expres schrikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_soraja_

expres schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:05

als ik ga rijden gaat mijn pony vaak expres schrikken in de vorm van ineens omdraaien en zo hard mogelijk wegsprinten. Een tijdje geleden had hij dat nog niet hij was toen gewoon verkeers mak en vond niks eng. Maar nu is het echt een drama er is nooit was gebeurd of zo. Hij is alleen 1 keer geschrokken van een ligfietser en sinds die tijd is hij zo. Het was eerst alleen met fietsers als hij een fietser zag ging dat hoofd omhoog en maakte zijn passen korter en als de fiets er dan bijna is hup omdraaien. Dat met die fietsers is nu zo goed als over. Toen kwamen de scooters het zelfde verhaal als bij de fietsers alleen dat is nog niet over. Maar nu is zijn het dus ook de auto's en dat vind ik dus echt gevaarlijk. als ik er naast loop doet hij het niet dus eng kan hij ze niet vinden. Ik moet altijd voor dat ik echt kan rijden eerst over een dijkje heen. Eerst kon der dan gewoon een flinke bestel bus langs en nu dus helemaal niks.
Wat moet ik hier nu mee? moet ik hem straffen of hem er rustig langs beglijden of er voor zorgen dat hij dat niet gaat doen door er naast te gaan lopen als ik over de weg moet? zeg het maar!!

even voor de duidelijkheid ik denk dat jullie het wel snappen ik rij dus alleen maar buiten door gebrek aan een bak.

HippoLogic

Re: expres schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:07

Paarden schrikken nooit "expres" om je te pesten. Ik denk juist dat jij haar onzeker maakt. Je lichaamssignalen die je in het zadel uitzendt (onbewust knijpen/adem inhouden enz) voelt ze wel op haar rug en niet als je ernaast loopt. Misschien dat je zelf ook zekerder bent als je met haar wandelt?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:01

Ik ben het wel met HippoLogic eens. Als jij denkt dat je paard gaat schrikken, dan zou deze dat ook 9 van de 10 keer doen. Omdat je het paard hiermee onbewust signalen geeft.
Ik denk dat je beste tijd uit kunt trekken om weer even te oefenen met verkeer. Voor jezelf en voor het paard.
Straffen lijkt me onzin, gewoon resoluut er langs lopen -beetje tempo maken - er is namelijk niks aan de hand toch? Zelf ga ik altijd een beetje resoluut praten tegen 't paard.
Misschien daarna iemand meevragen die er naast loopt als je er op zit en op jou houding/spanning let. Knijp in elk geval je niet vast aan de teugel en het zadel. Zelf denk ik dat een paard best even mag kijken en ruiken, maar omdraaien/vluchten dat kan niet.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:11

een paard kan niet ''expres'' schrikken om je te pesten ofzo
een paard kan anmelijk niet denken
want dan zou hij ook denken o waarom meot ik nu uit mijn stasl gaan als mijn baasje met eeen zadel komt je maakt je eigen gewoon onzeker Knipoog

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:53

Monarch schreef:
een paard kan niet ''expres'' schrikken om je te pesten ofzo
een paard kan anmelijk niet denken
want dan zou hij ook denken o waarom meot ik nu uit mijn stasl gaan als mijn baasje met eeen zadel komt je maakt je eigen gewoon onzeker Knipoog

Beetje kort door de bocht, vind je niet, een paard dat niet kan denken........
Mijn intelligente paard kan dondersgoed denken en proberen om onder het werk uit te komen dmv wegspringen, schrikken etc, zodra ik hem aan het werk zet, is het over en gedraagt hij zich zoals het hoort..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:14

HippoLogic schreef:
Paarden schrikken nooit "expres" om je te pesten. Ik denk juist dat jij haar onzeker maakt. Je lichaamssignalen die je in het zadel uitzendt (onbewust knijpen/adem inhouden enz) voelt ze wel op haar rug en niet als je ernaast loopt. Misschien dat je zelf ook zekerder bent als je met haar wandelt?

Eens Ja

TS: neem eens Centered Riding lessen. Dan word je je ook bewust van je onbewuste signalen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:15

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 19:00

ik heb vandaag weer gereden. het eerste stukje als ik over het dijkje heen moet ben ik er naast gaan lopen en een stuk verder ben ik over een rustige weg met een stoep gereden dat ging goed. Iedere keer als der een auto kwam deed ik mijn handen een stukje open en ademde diep in en uit. hij deed alleen eventjes vervelend bij een iets grotere outo.

