Tips voor mijn pony's ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PPPlover

Tips voor mijn pony's ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:17

Hoi hoi,

Ik heb een arabier merrie van 13, Parel, en ik heb ook 2 Shetlanders van 26, Punky en Petra.
Parel is best een pittige merrie, en ik heb haar nu 2 maanden. Ze is best sterk in haar mond, en ik mijn vorige topic over haar; [HAW] Parel@work
kreeg ik veel negatief commentaar. Ik weet dat het allemaal wel goeed bedoelt is enzo, maar ik heb er niet echt een fijn gevoel bij...
Ik kreeg veel commentaar over de longeerlijn, die mijn instructrice vast had, dat het “levensgevaarlijk” is. Nu wil ik tips vragen, hoe ik dingetjes kan verbeteren, en waar ik aan kan werken, en hoe ik dat dan allemaal moet doen met m’n pony? Maar wel graag een beetje vriendelijk houden alsjeblieft..

Nu nog even over mijn Shetlander merrie, Petra, van 26 jaar oud. Daar heb ik ook een topic over;
[HAW] Petra
en daar kreeg ik heel veel commentaar, dat ik te groot was.
Zelf denk ik dat het wel meevalt, maar ja ik heb de tips in me opgenomen. En heb daarom ook besloten, om haar een soort pensioentje te geven, en haar niet meer te rijden.
Nu is de vraag, is het leuk om met haar wat grondwerk en horsemanchip te doen?
En zo ja, heb je wat tips voor me? En hoe zou ik dat dan aan moeten pakken?

Ik hoop op veel vriendelijke reacties!

Groetjes,
Astrid!

sherif

Re: Tips voor mijn pony's ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:10

PPPlover schreef:
Hoi hoi,

Ik heb een arabier merrie van 13, Parel, en ik heb ook 2 Shetlanders van 26, Punky en Petra.
Parel is best een pittige merrie, en ik heb haar nu 2 maanden. Ze is best sterk in haar mond, en ik mijn vorige topic over haar; [HAW] Parel@work
kreeg ik veel negatief commentaar. Ik weet dat het allemaal wel goeed bedoelt is enzo, maar ik heb er niet echt een fijn gevoel bij...
Ik kreeg veel commentaar over de longeerlijn, die mijn instructrice vast had, dat het “levensgevaarlijk” is. Nu wil ik tips vragen, hoe ik dingetjes kan verbeteren, en waar ik aan kan werken, en hoe ik dat dan allemaal moet doen met m’n pony? Maar wel graag een beetje vriendelijk houden alsjeblieft..

Nu nog even over mijn Shetlander merrie, Petra, van 26 jaar oud. Daar heb ik ook een topic over;
[HAW] Petra
en daar kreeg ik heel veel commentaar, dat ik te groot was.
Zelf denk ik dat het wel meevalt, maar ja ik heb de tips in me opgenomen. En heb daarom ook besloten, om haar een soort pensioentje te geven, en haar niet meer te rijden.
Nu is de vraag, is het leuk om met haar wat grondwerk en horsemanchip te doen?
En zo ja, heb je wat tips voor me? En hoe zou ik dat dan aan moeten pakken?

Ik hoop op veel vriendelijke reacties!

Groetjes,
Astrid!

wat betreft Parel zou ik als ik jou was gewoon goed luisteren naar je instructrice, zij kan immers een veel objectiever oordeel geven hoe het probleem op te lossen zodat Parel wat soepeler wordt in haar mond, dan dat de meeste hier aan je kunnen geven. Ik mag aannemen dat zij een ervaren instructrice is Knipoog Je kan eigenlijk alleen een goed oordeel geven als je het desbetreffende paard en de ruiter goed kent. Hier krijg je zoveel meningen om je oren, die wel goed bedoelt zijn,maar kies maar eens uit al die meningen HET juiste antwoord. Knipoog

wat betreft Petra, haar zou ik lekker van haar wel gemeende pensioen laten genieten, maar haar in die tussentijd wel lekker blijven vertoetelen, en af en toe lekker even met haar gaan wandelen. Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:35

-> RT

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:39

lekker heeel off topic:
Wat een pracht beestje! en on topic, met jouw begeleiding en gedult komt het gewoon helemaal in orde qua sterke mond, geef het wat tijd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:46

Je zult vooral in Parel veel tijd en moeite moeten steken.
Petra moet je gewoon lekker grondwerk mee gaan doen.

