rijlaarzen voor betere beenligging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_n

rijlaarzen voor betere beenligging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:50

Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje druk bezig mijn houding te verbeteren. Ik trok mijn knieen op, trok mijn hakken op en zat te ver naar voren. (schrok me rot toen ik de foto's van mezelf zag Clown ) Iets wat je 15 jaar gedaan heb (manegelessen) leer je niet zomaar af. Ik rij nu sinds een half jaar ergens anders, krijg nu erg goed (prive) les en het gaat al een stuk beter. Het enigste waar ik veel moeite mee heb is de ligging van mijn onderbeen, deze steek ik te ver naar voren. Ik rijd altijd met rijschoenen en chaps en nu vroeg ik me af of het kopen van rijlaarzen (en het aantrekken ervan Tong uitsteken )zou helpen bij het verbeteren van mijn houding (van mijn onderbenen) ? Niet dat het dan ineens opgelost is natuurlijk maar alle beetjes kunnen helpen. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Rana

Re: rijlaarzen voor betere beenligging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:02

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen... Het voelt wel steviger aan maar laarzen gaan zich gewoon vormen, Het enige wat heel goed kan helpen zijn puur en alleen zit lessen, nou hoor ik je denken, dat is saai..
Maar als je daar goede begeleiding mee krijgt heb je er super veel baat bij

Benen die een eigen gang gaan is een gevolg van een zit die niet altijd even evenwichtig is

Succes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:03

Ik ga mee met Rana.
Je moet het probleem oplossen en dus niet verdoezelen d.m.v rijlaarzen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:32

Bij een onrustig onderbeen kan een rijlaars ipv chap een ondersteuning zijn om het probleem te verhelpen, omdat de laars stroever is tov het zadel en je been (vooral bij de enkel) minder flexibel kan bewegen.

Voor het verhelpen van stoelzit (want dat is denk ik jouw probleem) gaat dat echter niet helpen. Dat heeft meer te maken met de manier waarop jij je bekken kantelt en daar vanuit je been lang maakt.
Overigens is stoelzit niet iets wat per sé een ruiterfout hoeft te zijn. Er zijn (helaas) aardig wat zadels die stoelzit afdwingen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:49

zadel kan inderdaad ook een reden zijn maar ik ben wel van mening dat je de oorzaak ALTIJD eerst bij jezelf te zoeken,
het is heel makkelijk om de oorzaak ergens anders neer te laeggen dan bij jezelf.

En inderdaad beenligging komt vanuit de heup bekken, ga eerst voor je zelf na op je niet teveel klemt

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:19

Ik moet zeggen dat ik na mijn leren rijlaarzen nooit meer rubberen koop. Die voelen nu net aan als sokken, ik heb het gevoel dat mijn benen dan als een gek gaan zwabberen. Sowieso heb ik veel steun aan mijn enkels wat soms geen overbodige luxe is.
Maar ik denk niet dat je met het rijden met leren rijlaarzen het naar voren/achteren steken van je benen verandert. Dit kan ik nu namelijk nog steeds Knipoog.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 10:59

Rana schreef:
Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen... Het voelt wel steviger aan maar laarzen gaan zich gewoon vormen, Het enige wat heel goed kan helpen zijn puur en alleen zit lessen, nou hoor ik je denken, dat is saai..
Maar als je daar goede begeleiding mee krijgt heb je er super veel baat bij

Benen die een eigen gang gaan is een gevolg van een zit die niet altijd even evenwichtig is

Succes

je stelt me niet teleur hoor Haha! met zitlessen ben ik bezig, als ik zonder beugels rij gaat het wel goed, vind het ook niet saai haha.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 11:03

Sonja schreef:
Bij een onrustig onderbeen kan een rijlaars ipv chap een ondersteuning zijn om het probleem te verhelpen, omdat de laars stroever is tov het zadel en je been (vooral bij de enkel) minder flexibel kan bewegen.

Voor het verhelpen van stoelzit (want dat is denk ik jouw probleem) gaat dat echter niet helpen. Dat heeft meer te maken met de manier waarop jij je bekken kantelt en daar vanuit je been lang maakt.
Overigens is stoelzit niet iets wat per sé een ruiterfout hoeft te zijn. Er zijn (helaas) aardig wat zadels die stoelzit afdwingen.

