Niet in de bak willen rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solvy

Niet in de bak willen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:30

Ik heb een verzorgpaard Silvy (Fjord)al jaren, Ik rij eigenlijk altijd buiten , omdat ik dat het leukste vindt en silvy ook.

Maar als ik dan eens in de bak wil rijden , met een vriendin of alleen en dan wil springen of gewoon dressuur, dan doet ze niks anderes dan bokken, steigeren en stilstaan. af en toe loopt ze dan wel dan gaat het weer ff goed, maar dan begint ze na een tijdje weer . Er is geen medische reden, als ik de bak weer uit gaat, is er niks aan de hand , gaat ik op een grasveld ofzo buiten beetje dressuur rijden is er niks aan de hand. ( we kennen zowieso geen dressuur , ze kan beetje wijken maar verderest gewoon de standaard dingen ik rij haar eigenlijk atlijd met lange teugel dus aan de teugel lopen doet ze ook niet Bloos ) Ik heb heir geen problemen mee , omdat ik zelf ook absoluut geen dressuurmens bent. En zelf die dingen hoe dat moet ook niet weet, en het haar nooit is geleerd. We zijn echte recreatieve ruiters Tong uitsteken Maar af en toe beetje dressuur vindt ik wel leuk , maar het gaat met haaar gewoon echt niet. Ik heb geprobeerd met zweep helpt niet, ook met liefde en kalm blijven, helpt ook niet. Ik vertrouw haar voor de volle 100% en zij mij ,, alleen dit is een probleem. Maar als ik er een ander persoon op zet doet ze helemaal niks meer, bij mij doet ze nog wel wat.

Ik rij dan niet in de bak thuis, die is te klein , maar iets verderop een grote bak.

Wie kan mij helpen?

Daico

Re: Niet in de bak willen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:48

Heb je al geprobeerd om van de grond te werken met haar in de bak?
Zo ja, doet ze het dan ook?
Zo nee, dat is dan misschien een goed begin?
Misschien ook eens aan het verleden terug denken? Hebben jullie samen iets meegemaakt waardoor ze niet graag met jouw door de bak zou willen rijden? Misschien verander je onbewust iets aan jezelf, je houding, je manier van rijden,... waardoor ze onzeker wordt?
Rij je in de bak op dezelfde manier als wanneer je een buitenrit maakt?

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 22:52

Daico schreef:
Heb je al geprobeerd om van de grond te werken met haar in de bak?
Zo ja, doet ze het dan ook?
Zo nee, dat is dan misschien een goed begin?
Misschien ook eens aan het verleden terug denken? Hebben jullie samen iets meegemaakt waardoor ze niet graag met jouw door de bak zou willen rijden? Misschien verander je onbewust iets aan jezelf, je houding, je manier van rijden,... waardoor ze onzeker wordt?
Rij je in de bak op dezelfde manier als wanneer je een buitenrit maakt?

Grondwerk heb ik al gedaan Knipoog dat was mijn 1e reactie Tong uitsteken Dat vindt ze heel erg leuk en doet ze goed, maar als ik dan weer ga rijden is het weer zo.

Als ze iets in haar verleden heeft meegemaakt ( wat ik denk ) is het niet met mij,, maar met iemand anders, alleen de eigenaar weet iniedergeval niet wat ze heb meegemaakt dan, en die heeft haar al haar hele leven bijna. En daarvoor kwam ze uit het wild ( staatsbosbeheer) dus daar kan niks gebeurd zijn. Ze wil meer met mij in de bak dan met een ander, bij mij wil ze nog wel galloperen draven stappen wijken alles, alleen tussendoor na kwartiertje gaat ze zo doen, dan is ze het zat. en dan krijg ik er weer zover om weer gwoon te rijden en na een tijdje begint het weer.
Het kan zijn dat ik verander, ik vindt buiten rijden leuker. Nee ik rij niet hetzelfde in een bak als buiten ,, in een bak ga ik meer naar dressuur netjes rijden enzo toewerken en buiten doe ik eigenlijk gewoon lekker rijden maar nergens op letten eigenlijk Tong uitsteken