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:19

ik vind het een beetje onzin dat het paard het niet express doet, die van mij doet 't ook zo vaak puur om onder 't werk uit te komen, dus het kan zeker expres,en als je paard merkt dat jij er ook van shcrikt doet ie 't zeker nog 10 x

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:04

Een paard doet het natuurlijk niet expres, maar hij doet het niet alléén uit angst, is dat wat jullie proberen te zeggen? Je eigen reactie bepaalt voor een groot deel de schrikkerigheid van je paard - waarbij het karakter er natuurlijk ook toe doet.
Maar zeker als het gaat om buitenrijden is het gevoel van 'wij zijn gezellig samen op pad' en 'als je mij vertrouwt, kom je weer veilig thuis' belangrijk. Monya Erb zei ooit een keer tegen mij; vriendjes worden met je paard, leiderschap tonen en een beetje handig zijn, dan kom je een heel eind. Het werkt...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:12

Sommige paarden vervelen zich en zoeken dan zelf maar wat vermaak.. Rij je altijd dezelfde weg? Dan kan het daar ook aan liggen. Of ze is dr zat van en wil jou zover krijgen om naar huis te gaan

Gewoon zo snel mogelijk haar weer omdraaien en een goeie schop geven, als ze dat eerst niet deed hoeft ze zich nu ook niet zo aan te stellen!! Knipoog

Mijn pony deed dat altijd gewoon onder het rijden als ik bv mn zit aan het oefenen was en zij zich verveelde. Nu voel ik gewoon als ze haar rug spant en heeft ze geen eens kans om nog een galopsprong te maken

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:13

Carlii_ schreef:
ik vind het een beetje onzin dat het paard het niet express doet, die van mij doet 't ook zo vaak puur om onder 't werk uit te komen, dus het kan zeker expres,en als je paard merkt dat jij er ook van shcrikt doet ie 't zeker nog 10 x

Carli you're right Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:17

Ik zou iemand meenemen die er naast loopt en je pony goed vast kan houden zodat hij er in ieder geval niet van door kan gaan. Probeer zelf zo normaal mogelijk door te rijden, zeker niet verkrampt gaan zitten want dat voelt je pony direct. Stel je pony op z'n gemak door tegen 'm te praten. Hij zal uiteindelijk merken dat er niks engs is aan die auto's en fietsen.
En over expres schrikken: kan echt! Schrikken dan wel niet, maar wel doen alsof, ze maken dan lekker gebruik van jouw onzekerheid! Soms zoeken ze gewoon een leuke aanleiding om even een sprong opzij te doen of een sprintje te trekken! Ook dan geldt: gewoon doorrijden!!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:26

Eenmaal ergens van geschrokken gaat er bij sommige paarden een soort "waakzaamheid" aan die niet meer zomaar is uit te zetten. Wat een eenmalige gebeurtenis leek (ligfietser) blijkt dus grotere gevolgen te hebben (overal van schrikken). Dat heeft niet meer alleen met die ligfietser te maken. Kijk wij als mens kunnen denken: goh dat was een ligfiets, maar een paard niet, die onthoud alleen zijn reactie: angst. En als het angstcentrum aan is is dat bij sommige dieren niet meer zomaar uit te zetten.

Ze gebruiken het dus niet express. Na een schrikreactie (terechte dan wel te verstaan) kan je dus dit gevolg hebben: een dier wat eerst volledig verkeersmak was is het ineens totaal niet meer (heb je ook met trailers etc.).

Dan is er nog wat anders: het zogenaamde expres schrikken. Dat kan best, maar niet zoals wij het zeggen en denken. Wij denken namelijk teveel op een mensenmanier. Een paard dat aan het werk wordt gezet en het MOEILIJK vindt focust zich op zaken buiten dat werk om, m.a.w. het paard probeert het moeilijke werk te "vergeten" en wordt ineens vatbaarder voor zijn omgeving en de bijbehorende prikkels. Dat is een concentratie-probleem.

Ook is het bekend dat een paard waarbij een fysiek ongemak (en dat kan al een heel klein beetje pijn zijn, denk aan spierpijn na de training van gisteren) ook sneller kan schrikken, en schrikkeriger is.