Dat was dus ook mijn idee, dat ik meer steun heb bij rijlaarzen en dat het was stroever is zeg maar, en mijn been niet zo gemakkelijk naar voren schuif. het grappige is dat mijn instructrice na 1 les direct zag wat ik fout doe/ deed. Ik kantel mijn bekken inderdaad niet goed en maak mijn been niet lang. Dit gaat gelukkig steeds beter maar ik heb nog steeds moeite mijn onderbenen op de goede plaats te houden. We hebben het erover gehad en misschien dat het inderdaad aan het zadel ligt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:56

Nee, laarzen zullen je niet helpen.

Als ik jouw verhaal lees, dan lijkt me dat de fout meer in de positie van je bekken zit.
Als je je bekken te ver achterover kantelt (dus teveel je kruis aantrekt en bolle rug) ga je gauw je hakken en knieen optrekken.
Ga je als compensatie heel sterk je hakken uitdrukken, dan kom je in stoelzit.
Kantel je bekken minder (dus rechte rug, n.b. natuurlijk niet te ver want een holle rug is ook fout) dan is het veel gemakkelijker om je knieen laag te houden en je onderbeen netjes naar beneden. Als je je realiseert dat je op paard niet echt zit maar een houding hebt die tussen staan en zitten inzit, ben je op de goede weg. Je rug moet in de positie zijn alsof je rechtop staat.

Op die manier zul je veel beter kunnen doorzitten omdat je nog genoeg je kruis kunt aantrekken op het moment dat je in de drafpas zeg maar omhoog gegooid wordt. Door het loslaten van je bekken op het moment dat je naar beneden gaat, volg je dan de beweging ipv dat je blijft zweven.

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:39

wordt alleen maar slechter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:54

Mniquee schreef:
wordt alleen maar slechter

Kun je dit eens toelichten?

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 20:04

Ik heb hier 2 foto's. dit zijn de minst erge Tong uitsteken (Ik weet het van mijn handen en nee.. ik heb geen geld gevonden Koe maar daar gaat het nu niet om.) In de galop gaat het eigenlijk het beste, in draf het minst. Merk ook dat ik met lichtrijden veel te ver uit mijn zadel kom. Ik trek mijn knieen op en zit te ver naar voren met mijn bovenlichaam. Als ik me alleen concentreer op mijn houding gaat het nog wel, tot ik bijvoorbeeld een slangevolte ga rijden haha. Uit jullie reacties merk ik dat rijlaarzen in ieder geval niet veel zullen helpen. Gewoon veeeeel oefenen....

Afbeelding

Afbeelding

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:54

til je beide benen op en leg ze een heel eind naar achteren. als je ze dan weer naar voren schuift komen je dijbeenspieren vlak te liggen en krijg je automatisch een betere houding.
een bolle paardenbuik kan ook zon houding geven zoals jij nu zit, maar ik vind deze niet superdik hoor.
probeer ook eens naar overdreven naar boven (naar het dak of naar de hemel) te kijken tijdens het rijden, dan voel je je zit beter worden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:27

en nog eentje: probeer bij het lichtrijden steeds zover mogelijk voor in je zadel te landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:52

Deze foto's verduidelijken heel veel. Rijlaarzen gaan jou niet helpen. Zitles is echt het enige wat je gaat helpen. Je zit op je m*ts in plaats van op je billen, hebt teveel spanning in je schouderpartij, en bovendien ligt het zadel dusdanig beroerd dat niemand daar in kan zitten. Het ligt helemaal op de schouder van het paardje. Ook niet echt bevorderlijk voor het dier.
Zegt je instructeur daar niets van Verward

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:34

Sonja schreef:
Deze foto's verduidelijken heel veel. Rijlaarzen gaan jou niet helpen. Zitles is echt het enige wat je gaat helpen. Je zit op je m*ts in plaats van op je billen, hebt teveel spanning in je schouderpartij, en bovendien ligt het zadel dusdanig beroerd dat niemand daar in kan zitten. Het ligt helemaal op de schouder van het paardje. Ook niet echt bevorderlijk voor het dier.
Zegt je instructeur daar niets van Verward

Wat je zegt klopt precies, ik zit niet genoeg op mijn kont. Ook in het dagelijks leven heb ik vaak last van mijn schouders en kan ik moeilijk echt ontspannen, dit doe ik onbewust vooral als ik dus iets inspannends moet doen zoals hier.(word ook aan gewerkt mbv fysio).

