jong paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

jong paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 13:54

hoihoi

ik sta voor de keuze (oke gedachte haha)
om een veulen aan te schaffen, ik heb nu nog veel plezier van mijn pony,
maar wil in de toekomst graag verder (ben nu 22)

mn vriend en ik zitten dus aan een veulen te denken,
ik wil het zadelmak maken niet zelf doen, ben daar geen held in,
als het allemaal eenmaal een beetje gaat vind ik het prima.

maar zoals ik al zei ben ik zelf niet z'n held,
zouden jullie dan wel voor een jong paard gaan?

uiteraard zou ik met veel begeleiding aan de slag gaan,
en het zadelmak e.d uitbesteden.
als ik eenmaal weet dat het goed zit maakt het me ook allemaal niet meer uit.

iemand die er net zo over dacht als mij en waarbij het toch goed is gekomen?
groetjes!

Hvelreki

Re: jong paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:41

Dat hangt nu eens helemaal van jezelf af: hoe graag wil jij een groen paard? Hoe graag wil je je pony houden?

Ik zelf zou nooit voor een jong paard gaan als ik niet zeker ben van m'n stuk...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:47

Ik heb even in je profiel gespiekt Bloos Maar ik denk dat het je zeker gaat lukken. Je hebt al een pracht van een pony, en als je een veulen koopt kan je in de jaren daarna veel informatie etc. opdoen, ik denk dat het dan helemaal gaat goedkomen. Lachen

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:51

Waarom zou je nu al een veulen kopen? Je weet niet hoe een veulen uitgroeit. Ook kan de opfok risico's met zich meebrengen.
Kan je niet beter straks als je er klaar voor bent een jong, net zadelmak paard kopen?
Dan kan je nu nog even doorsparen en dan weet je zeker dat je een compleet paard hebt waar je zo mee aan de slag kunt.
Heb ook in je profiel gespiekt en denk dat je prima in staat bent om onder begeleiding met een net zadelmak paard aan de gang te gaan!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 14:51

haha ja mag spieken hoor haha,
mijn pony blijft zowiezo, ze kan niet weg, ook medische redenen,
ik weet ook mocht het me echt niets lijken dan gaat het paard weer weg, maar het lijkt me ook een super uitdaging.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 14:52

Foxy1980 schreef:
Waarom zou je nu al een veulen kopen? Je weet niet hoe een veulen uitgroeit. Ook kan de opfok risico's met zich meebrengen.
Kan je niet beter straks als je er klaar voor bent een jong, net zadelmak paard kopen?
Dan kan je nu nog even doorsparen en dan weet je zeker dat je een compleet paard hebt waar je zo mee aan de slag kunt.
Heb ook in je profiel gespiekt en denk dat je prima in staat bent om onder begeleiding met een net zadelmak paard aan de gang te gaan!

dankje,
ik ben geen wereldruiter hoor, ik heb gewoon een stukje angst,
reden van veulen is, dat ik het op zie groeien (kan aan huis blijven)
en zo een band opbouw, en dan wil ik het zadelmak maken uit handen doen,
bij een 3 jarig paard weet je ook nooit wat er mee gebeurd is,
maar dat is mijn mening natuurlijk.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:57

Ik denk dat het juist een leuke uitdaging is, als het klikt tussen jouw en het veulen. Klikt het onder het zadel niet, dan kan je haar altijd nog verkopen maar ben je wel een hele leuke ervaring rijker.
edit; Er staat nu echt alsof ik heel makkelijk doe over verkopen, voor de duidelijkheid, dat is niet zo. Clown Is meer een beetje dat je wel een hele leuke ervaring hebt en er veel van leert, en je dat paard ook naar je eigen hand kan zetten, als het eenmaal niet klikt kan je wel een leuk huisje ervoor zoeken en weet je zeker dat dat veulen niet al die jaren van hot naar her is geslingerd. (en dan hopen dat dat erna niet gebeurt).
Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon klikt, zowel in de omgang als onder het zadel. Vork
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 25-03-08 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 14:58

dat had ik zelf ook in gedachten
mocht ik het toch echt niks vinden
dan zal ik het paard moeten verkopen
mocht de klik er wel echt zijn is het natuurlijk super dat je het paard al zolang kent.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:58

Kan je het veulen dan een leven bieden waarin hij in een koppel opgroeit?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:01

Ja zowiezo opfok of als ik dit niet besluit op mijn eien stal met de andere pension en jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:05

Persoonlijk zou ik geen veulen kopen. Het opfokrisico is me te groot, en die band bouw ik ook snel genoeg op met een driejarige die ik koop omdat het dier, het karakter, de bouw en bewegingen me aanspreken.
Ook aan de financiële kant zie ik geen voordelen van een veulen kopen. Aanschaf + 3 jaar opfok + opfokrisico etc = zeker zo duur als een leuke driejarige.

