Joram @ work! TIPS?! & L1 klaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astridhorse

Joram @ work! TIPS?! & L1 klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 15:45

He allemaal, ik heb vandaag heerlijk gereden met Joram..
Mn vader ging eindelijk weer eens foto's maken, en ik verwachtte dat ik leuke foto's zou hebben om te laten zien..
Hij liep namelijk hartstikke fijn, maar nu ik de foto's zie Verdrietig

Ik weet dat ik best eens een harde hand heb, maar de laatste tijd gaat het erg goed en ik rijd hem heel ontspannen, we beginnen laag en hij loopt goed over de rug, met een actieve achterhand.
Ik zorg écht dat hij zn achterhand goed meeneemt, ook vandaag. Van voren probeer ik zo stil mogelijk te zijn, want hij heeft nogal eens een onrustige aanleuning, maar vandaag had ik mn handen wel stil, en was de aanleuning voor mijn gevoel goed. (op het 2e filmpje, laatste stukje zie je zn hoofd wel erg bewegen. das niet de bedoeling!)
Toch lijkt het op de foto's of ik hem in de krul trek.
Wat doe ik nou zou fout? Volgens mijn vader zag het er prachtig uit, maar ik kan alleen maar huilen als ik die foto's zie! (filmpjes geven al een beter beeld Lachen )

5 april ga ik voor de eerste keer L1 rijden. Had vandaag echt wel het gevoel dat we dat makkelijk kunnen, nu weet ik het niet meer zo zeker..
Oja, ik heb voor het eerst nieuwe leren laarzen aan.. moet ik ook nog aan wennen maar das geen excuus voor de rest van mn rijden..

Fotos heb ik niet op volgorde gezet!

Afbeelding
1. Niet zo'n goed moment, maar je ziet wel dat hij te diep loopt, wel een héle rare knik..

Afbeelding
2. Hallo paal Clown hier mis ik achterhand en zie mezelf hem in de krul trekken?!

Afbeelding
3.

Afbeelding
4. En ik maar denken dat hij goed ging dragen Verdrietig

Afbeelding
5. Ik knik ook nog eens in naar links. Zie dat ik dat op meer foto's doe. Zal ik ook op letten, ben juist bezig hem zo recht mogelijk te houden.

Afbeelding
6. In de proef loopt hij wat betreft hoofd/hals houding zo, of ietsjes hoger.

Afbeelding
7. Daar scheuren we de hoek door..

Afbeelding
8. Beetje apart, ik geef hem hier waarschijnlijk hulpen voor middengalop.

Afbeelding
9. Stap is al verbetert. Nu ik hem zo actief mogelijk houd wordt het steeds beter.. Draf en galop ook, voor mijn gevoel is het 100 x beter dan een half jaar geleden, maarja..

Afbeelding
10. Dressuurproef van de tripalon in gorssel, maar 1 foto, wou hem toch nog even laten zien ondanks mijn beroerde benen en het verkeerde moment Clown

Afbeelding
11. Lovers

Twee filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=B54Q8a35_nk Galop reed ik vandaag lekker voorwaarts, kan nog stukken meer verzameld maar vandaag dus niet Clown Draf ga ik eerst lekker doorrijden, daarna rijd ik hem meer terug
http://www.youtube.com/watch?v=y5CZmDzI69A Stukje wijken, ik weet dat ie over de buitenschouder wegloopt.

Ik hoop ik een aantal goede tips kan krijgen!
Dus laat aub een berichtje achter !

Oja, ik heb les. Daar krijg ik ook geen commentaar over te diep lopen ofzo.
Mn vader heeft nu ook de foto's gezien, hij zei dat het er in het echt niet zo uit zag zoals op de foto's, niet zovaak mond open of te diep.. Dus het blijven wel momentopnames! Maar toch!
En.. hij heeft een hele dikke tong, die steekt er altijd aan de zijkant een stukje uit. Hij knabbelt (bijten ook) soms wel es op het bit, dan doet hij ook zn mond wat open. Ik rijd met een appelbit.

PS: Sorry voor het gel*l, als je het niet interessant vind dan lees je het niet (lekker handig dat ps onderaan staat Vork )

Yellowfish

Re: Joram @ work! TIPS?! & L1 klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:49

Om heel eerlijk te zijn vind ik de foto's niet eens een naar beeld geven Lachen je hebt zelf goed in de gaten dat er nog een aantal punten zijn waar je op moet letten, maar het feit dat je les hebt en de foutjes zelf ook goed onder ogen ziet, laat blijken dat jullie er echt wel komen Lachen

Ik zou je willen aanraden om eens een paar rondjes aan de longeerlijn te gaan, dan je beugels uit te doen en je teugels in een knoop leggen, en je instructrice/instructeur dan alleen op je zit te laten leggen zodat je eens alleen daarop gefocussed bent Lachen

Succes !

