Verlichte zit doet zeer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Verlichte zit doet zeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 15:54

Af en toe dan laat ik de paarden wel eens voluit gaan in het bos, en dan ga ik dus vaak in de verlichte zit zitten. Laten we zeggen dat ik het hooguit 2 km doe maar dan krijg ik altijd last van mijn rug na die tijd, weet zeker dat het daar van komt. Maar weet iemand hoe je dit kunt trainen dat het minder word want niet meer doen vind ik geen goede optie want ik wil gewoon normaal (zonder pijn) in een verlichte zit kunnen blijven.
Als ik een paar tellen voorover zit heb ik geen last, en tijdens het rijden valt het vaak ook mee, maar het is vooral na het rijden of de dag erop.

wiifke

Re: Verlichte zit doet zeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:56

Ik denk dat je een verkeerde houding aanhoud.. Anders zou ik het ook niet weten..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:04

TAO-->MW

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:05

dan zet je vermoedelijk je onderrugspieren vast. probeer echt alleen in je beugels te staan en voor het evenwicht een pluk manen oid te pakken.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:57

hoe dan? Ik ga vaak helemaal voorover zitten ja, met mijn hoofd ongeveer naast/bij de manenkam, bedoel je dat ik dan mijn rug meer bol moet maken ofzo?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:58

Dan ga je te ver naar voren zitten, je moet de hoek in je heup verkleinen, en dus niet echt gaan staan in de beugels, hooguit ietsjes.
Je moet voldoende steun houden op beugel en knieen.
Voor een goede verlichte zit heb je een sterke rug nodig, wellicht is je rug gewoon wat slap

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:08

Ja dat kan kloppen, heb ook een lange rug. Ik zal er eens op proberen te letten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:18

met je hoofd bij de manen? dat is geen verlichte zit. bij de verlichte zit steun je maar iets naar voren om zo de rug te ontlasten, maar je hoeft geen race-positie aan te nemen Clown

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:21

ja oke snap ik maar anders krijg ik nog teveel klappen van de galop en is voor het paard ook niet fijn lijkt mij.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:22

beugels een gaatje korter?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:54

Buikspieren trainen misschien?
Je buikspieren gebruik je om je rug te ondersteunen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:01

Denk dat het idd meer aan je buikspieren ligt dan aan je rugspieren Knipoog Een goede verlichte zit krijg je door veel te oefenen, leun vooral op je beugels en je knieen en probeer je evenwicht te houden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:49

Nee want ook als ik te lang buk (bijv. heel lang bezig ben met hoeven uitkrabben bijvoorbeeld of de benen wassen van de paarden dan krijg ik ook erg last van mijn rug.
Niet opgeschept bedoeld ofzo maar mijn buikspieren zijn wel goed getraint. Beugels heb ik al best kort.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:02

Dat kan wel zo zijn, ik heb nl ook goede buikspieren (van de buikspieroefeningen), maar dat zijn hele andere buikspieren die je gebruikt met de verlichte zit en bijvoorbeeld ook bij het doorzitten (als je het goed doet tenminste).

Als je al weet dat je een zwakke rug hebt, waarom stel je je vraag dan hier?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:10

Dat het ook is met hoevenkrabben, dat zegt verder niets. (Heb ik ook overigens.)
Heb je ook sterke diep liggende buikspieren? Want het gaat namelijk om de diepliggende buikspieren (laag naast je lies ongeveer).
Anders zou ik aanraden eens naar een fysio of manueel therapeut te gaan.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:52

[MW] --> [RT]

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:06

@ Annemelk; omdat ik namelijk het idee had dat ik verkeerd mijn rug gebruik als ik naar voren ga zitten. Wat benangelique dus al zei. En ik zal eens proberen om minder ver naar voren te gaan zitten. Maar kun je hier op de één of andere manier niet op trainen dat dit beter word want wil wel graag "normaal" een tijd in de verlichte zit kunnen zitten.

Haha het word wel vaak verplaatst, ik zat dus ook aan die 2 dingen te denken, dacht beide dat het niet goed was dus vandaar dat ik hem maar voor het "overige" had gerekent *LOL*.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:17

naar de fitnes. als je dit normal nooit doet is ht logisch dat je last krijgt van je rug. Als je mee doet aan de sgw moet je bijvoorbeeld ook aardig goed getraind zijn in die verlichte zit.
Zorg ervoor dat je je beugels kort genoeg hebt. hierdoor krijg je waarschijnlijk ook kram in je kuiten maar dan ben je goed bezig. Neem het rgelmatig mee in je training en niet alleen als je in het bos een stuk galloppeerd. grote kans dat je balans bij het gewone rijden ook niet voldoende is. ga eens lichtrijden met je armen wijd en controleer jezelf of je nergens steunt of klemt. ga lichtrijden vanuit de sta positie en probeer eens licht te rijden zonder te gaan zitten in het zadel. Als dat zonder problemen gaat ben je op de goede weg en dan zal je ook merken dat je alles goed onder controle hebt.