galop lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

galop lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 23:22

Hee Hee, misschien kunnen jullie helpen. ik ben in het bezit van 2 fjorden. 1 daarvan wil ik nu wat vaker dresssurmatig gaan rijden... opzich vind ik het erg goed gaan, ze word al nageeflijk en ook de overgangen worden steeds netter. stelling moet nog wat aan gewerkt worden maar de bassis is er. nu is er alleen 1 probleem, ze kan echt niet galloperen. Wanneer ik haar in galop laat gaan is de controle ver te zoeken en heeft ze moeite met haar balans, vaak rent ze naar de andere kant van het weiland, waarom? ik denk om er onder uit te komen, of doordat ze het gewoon moeilijk vind. ik het bos gaat het prima en kan ik haar netjes onder controle houden.
iemand misschien tips? ook met longeren heeft ze duidelijk moeite.

ikenindi

Re: galop lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:30

zorgen dat haar balans beter wordt? verder zijn lange rechte stukken makkelijker te galopperen dat bochten en figuren...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:42

Herkenbaar probleem. Eerst en vooral is het een kwestie van veel oefenen. Galoppeer steeds in dezelfde hoek aan. Oefen goed op het aanspringen. Laat je paard niet vertrekken uit een snelle ongecontroleerde draf maar probeer verzameld te draven. Voor je in de hoek komt bouw je wat voorwaartse drang op. Jaag je paard wat op met je stem, drijf wat met je benen maar laat hem niet versnellen. Je voelt dan de energie onder je. Wanneer je in de hoek komt geef je haar wat ruimte met je handen en geeft duidelijk de hulp voor galop.

Wanneer je dan uiteindelijk aan het galopperen bent zorg ervoor dat je niet voorover gaat hangen. Zitten in dat zadel. Geef steeds halve ophoudingen op je teugels en drijf met je kuit. Niet tegelijkertijd. Probeer wat te schakelen.
In het begin zal je weinig verbetering zien, maar het is echt kwestie van trainen. Je paard moet wat aan zijn balans werken.

Dit is een oud topic van mij: [RT-P] Paard rustiger laten galopperen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:44

Aan de longe heeft ze nog problemen begrijp ik, zorg dat ze eerst aan de longe makkelijk kan galopperen. Dat is onbelast en daardoor makkelijker, hoewel ze wel op een volte moet en daardoor haar achterbeen meer onder de massa moet zetten en meer moet buigen door haar lijf.
Als ze goed aan de longe galoppeerd dan onder het zadel weer oppakken. In het bos is een recht stuk, dus heeft ze minder moeite met de balans.
Als ze zo uitbreekt betekend ook dat ze niet goed tussen je teugels/benen blijft lopen. Dit kan je in draf goed oefenen. Als je dan gaat galopperen heb je daar profeit van, kijk voor je uit en begeleid goed met je buitenteugel en buitenbeen. Denk goed aan hoe jij je gewicht verdeeld (dat is namelijk voor een paard vaak het punt waar hij uit balans wordt gehaald!)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:50

Ik heb zelf 2 tuigpaarden, waarvan een ook echt moeite met galop. Maar nu kan ik al zo'n 2-3 weken niet in de bak rijden (we krijge een nieuwe bak) en in die tijd heb ik heel veel gelongeerd en los gegooid in longeercirkel. Nu ging ik een paar dagen terug weer eens in de bak rijden en de galop was echt duidelijk verbeterd. Dit doordat ik zoveel geoefend heb in de longeercirkel.
Dus ik kan je dit echt aanraden, laat hem eerst eens oefenen zonder ruiter.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:17

bedankt voor de tips dan ga ik dat eerst een even proberen. ik moet zeggen dat ze in draf gewoon netjes onder me loopt, alleen met middendraf wil ze soms wel eens vluchten maar dit is ook duidelijk minder geworden. qua aanspringen is er niets aan de hand. ze springt netjes van achteruit aan in een rustige draf naar galop. de overgang is gewoon goed de eerste 3 passen ook maar dan gaat het fout... ik zal eerst eens even op de longeercirkel gaan proberen dankjewel!