Ik zou het dus niet doen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:06

Als je een veulen neemt moet je er wel rekening mee houden dat je er in het begin niet veel mee hoeft te doen en zou ik hem iig dag en nacht weidegang geven.
Het is wel heel leuk om een paard vanaf het begin te hebben en alles zelf te leren (of met hulp).
Mijn pony hebben we ook drachtig gekocht en dat was allemaal super om mee te maken Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:07

Mijn man en ik hebben het gedaan ( zijn nog bezig eigenlijk ). Ik heb de wildste avonturen met mijn kanjer meegemaakt, er ontzettend veel plezier aan beleeft, en hij gaat nooit meer weg, maar ik doe het noooooit meer. Volgende paard wordt er eentje die ik onder het zadel kan uitproberen Knipoog
Een jong paard is een vak apart heb ik wel geleerd. Ik was al gewend jongere paarden te rijden, heb tijden op een bedrijf gestaan waar veulens gefokt worden en hielp daar altijd mee, maar als je er alleen voor staat is het wel even wat anders. Ik heb mijn paard met 13 maanden gekocht, toen kon hij nog niks, nog niet eens een halster om. Ik had dus wel een flinke inhaalslag te maken, toen hij voor de winter werd opgestald ( wel met andere jonge hengsten samen ). Het is een enorm braaf paard, nog steeds, maar het rijden valt me ontzettend tegen. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt ( nou ja, er op gezeten ), en hij is daarna 6 weken door een prof aangereden. Hij vond het een supermakkelijk paard, en dat is het ook, maar het valt mij tegen hoe weinig ik er uit kan halen. Dat komt nog wel zegt mijn instructrice dan, en dat zal ook wel, maar nu bekruipt me het gevoel: heb ik hier al die jaren nou op gewacht.
Je komt jezelf steeds tegen in je eigen paard. Ik ben er nu van overtuigd dat ik te vroeg aan dit avontuur begonnen ben. Ik dank God op mijn blote knietjes dat het zo'n simpel en ongecompliceerd, nuchter paard is, anders was ik verongelukt. Misschien kijk ik er over een half jaar, als ik er wat makkelijker mee weg kan rijden anders tegen aan, maar ik heb de laatste maand een beetje een katergevoel aan dit alles overgehouden. Iemand anders zal het geweldig vinden, jonge paarden opleiden en opvoeden, ik denk niet dat het aan mij besteed is. En daar kom je alleen achter als je het doet.
Voordeel is wel dat ik een paard heb dat over verschrikkelijk veel kwaliteit beschikt. Als ik dit paard nu had moeten kopen, had ik er het geld niet voor gehad. Als ik alle kosten optel die ik er aan gehad heb, incl. het aan laten rijden en de aanschaf, dan had ik hem als 4 jarige denk ik niet kunnen aanschaffen. Maar ja, die kosten die ik er in heb gestoken waren een gok, als je een ouder paard koopt, weet je beter wat je in huis haalt. Bovendien heb ik heel veel geleerd ( vooral over mezelf ), zowel van mijn paard als van anderen, want ik heb enorm veel begeleiding gehad, eigenlijk dagelijks, en krijg dat nog steeds.
En ik weet zeker, als je een paard hebt zien opgroeien, dan verkoop je het niet zo makkelijk. Denk daar niet te simpel over! Daarnaast is het van belang dat je je veulen kan bieden wat het nodig heeft: veel beweging, liefst in een koppel en de juiste opvoeding. Is er iemand in de buurt die je kan helpen en de verstand heeft van jonge paarden? Dat zouden voor mij wel de eerste voorwaarden zijn.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:10

he bedankt voor je reactie,
dit alles wat jij nu verteld ben ik ook erg mee bezig hoor..
zeker weten, ik ga niet zo maar even beslissen een veulen aan te schaffen, echt niet.. ik wil er ook heel goed over nadenken.
vond jij het gevaarlijk een dier zelf opleiden? zo iets maak ik uit je verhaal op..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:17

