Shetlander beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Shetlander beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:00

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, anders hoor ik het wel.
Het zit zo, ik heb een shetlander hengstje die binnenkort geruind word.
Als die eenmaal geruind is zou ik hem graag willen beleren onder het zadeltje voor de kleine kindertjes onder ons. Maar de vraag is.. hoe doe je dat bij zoown kleine?

Tips,adviezen zijn welkom,

Groetjes
Deborah

Karlijntjee

Re: Shetlander beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:04

Ga eerst beginnen met grondwerk voordat je hem actief aan het werk zet

-vertrouwen opbouwen
-wandelen over straten, zodat hij aan het verkeer went
-longeren
-lange lijnen!

Begin dat zo langzamer hand, hem wat zwaarder tuig aan te geven. Special voor het beleren voor een kar, hebben ze speciale tuigen, zodat je er een soort van band achter je pony aan kan zetten, zodat ze went, dat ze iets moet trekken.

Geef hem langzamer hand wat zwaarder tuig, en zet hem op een gegeven moment voor een karretje, en ga rustig stappen. Doet ie dat goed? Uitgebreid belonen, en stoppen. Niet meteen denken van: Ohh dan kan ik er wel misschien een drafje erbij pakken. Anders gaat het allemaal wat te snel.

Succes!!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:08

dankjewel.. voor een koetsje wil ik nog even niet, dat word miss allemaal te veel van het goede, ik bedoelde beleren voor onder het zadeltje. toch bedankt voor de tips..

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:12

Ramarant schreef:
dankjewel.. voor een koetsje wil ik nog even niet, dat word miss allemaal te veel van het goede, ik bedoelde beleren voor onder het zadeltje. toch bedankt voor de tips..

oeps! haha, verkeerd gelezen.

Nou eigenlijk gaat dat niet zo heel anders.
Ga met hem over straat. Zodat ie lekker aan verkeer kan wennen en allerlei andere dingetjes! Haha!
Stel er komen een keer een groep kinderen op hem af rennen, dan moet ie dat wel gewend zijn, of vreemde dingen, zoals paraplus, vlaggen. Zodat ie daar niet extreem van schrik als ie dat voor de eerste keer ziet en er zit een kleine op Clown
Ga hem dan ook longeren met hoofdstelletje. na mate de tijd, kan je er een zadeltje opleggen. Leg hem rustig erop, singel hem rustig aan, zodat ie iig strak zit. Ga eventjes stappen. Doe dit niet te lang. Kleine 10 min. Steeds meer opbouwen, steeds verder aansingelen. Ondertussen kan je hem dan langzamer hand wat gaan longeren.

Ik weet niet hoe groot de shetlander is. maar ik zou hem niet meteen laten inrijden doro een kleintje, maar door een meisje of jongen die wat ervaring heeft met moeilijke paardjes. en die zeker niet bang is, want zoon kleine voelt dat gauw aan.

Succes!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:15

Het is een mini shetlander. nog geen 80 cm. Was zowiezo niet van plan om meteen een kleintje erop te zetten, heb nl gehoord dat shetlanders mieters kunnen zijn met rijden. En het is vooral de bedoeling dat hij word bereden in de bak, en niet buiten. Buiten altijd onder begeleiding. Eerst word ie geruind, dan komt de tandarts, zodat het gebit word aangepast voor een bitje.. en dan maar beginnen..bedankt voor de tips..

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:18

Oef, zijn er voor zulke kleintjes wel ervaren ruitertjes dan? Bloos
In ieder geval, veel succes. Hoe het moet staat hier boven al, gewoon rustig opbouwen, en bij alles wat ie goed doet belonen!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:20

Ramarant schreef:
Het is een mini shetlander. nog geen 80 cm. Was zowiezo niet van plan om meteen een kleintje erop te zetten, heb nl gehoord dat shetlanders mieters kunnen zijn met rijden. En het is vooral de bedoeling dat hij word bereden in de bak, en niet buiten. Buiten altijd onder begeleiding. Eerst word ie geruind, dan komt de tandarts, zodat het gebit word aangepast voor een bitje.. en dan maar beginnen..bedankt voor de tips..

nee maar als je met hem buiten loopt, kom je veel dingen tegen wat je in de bak kan tegen komen: Schreeuwende kinderen, iets wat omvalt.
Noem maar op! Je hoeft niet meteen naar buiten, maar zo af en toe lekker een blokje om wandelen op gebieden, waar het vaak druk is.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 22:27

Als het lekker weer is ga ik regelmatig met hem naar buiten, hij kan vrijwel alles hebben..behalve waterplasjes Tong uitsteken daar is die als de dood voor..springt liever erover..maar voor de rest is het een heel cool ventje..

