hoe nek ontspannen tijdens rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe nek ontspannen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 15:07

Sinds ik op een andere stal sta, en dus ook een andere instrucice zijn mijn haflinger en ik behoorlijk vooruit gegaan.

Na een lange tijd lessen enz. Zijn we tot conclusie gekomen dat ik hem waarschijnlijk op de vorige stal dat me paard zijn nek verkeerd heeft gebruikt. Hij wil namelijk het gedeelt (zou zo foto laten zien) tijdens het rijden vast zetten, Zodat hij niet mooi wilt ontspannen dus ook niet rond kan lopen.

In februarie is hij een weekje getraind geweest, Daar kon hij het namelijk wel. (maar zei heeft ook meer rijervaring, haar lukt het wel omdat gedeelte te ontspannen)

Dat heeft goed geholpen, maar toch blijf hij bij mij zijn neus eruit drukken, en als hij dat niet doet wilt hij het laaste kleine beetje niet mee geven, dan loopt hij net voor de loodlijn (ben ik ook heel tevereden mee, maar hij drukt tijdens het rijden nog steeds zijn neus eruit)

Nu blijk dus dat hij dat gedeelt van zijn nek vast zet, De andere gedeelte van zijn nek is wel goed ontspannen,

Nu moet ik hem tijdens het rijden om de 10/15 minuten de hals laten strekken, zodat hij leert die kant ook te ontspannen. Wel moet ik hem gewoon aan het werk blijven zetten.

Alleen zit ik nu met een klein probleempje, ondanks dat we vooruit zijn gegaan, zijn we door de verhuizing ook achteruit gegaan, alles is weer dood eng, en baasje uitproberen is ook weer leuk, kortom als hij maar even de kans krijg, 'schrikt' hij van iets en weg is hij. Dus ik durf hem niet echt te laten zakken met zijn nek.

Nu vroeg ik me af of er ook nog andere manieren zijn om die nek te ontspannen?

Het gedeelte wat rood is wil hij niet ontspannen. die spieren zet hij strak, Oja en op deze foto was mener wat gespannen, normaal is zijn neusje wat lager.

Afbeelding

p.s ik ben niemand van de hulpteugels. heb een keer met een bijzet gereden,maar dat vond ik geen sucses. Daarna dus ook niet meer gedaan

OdiEtAmo

Re: hoe nek ontspannen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:36

Ik zou eigenlijk aanraden regelmatig met pessoa te longeren.
Dit helpt bij het losser worden door het lichaam.

Tsja hoe leg ik het uit Clown
Je laat het hem dan zelf 'opzoeken' zonder dat jij 'eraan' zit.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:41

veel overgangen rijden, stelling en buiging door het lichaam vragen. probeer de achterhand goed er onder te rijden zodat ie zich ook over de rug kan ontspannen en dan komt er in zijn nek/hals en kaak vanzelf onstpanning.
maar zoal ik deze foto bekijk(misschien moment opname weet ik niet)
zit jij er ook super gespannen op (been, hand rug houding van jou) en als jij niet onstpant kan een paard zich ook niet ontspannen. als jij ook goed aan je eigen onstpanning en houding gaat werken zul je vanzelf zien dat je haf ook lekkerder gaat lopen

edit type fouten
Laatst bijgewerkt door pitbullgup op 22-03-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 15:42

Longeren doe ik ook met de pessoa meestal 1x in de week, dan lukt het hem ook mooi te ontspannen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 15:44

pitbullgup schreef:
veel overgangen rijden, stelling en buiging door het lichaam vragen. probeer de achterhand goe er onder te rijden zodat ie zich ook over de rug kan ontspannen en dan komt er in zijn nek/hals vanzelf onstpanning
maar zoal ik deze foto bekijk(misschien moment opname weet ik niet)
zit jij er ook super gespannen op (been, hand rug houding van jou) en als jij niet onstapant kan een paard zich ook niet ontspannen. als jij ook goed aan je eigen onstapnning en houding gaat werken zul je vanzelf zien dat je haf ook lekkerder gaat lopen

Ja bij deze foto was ik behoorlijk gespannen, Omdat hij zo gespannen reed en overal van schrok, ik weet dit werkt juist heel erg tegen, maar daar ben ik zeker daar op aan het werk, dat ik mezelf leer te ontspannen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:50

plutolover schreef:
Longeren doe ik ook met de pessoa meestal 1x in de week, dan lukt het hem ook mooi te ontspannen.

Misschien is het dan inderdaad ook je eigen spanning.
Blijf vooral laag rijden, probeer hem niet op te pakken want dan komt waarschijnlijk de spanning in de hals weer terug.
Je zou kunnen vragen of iemand je aan de longe wil nemen (klinkt misschien heel beginner maar is het absoluut niet) of kies een volte in de bak waar geen 'enge hoeken' zitten.
Je zou hem ook kunnen longeren met pessoa voordat je gaat rijden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:51

Mijn paard loopt bitloos erg ontspannen, maar het moet je wel liggen.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:55

zoals hier al vermeld is,
veel overgangen en stellingen aanvragen..
& longeren met passoa

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:07

idd, veel overgangen...

Af en toe ook eens heel overdreven stelling vragen, of een keertje contrastelling (maar alleen als jij er om vraagt).

Wat ook wel een goede oefening kan zijn is hem op bv. op een volte rechtsom te zetten met iets meer stelling dan normaal, en dan vanuit die volte rechtsom een overgang naar de volte linksom te rijden met dezelfde stelling en buiging en weer terug (eigenlijk gewoon grote achtten met een beetje overdreven stelling naar één kant). Door deze oefening leer je zelf ook meer met je benen en zit te sturen...

Ben ook niet bang om hem een keer wat meer teugel te geven, laat hem gewoon eens een keertje hals strekken als je er al een tijde op zit en hij is niet te schrikkerig kan dat best. Als je dit doet geef je hem ook meer vertrouwen, durf het dus gewoon. Ook in galop een keer laten halsstrekken als hij het braaf doet. Het odnerlinge vertrouwen kan alleen maar groeien zo !

Veel succes !

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:37

je kan hem ook even laten masseren
helpt bij veel paarden erg goed en dan opnieuw beginnen
goed losmaken en anders heel eventjes een keer aan de pessoa en daarna erop