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:13

Misschien gewoon opbouwen dan.
Beginnen met 5 minuutjes in de bak en als ze dan braaf is goed belonen en iets anders gaan doen. Volgende keer iets langer in de bak. Als ze toch lastig begint te doen blijven doorrijden tot ze braaf is en dan meteen stoppen als ze terug braaf is, belonen en iets anders gaan doen (of eventueel stoppen, hangt er vanaf hoelang je al aan het werk bent natuurlijk).
Als ze het echt gewoon beu wordt na een kwartiertje leert ze zo dat er wel een einde komt aan het in de bak rijden. Als ze het beu wordt is het ook belangrijk dat je stopt als zij stopt met klieren, het is dan namelijk een teken dat ze het niet meer leuk vind en dan is het maar zo eerlijk van te stoppen als ze toch weer braaf verder loopt vind ik persoonlijk.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:16

Daico schreef:
Misschien gewoon opbouwen dan.
Beginnen met 5 minuutjes in de bak en als ze dan braaf is goed belonen en iets anders gaan doen. Volgende keer iets langer in de bak. Als ze toch lastig begint te doen blijven doorrijden tot ze braaf is en dan meteen stoppen als ze terug braaf is, belonen en iets anders gaan doen (of eventueel stoppen, hangt er vanaf hoelang je al aan het werk bent natuurlijk).
Als ze het echt gewoon beu wordt na een kwartiertje leert ze zo dat er wel een einde komt aan het in de bak rijden. Als ze het beu wordt is het ook belangrijk dat je stopt als zij stopt met klieren, het is dan namelijk een teken dat ze het niet meer leuk vind en dan is het maar zo eerlijk van te stoppen als ze toch weer braaf verder loopt vind ik persoonlijk.

Ok Knipoog ik ga het uitproberen .. bedankt!

Zou het ook mee kunnen spelen dat zij dagelijks in een bak staat behalve zomers,, dat ze de bak koppelt aan niet werken , en ze dat nu wel moet?

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:23

Solvy schreef:
Zou het ook mee kunnen spelen dat zij dagelijks in een bak staat behalve zomers,, dat ze de bak koppelt aan niet werken , en ze dat nu wel moet?

Dat zou wel kunnen, maar het is toch een andere bak waar je in rijdt, als ik het goed begrepen heb? Ik weet niet of dat zo'n grote invloed kan hebben, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Ik hoop dat het lukt met haar!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:28

Ik denk dat je gewoon een keer goed les moet nemen denk dat het probleem dan al snel verdwenen is. Zeker omdat je aangeeft dat ie het bij een ander niet doet.
Het idee dat het niet erg is om een paard niet aan de teugel te rijden is ook onzin. dit is de meest prettige manier voor een paard om te lopen met een ruiter op zijn rug het paard loopt dan namelijk in een ontspannen houding doorhet lijf heen. Pas dan kan je ook je figuren rijden in een beperkte ruimte en kan je je paard voorwaarts houden en onder je. Waarschijnlijk maakt je paard zich sterk en is niet meer aan het been en begint dan te bokken als je toch iets vraagt.
Nogmaals: Neem gewoon een keer goed les dan zul je merken dat het je helpt en dat je dat ook helpt bij het buitenrijden

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:57

oosterhoff schreef:
Ik denk dat je gewoon een keer goed les moet nemen denk dat het probleem dan al snel verdwenen is. Zeker omdat je aangeeft dat ie het bij een ander niet doet.
Het idee dat het niet erg is om een paard niet aan de teugel te rijden is ook onzin. dit is de meest prettige manier voor een paard om te lopen met een ruiter op zijn rug het paard loopt dan namelijk in een ontspannen houding doorhet lijf heen. Pas dan kan je ook je figuren rijden in een beperkte ruimte en kan je je paard voorwaarts houden en onder je. Waarschijnlijk maakt je paard zich sterk en is niet meer aan het been en begint dan te bokken als je toch iets vraagt.
Nogmaals: Neem gewoon een keer goed les dan zul je merken dat het je helpt en dat je dat ook helpt bij het buitenrijden