Er zijn dus meer mogelijkheden die meer paards onderbouwt zijn dan onze menselijke gedachten daarover. En weet je, er is maar 1 oplossing Knipoog.

De oplossing is namelijk altijd: vertrouwen opbouwen, het paard niet over grenzen heen sturen, rustig je leiderschap bepalen en altijd aandacht vragen aan je paard, jezelf zien als paardentrainer ipv een paardeneigenaar. Je traint dan met verstand zo het probleem uit de wereld Knipoog.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:53

Misschien vind hij het ook wel eng als jij ernaast loopt alleen dan loopt zijn vriendinnetje naast hem die hem kan beschermen. Dus doordat hij jou vertrouwd schrikt hij niet naast jou. Verder weet ik niet hoe je het moet oplossen want ik heb jammergenoeg precies hetzelfde Verdrietig

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:08

Ik denk dat doordat jij het zelf eng vind je er gespannen op gaat zitten en dat merkt je paard meteen! Als je er dan af bent is er niets aan de hand, dan voelt hij niet zo goed dat je gespannen bent (Als je dat al bent als je ernaast loopt...) Ik zou niet weten wat je er aan zou kunnen doen ...

Sorry, misschien moet je eerst zelf weer vertrouwen hebben en ontspannen zijn...

Succes Pling

Efrit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:34

Ik ben inderdaad ook van mening dat een paard nooit 'expres' schrikt. Er zit meestal een rede achter. Of je paard vindt het echt eng, of het komt omdat jij misschien onbewust wat doet waardoor je paard zo reageert.
Ik zou eens nagaan hoe jij doet voordat je paard zo reageert, misschien kun je er dan achter komen waarom je paard zo doet.
In ieder geval, succes ermee!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:24

Ik denk dat je het inderdaad zelf overbrengt naar je pony.

Voor mij was destijds de test; Mijn bijrijdster kon niets meer met mijn paard. Eerst vertelde ze dat hij schrok van een fiets, toen een auto toen aanhangwagens enz. Op een moment kreeg ze hem zelfs niet meer van huis en is er mee gestopt. ( Hij staat aan huis met als enige uitrij mogelijkheid een drukke weg)

Ik reed hem zonder 1 probleem????? Maar ik kende hem door en door en wist dat hij, toen ik hem net had ook wat kuren vertoonde, maar met consequente overredings kracht niets meer aan de hand. In de periode dat zij hem ook reed gebeurde het mij ook 1x in de 2 mnd, dat hij dacht; kom ik ga naar huis...even proberen.....helaas voor hem is het niet gelukt. Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:44

Mijn pony schrikt ook vaak "expres" van de meest normale dingen.

Hoe oud is je pony?
Het kan namelijk ook zijn dat je pony heeft geleerd dat als hij ergens van "schrikt" hij "toestemming" krijgt om zich om te draaien en weg te sprinten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:14

Wat Monya zegt over die "schrikmodus" komt me erg bekend voor met mijn merrie.
Ze is in principe erg goed verkeersmak en erg braaf buiten. Alleen is ze onzekerder dan met andere paarden, maar ook dat ging eigenlijk steeds beter. Tot we op een buitenrit alleen een wapperend stuk plastic aan een kuilpak moesten passeren dat direct naast het fietspad lag in de berm. Het begin ging wel goed en we namen een iets ruimere bocht, maar toen werd het toch te spannend en liep ze achteruit de weg op. gelukkig alles goed gegaan met het andere verkeer, even afgestapt om haar aan de hand de weg af te krijgen en voorbij dat pak kuil met wapperend plastic en toen er weer op. Vlak erna een kettingzaag, en toen iemand die uit een geparkeerde vrachtwagen na een bosje stapte... Die hele rit bleef ze ontzettend gespannen, kijkerig en schrikkerig. 1 en al adrenaline en stress in dat lijf.

Als je op die momenten niet goed met de spanning omgaat denk ik dat je die angst en gespannenheid best eens zou kunnen bevestigen, zo van: zie je wel, het is echt eng...

En als je dan opnieuw buitenrijd en je zelf al wat gespannen bent omdat je die vorige keer nog in je hoofd hebt, dan is dat voor je paard al een hele goede reden om extra alert te zijn op de " spannende omgeving" en van nog meer dingen te schrikken.