Het probleem is, dat je snel ergens te makkelijk over denkt, en daardoor het gevaar niet ziet. Tenminste dat was mijn probleem Bloos
In de tijd dat hij in het koppel stond viel het natuurlijk wel mee, maar op stal, deed ik er gewoon mee net als met elk ander paard. Dat is in de basis goed natuurlijk, maar achteraf kreeg ik wel eens van mijn begeleiding te horen of ik er niet bij stil had gestaan dat een bepaald iets wel eens een probleem op zou kunnen leveren. Helaas heeft het één keer tot gevolg gehad dat ik een trap in mijn bekken heb gekregen, en daar heb ik nu nog last van ( ondertussen al ruim 2 jaar geleden ). En hij durft nog wel eens met een poot te zwaaien.
Dat was vroeger bij mijn pony niet zo'n probleem, met een flinke twenterhengst van 1,65 is het niet zo grappig als hij in je nek springt Bloos of andere foute manieren aanleert. Ik ben zelf gewoon niet consequent genoeg, en wist soms niet hoe ik gedrag moest afstraffen ( ik ben er ook te lief tegen geweest ). Ik heb dit in mijn omgeving met een wat lastiger paard compleet uit de hand zien lopen en daar echt van geschrokken.
Maar zoals ik al zei: ieder heeft zijn eigen kwaliteiten, en ik ben erachter gekomen dat dit er niet één van mij is. Niks mis mee. Ik ben blij met mijn paard, ik weet zeker dat we er gaan komen met zijn tweetjes, maar dat heeft meer met geluk dan wijsheid te maken achteraf.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:25

Bereid je voor , Hier komt een heel verhaal Clown

Ik heb mijn paard gekocht nu al weer bijna 3 jaar geleden ,
Als bijna 2 jarige , k was toen 14 en had n jaar of 3 ervaring.
Ik heb ze bijna alles zelf geleerd , maar ik heb wel altijd hulp gehad.
Ik heb het vaak moeilijk gehad , want ik had geen ervaring en mijn paard heeft veel karakter. Ik heb soms ook gedacht van had ik maar .. En als ze nu een goede ruiter gehad had dan ..
Maar daar is het te laat voor , en al bij al heb ik er helemaal geen spijt van gehad ! Ik heb genoten van alles en dat doe k nu nog steeds ,
Ze is nu bijna 5 jaar , en eerlijk gezegd had ik nooit durven dromen dat ze nu al zo fijn te rijden zou zijn !
Maar langs de andere kant lees ik dat je soms wat angstig bent ,
Ik weet dat ik wel helemaal geen angstige ruiter ben , en dat ik soms toch wel effen dacht van FIEUWW , doe me dat niet te vaak !
En ook al heb ik een braaf beest , ze is nog jong en dus heel onvoorspelbaar ,
Ze kan 5 weken doodbraaf zijn , perfect doen wat je vraagt , ... en dan plots ontzettend vrolijk zijn.
Vorige week bijvoorbeeld : Al zo lang niet meer gebokt ofzo , ik stap op , bokt mevrouw 15 x , tot mijn lesgeefster me gered heeft , anders had k er garantie naast gelegen.
Dus het is altijd een jong paard , en hoe braaf ze / hij ook is ,
Hij is onvoorspelbaarder dan de meeste oudere paarden , en het zou spijtig zijn als je dan een angst zou krijgen om op hem te rijden , of zelfs helemaal niet meer durven rijden !

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:28

Ik vind zelf dat een veulen in de opfok hoort, zodat het nog lekker 2 jaar paard kan zijn. Mijn paard heeft ook 2.5 jaar in de opfok gestaan voor hij bij mij kwam. Bovendien is het met een veulen altijd maar de vraag wat eruit komt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:35

Lieveli, ik vind eigenlijk dat een paard ALTIJD een lekker paardenleven naast zijn leven als rijpaard hoort te hebben, hoor. Knipoog
(maar ik snap wel wat je bedoelt Knipoog ). Jong zeker, maar ook als ze ouder zijn.