Bij mij doet hij juist meer dan bij een ander, bij een ander doet ze helemaal niks meer behalve bokken steigeren en stilstaan Knipoog Maar dit paard is gwent altijd gewoon lekker met zijn hoofd los te lopen, die zal niet zo snel dan netjes aan de teugel gaan lopen , want het andere is ze gwent Knipoog Voorwaarts is ze juist TE erg Tong uitsteken

Lesnemen wil ik best, maar goede instructrice is nog lastig Knipoog omdat wij gewoon allebei liever buitenrijden. en geen dressuurmensen zijn Tong uitsteken

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:00

Daico schreef:
Solvy schreef:

Dat zou wel kunnen, maar het is toch een andere bak waar je in rijdt, als ik het goed begrepen heb? Ik weet niet of dat zo'n grote invloed kan hebben, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Ik hoop dat het lukt met haar!

Het is inderdaad een andere bak , omdat de bak thuis net te klein is om in te rijden.

Ik hoop ook dat het lukt Knipoog iniedergeval bedankt! Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:03

O dan had ik het verkeerd begrepen. Je paard is niet aan het been. Hij zal wel heel hard rennen maar reageerd dus blijkbaar niet op je zit enbeen en loopt onder je uit. dat zal je eerst moeten oplossen. probeer het maar in het bos zorg datie zonder druk in stap loopt en ga daarna door een klopje in een sukkeldrafje met een losse teugel. als je op die manier veel overgangen rijd dan zal ie door het lijf gaan lopen en aan het been komen. dat kan ook in de bak. je moet er voor zorgen dat ie nooit harder loopt dan dat jij wil. Vaak lopen paarden over hun tempo en vaak hebben de baasjes geen idee hoe hard ie moet lopen. daar kan je natuurlijk weinig aan doen als nooit iemand je dat zegt maar dan moet je dus op zoek naar iemand die je daarbij kan helpen.

waar sta je in zuidholland?

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:05

oosterhoff schreef:
O dan had ik het verkeerd begrepen. Je paard is niet aan het been. Hij zal wel heel hard rennen maar reageerd dus blijkbaar niet op je zit enbeen en loopt onder je uit. dat zal je eerst moeten oplossen. probeer het maar in het bos zorg datie zonder druk in stap loopt en ga daarna door een klopje in een sukkeldrafje met een losse teugel. als je op die manier veel overgangen rijd dan zal ie door het lijf gaan lopen en aan het been komen. dat kan ook in de bak. je moet er voor zorgen dat ie nooit harder loopt dan dat jij wil. Vaak lopen paarden over hun tempo en vaak hebben de baasjes geen idee hoe hard ie moet lopen. daar kan je natuurlijk weinig aan doen als nooit iemand je dat zegt maar dan moet je dus op zoek naar iemand die je daarbij kan helpen.

waar sta je in zuidholland?

In barendrecht!

Je hebt wel gelijk Knipoog het is altijd hard hard hard, en ik geef ter eigenlijk ter zin , omdat ik er geen problemen mee heeft, soms moet ze wel rustig van me , is ze het vaak niet mee eens, maar ze doet het wel, ik ga je tips uitproberen Knipoog

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:08

Silvy is inderdaad een buitenrijdpaardje, die keren dat wij samen in de bAk hebben gereden wwerd het inderdaad een heel ander paardje.
Als ik in de bak op haar rijd ( nu 2/3 keer gedaan) voel ik ook wel spanning in haar lichaam.
En buiten is ze erg ontspannen ondankjs dat ze niett aan de teugel loopt.
eventueel kan je een lesje nemen bij mijn instructrice als die bevalt Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:15

barendrecht is voor mij wat te ver....

wat ik je nog kan aanraden:
ga niet in draf als ze daarin onbeheerst wordt
zelfde geld voor de galop. gaat ze stormen dan meteen een tandje lager. begin uitgebreid met stappen en rijd daarin veel figuren. probeer haar te leren nageven op de binnen teugel maar houd je buiten teugel er wel bij. dus buitenteugel in aanleuning en met je binnen teugel vragen (ophoudingen maken). als ze te hard gaat meteen op de volte en zorgen dat ze net zo lang op die volte loopt tot ze terug komt in tempo. zorg er ook altijd voor dat ze het neusje naar binnen heeft en geef vanuit daar na alleen op hetmoment dat ze zakt met haar neus naar voren en naar beneden.

