Sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:25

Mijn 6 jarige fjord kent heel weinig. Je kan er op zitten en ze doet t erg braaf maar het echte sturen kent ze nog niet. Wel reageert ze wat op beenhulpen maar ook nog niet super. Hoe ik die beenhulpen kan verbeteren weet ik wel maar hebben jullie nog tips over het aanleren van het sturen? Ik wil niet gaan trekken om haar ergens naar toe te laten gaan en wil er rustig de tijd voor nemen om haar alles te leren. Ik dacht aan een wat langer teugeltje en dan ook veel met gewicht en beenhulpen te doen zodat ik zo weinig mogelijk aan de mond kom. Tips?

Anoniem

Re: Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:32

Samen met iemand anders doen. Jij erop en die ander met n touwtje erlangs. Als jij rechts zegt moet diegene met het touwtje rechts gaan en dan geef jij de hulp erbij. Na een paar keer oefenen heeft je paardje al wel door wat de bedoeling is.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:32

Ik zou eerst even iemand met verstand van zaken naar jou paardje laten kijken. Ik zeg niet dat jij er geen verstand van hebt hoor, maar iemand anders heeft er misschien wel een andere kijk op.
Missschien ligt het hier aan:
Je paardje heeft pijn in zijn mond.
Het zadel of hoofdstel passen niet goed.
Je paardje is niet goed ingereden.
Je paardje is nog helemaal ''groen''.
Dit zijn de eerste dingen die in me opkamen. Er zullen vast nog wel meer mogelijkheden zijn.

Ook lijkt het me niet verstandig om je paardje in te rijden met een lang teugeltje, of met je gewicht.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:33

Snoompje schreef:
Samen met iemand anders doen. Jij erop en die ander met n touwtje erlangs. Als jij rechts zegt moet diegene met het touwtje rechts gaan en dan geef jij de hulp erbij. Na een paar keer oefenen heeft je paardje al wel door wat de bedoeling is.

Dit is ook een manier.
Alleen is de vraag of haar paardje al goed is doorgereden. Knipoog

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:38

Nee het paardje is nog zo goed als groen. Je kan er op en recht door over het zandpad maar verder begrijpt ze nog niks. Ik weet wel dat het me gaat lukken maar misschien heeft iemand nog een goed idee. Ik kan wel redelijk goed rijden hoor (niet slecht maar ook geen Anky) maar ik wil het zo goed mogelijk aanpakken.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:40

[quote="Henkjan
Je paardje heeft pijn in zijn mond.
Het zadel of hoofdstel passen niet goed.
[/quote]

Deze 2 dingen zijn het in ieder geval niet. Heb 2 dagen terug de klinische keuring gehad en de da was zelfs enthousiast over haar. Supergebitje, geen wonden, en ik heb een goedpassend bit en zadel.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:43

Ja, Fijn dat je pony al goed is gekeurd!
Zoals Snoompje al zei: Aan het touwtje is misschien wel een goed idee! Je moet wel goed opletten dat je pony niet gaat hangen in de mond als je ze een lang teugeltje geeft. Dat zou ik zelf niet doen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:53

Ik heb al wel gevoeld dat ze erg sterk kan zijn en het is ook vooral om geen hangende pony te krijgen en te voorkomen dat ze hard wordt in haar mond en dan nog sterker. Ze is een echte Fjord, niet gemeen maar wel eigenwijs. Ze is gelukkig wel snel onder de indruk als ik laat merken dat ik echt iets wil. Vooral als ik met me benen aandruk heeft ze ineens aandacht voor mij haha. Het is een kwestie van oefenen. Hier even een fotootje van ons van vanmiddag. Ik testte het nieuwe zadel. Ik rijd met een enkel gebroken watertrensje.
Afbeelding

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:56

heb je ook les? daarbij kunnen ze je denk ik beter helpen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:08

Ik denk dat je meer hebt aan les dan aan tips via de PC, je moet het ten slotte doen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 18:12

Ik heb idd wel 1 keer per week les maar vanwege de pasen ging het dit weekend niet door. Ze heeft ook nog niet de conditie om een hele les te lopen maar kan natuurlijk eerder stoppen.

Vandaag ben ik er op gegaan en heb het sturen geoefend. Ging eigelijk best goed. Ik kijk de kant op waar ik heen wil, zij merkt dat aan mijn lichaam wat iets meedraait en met de teugels hoef ik weinig te doen, dat is precies zoals ik t graag zou willen. Het gaat niet altijd goed en bij het hek begint ze te klooien maar ik mag zeker niet klagen. Ik hoorde gister dat er nog maar 15 - 20 keer op gereden is incl beleren. En rijden was vooral recht uit op het zandpad en geregeld met iemand die er naast liep. Dus ik kan het haar niet kwalijk nemen dat ze t nog niet allemaal snapt. Maar tot zover is ze lekker licht te rijden, reageert ook heel erg op been, moet ze heel zachtjes bewegen want anders schiet ze vooruit. Deze gevoeligheid wil ik er graag inhouden. Ben hememaal trots op mijn meissie.
Afbeelding