeft Melvin ontzettend snel last van stijfheid en stalbenen en is hij nog een ietsiepietse scheef doordat hij maanden lang niet op zijn rechtervoorbeen heeft gestaan. Zwemmen helpt hem dus zijn lijf lekker los en soepel te maken en vooral recht te bewegen.
Pluk heeft in januari 2007 verschillende blessures in zijn linkerspronggewricht opgelopen. Hij had een slijmbeursontsteking, een peesschedeontsteking, verklevingen op de pees en een scheur van 6 centimeter in de diepe buigpees. Na tien maanden boxrust/aan de hand stappen hebben we hem ter revalidatie enige tijd naar het paardenzwembad ( http://www.paardenzwembad.nl ) gebracht. Sinds december 2007 is hij weer thuis en weer onder het zadel. Het opbouwen ging met wat ren en vliegwerk, maar sinds kort ging het echt voortreffelijk. Helaas duurde dat niet lang, want afgelopen vrijdag liep Pluk niet helemaal goed. Zijn been was ook iets dikker en warmer. We willen geen risico's meer nemen, dus ik heb meteen Patrick gebeld met de vraag of hij nog plek had voor twee paarden. Die kon hij gelukkig maken, dus vandaag hebben we ze heen gebracht.

Hieronder zien jullie Pluk zwemmen. Hij is een ervaren zwemmer en hij heeft in totaal 4 rondjes gezwommen. Dit wordt opgebouwd in eerst één rondje zwemmen en er weer uit, vervolgens weer één rondje zwemmen en er weer uit en daarna heeft hij twee rondjes achter elkaar gezwommen. Deze laatste twee rondjes zie je op de volgende twee filmpjes. Ik zou eerst de filmpjes kijken omdat deze niet zo donker zijn als de foto's.

http://www.myvideo.nl/watch/3781421

http://www.myvideo.nl/watch/3781578

Dan nu de foto's

De sluis door
Afbeelding

Het water in
Afbeelding

Het moeilijkste gedeelte; de bocht om
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zwoegend het water weer uit
Afbeelding

"Ik wil nog een keer!"
Afbeelding

Je ziet nog net boven in de foto dat hij onder een enorme fohn staat.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna is hij nog onder het solarium geweest en nadat hij weer is bijgekomen wordt hij ook nog aan de hand gestapt en gaat hij in de molen.

Morgen komt de dierenarts naar het zwembad toe om hem weer te scannen. De scheur die hij vorig jaar in zijn pees had is bijna niet te zien op de echo omdat deze in de lengte zat. Nu heeft de kliniek die met het zwembad samenwerkt het nieuwste van het nieuwste echoapparaat waarmee het als het goed is wel te zien is. Morgen krijg ik dus te horen wat er nu mis is en hoe het herstel ervoor staat. Duimen jullie mee?!

ENOMIS

Re: Pluk @ work in het paardenzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:41

Wat ontzettend fijn dat dit kan zeg!
ik hoop dat er positief nieuws komt!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:41

Wat leuk alleen heel jammer dat de foto's zo donker zijn geworden.
Ook een mooi paardje

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:43

Ik heb pas de reportage in de Hoefslag weer eens erbij gepakt over dit bedrijf! FIjn dat de paarden er zo mee geholpen zijn, het lijkt me een hele mooie aanvulling op het herstel.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:44

hoe krijg jij je paard dat water in?
ik vind dat echt knap!!
gaaf hoor.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:47

Leuk om te zien! Hopelijk knapt Pluk er lekker van op.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:47

Misschien een beetje een onbeleefde vraag, maar wat kost zo een behandeling?

Super trouwens, je paarden op deze manier laten opknappen! Veel succes verder!

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:48

Stoer zo'n paardenzwembad. Alleen zou ik mijn paard
er never nooit neit in kunnen krijgen Vork

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:51

JoCo schreef:

695 euro ex btw per maand. Hiervoor staat hij op volpension, wordt er zes dagen per week gezwommen, gaat je paard in de molen of in het land of beide en wordt je paard aan de hand gestapt. Daarnaast wordt hij iedere dag uitgebreid gepoetst en gewassen en zijn ze nog lang in de weer met dekens wisselen etc. Veel paarden krijgen last van een soort zwemmersexceem op de huid, maar dit wordt direct behandeld en dit zit ook bij deze kosten in. Al met al staat je paard er voor dat geld dus echt in een wellnescentre.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:53

Gaaf om eens te zien Plukje! Ik hoop dat ze morgen positief nieuws voor je hebben! Vork

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:54

Violaaa schreef:

Ze hebben uit mijn hoofd 40 boxen, staan altijd vol en zijn sinds augustus 2007 open. Iedere eigenaar die zijn paard komt brengen roept dit. Het enige paard (of eigenlijk was het een pony) die er niet inging is nog niet zo lang geleden door de brandweer uit het kanaal gered. Die had dus een behoorlijk trauma opgelopen.

