Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
superwoman schreef:Ja inderdaad. Tot zover zou ik proberen om haar aan de longe ontspannen te krijgen. Laat haar eerst maar eens rustig uitlopen. Focus je niet te veel op haar! Wat zeer handig is om dat niet te doen is, een vriend of vriendin meenemen en daar terwijl je longeert gezellig mee babbelen. Of je kan de radio opzetten zodat je je daarop gaat focussen (uiteraard hou je haar wel in het oog, maar ik bedoel gewoon dat je niet de hele tijd strak op haar zit te kijken). Want wat gebeurt er als je je te veel op je pony focust? Je gaat zelf spannen ("stijf" gaan staan van "oh wat gaat die pony hard" of "ontspan je nu toch eens pony") en pony gaat nog een versnelling hoger. Als ze merkt "tiens in feite is het hier wel leuk, waar maak ik me nu druk om?" zal ze vanzelf wel gaan ontspannen. Het kan even tijd vragen, dat wel.Niet zo gek dat ze gespannen is, wanneer ze eerder steeds pijn ondervond bij het rijden. Vertrouwen moet je weer terug winnen. Je zal het toch met les moeten oplossen, want je moet kijken hoe en waar ze goed en "fout" op reageerd.