succes!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:36

Pff.. was aan het zoeken wij hebben dus net zo'n fjord Knipoog doet in het begin braaf zn best, loopt keurig de figuren die gevraagd worden, draaft netjes zn rondjes, galopje geen probleem... tot ie er genoeg van heeft dan is er niks meer met m te beginnen. Buitenrijden is ie zo braaf als wat, maar die bak... hij vind er gewoon niks aan. en wij ook niet Haha!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 13:41

shemar schreef:
Pff.. was aan het zoeken wij hebben dus net zo'n fjord Knipoog doet in het begin braaf zn best, loopt keurig de figuren die gevraagd worden, draaft netjes zn rondjes, galopje geen probleem... tot ie er genoeg van heeft dan is er niks meer met m te beginnen. Buitenrijden is ie zo braaf als wat, maar die bak... hij vind er gewoon niks aan. en wij ook niet Haha!

Nee, hier precies hetzelfde Haha!

Maja, heb af en toe toch wel zo iets van een xtje in de bak springen ofzo Tong uitsteken

Eigenwijze fjorden ook Tong uitsteken

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:52

oosterhoff,, bedankt ! Haha!

Ik heb zaterdag in de bak gereden,, en ze deed het echt super Haha! helemaal aan de teugel nog niet, maar ik vindt dat je dat ook niet moet verwachten na 1 x Knipoog

Maar ze heeft bijna niet stilgestaan, en bokken was oowk echt al stukken minder, terwijl we toch egt ruim een uu rin de bak hebben gereden!

Super trots op silvy Lovers

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:22

Ik vind het eigenlijk wel een beetje logisch dat ze zich zo gedraagt. Bloos
Je vertelt zelf dat je niet graag aan dressuur doet, je paard voelt dit ook en heeft er dan natuurlijk absoluut geen zin meer in.
Als je wilt dat het ook in de bak goed gaat, zal je er eerst zelf wat meer plezier moeten aan beleven.
Ik snap trouwens niet waarom je per se in de bak wilt rijden, als niemand van beiden het graag doet.

Verder leuk om te horen dat het goed ging, misschien ook wel mede doordat jij er met nieuwe moed en meer zin tegenaan ging? Echt waar, het kan daar zoveel mee te maken hebben. Lachen

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:59

laat zien wie de baas is....het is misschien omdat jij graag buiten rijdt en silvy ook, en dan gaat je paard er van profiteren en gaat ze niet meer binnen willen rijden.
Soms moet je van je hart een steen maken en gewoon blijven doorwerken of ze nu wil of niet...

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:01

, ik heb het nu eigenlijk opgelost met liefde, en doorrijden, en ik heb ontzettend genoten! Ze deed het echt heel erg goed. dat we het beide gwoon leuk vonden Tong uitsteken

Dus hier gaan we zeker mee doorzetten Haha!

Ik wil in de bak rijden , omdat ik dan met een vriendin rij en dat heel erg gezellig is. Buiten kan dit ook , maar meestal gaan we dan eerst in de bak rijden, en dat is echt lachen , die zaterdag bijvoorbeeld gingen we proefjes rijden Tong uitsteken

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:41

Fjorden zijn sowieso beestjes die hun eigen weg gaan. Waarscheinlijk is hij zo niet gewend aan binnen rijden dat ze het vertikt... Het is een buitenpaard! Tong uitsteken
Lukt het wel om binnen te longeren?
En ben jij echt de enige naar wie ze luisterd?

Ik weet het verder ook niet... Bloos

Succes

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 21:15

mii_mini schreef:
Fjorden zijn sowieso beestjes die hun eigen weg gaan. Waarscheinlijk is hij zo niet gewend aan binnen rijden dat ze het vertikt... Het is een buitenpaard! Tong uitsteken
Lukt het wel om binnen te longeren?
En ben jij echt de enige naar wie ze luisterd?

