10jarige inrijden, veel nadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

10jarige inrijden, veel nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:03

Zoals de titel al zegt.. mijn vraag aan jullie is: een tienjarige inrijden, welke problemen kan ik verwachten.

De situatie is zo: ik ging een paard van de staleigenaar verzorgen. Helaas werd dat paard verkocht, maar hij had nog een andere, Rollypop. Een merrie van 10(?) jaar oud (de meningen op stal lopen uiteen, maar als het goed is wordt ze dit jaar 10? de R?). Ze is fokmerrie geweest, maar de staleigenaar fokt niet meer.
Het is echt een schat van een paard! Ze is heel lief, en vindt het heerlijk om voor je te werken. Ik heb haar nu een aantal keer gelongeerd, want ze is echt wel wat te dik. Ze luistert ook erg goed naar wat je zegt, alleen van draf terug naar stap vindt ze niet leuk, ze vindt draven zo leuk! Bloos
Twee jaar geleden is een jongen op stal met haar bezig geweest, hij heeft haar weleens gelongeerd en een hoofdstel ingehad, verder niet, naar zijn woorden. Hij is daar al snel weer meegestopt, omdat hij geen tijd meer had.

Nu heeft de staleigenaar mij gevraagd of ik haar niet wil inrijden. Bij dat gesprek waren nog een aantal andere mensen, zij vonden het ook wel een goed idee. Ik wil nu dus graag weten wat ik kan verwachten, omdat ze toch al wel wat ouder is. Wat zijn jullie ervaringen? Als het gebeurt, gebeurt het in ieder geval onder heel goede begeleiding, ik wil niets verpesten. Ik hoef hier dus geen opmerkingen over..

Alvast bedankt!

doerakje

Re: 10jarige inrijden, veel nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:31

Zelf heb ik een 16 jarige merrie, ze is altijd gebruikt voor de fok..
ze is ooit ingereden rond haar 6e maar daarna stil gestaan tot ik haar kocht.

Toen gingen we aan het werk, basis dressuur.. in het begin pikte ze alles heel goed op en dacht hee wat een leuke afwisseling.. maar nu ik probeer een simpel B proefje te rijden laat ze heel duidelijk merken dat ze het niet gewend is en dus ook niet wil doen.

mijn punt is dus.. in het begin zal ze het intresant vinden maar ik ben bang dat ze zodra ze merkt dat het serieus word zou kunnen denken.. DOE T LEKKER ZELF!!

dit is natuurlijk heel verschillend per paard, maar houd er rekening mee dat het een hele omschakeling is voor het beestje..
(mijn paardje gaat nu toch maar weer terug naar het fok paard, omdat ze het gewoon echt niet leuk vind)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:36

Ze zal vermoedelijk inderdaad wat moeilijker te overtuigen zijn aan het werk te gaan dan een paard dat jonger is, maar dat hoeft op zich niet eens zo te zijn. Maar feit is wel dat deze dame al een wat zelfstandiger bestaan achter de rug heeft, en je dat dus in je training kunt tegenkomen.

Maar ik begrijp verder dat ze wel al enigzins gecultiveerd is? Mijn oude manegebaas heeft nl. ooit een fjord van ongeveer die leeftijd uit een natuurgebied geplukt om hem te beleren. Dier kende niets. En heeft zo'n beetje alle halsters, halstertouwen longeerlijnen, singels en hekken gebroken, totdat baas de ingeving kreeg dat fjord in kwestie maar weer terug moest naar het natuurgebied. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:12

Mariannedeb schreef:
Zoals de titel al zegt.. mijn vraag aan jullie is: een tienjarige inrijden, welke problemen kan ik verwachten.

