Drammerig hard stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Drammerig hard stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:31

Hoi,

Als ik buiten rij met mijn paardje wil ze vooral de terug weg veel te hard...als ik er niks aan doe wordt het zelfs telgang.
Ik heb haar al 10 jaar en heb tot op heden de oplossing nog niet.

Verder is het een perfect paardje maar dit lijkt er niet uit te willen....

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik zou kunnen doen?

Liedje_

Re: Drammerig hard stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:47

Misschien een ander paard erbij? En die ervoor gooien waardoor ze niet harder kán?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:49

Wordt lastig want ik rij eigenlijk altijd alleen..
Maar het is ook nog het type dat perse voorop wil...dus een ander ervoor is niet echt gustig dan.

Maar bedankt dat je meedenkt Lachen

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:53

Idd, dan word die denk ik alleen maar heter.
Dan weet ik het ookniet, ik zou alleen maar kunnen bedenken dat je dan even een klein rondje draait oid. Maar dat heeft in dit geval ook geen nut..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:00

Hoe zijn je buitenritten?
Laat je paard genieten van een buitenrit, onderweg laten grazen zodat hij niet zo nodig gauw naar huis wil.
Toch het niet toelaten, terug nemen en desnoods via een omweg naar huis.
Of gewoon elke keer weer omdraaien, totdat ze doorheeft dat het op deze manier het thuiskomen veel langer duurt.
Belonen door aai op de hals of met stem als ze rustig loopt.
Blijf zelf ontspannen het kan nl zijn dat jij wat meer spanning geeft omdat ze terug wil.
Geef ook niet direct eten na een buitenrit zodra ze dat doorhebben willen ze ook gauw terug naar huis.
Als ze het al 10 jaar doet word het moeilijk en vraagt tijd en geduld maar het is wel mogelijk om het eruit te halen.
Succes!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:27

Het enige in deze lijst wat ik niet doe is: laten grazen onderweg en meteen voeren bij thuiskomst.

Het rijden via een omweg heeft niet zoveel zin heb ik gemerkt..
Het lijkt wel af er een compas op zit, waar ik ook ben (ook al weet ik het zelf geeneens..) richting huis is drammen geblazen.

Zelf weet ik inderdaad dat ontspannen zitten kan helpen en heel soms helpt het ook wel een beetje maar vaak is dat van heel korte duur.

Ik probeer ook zoveel mogelijk om nieuwe routes te rijden in onbekend terrein, voor ons allebei.
En zolang we maar van huis af gaan werkt dit prima...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:38

Rijd je alleen maar buiten of doe je ook andere dingen?
Belangrijk is idd afwisseling verschillende routes nemen enz.
Weet niet of je je paard niet wilt laten eten onderweg, maar als ze rustig stapt kun je haar af en toe een hap laten nemen.
Ze hebben idd een compas, voor mij erg handig moet ik zeggen als ik verdwaal weten ze altijd de weg terug.
Als je op pad gaat is ze wel voorwaarts of eerder geneigt naar sloom?
Mijn trainer zegt als paarden drammerig worden op weg naar huis dat ze niet genieten van het ritje maar het zien als werk, dus zorg ook op buitenrit voor afwisseling.
Zoals het weggaan met andere, laten grazen, af en toe gewoon naast je paard stappen en niet altijd het zelfde pad dezelfde dingen vragen.
Evt kun je ook veel draven en stevig stappen op buitenrit zodat als ze naar huis moet een beetje moe is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:43

Ik rij eigenlijk merendeel in de bak...(vroeger niet)...

Ze is altijd wel vlot dat vind ik ook niet erg maar de terugweg is het gewoon erg vervelend.

Ik laat haar uit principe niet eten, ook omdat ik haar zo heb afgericht dat wanneer zij ergens moet staan en wachten (ze kan niet vast staan..) dat ze dat ook doet.
Ik ben echt superconcequent met dat soort dingen.
Eten mag ze in haar eigen tijd...klinkt hard maar mijn paard weet waar ze aan toe is.

De buitenritten zijn ook erg afwisselen, de ene keer gaan we langs de weg op visite bij mijn moeder de andere keer gaan we op 'survival' in het bos en door het water...

Ik rij bewust niet veel met anderen omdat dit het gedrag meestal verergerd, tenzij het andere paard net zo vlot is als zij, dan is het goed.

[edit] ik gallopeer ook veel, maar het is gewoon onmogelijk om haar moe te krijgen, het is me in die 10 jaar nog nooit gelukt......reken maar dat ik het geprobeerd heb Haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:51

Van draven worden ze rustiger dan van de galop normaal gesproken dacht ik.
Is het in de 10 jaar erger geworden of eigenlijk altijd hetzelfde?
Toen je vroeger minder in de bak reed was het drammerige ook minder of hetzelfde?
Want dan zou je evt kunnen proberen weer wat meer in de bak te rijden.
Ik respecteer je mening van het consequent zijn en niet laten grazen onderweg, toch kan het helpen ookal stap je af op een grasveldje en laat haar grazen en gaat weer verder na een kwartiertje ofzo.
Dus niet tijdens het rijden.
Zodat ze ook hierin duidelijk verschil weet.
Mijn paard mag grazen onderweg, maar wanneer ik het zeg.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:03

Vroeger toen ik nog geen bak had en dus allen maar buiten reed was het (volgens mij) ietsjes minder erg.