Maar ik heb beide topics bekeken en in beide topics wuif je alle antwoorden/reactie/tips maar weg en heb je wel een weerwoord klaar. En ook op een manier waarop je jezelf over laat komen alsof jij het allemaal wel weet en wij niet.

Dus probeer als eerste stap ook dingen aan te nemen van andere mensen. Daarmee zou je ook al een heel eind komen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:31

Ik kon niet alle foto's zien, maar wat ik wel zie is een jonge meid die lol heeft met haar pony's en hier veel om geeft.
Over de shet, daar zijn veel snel te groot voor. Qua plaatje is het idd niet zo mooi, maar lengte doet er niet zo toe - het gaat om gewicht! Daarbij is de pony misschien wel wat ouder, maar nog fit en dat komt waarschijnlijk vooral omdat je haar lekker in beweging houdt. Grondwerk is leuk - doe ik ook met mijn shet, maar lekker crossen onder het zadel vinden sommige pony's gewoon leuk en lekker - dus lekker blijven doen zo lang het qua gewicht en fitheid van de pony nog kan Knipoog
Grondwerk is hartstikke leuk. Misschien kan je ergens bij jou in de buurt een cursus volgen en daarnaast kan je een boek erover lezen en er is hierover veel op internet vinden.
Kijk eens bij:
[VD] Vrijheidsdressuur en Clickertraining
[NH] Natural horsemanship
en google eens "grondwerk paard"

Parel is prachtig! Ook hier kan ik veel foto's niet zien. Het is volgens mij een pony waar jij heel veel van kan leren. Over het sterk zijn in haar mond is denk ik voor buitenstaanders weinig van te zeggen. Je hebt haar pas net en je moet nog heel erg wennen. Wat voor de ene sterk is, is voor de ander een prettige druk - wat jij een rukje noemt noemt de ander een ophouding. Ik denk dat je haar misschien wat vlot vind, snel vind lopen, en steeds probeerd in te houden?
Voor jullie beide is het nog echt wennen. Ik denk dat je instructrice hier zeker mee kan helpen. Misschien meer overgangen rijden waardoor de pony meer op jou gaat letten. (Stap-Draf-Stap-Halt etc.)
Je zit op sommige foto's idd niet helemaal zoals het zou horen, maar ik denk dat dit vooral komt doordat deze pony veel meer beweging in zich heeft dan jij gewend bent. (Shet/manegepaarden bewegen heel anders!) Je moet dus leren hoe je dit met je lichaam moet opvangen - zodat je onafhankelijk kan zitten. Super dat je instructrice je aan de longeerlijn les geeft! Maar misschien is het een idee om een keer zitles te hebben aan de longe - dus zonder dat je je teugels vast houdt.
Als je beter zit kan je met je zit en houding veel beter het ritme van je pony sturen en kan je met een zachtere verbinding rijden.
Verder houd het leuk en afwisselend voor jezelf en de pony, dus grondwerk met Perla doen is ook een goed idee Knipoog

De foto van de loshangende longeerlijn vind ik niet zo schokkend hoor - als een paard in één keer naar binnen valt kan dat gebeuren en in deze hoek stapt het paard er niet over heen.

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:12

Zie je As, SUPER meid! OK dan!
Je komt er wel! <3

PPPlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:40

Bedankt allemaal voor de tips enzo!