De situatie is zo: ik ging een paard van de staleigenaar verzorgen. Helaas werd dat paard verkocht, maar hij had nog een andere, Rollypop. Een merrie van 10(?) jaar oud (de meningen op stal lopen uiteen, maar als het goed is wordt ze dit jaar 10? de R?). Ze is fokmerrie geweest, maar de staleigenaar fokt niet meer.
Het is echt een schat van een paard! Ze is heel lief, en vindt het heerlijk om voor je te werken. Ik heb haar nu een aantal keer gelongeerd, want ze is echt wel wat te dik. Ze luistert ook erg goed naar wat je zegt, alleen van draf terug naar stap vindt ze niet leuk, ze vindt draven zo leuk! Bloos
Twee jaar geleden is een jongen op stal met haar bezig geweest, hij heeft haar weleens gelongeerd en een hoofdstel ingehad, verder niet, naar zijn woorden. Hij is daar al snel weer meegestopt, omdat hij geen tijd meer had.

Nu heeft de staleigenaar mij gevraagd of ik haar niet wil inrijden. Bij dat gesprek waren nog een aantal andere mensen, zij vonden het ook wel een goed idee. Ik wil nu dus graag weten wat ik kan verwachten, omdat ze toch al wel wat ouder is. Wat zijn jullie ervaringen? Als het gebeurt, gebeurt het in ieder geval onder heel goede begeleiding, ik wil niets verpesten. Ik hoef hier dus geen opmerkingen over..

Alvast bedankt!

Het is moeilijk te zeggen, wat je kan verwachten, dit scheelt natuurlijk net als bij een jong paard wat je gaat inrijden per paard en per situatie.
Denk wel dat er te verwachten valt, dat een jong paard makkelijker leert, je sneller zal begrijpen dan dit paard. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Als jij ervaring heb met inrijden, of voldoende ervaring, en je doet dit onder goede begeleiding(wat jezelf ook al aan geeft) denk ik dat er vrij weinig écht fout kan gaan.

Veel succes. Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:39

Een jong paard leerd meestal sneller. Maar een ouder paard heeft meestal wat meer van de wereld gezien en is vaak al wat cooler in het koppie.

Ik heb een super groene 13 jarige ingereden en betuigd afgelopen half jaar. Merrie is wel naar de keuring geweest in het verleden, maar liet zich niet eens poetsen (leuk bij een schimmel Knipoog ). Ze is volgens mij echt weinig in handen geweest (ik heb haar rechtstreeks van de fokker).
Maar echt rare dingen hebben we niet mee gemaakt. Ze schiet wel snel in de stress, maar ziet ook weer snel in dat het toch niet eng is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:51

Mogelijke problemen:
- Niet gewend iets te "moeten", minder te vormen/overtuigen dan een jong paard. Kan problemen geven op het moment dat het wat moeilijker wordt (spierpijn bijv).
- Minder jong, dus mogelijk meer tijd nodig voor spieropbouw en verkrijgen van de nodige souplesse.

Tegenover bovenstaande staat dan het mogelijke voordeel dat een wat ouder paard wat koeler is (pubertijd voorbij) en misschien ook wat minder soepel en snel, zodat je er minder snel naast ligt Knipoog

Succes ermee!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:55

QQQQ schreef:
Mogelijke problemen:
- Niet gewend iets te "moeten", minder te vormen/overtuigen dan een jong paard. Kan problemen geven op het moment dat het wat moeilijker wordt (spierpijn bijv).
- Minder jong, dus mogelijk meer tijd nodig voor spieropbouw en verkrijgen van de nodige souplesse.

Tegenover bovenstaande staat dan het mogelijke voordeel dat een wat ouder paard wat koeler is (pubertijd voorbij) en misschien ook wat minder soepel en snel, zodat je er minder snel naast ligt Knipoog

Succes ermee!

