Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

!
En ben ook wel benieuwt
! Sodeletuut schreef:ja volgens mij is het aan de zijkant minder streng
Lusitana schreef:Als hij naar de hand gaat, kan de ruiter hem gewoon laten vieren en kan het paard met de neus over de grond.
De kracht van de slof die tussen de benen zit, gaat naar achteren en naar beneden, en als hij naar de zijkant van het paard gaat, vanzelf alleen naar achteren. Dit maakt dus uit voor de werking. Als het bit nl ook naar beneden wordt getrokken, hoe krijgt een paard dan nog een normale teugelhulp door? (niet of haast niet). De slofteugel overheerst dan - als die in werking is-(op een rotmanier). Overigens wordt wat je noemt bij longeren veel gebruikt. Dan heet het laufferteugel.
shamrock_ schreef:als ik ga "in"rijden gebruik ik ook een slofteugel. ongeveer 15/20 minuten..
dan loopt ze veel makkelijker aan de hand!
het is maar een tip
jeanine94 schreef:hoi!
ik doe dat met longeren ook heel vaak!
tis voor de stelling!
ik heb hem altijd en tussen de benen, en aan
de singelstoten!
Elisa2 schreef:Ze vergeten alleen dat je oprichting nooit af kan dwingen en dat van achteruit moet komen...
sjorsie schreef:Elisa2 schreef:Ze vergeten alleen dat je oprichting nooit af kan dwingen en dat van achteruit moet komen...
met alle hulpteugeles hoe ook bevestigd moet je goed voorwaarts blijven rijden, anders heb je er niets aan.
niikita schreef:Wat ik de laatste tijd vaker zie is dat de slof tussen de benen word vastgemaakt en dan door de bitringen en vervolgens onder de sweetbladen. ( ipv. naar de ruiterhand ) ze zeggen dat dit goed is om het paard over de rug te laten lopen en om het paard recht te richten.
Is dit waar?
Is dit een vriendelijke manier om een paard te rijden?
anneliesdj schreef:Lusitana schreef:Als hij naar de hand gaat, kan de ruiter hem gewoon laten vieren en kan het paard met de neus over de grond.
De kracht van de slof die tussen de benen zit, gaat naar achteren en naar beneden, en als hij naar de zijkant van het paard gaat, vanzelf alleen naar achteren. Dit maakt dus uit voor de werking. Als het bit nl ook naar beneden wordt getrokken, hoe krijgt een paard dan nog een normale teugelhulp door? (niet of haast niet). De slofteugel overheerst dan - als die in werking is-(op een rotmanier). Overigens wordt wat je noemt bij longeren veel gebruikt. Dan heet het laufferteugel.
Als de slof op de goede manier wordt gebruikt staat die niet strak maar geeft alleen een grens aan als het paard het hoofd te ver omhoog doet.
Als de slof tussen de benen zit kan het hoofd onbeperkt naar beneden, zit hij onder het zweetblad dan kan het hoofd nergens heen behalve dichter naar de borst. De slof hoort altijd met verstand gebruikt te worden door iemand die weet wat hij doet maar van alle manieren om de slof vast te zetten is onder het zweetblad de 'gevaarlijkste' omdat je het paard niet de kans geeft om zijn hals te strekken en zo de rug goed te ontspannen, vooral bij paarden die moeite hebben met ontspannen is dat funest en dat zijn juist de paarden waarbij de slof het meest gebruikt wordt.
.