Halsverlenger? Is dat goed te gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Halsverlenger? Is dat goed te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:07

Hoi.
Ik zat wat rond te kijken en toen ik bij hulpteugels keek zag ik een halsverlenger staan.
Is dit ook goed om het paard wat meer naar beneden te laten lopen?
Dit stond erbij:

''Volledig elastische hulpteugel met een sterk corrigerende werking op hoofd,- en halshouding.
Geschikt voor gebruik tijdens rijden en longeren.''

alvast bedankt! Knipoog

CaWa

Re: Halsverlenger? Is dat goed te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:17

Hoi!

Heb zelf een paar keer de halsverlenger van een vriendin gebruikt. Moet zeggen dat, als je m niet te strak en m in de laagste positie hebt staan (dus tussen de benen door) dat best bevordelijk voor de hoofdhalshouding plus t ruggebruik is (mn pony drukt dr rug er nogal uit). Let er wel op dat de pony van achter actief blijft!!!!! Dit is echt heel erg belangrijk! Ik gebruik nu zelf een pessoateugel, die activeert de achterhand als mn pony dr hoofd in de lucht gooit en dat vind ik net iets fijner.

Succes met je keuze!

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:47

Ik zet hem altijd aan de zijkant, bij je singelstoten vast. Wel zo dat als hij er tegen in komt dan pas tegen het elastiek komt. anders kan hij zich ook niet ontspannen omdat er te veel druk op blijft staan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:56

Het is een rijtechnisch topic, dus dan maar een rijtechnisch antwoord: probeer het rijtechnisch op te lossen en NIET met een hulpteugel. Een goede instructeur/trice kan je hiermee helpen.

Voor het longeren vind ik het een goede hulpteugel. Samen met de Gogue vind ik hem heel fijn, alleen kan ik de Gogue niet aan de zijkant vastmaken en dat is voor de begrensing tijdens het longeren weer fijn, waardoor ik daarmee voor een halsverlenger kies.

Een halsverlenger geeft een paard ook aan dat het moet zakken met het hoofd (doordat het elastiek over het hoofd loopt) en geeft dus niet alleen druk van 'achter'.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:45

IK zou zeggen: niet doen! Ik heb hem zelf een aantal keer gebruikt en mijn paard ging op de halsverlenger leunen. Het beste is om het rijtechnisch op te lossen. Met mij ging het vorig jaar ook niet goed en ik probeerde van alles uit (oa ook een halsverlenger) ik moet zeggen dat ik er niets mee opgeschoten ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:53

nee

Naar beneden lopen komt niet door de voorkant...maar door een juist gebruik van de achterhand en de rug.

Het is wel een goed hulpmiddel om hem in de krul te krijgen Lachen (net als andere hulpteugels)
Kan zijn dat je dat wilt Lachen

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:28

Ik gebruik hem nu nog sporadisch voor het longeren en dit is wanneer ik even niet kan rijden maar mijn paard toch iets intensiever werk wil geven gezien ze anders wat stijf wordt.
Niet te strak zetten, het stiek geeft natuurlijk wel mee, maar het geeft natuurlijk minder mee als je hem erg strak zet.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:40

Was ik vergeten om erbij te zetten: gebruikte m alleen maar bij t longeren, ben zowiezo niet voor het rijden met hulpteugels, maar zie dat bij longeren toch wat anders...
Kom je er een beetje uit?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:22

Ik sta te twijfelen.
Omdat de een zegt dat je het niet moet gebruiken en de andere zegt dat het bij longeren wel kan.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:28

Kan ik me voorstellen ja. Is er geen mogelijkheid dat je m een keertje kan lenen van iemand? Of kun je niet aan je instructeur/-trice vragen wat hij/zij er van vindt? Wat vind je van een pessoateugel? Die stimuleert de achterhand zodra t hoofd van je paard omhoog gaat, zodat je paard van achter naar voor gaat lopen (is in mijn ogen een betere manier om je paard 'omlaag te laten lopen').

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:12

ik heb hem wellis gebruikt maar ik hou niet zo van een halsverlenger

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:22

Ik heb met mijn jonge paard heel erg veel baat met de goque gehad Ja

Ik zelf vind dit beter als de halsverlenger.
Ik had hem super los .. zodat je dus wel zelf het rijdtechnisch voor elkaar moet hebben wil je hem netjes nagevelijk en voorwaarts hebben.
Het was alleen net even voor het stukje nodig als hij tegen de hand kwam ( meneer was erg aan het puberen toen.)
Ik heb deze een maandje gebruikt met rijden..
Toen met de lessen 2 keer in de week zonder ..
en nu wil ik hem nog wel eens 1 keer in de 2.5 week om doen met rijden ..
Verder longeer er nu 2 keer in de week mee ..
Mijnes heeft er zeer veel baat bij .. en loopt heerlijk ontspannen over de rug tijdens het rijden en longeren !!!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:41

Ik vind dat hulpteugels kunnen wel een goede (aanvulende) middel zijn voor een ruiter -- ook met goede instructie -- om even door een moeilijke punt te krijgen. Dit geld zeker voor jonge ruiters (onder de 16 jaar), want kinderen zijn niet altijd 100% duidelijk en consequent. Elastiek is well 100% consequent dus paarden kunnen er veel van leren (hoewel ik zou een voorkeur hebben voor een elastiek dat aan de zijkanten en naar de bit gaat en niet achter de hoofd, want naar de bit botste de ruiterhand na).