Ik heb ervaring met het inrijden van oudere paarden (tot 11 jaar, ook gewezen fokmerries).
Ben het helemaal eens met bovenstaande. Je hebt wel als bijkomend voordeel dat je wel wat meer kunt doorpakken. In die zin, dat je geen rekening hoeft te houden met dat het paard nog in de groei is. Dus als je bijv. gaat springen, kun je dit sneller in hoogte etc. opbouwen dan dat je bij een drie-jarige zou doen.
Ook mentaal zijn die dieren volwassen en kunnen ze dingen sneller verwerken is mijn ervaring. Maar de souplesse etc. is weer minder, dus dat heft elkaar weer een beetje op.
Veel plezier met het paard!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:59

Wij hebben bij ons op stal ook een poging gedaan een paar jaar terug om een fokmerrie in te rijden. Deze merrie is nooit eerder echt bereden geweest, want dat is nooit gelukt.
Onze poging is ge-eindigd toen het eng BLEEF en ze zo'n enorm grote en lange boksessie gaf dat ik heel hard tegen de grond ben geklapt. Toen heeft de eigenaar besloten dat het te gevaarlijk was. Dit is inmiddels wel een jaar of 5 geleden. Paard (fries was het) bleef panisch als ze iets omhoog zag komen achter zich. Erop zitten kon prima, maar absoluut niet bewegen. Erop klimmen was dus een verschrikking, maar als je eenmaal zat en je stil hield ging het prima. Teugelhulpen kende ze licht, omdat ze wel wat tuigwerk erop had zitten, dat was geen probleem. Maar als ik begon te praten of bewoog was het echt blinde paniek en dan haalde ze alles uit de kast om dat pratende bewegende ding eraf te halen. Was niet prettig Nagelbijten / Gniffelen

We hebben het destijds wel niet goed aangepakt, dat staat vast. Hebben het redelijk rustig aan gedaan dat wel, maar denk niet rustig genoeg. Ik heb nog steeds mijn twijfels of het op een andere manier wel gelukt was, maar goed.

Het is dus een kwestie van proberen voor jou, geen enkel 10 jarig paard is hetzelfde, dus wie weet gaat het bij jou prima.
Wens je erg veel succes in ieder geval!! Hou ons op de hoogte!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:01

Voordeel: je paard is zeker weten uitgegroeid! Belangrijk punt. Lachen

Nadeel kan zijn dat ze ooit wel eens (echt) ingereden is geweest maar dat het zulke problemen gaf dat ze in de fok is gegaan. Dat is dan "wordt case scenario". Dus misschien even naar vorige eigenaren vragen en nagaan wat haar leeftijd toen was.

Een jong paard leert erg snel, maar dat kan ook een nadeel zijn. Het is zeker niet zo dat een ouder paard niet snel leert, dat hangt meer af van het paard zelf.

Als ze het leuk vind om met je aan het (grond)werk te zijn, is dat wel een goed teken. Verder langzaam opbouwen en veel herhalen. Eigenlijk net als bij elk ander paard. Veel succes.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:22

Bedankt allemaal voor de reacties! Fijn om te horen dat het bij veel mensen wél goed is gegaan, ik kreeg namelijk van sommige mensen op stal opmerkingen als 'nou succes dan, ze is al zó oud'. Maar anderen vinden het juist super leuk..

Ik heb nu gewoon de instelling.. 'we zien wel wat het wordt, doen gewoon lekker rustig aan Haha!'

Voor zover ik weet is ze altijd al van de staleigenaar geweest, dus ze is niet eerder ingereden. Alleen grondwerk.

Het is verder wel echt een heel lief paard. Ze herkent me ook al.. echt leuk. En ze luistert ook steeds beter.. dus dat is een goed teken.. Ik heb vandaag met iemand van stal afgesproken om volgend weekend ofzo voor het eerst een zadel erop te leggen, kijken hoe ze daarop reageert. Ik houd jullie op de hoogte! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:28

Leuk dat je er zoveel goede moed in heb!
Succes. Haha!