Zelfs nadat Pluk in 2007 langere tijd heeft gezwommen kreeg ik hem nog geen plasje door inde buitenbak en staat hij te draaien in de wasplaats, maar zie jij hem ook maar twijfelen om het zwembad in te gaan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:56

Onze olympische zwemmer. Haha!
Hopelijk heb je morgen meer duidelijkheid. En blijkt dat Pluk gewoon nog een keer wou zwemmen en er verder niets aan de hand is.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:04

Plukje schreef:
JoCo schreef:

695 euro ex btw per maand. Hiervoor staat hij op volpension, wordt er zes dagen per week gezwommen, gaat je paard in de molen of in het land of beide en wordt je paard aan de hand gestapt. Daarnaast wordt hij iedere dag uitgebreid gepoetst en gewassen en zijn ze nog lang in de weer met dekens wisselen etc. Veel paarden krijgen last van een soort zwemmersexceem op de huid, maar dit wordt direct behandeld en dit zit ook bij deze kosten in. Al met al staat je paard er voor dat geld dus echt in een wellnescentre.

Amai, dat vind ik niet eens zo duur voor wat je daar allemaal opnoemt, daar zou ik ook geen 2 keer over moeten nadenken!
Bedankt voor je antwoord, dat is zeker iets wat ik in mijn hoofd hou, moest het ooit van toepassing zijn!

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:13

het is ook wel een onwijs mooi paard zeg Bloos
en doet hij nou zijn lip omhoog met zwemmen? Koe

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:15

Zo te zien vind hij het heerlijk Haha! Fijn dat hij hier tenminste mee geholpen is, en ik duim morgen!

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:18

even offtopic: als je in het midden staat en je moet naar het toilet dan ben je niet blij... Vork Niet duur trouwens!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:20

Lekker dat je daar meteen terecht kon!
Heerlijk!
Hopelijk herstelt hij snel en is er op de echo niets ernstigs te zien. Tuurlijk duim ik voor je Lachen
Sterkte en succes morgen Ach gut

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:27

Wat ziet dat er toch heerlijk uit zeg. Vind het een zeer waardevolle aanwinst voor NL en revaliderende paarden.
De kosten vallen mij echt honder procent mee.

Ik ga voor je duimen dat je morgen een positieve uitslag krijgt.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:57

Super zeg!!!! Ziet er goed uit, heeft dit dezelfde functie als aqua-training op een loopband?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:13

rooszszsz schreef:
Super zeg!!!! Ziet er goed uit, heeft dit dezelfde functie als aqua-training op een loopband?

Nee, alleen met zwemmen heb je een pure onbelaste beweging. In een aquatrainer staan de paard nog altijd met de voetjes op de vloer. Alleen met zwemmen moeten ze hun complete lichaam gebruiken om vooruit te komen (en boven water te blijven) dit is veel inspannender, maar tegelijkertijd ook minder schadelijk omdat het 100% onbelast is.

Daarnaast zijn de aquatrainers die er op dit moment in NL zijn ook nog eens vele malen duurder.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:23

hopelijk herstelt hij snel en was er niks ernstigs aan de hand. ik duim voor je.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:28

Ik heb een verzorgpaardje die vroeger een keer gevallen is en heeft nu een scheve heup... We zijn bezig om zijn spieren op te bouwen.. zou zo'n zwembad daar ook goed aan mee kunnen dragen???

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:32

Plukje schreef:
Violaaa schreef:

Ze hebben uit mijn hoofd 40 boxen, staan altijd vol en zijn sinds augustus 2007 open. Iedere eigenaar die zijn paard komt brengen roept dit. Het enige paard (of eigenlijk was het een pony) die er niet inging is nog niet zo lang geleden door de brandweer uit het kanaal gered. Die had dus een behoorlijk trauma opgelopen.

Zelfs nadat Pluk in 2007 langere tijd heeft gezwommen kreeg ik hem nog geen plasje door inde buitenbak en staat hij te draaien in de wasplaats, maar zie jij hem ook maar twijfelen om het zwembad in te gaan?

Cool, wie weet probeer ik het ooit Vork
Ik zélf heb een trauma door mijn paard gekregen;
We reden bijten en we kwam bij een ruiterpad met plassen en aan de zijkanten was er riet (en blubber)
Mijn paard dacht slim te zijn en sprong het riet in, het was zó blubberig dat mijn paard tot zijn borst
erin weg zakte! Ik schrok me dood en spoorde hem aan, met sprongen kwam me paard er gelukkig
uit met alleen een snee in zijn achterbeen. Daarvoor gingen alle paarden lekker het water in in een
meertje en wie durfde er weer neit in ? Mijn paard Tong uitsteken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:45

Super Pluk!! Hopelijk gaat het nu nog beter dan de vorige x en blijft het goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:40

Plukkie!!!!!!!!!! Super dat hij het zo te zien erg leuk vind! En natuurlijk jammer dat het weer fout gegaan is. Ik duim voor je!

Hoe diep is dat bad eigenlijk?