Oudere pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley_

Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 00:12

De situatie:
Mijn pony wordt dit jaar 22 jaar, dus ze is al aardig op leeftijd. Maar sinds deze winter begint ze echt in te vallen, wordt stijver en haar buik wordt ook steeds dunner. (Ze was echt een hangbuikzwijn en nu is deze gewoon weg. Je kent het, denk ik, wel.) Dit laatste kan door de training komen. We trainen de laatste tijd namelijk erg veel op het gebruik van de achterhand en de buikspieren, terwijl we hier eerst niet zo veel mee bezig waren.
Ze wordt minimaal 3 keer per week gereden of gelongeerd, maximaal 5-6 keer per week. Ligt eraan hoeveel tijd we hebben. Daarnaast longeer ik haar in de winter alleen bij goed weer en wanneer ik weet dat ze niet heet is. Dit omdat ze anders uit haar stekker gaat en haar lichaam dit niet meer goed aan kan en dan 'gebreken' gaat tonen (onregelmatigheid). Ze heeft een stal met een uitloopje (hierin kan ze alleen stappen of draven.) Ze krijgt ook nog evenveel voedsel als eerst. Wel geef ik als ik kom meer penen en appels, vergeleken met vroeger. Ik heb een beetje het gevoel dat ze iets mist, maar wat, want ze mist eigenlijk niets vergeleken met wat ze gewoonlijk krijgt en doet.

De vraag:
Hoe proberen jullie het aftakelen (dus het invallen, stijver worden etc.) tegen te gaan? Rijden jullie op een speciale manier? Of doen jullie extra oefeningen/dingen met jullie paard om dit een beetje tegen te gaan (zoals inbuigen, longeren, buitenritjes etc.)? Of staat die van jullie gewoon op rust? Geven jullie speciaal bix of muesli? Voeren jullie iets extra's bij?

Mijn excuses, als ik het topic fout geplaatst heb.

Yorghos

Re: Oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:03

Qua voervragen kun je dit topic eens bekijken. Dit gaat speciaal over voer voor oudere pony's en paarden
[VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

En ja, qua rijden... Misschien moet je je af gaan vragen of je niet teveel van je pony vraagt. Het lichaam wordt ouder en is niet meer zo soepel als vroeger en kan minder aan.
Dat je pony magerder wordt lijkt mij duidelijk een signaal dat haar lichaam niet kan bijbenen wat je nu van haar vraagt.

Je kunt het met ander/meer voer proberen, maar anders zou ik toch wat rustiger aan gaan doen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:59

Regelmatig het gebit nakijken.
Verder is het topic wat Yorghos gegeven heeft erg intressant. Ze kan het wat moeilijker hebben om uit het haar te komen, dat kost een beetje meer energie. Mineralen als koper, zink en mangaan schijnen hierbij belangrijk te zijn.

Ik denk dat het juist goed is het oudere paard in beweging te houden, maar vooral veel stapwerk en afwisseling e.d. Zoals je al aangeeft doe je het al volgens mij op geleide van wat de pony kan. Maar als je echt meer aan het trainen bent gegaan is het logisch dat ze meer verbrand en je dan het rantsoen op moet aanpassen.

Twijfel je echt laat dan iemand naar haar kijken: dierenarts of iemand die haar kan zien - wij hebben nl. geen idee vanachter de pc hoe ze er uit ziet en zag!
Er is namelijk een groot verschil tussen spieren opbouwen en invallen. Ook krijg ik niet helemaal uit je verhaal of ze bijv. eerst dik was/grasbuik of echt mooi op gewicht.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:40

Ze ziet er niet schandalig uit hoor! Ze had gewoon echt een hangbuik (te veel eten) en nu heeft ze nog steeds een buik alleen het 'hangt' niet meer. Als je ook vergelijkt wat ze te eten krijgt en wat ze eigenlijk moet doen, valt dit echt reuze mee! We rijden 3/4 keer per week met haar, maar we hebben uitzonderingen (bijvoorbeeld vakantie's) waar ze wel 5-6 keer per week gelongeerd wordt of gereden en dit gebeurt niet vaak. We rijden ongeveer 3 kwartier, soms langer, soms korter. Longeren ongeveer 20-30 minuten.
Het is gewoon als ik haar vergelijk met jaartje terug, begint ze langzaam aan in te vallen en ik wil gewoon haar spieren en de rest zo goed mogelijk behouden. En mijn vraag is hoe jullie dat doen Knipoog.
Stilstaan laat ik er sowieso niet. Hier maak ik haar totáál niet gelukkig mee en is voor haar lichaam ook niet goed.
Ze krijgt trouwens 3 keer per dag een bak hooi met bix. 's morgens een emmertje penen erbij en 's avonds 3 appels, 2 boterhammen en nog 3 soorten poedertjes (o.a. mineralen en de andere 2 kan ik zo gauw niet opkomen).

Ik ga maar is even naar dat topic kijken, bedankt Haha!!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:16

mischien wat minder trainen maar wel in goede beweging houden

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:44

Wij hebben een paard van 22 jaar, die heeft vroeger wel stevig moeten werken. Hij heeft wat problemen gehad met zijn benen waardoor hij in de groepslessen van de manege niet meer mee kon (Moest altijd achteraan rijden, bochten afsnijden enz. om de rest te kunnen bijhouden).
We zijn dan verhuisd naar een stal waar hij dagelijks meerdere uren op de wei kan lopen en sindsdien hebben we niks meer voorgehad met hem. Hij is actief, vrolijk, wil graag werken (behalve als hij zijn dag even niet heeft Vork). Qua eten krijgt hij gewone basisbrok, niets speciaals enkel biotine voor zijn hoeven en daar mogen we ook mee gaan ophouden van de smid.
Qua beweging rijden we vooral buiten in het bos met hem. We hebben enkel een buitenbak ter beschikking en die ligt vaak niet goed. Zijn conditie is zeker niet slecht en als hij zin heeft kan hij best een snelle gallop trekken.
Ik kijk het heel hard aan van dag tot dag. Als ik op buitenrit ga kan het zijn dat ik helemaal niet gallopeer. Ligt er maar aan of hij het wil of niet. Ik probeer goed te luisteren naar mijn paard.
Ik weet niet of jullie beschikking hebben over een wei, maar ik beschouw het echt als een wonder middel (wat niet onlogisch is). Voor mijn paard was dit echt de goede oplossing!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:22

Tegen het aftakelen kan je massage en rekkingsoefeningen proberen. Wel zien dat je voorzichtig rekt; aangezien het geen jong pard meer is. Om opnieuw aan te komen misschien meer brood geven.