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:37

Gaat helemaal goed komen marianne, erg leuk paardje Knipoog

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:49

Het heeft ze voor en nadelen natuurlijk!
Het is natuurlijk zo dat een jong paard wat makkelijker leerd.
Maar een oud paard kent al veel meer dus meestal zijn die wat rustiger!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:27

Met veel geduld moet het zeker lukken.
Veel succes het zal echt wel goed komen.
En mocht je hulp nodig hebben, je weet me te vinden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:29

een jong paard kijkt overal speels tegenaan, dat heeft voor en nadelen een wat ouder paard kan misschien wel rustiger zijn maar is ook slimmer en heeft zo door dat het niet zo grappig is om iemand op zijn rug te dragen, het verschilt echt per paard

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:57

Gewoon proberen! Geen een paard is hetzelfde, maar ik zie geen reden waarom het grote problemen zal geven.

good luck!!

_Marianne

Re: 10jarige inrijden, veel nadelen? *update 1*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:00

Even een update-tje.. Ik heb vrijdag voor het eerst het hoofdstel ingehad.. ze vond het helemaal niet erg! Haha! Daarna gelongeerd.. maar wel met halster eroverheen, zodat er nog geen druk op haar mond zat, kan ze eerst lekker wennen aan het bit. (ze zat wel flink te kauwen en haar tong uit te steken, ze vond het wel gek, maar accepteerde het zeker!) *zo trots Bloos *

En gisteren heb ik voor het eerst met haar vrijgesprongen. Ik wil het voor haar heel erg afwisselend houden, omdat ik wil dat ze het leuk blijft vinden. Ik wilde haar wel peesbeschermers omdoen, maar omdat ik niet wist hoe ze zou reageren op klitteband heb ik eerst een tijd met een stalgenoot naast haar hoofd het klitteband open staan maken en dan weer dicht doen (flink herrie ermee maken dus). Maar het enige wat Roll deed was kijken met een blik van 'sporen jullie wel? Verdrietig ' Maargoed, ook met het omdoen had ze echt geen problemen, het was allemaal wel normaal... haha.
Dus toen maar de bak in.. waar de hindernis stond. Maar die was ENG! Ach gut Dus toen ben ik met haar wat rondjes gaan lopen en steeds dichterbij.. en toen was het niet zo eng meer. En daarna voorzichtig eroverheen gestapt (balk lag op de onderste, dus eigenlijk gewoon op de grond Tong uitsteken ) En dat was allemaal ook wel goed! Dus daarna haar laten draven en eroverheen laten lopen, ging goed! De eerste sprong was onnodig hoog, dat zag ze zelf ook wel in, dus daarna ging ze er heel makkelijk over heen.. Maar voor de eerste keer vond ik het wel genoeg Lachen Maar het gaat nu dus allemaal al heel goed Haha!

Vandaag ga ik weer longeren, ik wil de longeerlijn nu aan het 'buitenbitrondje' vast maken, achter haar oren langs en dan door het binnenbitrondje, zo leer ze langzamerhand ook wat stelling en buiging.. En als dat allemaal goed gaat, misschien eind deze week een keer de longeersingel proberen.. ben benieuwd hoe ze daarop reageert! Lachen

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:05

wij hebben pas ook een 11-jarige pony ingereden, het kost veel tijd, en veel geduld maar bij deze pony lukt het aardig, hoewel ze wel sloom is onder het zadel.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:07

wij hebben met de 11-jarige pony ook vrij gesprongen, dat vind
ze helemaal gweldig. Ze word helemaal hyper als ze een hindernis ziet, de eerste keer al. Ze kan niet wachten om er met een reuzensprong over heen te jumpen'!:D zo leuk om te zien. Tijdens het rijden kan ze o zo sloom zijn maar met springen is het echt een racepony!:D

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:45

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Re: 10jarige inrijden, veel nadelen? *update 1*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:42