Mijn oplosing was om met mijn paard eerst weer veel samen met anderen te rijden (ander paard, of lopend of fietsend maakt me niet zoveel uit) zodat ik me makkelijker kon ontspannen omdat ik me niet alleen voel, en pas weer alleen buiten te rijden als ik me weer zeker genoeg voel om dat op haar over te brengen.

Veel ernaast wandelen, als je dan wel zeker bent van jezelf en ontspannen, maakt ook dat het vertrouwen van je paard in jou weer groeit en andersom als je ziet hoe braaf je paard dan is.

Mijn paard durft nu steeds vaker voorop langs dingen, al is het soms met trillend lijf en ingetrokken billen, waar ze eerst echt niet langs wilde als er niet een ander paard of iemand voor liep.

Ook het schrikken als ze iets moeilijk vind (dressuur rijdend in de bak)komt regelmatig voor. Ze schrikt dan ineens van de kleinste dingen. een lichtval, iets op de grond of wat ze ziet bewegen vanuit een ooghoek, een schreeuw, een musje dat wegvliegt etc. De kunst is dan inderdaad om haar aandacht weer bij mij te krijgen.

Aan de topicstarten zou ik zeggen: Ga lekker veel wandelen met je paard, en probeer buiten te rijden met een ander betrouwbaar paard als je paard dan wel veel rustiger is. Zorg dat jij je zo veilig mogelijk voelt en op je gemak en zo zeker dat je je niet druk maakt om klein reacties van je paard, maar die gewoon lachend kan negeren en verder rijden of wandelen. oefenen op eigen terrein met enge dingen, maar wel een veilige situatie kan ook helpen je paard meer vertrouwen in jou te geven en jezelf meer vertrouwen in jezelf en je paard.
DGa in elk geval niet alleen buitenrijden als je je er zelf niet zeker genoeg voor voelt, dan heb je kans dat het steeds erger wordt. Zoek steun bij iemand.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:02

Het ligfietserprobleem ken ik maar al te goed. Rolleyes
Maar iedereen heeft het hier over vertrouwen en zekerheid weer terug, maar dat is n wisselwerking van paard en ruiter. De ruiter wordt onzeker doordat paard gaat flippen tijdens t buitenrijden, paard voelt dat aan, wordt nog hyperder, ruiter nog onzekerder enzovoorts.
Toch moet de oplossing bij de ruiter gezocht worden denk ik, aangezien het paard de eerste stap niet neemt, hij zit nog steeds in die schrikmodus.
Daarom vooral doen wat er al gezegd wordt, veel lopen, beetje nietsen als je buitenrijdt, gewoon gaan grazen langs de kant en vooral goed opletten op ligfietsers, want als die weer langskomt ben je weer terug bij af ben ik bang. Scheve mond

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:39

hahaha, je kunt ook zo'n ligfietser uitnodigen heel vaak langs de wei te fietsen Knipoog
De eerste keren staan ze heel raar te kijken, maar uiteindelijk wennen ze er wel aan. Zeker als jij als eigenaar je er gewoon niet mee bemoeite en ze het lekker zelf uit laat zoeken Knipoog
Zo wenden de paarden hier ook aan de motorcrossende buurjongens die oefenen in het weiland hiernaast Tong uitsteken

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:00

HippoLogic schreef:

Ben het hier helemaal mee eens ik doe precies hetzelfde bij mijn paard en ik moet mij zelf er nu ook overheen zetten.

Knorretyeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:21

Heey.

Mijn fries van 17 gaat er echt elke keer vandoor op een lange stuk in de bak,heel erg vervelend namelijk.
Op de andere stukken loopt ze netjes aan de teugel,maar zodra ze merkt dat ze op die éne stuk weer is komt haar hoofd omhoog en wil ze er vandoor.

Ik ga morgen mijn martingaal ophalen,kijken of ze daar anders op reageerd.

Af en toe met poetsen wil ze nog wel eens wegtrappen ( in haar verleden is ze mishandeld door haar oude eigenaar en dus heel erg gevoelig )
Maar dit gaat steeds beter,elke keer als ze braaf is geweest met poetsen krijgt ze een koekje.
Soms heeft ze ook echt van die dagen van ; oh lekker is dat dat poetsen.

Ik hoop dat jullie nog andere tips hebben om mn 17 jarige fries het af te leren om op die stuk er van door te gaan

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:13

Hallo,

kan het niet helpen om je paard rustig toe te spreken en voorwaarts te drijven als er iets engs aankomt?