Stuiteren hinderlijk voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

De_Beginner

Stuiteren hinderlijk voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 18:17

Ik ben nu in draf aan het leren lichtrijden. Daarbij heb ik het gevoel dat ik nog wat op en neer stuiter. Met de tijd zal dat wel overgaan, hoop ik. Maar is het steeds neerkomen op de rug van het paard hinderlijk of zelfs pijnlijk voor het paard? Ik probeer nu namelijk zo zachtjes mogelijk neer te komen, maar daardoor gaat het lichtrijden juist minder makkelijk.
Alvast bedankt!!

XxSultanxX

Re: Stuiteren hinderlijk voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:18

stuiteren voelt idd niet lkkr voor het paard ( zacht uitgedrukt )
probeer zo zacht mogenlijk in het zadel te gaan zitten Lachen

suc 6

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:38

Als je je gaat forceren om het heel zachtjes te gaan doen, gaat het nog veel minder snel lukken. Gewoon proberen mee in het ritme te gaan dus, je zal het best wel snel leren hoor. Don't worry, blijven ontspannen en goed luisteren naar de aanwijzingen van je instructeur.

Uiteraard voelt het niet zo aangenaam voor het paard, lijkt me logisch, maar iedereen moet het leren en zelfs de meest goede ruiters hebben ooit wel een beetje gestuiterd Knipoog .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:27

Wat ik aan het begin deed was mijn zadel vasthouden totdat ik het ritme wat beter te pakken had.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:30

Wat je evt zou kunnen doen als je het paard liever niet hindert, is een cursus bij het Balingehof volgen. Zij hebben namelijk een equisimulator, dat is om de zit te verbeteren, maar is ook ideaal om het drafritme te leren zonder het paard te hinderen omdat je het eerst op een machine leert. Het kost wat geld, maar je leert het wel direct goed aan en hoeft je niet schuldig te voelen ten opzichte van het paard. Want ja, het is voor het paard absoluut geen prettig gevoel, een stuiterende ruiter, de meeste manege paarden zijn er aan gewend en geven er niet meer om maar ik kan me levendig voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt Lachen

www.balingehof.nl

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:30

Amable schreef:
Wat je evt zou kunnen doen als je het paard liever niet hindert, is een cursus bij het Balingehof volgen. Zij hebben namelijk een equisimulator, dat is om de zit te verbeteren, maar is ook ideaal om het drafritme te leren zonder het paard te hinderen omdat je het eerst op een machine leert. Het kost wat geld, maar je leert het wel direct goed aan en hoeft je niet schuldig te voelen ten opzichte van het paard. Want ja, het is voor het paard absoluut geen prettig gevoel, een stuiterende ruiter, de meeste manege paarden zijn er aan gewend en geven er niet meer om maar ik kan me levendig voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt Lachen

http://www.balingehof.nl

ik heb daar ook opgezeten maar ik vond toch dat het heel anders aanvoelde :s

na verloop van tijd zal het vanzelf beter gaan en kom je in het ritme Knipoog
als je het ritme te pakken hebt moet je er eerst maar aan wennen en daarna ga je wel verder...
en ik denk dat het paard het ook wel gewend is

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:41

Ja stuiteren is erg hinderlijk voor het paard.

Maar als je probeert om extra zacht te gaan zitten, laat je je vaak net wat te langzaam weer in het zadel zakken waardoor je achterblijft bij de beweging en juist extra gaat stuiteren.

Probeer ook niet echt te gaan staan waardoor je te hoog uit het zadel komt maar laat je opveren door het ritme van het paard. Je hoeft maar een klein stukje uit het zadel te komen met je kont.

De_Beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 00:13

Dank voor alle tips, dames! Ik probeerde inderdaad veel te voorzichtig weer te gaan zitten. En dan kwam ik dus net te laat weer in het zadel, zodat ik juist extra stuiterde.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:33

Helaas is de plek waar je als ruiter op de rug van je paard zit het zwakste deel van de rug.... Dus kan je wel nagaan dat een stuiterende ruiter een behoorlijk grote belasting is voor het paard.
Probeer met het draven niet de beweging van het paard te beinvloeden door zelf sneller of langzamer te gaan lichtrijden, maar laat het paard jouw beweging leiden. Knijp jezelf niet vast met je benen want dat maakt je lijf stug.
Belangrijk is dat je goed blijft ademen, want dan ontspan je automatisch ook beter.
Ik weet niet op op voor paard je les krijgt, maar probeer op een groter, rustig lopend paard het draven te leren desnoods aan de longeerlijn zodat je niet hoeft te sturen en alleen aan je houding hoeft te werken.
Je zult zien dat het steeds beter gaat en dat je jezelf over een poosje afvraagd wat je er ooit zo moeilijk aan hebt gevonden. Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:25

Alle begin is moeilijk. ook ik heb het hobbelend en helaas stuiterend moeten leren.
Zitles aan de longe werkt heel goed voor je balans en zit (daarom heet het natuurlijk zo haha)
Dan leer je het echt sneller Haha!

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:25

Hoi,

Het stuiteren is soms pijnlijk voor je paard en vooral hinderlijk in de balans van je pony.

Mvg.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:35

probeer niet te veel na te denken over het lichtrijden, probeer het alleen te voelen. Niet sta-zit denken. Wat wel kan helpen is iemand van de kant die het JUISTE ritme aangeeft, dan wordt er voor je gedacht en hoef je alleen maar te luisteren en te voelen.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:53

probeer met het ritme van de loop van je paard mee te gaan eerst is dat heel moeilijk daarma is dat gemakkelijker

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:54

Ben het met Sultan eens, maar het gaat vanzelf wel beter. Het hangt ook af van het paard, als je een manegepaard hebt, zal dat wel meevallen

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:59

Het zal vanzelf wel beter gaan.. iedereen moet het in het begin leren.
Het is idd niet zo fijn voor het paard,
maar je moet nou eenmaal oefenen om het goed te leren Lachen

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:30

als het een manege pony is zijn ze meestal wel verschillende rijstijlen gewent maar komt vanzelf wel goed denk ik;)

De_Beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:13

Dank dames. Bij een vorige manege probeerde ik altijd heel voorzichtig te zijn met lichtrijden. Het paard was namelijk niet zo betrouwbaar en kon nog weleens plotseling gek gaan doen. Daardoor werd ik eigenlijk TE voorzichtig, wat het allemaal alleen maar erger maakte. Ik leerde daardoor ook niet goed lichtrijden en werd alleen maar onzekerder.
Het kost nu best veel moeite om mijn onzekerheid af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:21

Misschien kan je eens proberen om licht te rijden met gesloten ogen. Dat kan helpen om het ritme beter aan te gaan voelen.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:17

probeer te denke dat je een veer bent