Hoe hier op reageren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Hoe hier op reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:54

Hooi! Ik zat met een vraagje, ik rijd op een manege en ben ook al rustig aan bezig met het leren van een paard nagevelijk rijden.
Nou is het zo dat op mijn manege er een aantal pony's zijn die eigenlijk nooit nagevelijk hebben moeten rijden en dus zo'n beetje eigenlijk niet rond te rijden zijn. Dat zou denk ik alleen lukken als 1 iemand er elke dag op rijd etc.
Als ik op zo'n pony zit laat ik het hoofd gewoon de hele les met rust en ben ik alleen maar bezig met actief laten reageren op mijn been, daarbij heb ik voor zover ik dat zelf kan beöordelen een zachte en vooral stille hand.
Veel van die pony's gaan dan toch uiteindelijk heel erg lekker lopen en knikken er regelmatig even een paar seconden in.

Maar hoe moet ik daar op reageren? Ik laat in mijn normale handhouding al gewoon 'los' dus meer ontspannen met mijn hand gaat niet. Op dan even een kneepje geven of een paar kneepjes reageren ze niet. Stop ik daarmee dan knikken ze er uit eindelijk weer even in en er dan weer uit. Ik wilde dit zowieso vanavond aan mijn instructrice vragen maar ik dacht, misschien weten jullie hoe ik hier op moet reageren..?

montyjansen

Re: Hoe hier op reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:09

ik weet niet of je hulpen kan geven voor stelling en buiging, in wendingen, foltes, als je dat kan, dan moet je dat zo veel mogelijk doen, en dan de buiten teugel iets meer gewicht houden dan de binnen teugel, met de binnen hand dan kneepjes geven, daar door zal een ieder paard en pony gaan nageven (in de krul lopen, of als vaak gezegd word, aan de teugel). Cool

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:15

PRobeer altijd contact te houden, dus geen los/vast verbinding.. Daarbij is het belangrijk dat zodra die je hand gaat zoeken, niet gaat hangen> dan direct been geven zodat ti weer omhoog komt met zn hoofd! Wanneer die dit niet gaan doen moet je zorgn dat ti op tempo en actief blijft dus goed voorwaards houden zonder heel erg hard te willen.. Veel figuren rijden zodat ti los blijft en je zal merken als die een beetje durft te gaan zoeken dat ti later dit steeds eerder gaat doen en daar ook blijft met zn hoofd..

Ben trouwens niet van mening dat er 1 iemand op moet rijden, ieder paard kan nagevelijk lopen, met iedere ruiter! Als de ruiter teminste weet hoe je dit moet doen..

succes

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 15:15

Oke dank jullie wel! Ik zal het gaan proberen vanavond.

@ Romyv, de pony's waar ik het over heb hebben het eigenlijk nooit gedaan in de lessen. Aangezien niet iedere manege ruiter nog goed een paard aan de teugel kan laten lopen en deze pony's er erg lastig in zijn hebben ze het eigenlijk nog nooit vertoond Knipoog

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:30

maakt ook niet uit.. ligt aan de cappiciteiten van de ruiter, niet aan het paard.. jij bent er nog niet handig genoeg voor, leer je vanzelf..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:34

dit is misschien heel zwart wit van mij maar ik vind dat een manegepony toch al wat moeilijker is om fatsoenlijk te rijden, omdat er zooow ontsettend veel mensen op rijden..
ik denk dat je beter kunt zoeken naar een verzorgpony en daar op verder kunt leren door lessen te nemen. dan rij jij alleen/met de eigenaar op de pony en dan zul je zien dat dingen er heel anders aan toe gaan en je veel gaat leren Lachen
sorry voor t nogal negatief in het beeld zetten van manege's maar ik vind dat een manege goed is voor de kennismaking/basis van ritme en gevoel (ligt rijden, galoperen) krijgen en dat het daar stopt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:24

ben het wel met je eens moniekk,,
maar er zijn ook manege's met hele gevoelige paarden die alles kunnen dus daar leer je wel veel van,, alleen die zijn er niet zo veel.....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:30

Elk paard kan nageeflijk lopen, inderdaad, als de ruiter het kan.

Wat je moet doen als het paard ontspant is(eigenlijk NET voor het moment dat hij ontspant, dit moet je leren aanvoelen door je hand ten alle tijden te ontspannen, nog meer dan je nu al doet)
Op dat moment 'geef je na', dat wil zeggen, je laat je hand ietsje zakken en 'duwt' als het ware de mond van het paard naar voren en beneden. Komt het paard weer omhoog, opnieuw kleine seintjes geven vanuit je vingers, buitenteugel laag en de schouder daar begrenzen, binnenhand geeft seintjes.

Elke keer als het paard wil GAAN nageven, hand ietsje omlaag en naar voren, zodat het paard accuut voelt waar hij de 'druk' kwijt kan.

Als je namelijk wacht TOTDAT het paard helemaal loslaat, is dat hetzelfde als tegen iemand zeggen:"Loop deze kamer eens in."en tegelijk de deur van die kamer op slot houden.

Het paard weet niet wat nageven is, of dat hij de druk kwijt kan daar beneden, dus je moet hem een uitweg geven.

Paarden snappen dit binnen een half rondje als je het goed doet. Maar als het niet lukt, NOOIT boos worden, maar gewoon doen of je gek bent en opnieuw proberen. Uiteindelijk voel je het en lukt het.

Succes!