Ik weet het verder ook niet... Bloos

Succes

Het is wel een buitenbak Tong uitsteken

Ik ben inderdaad de enige naar wie ze luisterd Tong uitsteken

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:59

Misschien moet je proberen het leuker voor haar te maken. Ga "moeilijke" dingen doen (zijgangen), ga leuke dingen doen (maak een labyrinth van hindernis balken, ga horseball doen). Mijn fjord is ook zo en als ik in het begine leuke en moeilijke dingen met hem doe, doet hij later wel mee met de dingen waar ik in eerste instantie mee wou beginnen(dressuur oeffeningen en springen).

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:37

heiditjj schreef:
Misschien moet je proberen het leuker voor haar te maken. Ga "moeilijke" dingen doen (zijgangen), ga leuke dingen doen (maak een labyrinth van hindernis balken, ga horseball doen). Mijn fjord is ook zo en als ik in het begine leuke en moeilijke dingen met hem doe, doet hij later wel mee met de dingen waar ik in eerste instantie mee wou beginnen(dressuur oeffeningen en springen).

Horseball dat is inderdaad wel erg leuk!, kan je mij uitleggen wat een labyrinth is?

En hoe leer je haar zijgangen? Heb dit wel met andere paarden gedaan, maar zij weet niet hoe het moet, hoe moet ik haar dat leren? Ik ben best wel een beginner in dressuur!

Springen doe ik juist niet in de bak, want dat vindt ze verschrikkelijk saai en weigert ze! Dan ettert ze nog erger Tong uitsteken Terwijl ze buiten wel goed en hoog springt Tong uitsteken

Woensdag gaat ik weer in de bak rijden, ben benieuwd Haha! Dan worden er ook foto's gemaakt, die zal ik dan ook wel op bokt zetten!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:54

Een labytinth maak je van hindernisbalken. Je kan simpel beginnen door er 2 naast elkaar te leggen met ong 75cm tot een meter afstand ertussen en dan er doorheen rijden. Dit kan je uitbouwen door er hoeken in te maken, dan kun je er op allerlei manieren doorheen (voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts), je kan het ook lastig maken door er voorwaarts in te rijden en de bochten zijwaarts nemen enz (zodat je altijd met je gezicht 1 kant op kijkt. Dit is een (redelijk slecht) voorbeeld maar je kan wel goed zien hoe je het in elkaar kan zetten.

Zijgangen moet je je paard leren door hem eerst te leren wijken voor druk. Begin eens met hem tegen de bakrand aan te zetten en dan voorzichtig met 1 been te drijven en evt. met je andere hand (dus linker been- rechter hand of rechter been- linkerhand) heel voorzichtig in je teugels te knijpen. Als hij dan 1 stap zet prijs je hem de hemel in en binnen de kortste keren snapt hij wat je bedoelt.

Je kan natuurlijk ook een open plek in het bos opzoeken en daar een paar dressuur oeffeningetjes doen. Misschien gaat ze het dan leuk vinden.

Suc6 ermee!

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:54

heeii lianne Haha!(L)
nou dit probleem had harry dus ook maar niet zo extreem als silvy harry vond er aleen gewoon niks aan en deed zn best niet en was niet vooruit te branden ..
nu doen we het zo: ik probeer altijd even in de bak te gaan al is het maar een halfuurtje gewoon eventjes oefenen voor dressuur als hij het dan goed doet dan gaan we nog lekker buiten crossen.
en nu gaat het super met hem Haha! hij is goed aan het been wat hij eerst helemaal niet was :S maar het gaat veel beter nu Haha!
maar in welke bak rij je dan ?? die gewoon in de tuin van de eigenaresse ?? want die is ook niet zo heel groot en misschien voelt silvy zich dan niet zo vrij als dat je buiten rijd wat natuurlijk logisch is Knipoog
maar misschien kunen we een keer afspreken en dat ik ga kijken dan want het is met harry ook gelukt haha Tong uitsteken

ik hoor het nog wel Knipoog
xx Mij Haha!