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:53

Ik vind het er ook netjes uitzien Lachen Al heb ik wel idee dat hij behoorlijk loopt te 'racen'.. (weet niet of ik dat goed zie). Ik ziem liever wel actief, maar iets langzamer. Ook zou ik de teugels iets langer laten waardoor hij voor wat meer ruimte krijgt en niet te opgekropt gaat lopen. Misschien dat hij zo ook in een langzamer tempo ruim kan lopen Lachen
Veel succes met je wedstrijd! Ik denk dat dat wel goed gaat komen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:56

Ik vind het ook niet slecht eruit zien hoor! Ik denk dat je paard zo zelf gemakkelijk inknikt ik zie je nl niet trekken Lachen. Mijn tip is je handen wat meer dragen, en wat hierboven al gemeld is over je houding. En wat je zelf zegt inderdaad zorgen dat hij recht blijft. Ik denk dat je heel goed op weg bent hoor Knipoog

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:56

Ik vind het er netjes uit zien hoor!
Probeer wel, als ie netzoals in dat 2e filmpje onder je uit peert, je handen laag te houden.

veel succes met je L1 debuut! Haha!

Melanie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:57

Vind het er leuk uit zien hoor, je paardje loopt wel achter de loodlijn op elke foto, probeer met je handen nog iets meer mee te geven en geef je paard net iets meer ruimte van voren en drijf je paard lekker voorwaarts zodat ie zijn hoofd als het ware wat meer naar buiten drukt in plaats van teveel naar binnen! Heel erg veel succes verder vind ik trouwens dat je er heel erg netjes op zit hoor. Wees niet te streng voor jezelf het gaat helemaal goed komen! Lachen

[edit] type foutje

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:59

Ik vind het er helemaal niet zo beroerd uit zien hoor! Op alle foto's en ook op de filmpjes zie ik een paard hard werken voor zijn baasje: hij loopt actief en neemt je hand aan, en jij trekt hem helemaal niet in de krul. Ik vind dat je hem netjes rijdt Ja

Wat me wel opviel is dat het in de galop lijkt alsof je hem met je lichaam naar voren 'duwt'. Probeer dat dus iets minder te doen. Ook mogen je handen wat hoger en volgens mij had je ze ook niet altijd rechtop - maar dit kon ik niet zo heel goed zien. Voor mijn gevoel mogen je beugels ook wel één (of twee) gaatjes langer en moet je er op letten dat je je benen iets verder naar achteren legt.

Zoals Yellowfish dus al zegt; eens aan de longeerlijn zonder beugels en teugels is misschien wel een goed idee!

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:05

Wow bedankt allemaal Lachen ik zal er wel wat mee gaan doen, heb een poosje geleden ook zonder zadel les gekregen met allerlei oefeningen Lachen. Aan de longeerlijn heb ik nog nooit gereden, maar ik zal es vragen of we dat kunnen doen Lachen

Ik was bezig met middengalop en middendraf op het filmpje, kwam er alleen niet goed uit Clown Het lijkt idd wel op racen. Het probleem is als ik mn teugels iets langer laat, dan wordt hij ontzettend lang. Ik kan hem wel nog langer geven, zo rijd ik af en toe ook maar dat is dan lang en laag.
Ik denk dat als ik mn handen meer ga dragen het ook al scheelt, zoals jullie ook zeggen. Maar ik heb ze nu een poos wat meer naar beneden, omdat ik anders ging zagen.. nouja zagen, mn handen bewogen in elk geval te veel Bloos
En idd ik houd ze niet altijd rechtop, ben ik ook mee bezig Lachen
Beugels gaan uuh denk ik nog niet langer, of misschien 1 gaatje wel, maar eerder had ik ze nog korter, en met deze laarzen was t even wennen Lachen

Dat duwen in de galop heb ik ook vaker gehoord Bloos Is heel lastig om dat niet te doen bij hem Tong uitsteken

Het is een beetje lang verhaal, maar er kwamen allemaal reacties bij, in elk geval bedankt! Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:06

MMM...ik zie een paard dat niet over de rug loopt. Ik zie een paard dat daardoor ook op de voorhand duikt en ik zie een paard dat 'bijna' verkanteld met zijn hoofd.
Je zegt, je hebt les...wat moet je van je instructrice (teur) doen in je lessen? Je zit er verder netjes op en ik denk dat je paard zeker beter kan lopen dan dit.
Persoonlijk zou ik meer aan lengte buiging gaan werken en rechtrichten.
Versta me niet verkeerd, de L1 kom je op deze manier wel door, maar ik neem aan dat je verder wil met je paard.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:22