Ik ga dat grazen onderweg misschien wel proberen, als het zou kunnen helpen kan ik inderdaad eens gaan afstappen en haar laten grazen.

Punt is dan wel dat ik dan misschien een probleem creeer met het 'blijven staan' .....das dan weer lastig!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:17

Heb echt geen idee of dat een probleem gaat geven later met het stilstaan.
Dat zou idd niet handig zijn, maar denk dat als je je paard goed en duidelijk laat weten waar wel en waar niet hoeft het denk ik ook geen probleem te zijn.
Mijn paard nog niet zo lang onder het zadel weet met stemhulpen bv zelfs wanneer wel en wanneer niet grazen.
Jouw paard staat stil met het touw/teugels op de grond neem ik aan, omdat je haar niet vast kan zetten.
Als je het halstertouw/teugels op de grond hebt betekend het niet grazen en in je hand wel.
Denk dat het gewoon een kwestie van consequent aanleren is in dit geval.
En misschien toch iets meer weer buiten gaan rijden wil misschien ook helpen.
Kan ook gewoon weer opnieuw moeten wennen zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:24

wanneer ze op me moet wachten heb ik geen touw aan de grond, mevrouw is namelijk als de dood dat ze er op gaat staan en raakt bij voorbaat al in paniek..

Zoals je dus kan lezen dit er een redelijk gebruiksaanwijzing bij Knipoog
Maar zodra je die van A tot Z kent is het best een leuk paardje Clown

Ik ga je advies zeker gebruiken en er over denken wat voor mij de beste manier is om het uit te voeren.

bedankt tot zover!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:45

Geen dank hoor, hoop dat je iets vind om het op te lossen en misschien komt er nog iemand voorbij die een beter idee heeft.
Een paard met gebruiksaanwijzing is wel leuk, zo blijf je tenminste bezig en word het niet saai.
Maar het moet voor beide wel leuk blijven.
Ben benieuwd of het gaat werken veel succes ermee iig.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:11

ik volg dit even zit met precies hetzelfde probleem, het is inderdaad of er een navigatiesysteem opzit Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:19

Op zich vind ik het heel natuurlijk gedrag hoor, zeker omdat ze alleen is.
Ik zou dus eerst proberen om samen met een ander paard te rijden.
Maar als dat niet lukt;
Als je thuis bent, rijd dan je eigen huis voorbij. 100 meter ofzo doorrijden en dan weer richting huis. Gaat ze weer drammen, weer je eigen huis voorbij rijden. Net zo lang tot ze op jou gericht blijft bij het richting huis rijden.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:58

geef haar een lange teugel.

groetjes Nijnthju

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:45

dit heb ik ook wel eens met mijn pony, ik moet ook iedere dag naar de manege lopen.
soms als ze dan te heet wordt zet ik haar stil, en dan even belonen enzo, dat ze weer ontspand. dan stap ik weer rustig verder. en als ze dan weer druk gaat doen, dat weer herhalen. en dan merk je dat ze weten dat ze stil moeten staan als ze druk gaat doen, dus dan blijft ze rustig stappen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:23

ik ken het probleem zowel op heen als terug weg.
bij mij helpt het als het paard te hard gaat stil zetten enkele seconden halthouden en dan belonen en verder stappen , waarneer het weer te hard gaat het zelfde, op een gegevent moment snap mijn pony dat hij te hard gaat.. en als hij het dan tog een tijdje goed doet weer eens belonen.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:41

nijnthju schreef:
geef haar een lange teugel.

hmm.. heb een beetje hetzelfde probleem.. maar lange teugel werkt bij mij niet als ze in zo'n bui is. Dan gaat het alleen maar harder.

Ik doe alleen als ze ontspannen is een lange teugel.
Als ze in een drammerige bui is zet is haar steeds halt als ze te hard wil gaan. Als ze weer ontspant weer in stap. Te snel, weer halt. Verder doe ik (probeer ik tenminste Knipoog ) alles met een losse teugel te doen. Maar dit werkt bij mij redelijk. Ze blijft geconcentreerd op mij. Als ze dan nog steeds niet concentreerd op mij, doe ik soms een stapje verder (achteruit, vanuit halt in draf, draf halt enz). Met andere woorden ik probeer haar te focussen opmij, zodat ze niet met haar gedachten bij thuis zit.
Hoop dat je snapt wat ik bedoel en er iets aan hebt.

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:47

idd gewoon een overgang terug maken als ze zelf vooruit wil
en je huis voorbij rijden is sowieso goed om te doen, dan leer je ze dat ze pas naar huis mogen als jij dat wil.
probeer anders in plaats van te laten grazen onderweg een snoepje of brokjes mee te nemen.
Dat lijkt mij minder verwarrend voor je paard en zal die dus ook niet zomaar gaan grazen als het niet mag.