Voorwaarts vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Voorwaarts vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:01

Je moet je paard altijd voorwaarts rijden. Maar waarom is dat zo belangrijk, ben ik wel eens benieuwd naar,...

Silence

Re: Voorwaarts vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:03

Ik rij altijd voorwaarts om de ontspanning erin te krijgen.
Ook hou ik Silence dan attenter. Als deze maar loopt de sloffen komt er niks uit.
Probeer zelf maar eens. Loop een rondje te sloffen en loop een rondje actief. Grote kans dat je je bij het laatste rondje veel beter voelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:16

Omdat een paard van nature 2/3 van het gewicht op de voorhand draagt en 1/3 op de achterhand. In de dressuur wil je die verdeling eerst 50/50 krijgen en uiteindelijk zelfs meer gewicht op de achterhand laten dragen.

Die achterhand kan pas gewicht gaan dragen als die door veel onder het lichaam te laten plaatsen sterker is geworden.

Dus vragen wij het paard actief voorwaarts te lopen, anders blijft het paard het meeste gewicht op de voorhand dragen, wat wij 'op de voorhand lopen' noemen.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 18:52

Ok duidelijk, maar is een loperig paard juist goed dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:13

marbel schreef:

Er is een verschil tussen loperig en 'aan je been' Knipoog
Natuurlijk kan je je voordeel uit loperig halen, maar het paard moet ook kunnen wachten op jouw signaal om meer nar voren te mogen Lachen Actief zijn is vaak erg belangrijk in de langzame verzamelde gangen, zodat de achterhand mooi actief en aan het werk blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:17

marbel schreef:

Nee. Hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt; voorwaarts heeft geen directe link met snelheid. Dus een paard dat in hoog tempo loopt, hoeft niet automatisch goed aan het been en fijn voorwaarts te zijn. Een paard dat hard loopt kan vluchterig zijn voor het been, te hard lopen door gebrek aan balans en/of kracht, of zijn werkje ontlopen door er gewoon flink de sokken in te zetten. Een paard dat in hoog tempo loopt, kan dus ook veel minder hard werken dan een paard dat in een lager tempo loopt, maar beter het gewicht op de achterhand draagt, en gehoorzamer aan de hulpen is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:31

marbel schreef:

Nee. Ik heb een hele loperige en vind dat juist niet prettig, want hij wordt loperig om niet op het achterbeen te hoeven komen. Het behouden van een rustig tempo en het tegelijkertijd activeren van het achterbeen vind ik nog steeds een moeilijke combinatie waarmee ik al lang aan het stoeien ben.

Een paard moet voorwaarts gaan op verzoek, niet uit zichzelf een beetje rond gaan lopen crossen omdat het toch allemaal wel zwaar en moeilijk is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:33

Daar zie je ook vaak problemen ontstaan, bij die loperige beestjes. Gaat de ruiter vooral met het been erAF rijden in plaats van JUIST met het been erAAN, waardoor zo'n dier vaak alleen nog maar hittepetitteriger wordt op kuit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:38

ja, dat is een fout die ik ook wel eens gemaakt heb Ja Durfde er niet meer aan te komen, met het gevolg dat hij natuurlijk totaal ontplofte als ik wel in moest komen Nagelbijten / Gniffelen Of ik ging hem zelf vasthouden met als gevolg dat hij helemaal hyper werd en ik niet meer los durfde te laten waardoor hij NOG gekker werd. En uiteindelijk ging het dan natuurlijk helemaal niet meer.

Maar ook gehad dat hij bijv. een half uur onder mijn kont uitliep en dan werd hij moe en reageerde hij niet meer op mijn been. Dus lopen lopen lopen, tot ik wat vroeg en dan was hij ineens niet thuis. Dat was ook irritant.

Inmiddels wordt hij steeds sterker en komt hij steeds meer in balans en begin ik dat hete en drukke wel fijn te vinden. Hij blijft nu nl. ook bij zwaarder werk wel doorgaan en dat is prettig.
Het is wel iets waar je mee om moet leren gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 02:50

Actief voorwaarts rijden is het begin van zo'n beetje alles. Zonder actieve voorwaartse drang kan er nooit een goede aanleuning en verzameling zijn en bij te weinig voorwaartse drang gaat de takt verloren.
Kortom; voorwaarts rijden is het begin van alles en een (gedeeltelijke) oplossing op veel problemen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:03

Actief is idd iets anders dan "snel"
Actief lopen is goed ,
Maar als ze sneller gaan lopen dan "hun tempo" gaan ze vaak op de voorhand vallen en op bit hangen , ( de mijne toch heel erg ) om onder het werk uit te komen en uit luiheid of omdat ze nog niet sterk genoeg zijn om zelf te dragen ,
Het paard moet dus zijn "eigen" tempo lopen en zo leren dragen op de achterhand.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:10

Sonja schreef:
Daar zie je ook vaak problemen ontstaan, bij die loperige beestjes. Gaat de ruiter vooral met het been erAF rijden in plaats van JUIST met het been erAAN, waardoor zo'n dier vaak alleen nog maar hittepetitteriger wordt op kuit.

Dit klinkt zo bekend Clown

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:36

Theorie klinkt leuk, maar om het allemaal tegelijk in de praktijk te brengen,...... vind ik een hele klus. Bedankt allemaal, denk dat ik nog even door moet oefenen om mijn paard, voorwaarts, met goede aanleuning, in balans, ontspannen, tactmatig, verzameld en met impuls te krijgen Doei!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:50

c_alsemgeest schreef:
Sonja schreef:

Dit klinkt zo bekend Clown

Zoeen heb ik er ook gehad. Eerste reactie is idd je been eraf houden maar ik heb even doorgezet en heb nu een heerlijk paard die heel vlug aan het been is maar niet rennerig meer wordt. Ze zet de voorwaartse drang nu goed om in een actief achterbeengebruik en oprichting. Het is een zalig paard nu. Je moet er even wat energie in steken maar dan heb je ook wat!!
Ik heb sinds kort weer een nieuw paard wat ook zo bang is voor de kuit maar die is ook nog heel schrikkerig en als ze naar voren wil en ik houd haar tegen gaat ze zonder na te denken omhoog. Wel wat extra werk dus maar verheug me er nu al op als ze goed voor elkaar is, wordt vast ook zo'n heerlijk paard!

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:40

Omdat voorwaarts rijden het begin is van...ongeveer alles