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:38

Ramarant schreef:
Als het lekker weer is ga ik regelmatig met hem naar buiten, hij kan vrijwel alles hebben..behalve waterplasjes Tong uitsteken daar is die als de dood voor..springt liever erover..maar voor de rest is het een heel cool ventje..

Goedzo! Haha! Komt wel goed met jullie! HOu me maar op de hoogte! Haha!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 10:41

Bedankt.. Hij staat nu nl op stal, als die geruind is kan die lekker op wei..en als die beleerd is heeft ie toch uiteindelijk een doel..want vind het zielig om hem altijd maar stil te laten staan.. ik hou jullie op de hoogte.. Knipoog

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:58

Dorientjee schreef:
Ramarant schreef:

Ga hem dan ook longeren met hoofdstelletje. na mate de tijd, kan je er een zadeltje opleggen. Leg hem rustig erop, singel hem rustig aan, zodat ie iig strak zit. Ga eventjes stappen. Doe dit niet te lang. Kleine 10 min. Steeds meer opbouwen, steeds verder aansingelen. Ondertussen kan je hem dan langzamer hand wat gaan longeren.

Wij zijn ook bezig met het inrijden van een shetje (95 centimeter) en die kunnen we echt niet longeren hoor! Daar is hij te klein voor... Als hij met zijn neus over de grond loopt, dan stapt hij onvermijdelijk in het touw. Ik weet niet of je er ervaring mee hebt, en zoja dan hoor ik graag tips Haha!.
Maar wij zijn gewoon aan de hand bezig, en nu aan de hand met het hoofdstel. Mijn zusje zit er nu regelmatig eventjes op, en nu zijn we bezig met de hulpen, zoals stoppen en sturen. Als zij straks redelijk zelfstandig een volte kan sturen, maken we de longeerlijn eraan vast, dan kan zij zijn hoofd omhoog houden (anders gaat hij rollen, das het enige waarin hij stout doet Tong uitsteken), en zo toch zelfstandig leren sturen. (Want hij loopt nu natuurlijk achter ons aan). En wanneer dat lukt gaan we een rustig drafje proberen.
Ik denk dat het beste is om gewoon heel rustig uit te proberen, en vooral kijken wat je pony aankan. Als hij het een uitdaging vind, wordt het een stuk makkelijker! Lachen
Heel veel succes ermee! Knipoog

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:22

Ik ben het helemaal met d0nnaa_dan eens. Met dat shetlandertje hebben wij eerst aan de hand wat grondoefeningen gedaan zodat hij zijn plek kende en ook wat commando's kende. En toen is donna's zusje gaan hangen op zijn rug en zo zijn we steeds wat verder gegaan en nu rijdt ze er kleine stukjes op rond, nu zelf met hoofdstel in. Je moet gewoon kijken wat de pony aan kan en hoe snel hij went. En zo rustig steeds meer opbouwen. Een klein ruitertje (die niet snel bang is) zoeken is het beste. Ookal hebben ze geen rijervaring, dat is niet heel belangrijk, als ze maar durven en niet snel bang zijn. 80 cm is trouwens wel heel klein! Dat shetlandertje waar wij mee bezig zijn is 95 cm en dat is al heel lastig af en toe. Succes ermee!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:22

wij doen het zo gewoonj het zadel erop en erop gaan zitten en dan iemand ernaast en weg rijden

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:45

nijnthju schreef:
wij doen het zo gewoonj het zadel erop en erop gaan zitten en dan iemand ernaast en weg rijden

Dat is makkelijk zeggen!!! Gewoon even een klein kind erop zetten en gaan met die banaan. Zo werkt het dus niet en is onverantwoord tegenover het kind!!!!

Het gaat er juist om dat het zo'n klein paardje is en ze al zo beperkt zijn met wie ze er op kunnen zetten.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:28

Ze heeft het waarschijnlijk over mijn pony (sta bij haar op stal Knipoog ) en bij mijne is het idd zo gegaan, maar dat komt omdat ik zéker wist dat max niks zou doen, omdat er bij de vorige eigenaar wel eens een rondje gestapt werd met een klein kindje zonder zadel.

Voordat er iemand op kwam is er uiteraard wel eerst zonder zadel wezen lopen, en de 1e keer dat er iemand op zat was een meisje van 5, rekening mee houdende dat we dan lang niet op zijn max. draaggewicht zitten, en dat gebeurd ook niet. Lachen en het meisje werd vastgehouden om zo geen onnodige risico's te nemen Knipoog