Paar vragen over springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Paar vragen over springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:02

Ik heb even een paar vragen over springen.

1) Wanneer moet je nu precies in de verlichte zit gaan? Ik krijg altijd als commentaar dat ik te vroeg ga. Ik doe het altijd vlak voor de hindernis.

2) Wanneer moet je precies weer in het zadel gaan zitten? Ik ga altijd als het paard weer naar beneden gaat (moeilijk uit te leggen Bloos )

_Lisanne

Re: Paar vragen over springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:03

Zodra je paard springt moet je meteen mee gaan in verlichte zit.. Als je te vroeg gaat en je paard stopt lig je er bijna altijd naast Knipoog.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:04

Moeilijk uit te leggen vanaf een afstand. Wanneer ze je zeggen dat je te vroeg uit het zadel gaat kunnen ze je dan niet vertellen wanneer het goede moment is?

Het goede moment is precies wanneer het paard afzet. Moeilijk aan te voelen en dat gevoel moet je creeeren door veel te oefenen.
Zitten is volgens mij net wanneer je het zelf wilt. Ik ga mee met het zadel en ga pas echt zitten een galopsprong na de sprong. Zeg niet dat dit goed is, maar zo doe ik het Tong uitsteken

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:06

Als je paard omhoog gaat, moet jij mee gaan. Je moet dus omhoog gaan, als je paard ook omhoog gaat. Het moet allemaal een vloeiende beweging blijven. Weer gaan zitten is lastiger uit te leggen. Niet te vroeg en niet te laat. Als je een dubbelsprong oefent zul je merken dat het belangrijk is dat je op tijd weer terug in het zadel bent. Als je commentaar krijgt dat je te vroeg gaat, dan kan die gene van wie je commentaar vast ook wel uitleggen wanneer je dan wel moet gaan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:41

Je moet inderdaad niet te vroeg of te ver naar voren gaan zitten. Tijdens de sprong moet het paard met de voorhand omhoog/naar voren kunnen. Als jij dan te vroeg voorover zit belemmer je hem daarin.

Ook moet je tijdig terug gaan zitten zodat jij niet op de voorhand valt bij de landing. Het is dus belangrijk dat je goed je hakken uitdrukt en steun houdt op je knieeen zonder te gaan klemmen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:55

als het paard afzet ga je mee in verlichte zit en na de landing zitten, maar dat gevoel moet je krijgen, door veel oefenen komt het vanzelf.
succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:02

je wordt door je paard vanzelf mee omhoog genomen en dan ga je ook verlicht zitten. In de landing moet je ervoor zorgen dat je niet te vroeg weer zit, want dan hinder je de achterhand. je komt dus al wel terug in je schouder en je bovenlichaam, maar je houdt je kont uit het zadel tot de achterbenen ook aan de grond zijn. Maar dat gaat eigenlijk vanzelf als je gewoon ontspannen zit en goed steunt in je beugels.

Moment van verlicht gaan zitten:
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... afzet1.jpg
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... afzet2.jpg

Terug komen in je schouders en bovenlichaam (dit is een afsprong maar het principe is hetzelfde)
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /afspr.jpg
Moment van gaan zitten in je zadel heb ik helaas geen foto van.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:06

Probeer anders eens met een instructeur een laag
hindernisje met laten we zeggen 5 meter ervoor twee
pionnen waar je doorheen moet rijden.

Nadat je door de pionnen bent gereden begin je de
galopsprongen naar de hindernis te tellen. Doe dit
een paar keer en je weet hoeveel galopsprongen je
paard nodig heeft om naar de hindernis te komen.

Stel je hebt 5 galopsprongen na de pionnen
dan tel je 1,2,3,4,5 en hup in de verlichte zit.

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:09

Ik denk dat je het beste les kan nemen, of diegene die je commentaar geeft vragen wat er niet goed aan is en vragen of die je kan zeggen hoe het wel moet. Dan wel tijdens het rijden, dan wordt het denk ik duidelijker voor je.

houvankrissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:30

Ik ga altijd op m'n gevoel in de verlichte zit zitten en ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Dus ik denk dat je meer op je gevoel met vertrouwen. Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:36

Neem eens een hindernisje zonder teugels en zonder beugels..
Dan voel je precies wanneer je te vroeg, te laat te veel, te weinig in de verlichte zit gaat.. Je kan immers nergens op steunen, alleen zijn beweging volgen..

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:01

Moeilijk uit te leggen je moet als hij bijna met zijn benen van de grond komt in verlichte zit...
en met waneer je weer moet gaan zitten is niet uit te leggen

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:15

Het is een kwestie van feeling,...het is inderdaad als het paard afzet ga dan in verlichte zitten en ga terug in het zadel als het geland en in balans is het je moet zelf uiterraard ook in balans zijn Knipoog
het is een kwestie van traine en je gevoel volgen Knipoog

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:13

Hoi,

1. In de verlichte zit gaan als je pony afzet.
2. Gaan zitten op 1 sprong na de hindernis.

Mvg.