Oefeningen voor wegwerken onderhals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Oefeningen voor wegwerken onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:22

Hallo bokkers,

Silence is altijd een flinke sterrenkijker geweest, een sterke ook. Hij was altijd managepony voor ik hem kocht en hij had dat probleem dus al toen ik hem kocht.
De laatste tijd gaat het wel beter, maar in die jaren sterrenkijker geweest te zijn, heeft meneertje een redelijke onderhals geproduceerd.

Wat zijn nou goede oefeningen om deze weg te krijgen?

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Oefeningen voor wegwerken onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:52

Daar zijn geen specifieke oefeningen voor. Zoals een onderhals ontstaat door verkeerd rijden, zul je 'm moeten verminderen door je paard goed te rijden. Zorgen voor de juiste aanspanning in de bovenlijn, en een goede buiging naar beide kanten.
Wat lager instellen, goed voorwaarts/neerwaarts rijden en vooral goed werken aan je nagefelijkheid.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:53

OK dan! Dank je wel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:58

Sonja schreef:
Daar zijn geen specifieke oefeningen voor. Zoals een onderhals ontstaat door verkeerd rijden, zul je 'm moeten verminderen door je paard goed te rijden. Zorgen voor de juiste aanspanning in de bovenlijn, en een goede buiging naar beide kanten.
Wat lager instellen, goed voorwaarts/neerwaarts rijden en vooral goed werken aan je nagefelijkheid.

Helemaal mee eens.
Denk er aan dat een onderhals heel veel tijd nodig heeft om weg te gaan.
En paarden/pony's met aanleg voor onderhals hebben die zomaar weer terug! Mijn pony had ook jaren een onderhals en nu pas is die helemaal weg. En nog heeft ze gauw de neiging om bij verkeerd vragen de onderhals eruit te drukken!

Altijd aan het werk voorwaarts neerwaarts. Ook tijdens het longeren. Hoop dat je er wat aan hebt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:59

Ik heb er wat aan hoor Knipoog
Ga mijn best doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:00

ook ik ga mee Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:01

Dan ga ik weer een beetje extra mijn best doen Tong uitsteken
Grapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:02

Ik pak even een van je eigen foto's uit je profiel om e.e.a. toe te lichten:
Afbeelding
Op zich geen verkeerd plaatje, maar je zou 'm hier van mij wat meer op lengte mogen rijden. Het neusje van je paard mag hier dus wat lager, en iets meer naar voren. Dit type paardje heeft de neiging zich op te krullen, en dat ziet er voor een buitenstaander heel stoer uit, maar is nou precies wat je niet wilt hebben.
Het gaat erom dat de bovenlijn van je paard op de goede manier aangespannen wordt, waardoor de bovenhalsspier zich beter gaat ontwikkelen. Maar kijk ook eens als je in het zadel zit net voor de schoft, links en rechts. Daar zie je ook nog twee kuiltjes zitten. Die moeten ook wat 'opgevuld' worden door juist spiergebruik. en dat gaat gebeuren door het paard wat lager en langer in te stellen, en dan ook goed met stelling en buiging te gaan werken in je figuren. Paard daarbij qua bovenlijn in zelfde houding houden.
Je kunt hier overigens ook aan de longe goed mee werken. Fijn laag laten lopen, helpen met een bijzetje, maar wel zorgen dat hij mooi over de rug blijft lopen. Niet hard, maar wel actief. Of als je liever niet met hulpteugels werkt, dan lekker aan de dubbele longe. Kun je ook fijn met je stelling en buiging werken vanaf de grond.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:04

Bedankt, daar kan ik wel wat mee. OK dan!
Op deze foto loopt hij ook erg gespannen aangezien dit de eerste keer in de buitenbak bij de nieuwe stal was.
Is ongeveer een half jaartje geleden. Hier krulde hij zich inderdaad nog erg op, maar zo had ik leren rijden met hem op de vorige stal.
Nu loopt hij al veel meer in de lengte aangezien we hier anders hebben leren rijden. Zal komende week eens proberen nieuwe foto´s te laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:06

Leuk, ik ben benieuwd! 't Is een mooi paardje verder, echt een blikvangertje!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:08

Haha! Dank je wel.
Volgende heb ik vrijwel een week vakantie (toetsweek, maar 2 toetsen verspreid over de hele week en 1 werkstuk inleveren) dus dan zal ik mam eens lief aankijken of ze nog eens een poging wil doen tot foto´s maken.
Hopelijk werkt ze mee, meestal wil ze niet omdat de foto´s toch bijna altijd mislukken, ze kan niet overweg met een digitale camera Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:09

Gewoon zeggen dat er echt wel een rolletje inzit Nagelbijten / Gniffelen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 11:10

ROFL Ja dat kan ik proberen Tong uitsteken