TS, ik heb zelf een jonkie. En het is keihard werken, kan ik je vertellen. Ik vind het zelf helemaal geweldig, heb er ook heel bewust voor gekozen, maar ik ben dan ook niet zo'n rijtype. Rijden staat bij mij helemaal niet voorop. Hoe vaak ik niet van andere mensen heb aan moeten horen 'heb je dan nog zo lang geduld?', omdat ik heel rustig aan doe met inrijden...... Best vermoeiend Gaaaap .
Ik heb gewoon geen haast en er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te doen met je paard (grondwerk/wandelen enzovoort). Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:43

Nadya schreef:
Lieveli, ik vind eigenlijk dat een paard ALTIJD een lekker paardenleven naast zijn leven als rijpaard hoort te hebben, hoor. Knipoog
(maar ik snap wel wat je bedoelt Knipoog ). Jong zeker, maar ook als ze ouder zijn.

TS, ik heb zelf een jonkie. En het is keihard werken, kan ik je vertellen. Ik vind het zelf helemaal geweldig, heb er ook heel bewust voor gekozen, maar ik ben dan ook niet zo'n rijtype. Rijden staat bij mij helemaal niet voorop. Hoe vaak ik niet van andere mensen heb aan moeten horen 'heb je dan nog zo lang geduld?', omdat ik heel rustig aan doe met inrijden...... Best vermoeiend Gaaaap .
Ik heb gewoon geen haast en er zijn nog zoveel andere leuke dingen om te doen met je paard (grondwerk/wandelen enzovoort). Haha!

haha oh ik kwam vast heel suf over, maar mijn paard staat nu ook in een kudde hoor:P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:45

Dat weet ik, hoor...... Maar sommige bokkers hebben het altijd over opfok dit en opfok dat, maar vinden het heel normaal als het paard na zijn 3de alleen maar op stal staat. Knipoog
Jij denkt niet zo, dat weet ik, maar ik maakte even een opmerking voor degenen die dat eventueel normaal vinden bij jonge paarden (die dus na hun 3de vooral veel tijd op stal doorbrengen).

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:59

Sonja schreef:
Persoonlijk zou ik geen veulen kopen. Het opfokrisico is me te groot, en die band bouw ik ook snel genoeg op met een driejarige die ik koop omdat het dier, het karakter, de bouw en bewegingen me aanspreken.
Ook aan de financiële kant zie ik geen voordelen van een veulen kopen. Aanschaf + 3 jaar opfok + opfokrisico etc = zeker zo duur als een leuke driejarige.

Ik zou het dus niet doen.

Mmm, er zijn zoveel paarden met beenproblemen dankzij o.a. verkeerde opfok.
Ik heb juist gekozen voor 2 jonge veulens zodat dit risico aanzienlijk verminderd. Mijn veulens stonden en staan 24/7 buiten in het weiland danwel droge (!) zandpaddock. Beiden worden iedere maand bekapt, beiden ondergaan grondwerk en het inrijden leverde voor het oudste veulen (inmiddels 4 jaar) absoluut geen problemen. Ik heb nog nooit zo'n braaf paard meegemaakt als hij.
Daarnaast perfecte hoeven en geen beenproblemen van beiden.

Dus, juist een veulen biedt een veeeeeeeeeel kleiner risico indien je zaken zelf in de hand hebt en de juiste opfokmogelijkheden hebt (en dus 24/7 buiten in een groep en dróóg!)
Mijn extra kosten? Ehmmm, Euro 25,-- per maand per veulen voor onbeperkt hooi = 900 euro voor 3 jaar per veulen. Bekappen doe ik zelf. DA-kosten zij ook vrij laag. Aanschaf veulen is ook iets van Euro 500 tot 1500... Nou, vrij goedkoop toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:01

Die van mij was wel iets duurder dan 500-1500 euro overigens? Ik weet niet wat voor paard TS wil kopen, maar voor een flink sportveulen betaal je wel meer, soms bijna evenveel als voor een volwassen sportpaard. Maar het is maar net wat je zoekt en wat je er aan uit wilt geven natuurlijk!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:06

Ik denk dat je het wel aankan hoor, met goede begeleiding moet het zeker lukken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:09

het is gewoon een gok, blijft het ook..
het veulen dat ik op het oog heb is wel iets duurder..
ik weet nog niet of ik ga kiezen tussen opfok of aan huis (oude en jonge paarden en heb zelf een 3jarige en nog heel speelse pony lopen)
ik heb dag en nacht weidegang tot beschikking
en kan ook een stal maken voor de slechte nachten..
maar het blijft moeilijk hoor.