De situatie:
Mijn pony wordt dit jaar 22 jaar, dus ze is al aardig op leeftijd. Maar sinds deze winter begint ze echt in te vallen, wordt stijver en haar buik wordt ook steeds dunner. (Ze was echt een hangbuikzwijn en nu is deze gewoon weg. Je kent het, denk ik, wel.) Dit laatste kan door de training komen. We trainen de laatste tijd namelijk erg veel op het gebruik van de achterhand en de buikspieren, terwijl we hier eerst niet zo veel mee bezig waren.
Ze wordt minimaal 3 keer per week gereden of gelongeerd, maximaal 5-6 keer per week. Ligt eraan hoeveel tijd we hebben. Daarnaast longeer ik haar in de winter alleen bij goed weer en wanneer ik weet dat ze niet heet is. Dit omdat ze anders uit haar stekker gaat en haar lichaam dit niet meer goed aan kan en dan 'gebreken' gaat tonen (onregelmatigheid). Ze heeft een stal met een uitloopje (hierin kan ze alleen stappen of draven.) Ze krijgt ook nog evenveel voedsel als eerst. Wel geef ik als ik kom meer penen en appels, vergeleken met vroeger. Ik heb een beetje het gevoel dat ze iets mist, maar wat, want ze mist eigenlijk niets vergeleken met wat ze gewoonlijk krijgt en doet.
De vraag:
Hoe proberen jullie het aftakelen (dus het invallen, stijver worden etc.) tegen te gaan? Rijden jullie op een speciale manier? Of doen jullie extra oefeningen/dingen met jullie paard om dit een beetje tegen te gaan (zoals inbuigen, longeren, buitenritjes etc.)? Of staat die van jullie gewoon op rust? Geven jullie speciaal bix of muesli? Voeren jullie iets extra's bij?
Mijn excuses, als ik het topic fout geplaatst heb.