Met rechtrichten zijn we heel veel bezig geweest! Moet idd zeggen dat ik daar minder mee bezig ben (voortaan ga ik er weer mee bezig! echt waar Knipoog)
In de les rijden we veel (slange)voltes, gebroken lijnen etc., meestal op de binnenhoefslag, ik moet mn benen niet naar voren steken, mn handen stilhouden en rechtop, overgangen goed rijden etc.. En verder werken we wel eens met balkjes/cavaletti, voor zn achterhand, geen racende galop; gaat nu goed, dus gaan we ook bezig met verzamelde gangen. Daar ga ik zonder begeleiding niet mee bezig.
Ik probeer hem meer te laten dragen, dus meer op zn achterbeen te zetten en dat gaat toch wel goed. Zie ik alleen niet terug op de foto's, maarja..

Verder zou ik niet weten hoe ik mn paard beter over de rug moet laten lopen, of minder laten verkantelen.. als je daar tips bij hebt hoor ik die graag Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:06

Tja...eigenlijk zou jou instructrice (teur) je daar bij moeten kunnen helpen. Ik zou het verzamelen nog maar even laten voor wat het is, en eerst recht gaan richten. Verzamelen kan je paard trouwens alleen goed doen als hij over zijn rug kan lopen.
Daarom begrijp ik eigenlijk niet dat je instructrice je al 'verzamelde' gangen wil laten rijden als de basis eigenlijk nog niet helemaal in orde is.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:15

Dat ben ik met je eens. Zoals het nu is ben ik zelf altijd met de basis bezig, en in de les gaan we wat verder behalve als ik aangeef problemen te hebben.
Volgende les wil ik daar ook weer mee aan de slag gaan (recht richten, juiste aanleuning zoeken, mijn houding).
Maar om je paard over zn rug te laten lopen, moet je dan weer lang en laag gaan beginnen? En wanneer weet je nou wanneer je weer verder kunt gaan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:24

Ik neem aan dat je moet betalen voor je lessen? Als je een goede instructeur hebt, dan ziet die de problemen bij je paard en weet dus ook wat je wel en niet kan rijden en die helpt je ook verder in de africhting.
Je begint normaal gesproken bij het begin en gaat naarmate je paard dingen gaat begrijpen,losser en sterker in zijn lijf word, steeds een stapje verder in de africhting. Ik heb het idee dat jij hele stukken overslaat.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:47

mooi paard ziet er goed uit !
veel su6
Gwn een gokje wagen

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:01

Hmm, tja hij heeft natuurlijk al M gelopen (hij is bijna 17). Dus ik ben gewoon dom verder gereden toen ik hem kreeg, ookal kon ik dat niet (wat resulteerde in dom knolhobbelen). Dus ik ben met mn instructrice een jaar lang aan de basis gaan werken. En die zit er nu wel goed in, hoor. Wat niet betekent dat ik daar niet steeds mee bezig ben. Maarja, ik denk dat ik maar gewoon verder ga met de tips die ik heb gekregen in dit topic, en lessen en leren blijf ik mn hele leven toch wel doen. Lachen

michelle_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:13

ik weet niet of ik het goed zie maar op het eerste filmpje waar je aan het van hand veranderen bent, ben je aan het zagen met je handen het hoofd van je paard gaat steeds op en neer probeer je handen stil te houden en meer naar voren zodat z'n neus naar voren kan.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:03

super netjes!!
je bent klaar voor L zker weten!

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:10

@ michelle_v_h: klopt, ik 'zaag' snel. dit doe ik niet express, zeker niet, het gaat al steeds beter en ben hier mee bezig Lachen
Meestal heb ik het zelf ook niet door..

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:18

ik wilde ook nog een tip geven: op het filmpje ziet het er een beetje uit of je paard scheef galopeert, namelijk met zijn achterhand naar binnen, tip hiervoor: op een recht lijn steeds wat schoudervoor rijden!
Aanleuning ziet er op fimpjes echt goed uit voort

succes met je debuut!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:25

Wat ik zie op de filmpjes, is dat je paard onder je uit probeert te lopen. Vervolgens houdt jij hem met je handen tegen, waardoor hij te diep en op de voorhand komt. Probeer je paard meer aan je zit te krijgen (door veel te schakelen en overgangen op je zit te rijden), zodat je van de voorkant af kan blijven.

Succes!