wat betreft het zadel, als je onderstaande foto ziet, vind je dan ook dat het zadel te ver naar voren ligt? (let niet op mijn hakken Koe ) Mijn instructrice heeft er niks van gezegt, misschien dat je het shabrakje ziet wat ervoor uitsteekt. Anders zal ik er zeker op letten de volgende keer.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:28

Nee is niet het shabrak, het ruitergewicht zit veel te dicht op de schouder van het paard. Hierdoor kan jouw paard niet fijn vanuit de schouder lopen, wat de hele rug belemmert, alsmede de hoofd- en halshouding. Daardoor laat het paard jou al helemáál niet lekker meer zitten, waardoor jij het paard nóg verder gaat verstoren, en daar heb je dus een neerwaartse spiraal te pakken.

Beste wat je kunt doen is volgende keer dat je zadelt je zadel een flinke hand verder naar achteren leggen (zadel moet achter de schouder liggen, niet er op) en kijken of 'ie dan ook goed blíjft liggen. Zo niet, dan past het dus niet.
En dan lekker zitlessen. Paardje aan de longe, bijzetje eraan om zijn rug te beschermen en jou iets makkelijker te laten zitten, en dan samen met een (goede Knipoog ) instructeur werken aan je houding en zit. En die begint bij jou in je heup. Als jij je bekken wat verder kantelt, kan je knie zakken in het zadel, waardoor die hak ook lager kan blijven (zorg wel dat het paard aan het been is, dan heb je noodgrepen als op de foto hierboven ook niet nodig!) en dan heb je een goede basis om te gaan werken aan die spanning in je schouders en nek die je opbouwt.

Is hartstikke leuk en nuttig, zitles.
Veel plezier en succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:33

mee eens.
wat ook niet helpt, is dat je je hand naar beneden drukt, waarschijnlijk in de hoop hem aan de teugel te rijden. bovendien knijp je met je knieeen. dat werkt averechts. Als je je tenen naar binnen draait, liggen je knieeen vanzelf netjes aan het zadel.
Ook ik vind het zadel te ver naar voren liggen, je kunt duidelijk zien dat de schouder niet vrij ligt; bovendien lijkt hij me vrij groot voor jou. Omdat je een haf hebt, kan het zijn dat zo'n groot zadel voor hem ook te lang blijkt te zijn.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:13

Het is niet mijn paardje en dus ook niet mijn zadel (jammer genoeg) Dat van het zadel ga ik de volgende keer beter op letten! In ieder geval bedankt voor alle tips, hier kan ik wel wat mee en nu...aan de slag, haha.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:21

Mijn houding is wel een klein beetje verbeterd sinds ik andere laarzen heb, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet iedereen helpt.

Ik heb zelf ook nog wel de nodige problemen met mijn houding en ik vind dat er wel een paar handige tips in dit topic staan Ja Ik heb zelf met mijn rechtervoet dat die niet mooi aansluit en dat ik m'n hakken zo niet mooi laag kan houden, iemand misschien de gouden tip om dit beter te laten worden??

Ik zit er ook over te denken om het boek 'Basisrijkunst' van Anne Muller te kopen, iemand ervaringen met dit boek? Is het de moeite waard om het te kopen?

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:27

Ik ben het ook eens met Rana, alhoewel ik zelf altijd met (leren) rijlaarsen rijd want als ik met schoenen rijd glijden mijn benen ook alle kanten op.

FreEnRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:22

Shellovic schreef:
Ik moet zeggen dat ik na mijn leren rijlaarzen nooit meer rubberen koop. Die voelen nu net aan als sokken, ik heb het gevoel dat mijn benen dan als een gek gaan zwabberen. Sowieso heb ik veel steun aan mijn enkels wat soms geen overbodige luxe is.
Maar ik denk niet dat je met het rijden met leren rijlaarzen het naar voren/achteren steken van je benen verandert. Dit kan ik nu namelijk nog steeds Knipoog.

Ik heb nu ook al 1,5 maanden leren rijlaarzen. Het bevalt me prima. Alleen moest ik mijn steigebeugel wat langer doen omdat de zool veeeel dikker is...

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:24

ik reed ook altijd met chaps maar ik had ook problemen met me beenliging
ik had wat tips gekregen dat ik met laarzen moest gaan rijden.
ik ben toen met leren laarzen gaan rijden
het hielp egt vond ik en ik heb nu veel beter (been) contact met mn paard.