Mariannedeb schreef:
Vandaag ga ik weer longeren, ik wil de longeerlijn nu aan het 'buitenbitrondje' vast maken, achter haar oren langs en dan door het binnenbitrondje, zo leer ze langzamerhand ook wat stelling en buiging.. En als dat allemaal goed gaat, misschien eind deze week een keer de longeersingel proberen.. ben benieuwd hoe ze daarop reageert! Lachen
Leuk dat 't zo goed gaat, maar deze manier van vastmaken van de longe vind ik wel wat "heftig". Ik zou d'r voorlopig gewoon aan het halster blijven longeren (of evt een kaptoom), dan ook eens voorzichtig met héle lange bijzet, zodat ze ook eens iets op het bit voelt.
Verder als ze netjes lang en laag aan de longe loopt, haar proberen zo te laten werken, bijv. door veel (schijn)overgangen. Als je er handig mee bent, zou je ook de dubbele longe kunnen proberen op een gegeven moment, waarbij er weer meer met het bit in d'r mond zal "gebeuren", en je d'r ook wat nagevelijk zou kunnen vragen.

En ja, natuurlijk nog erop! Ook voorzichtig, met z'n 2-en (niet allebei erop Clown ), eerst aan de longe. En dan los! Haha!

Succes.

_Marianne

Re: 10jarige inrijden, veel nadelen? *update 2*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:31

QQQQ schreef:
Mariannedeb schreef:
Leuk dat 't zo goed gaat, maar deze manier van vastmaken van de longe vind ik wel wat "heftig". Ik zou d'r voorlopig gewoon aan het halster blijven longeren (of evt een kaptoom), dan ook eens voorzichtig met héle lange bijzet, zodat ze ook eens iets op het bit voelt.
Verder als ze netjes lang en laag aan de longe loopt, haar proberen zo te laten werken, bijv. door veel (schijn)overgangen. Als je er handig mee bent, zou je ook de dubbele longe kunnen proberen op een gegeven moment, waarbij er weer meer met het bit in d'r mond zal "gebeuren", en je d'r ook wat nagevelijk zou kunnen vragen.

En ja, natuurlijk nog erop! Ook voorzichtig, met z'n 2-en (niet allebei erop Clown ), eerst aan de longe. En dan los! Haha!

Succes.

Dank je wel voor je reactie! Ik heb het inderdaad zelf ook nog bijgesteld Clown Ik longeer nu met bitstukje, en dat gaat érg goed! Zo goed dat ik vandaag samen met een vriendin van stal de longeersingel heb gepakt Haha! Raar paard hoor.. ze reageerde echt helemaal nergens op.. niet op het neerleggen.. niet op het aansingelen.. niets! We deden gewoon heel rustig aan met aansingelen.. kijken hoe ze erop zou reageren.. maar ze deed gewoon echt niets.. dus we hebben hem maar gewoon helemaal strak gedaan.
Het longeren ging wat minder, maar er stonden wat mensen bij de bakrand.. dat vond ze niet leuk. Maar ze moet toch luisteren, heb haar dus maar wel op haar mieter gegeven Duivel Daarna ging het weer gewoon goed Lachen
Mijn vriendin had in de tijd dat ik aan het longeren was even haar zadel gehaald, hebben we na het rijden er heel even opgehad, werd ook helemaal niet op gereageerd. Slapen De boom van het zadel was iets te groot (even iemand bijgehaald) dus dit zadel ga ik sowieso niet gebruiken.. morgen zou de staleigenaar nog wat andere zadels opzoeken. Ik wil gewoon vanaf het begin een goedpassend zadel hebben Lachen

Ik hou jullie op de hoogte Haha!

** Edit: zo sta je er dan bij, als je voor het eerst een longeersingel op hebt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DDYOV64I.jpg

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:17

Gewoon iets rustiger aan doen dus

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:45

ik zou op een juiste manier zadelmak maken. oudere paarden zijn toch al wat slimmer en sterker als een 3 jarige
de problemen die je tegen kunt komen zijn verschillend. maar wel gaat het paard veel spieren voelen die hij in die 10 jr nog nooit gevoeld heeft wat voor hem dus vervelend zijn, niet te overhaasten!! maar wel consequent
succes

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:59

Is dit soms in Sliedrecht? De stallen komen me bekend voor namelijk Knipoog
Ze staat wel heel rustig op de foto Lachen
Gewoon rustig aan blijven doen, veel geduld hebben.